كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

شحنة كحول و مطهرات كانت في إتجاهها إلى تونس إستولى عليها الطليان في عرض البحر
أبناء العم في الخليج ٱبتلوا بعهران و نحن ٱبتلينا بإيطاليا
:تمام:
ههههههههههههههه

المعادلة فيها متغيرات لم تؤخذ في الإعتبار
اعمار المصابين
حالتهم الصحية
مثلا تخيل مائة مصاب كلهم أعمار كبيرة وأصحاب أمراض مزمنة
نسبة الوفاة ستتخطي وقتها ٩٠ %
اما لو المائة كلهم شباب بصحة جيدة قد لا تكون هناك وفاة اصلا
هذا لا يعني انه لا يوجد حالات غير مكتشفة بل حتي وزيرة الصحة ذكرت أنه كلما زاد التقصي زاد اكتشاف حالات

بصوا يا جدعان بلاش نضحك علي نفسنا

البلد ديه بلد سياحية ومعندنايش نظام صحي هو الاحسن في العالم يعني

وفي variables مهمه جدا في المعادلة ان اغلب الشعب شباب وناس كبيرة في السن كتير مريضة بامراض مزمنة

لو الشعب اغلبه شباب في كتير جالهم وخدوا مناعه من غير ما يعرفوا او دور برد عادي وعدي
وممكن يكون ناس كبيرة ماتت منه واهلها دفنوها عادي بسبب امراضهم المزمنة

كل ده يقولك احنا فين دلوقت

نسال الله السلامة وربنا يطلعنا منها علي خير الازمة ديه ان شاء الله

ان شاء الله ازمة وهتعدي

بس احقاقا للحق مستحيل في مصر تخبي اعداد وفاة بسبب كورنا
لان اللي هيرح مستشفي ويرفضوا مثلا يتسقبلوه هيفشخ الفيسبوك ومصر كلها اوضة وصالة

فعلي الله كل شيء

انا نفسي بس تكون الحكومة عملت حسابها في اجهزة التنفس الصناعي ومستشفيات ميدانية تستقبل الاف (حتي لو في مساجد او كنائس او ملاعب مغطاة اي حاجة )

لان لو رحنا زي ايطاليا كل اللي هنحتجه ان ربنا يقف معانا ثم نظام صحي مينهاريش ( ينهار فقط في عدم وجود كادر طبي حتي لو طلبة امتياز وعدم وجود اجهزة تنفس صناعي وعدم وجودة اسرة ولو في قاعه موتمرات))

يارب يكون عندنا خطة تركز علي ده يارب

#هام_جدا | في إطار جهود الإنتاج الحربي للمساهمة في مساعي مكافحة فيروس "كورونا"، تم خلال 48 ساعة إنشاء خط إنتاج لتصنيع الماسك (3M) المعتمد عالمياً والمقاوم للفيروسات، بطاقة إنتاجية تبلغ (40 ألف ماسك/يوم)، وجاري رفع الطاقة الإنتاجية خلال أيام إلى 100 ألف ماسك يوميا.

كما تقوم 3 من شركات الإنتاج الحربي (مصانع 18، 45، 81 الحربية) بتصنيع المطهرات بأنواعها مثل الكحول الإيثيلي بتركيز 70% والمتوفر بسعر التكلفة بعبوات تبدأ من 175 مللي حتى 4 لتر (بطاقة إنتاجية تبلغ 10 طن/اليوم)، والجيل المعقم للأيدي، إلى جانب المطهرات العادية مثل الكلور والمطهر الطبي، بالإضافة إلى إنتاج الفورمالدهايد الذي يُستخدم في تطهير المزارع والأرضيات والأسطح (بطاقة إنتاجية تبلغ 100 طن/اليوم).

المنتجات موجودة في منافذ بيع ومعارض المنتجات المدنية لشركات الإنتاج الحربي بالمحافظات المختلفة، كما يمكن التقدم بطلبات الجُملة إلى الهيئة القومية للإنتاج الحربي أو الشركات الثلاثة للحصول على هذه المنتجات.

الخط الساخن للإنتاج الحربي : رقم 19827

عناوين منافذ البيع في التعليقات.

الصفحة الرسمية لوزارة الإنتاج الحربى المصرية

مصر دولة مركزية حكومة وشعب وتاريخ وجغرافيا
100 مليون عايشين في 4% من مساحة مصر

اه حلو وقف العتبة
بس مش هتقدر تعمل عزل تماما

يعني حظر تجوال مش هيجيب نتيجة زي حضراتكم يعني ....لسه شايف صورة علي الفيسبوك بتقول شارع الملك فهد فاضي وديه حاجة كبيرة عندكم

اه الشوارع الرئيسية في مصر مش هيبقي في حد
بس مش هتقدر تعمل حظر في امبابة ولا السيدة ولا الهرم ولا فيصل مثلا !!

الموضوع معقد في مصر

حظر التجوال هيجيب نتيجة جزئية بس مش زي بلاد برا ...بالبلدي كده

كان الله بالعون قبل شوي شايف حفل زفاف بمصر معروض على احد الصحف المصرية

الحين عندي استفسار بسيط ليه ما تم استعمال قوات الطوارئ الخاصة بدل الحرس الوطني مو تعتبر اقرب من الحرس كتخصص وكانوا تابعين للداخلية

الحين عندي استفسار بسيط ليه ما تم استعمال قوات الطوارئ الخاصة بدل الحرس الوطني مو تعتبر اقرب من الحرس كتخصص وكانوا تابعين للداخلية
الطوارئ مشاركين

والله اخي مستغرب من عدد المتشافين القليل ببلادنا . 143 حالة والمتشافين فقط 5 ؟ نتمنى تتحسن المؤشرات بدخول هذا العلاج.

لا يوجد علاج اصلا الكلوروكين ليس علاج للكوروني يتفاعل ايجابيا فقط لو كان هناك علاج لوحدت العالم يستعمله!!
فكيف تنتظر ان يشفى الناس من مرض قاتل ، هذه معجزة عن ما تتحدث

والله ياخوفك تجي مرحله الواحد كان يتمنى ان يكون اصيب بالفيروس وتعالج واكتسب مناعه
على وقت الرخاء وتوفر الاسره واجهزه التنفس ولا ياكلها اذا صار الوضع اندومي
خوف مبرر, و لكن احتمال متناهي الصغر :)

عودة
أعلى