إسرائيل تبدأ بضخ الغاز الطبيعي إلى مصر .

النقاش صحي وراقي جدا بدون شخصنه او تجريح لا أعلم لماذا الحذف من قبل الإدارة الموقرة..؟! :)

ده الس ان ان
فلة...... اوروبا من مصلحتها برضه الاستقرار الاقتصادي لمصر ولاسرائيل ... افتكرت مارشال وهو بيقول انت هتشتري و تبيع الغاز المسال بمعرفتك بقة... بس المكتوب في الخبر انه مازال غاز اسرائيلي (او فلسطيني منهوب)

بغض النظر عن العائد الاقتصادي للاقتصاد المصري لاساله الغاز وبيعه

الا إني ضد هذه الاتفاقيه تماما
وضد التطبيع الاقتصادي مع اسرائيل او وجود علاقات تتخطي المشاورات الدبلوماسيه حول فلسطين

في النهايه هذا غاز فلسطيني منهوب
والتعامل اقتصاديا مع هذا العدو هو ضد المبادئ التي تربينا عليها

النقاش صحي وراقي جدا بدون شخصنه او تجريح لا أعلم لماذا الحذف من قبل الإدارة الموقرة..؟! :)
ما خلاص يا رجل.. الموضوع مش مستاهل

انا نفسي اشوفه اردوغان وهو عمال عنده حكة على قفاه من الخبر دا

وضد التطبيع الاقتصادي مع اسرائيل او وجود علاقات تتخطي المشاورات الدبلوماسيه حول فلسطين

انت معترف في إسرائيل ويوجد لديك سفارة ماذا بقي من مبادئ اصلا ..؟

مع صهاينة وبدل تعويض عن اتفاق الغاز أيام مبارك ... وايدي كوهين بيقول 10 مليارات
والصهاينة لو شايفين اسالة الغاز بتجيب فلوس كانوا عملوها
همه باعولك غاز وانته هتشتريه ومعاك ربنا قصاد الأتراك وخط الروس
والسلام عليكم
مصنعا الإسالة كانت تكلفة إنشائهما حوالى 3.2 مليار دولار وقت بداية تشغيلهما فى بداية الالفية و حاليا قيمتهم الإنشائية زادت حوالى 5 أضعاف هذا المبلغ.
و الصهاينة مينفعش يعملوا محطات اسالة لعدم وجود جدوي إقتصادية , أبار الغاز اللي عندهم لا تقارن بالمصرية
أحنا راعينا مصالحنا في السنين اللي فاتت في ظل غضب و تلويح بالعقوبات من الامريكان و اوروبا مع بعض , عيب لم نكش و نفرط فيها دلوقتي عشان تركيا او اللي وراهم
هما باعولنا غاز و احنا هنشتريه و نزودله قيمه مضافة عشان نصدره تاني
و عليكم السلام

تركيا كانت بتاخذ المشروع المنهوب
لكن تحول لمصر

ما خلاص يا رجل.. الموضوع مش مستاهل

انا نفسي اشوفه اردوغان وهو عمال عنده حكة على قفاه من الخبر دا
تركيا الوحيد اللي صاحي لهم في المنطقه السعوديه ومصر الباقين مع احترامي حمقى..!

أتخيل لو الخبر تعاون سعودي إسرائيلي كيف سيكون الإعلام المصري والعربي..

الموضوع ليس قضية فلسطين بل متاجرة واي علاقة إسرائيليه مع الخليج تتهي مصالحهم لذلك يخونون الخليج عند ذكر اي علاقة اما هم فحلال عليهم دون اي غضب فلس طيني أو حرق اعلام هههههه

نفااااااااق

هو حد منعك تعمل علاقة مع اسرائيل فى العلن.لكن متعملش مقاطع و تعاير غيرك ان عندة سفارة و انت نفسك و تتمنى..هنا تقع فى التناقض..

مع صهاينة وبدل تعويض عن اتفاق الغاز أيام مبارك ... وايدي كوهين بيقول 10 مليارات
والصهاينة لو شايفين اسالة الغاز بتجيب فلوس كانوا عملوها
همه باعولك غاز وانته هتشتريه ومعاك ربنا قصاد الأتراك وخط الروس
والسلام عليكم
تكلفة انشاء مصانع اسالة للغاز فى اسرائيل غير اقتصادية

عندك حق يا سيدنا...
بس عارف لو مشيت على المبادئ دي؟ هتلاقي اردو اخد الغاز بدلنا وسيلها وصدره... وهيجي يعيط بعد كدة في مؤتمراته ويشتم الصهاينة...

وبصراحة بقة... الموضوع دا هيدي لمصر قوة ناعمة جيدة لاوروبا وبعد الربط الكهربي كمان القوة دي هتزيد... خلي بقة الباقيين اللي كانو بينظروا على المصريين يروحوا يحاربوا الاسرائيليين وسوريا موجودة كمعبر

أتخيل لو الخبر تعاون سعودي إسرائيلي كيف سيكون الإعلام المصري والعربي..

الموضوع ليس قضية فلسطين بل متاجرة واي علاقة إسرائيليه مع الخليج تتهي مصالحهم لذلك يخونون الخليج عند ذكر اي علاقة اما هم فحلال عليهم دون اي غضب فلس طيني أو حرق اعلام هههههه

نفااااااااق

انتوا اللى بتغلطوا ...
بتختاره الميعاد الغلط فى اى علاقة مع اسرائيل ....
هتلاقى دايما انكم بتختاره الوقت اللى السياسين متخانقين مه بعض ....
انما دلوقتى ايه بقى سمن على عسل ... مش بعيد تسمع زغاريط و افراح

انت معترف في إسرائيل ويوجد لديك سفارة ماذا بقي من مبادئ اصلا ..؟

اسرائيل تحتل بلد عربي و بيننا و بينهم تمثيل ديبلوماسي , ايران تحتل 5 دول عربية و بينكم و بينهم تمثيل ديبلوماسي عادي , و مصر مقاطعة ايران من ايام السبعينات و الرئيس السيسي اللي حضرتك بتنظر عليه صرح اكثر من مرة ان العلاقات المصرية الايرانية لن تعود الا من خلال الخليج
مصر و الأردن الواقع الجغرافي لهم مختلف , أصلا مصر أخر دولة يتم التنظير و المزايدة عليها فيما يخص اسرائيل

هو حد منعك تعمل علاقة مع اسرائيل فى العلن.لكن متعملش مقاطع و تعاير غيرك ان عندة سفارة و انت نفسك و تتمنى..هنا تقع فى التناقض..
انا لا اعاير انا أذكر حقائق ام أن السفارة لديكم وهميه..

انا ارد على التناقض والنفاق في تخوين الخليج من الإعلام المصري والأردني وسط وجود السفارات لديهم وعلاقات اقتصاديه والخ..

هذا التناقض أخي الكريم..

بالنسبة لإقامة علاقة مع أبناء العم هذا اعيده إلى مصالح دولتي من عدمها..!

تركيا الوحيد اللي صاحي لهم في المنطقه السعوديه ومصر الباقين مع احترامي حمقى..!
السعودية ومصر ايه يا طيب دول اغلب من الغلب اللعبه من دلوقتي وطالع في ايد الحوت الكبير جارك الشرقي?

عودة
أعلى