إسرائيل تبدأ بضخ الغاز الطبيعي إلى مصر .

وقال وزير البترول المصري، في بيان لوزارته، إنه ضخ الغاز من إسرائيل إلى مصر اليوم "يمثل تطور هام يخدم المصالح الاقتصادية لكلا البلدين، حيث سيمكن هذا التطور إسرائيل من نقل كميات من الغاز الطبيعي لديها إلى أوروبا عبر مصانع الغاز الطبيعي المسال المصرية، وذلك في إطار دور مصر المتنامي كمركز إقليمي للغاز".

أتخيل لو الخبر تعاون سعودي إسرائيلي كيف سيكون الإعلام المصري والعربي..

الموضوع ليس قضية فلسطين بل متاجرة واي علاقة إسرائيليه مع الخليج تتهي مصالحهم لذلك يخونون الخليج عند ذكر اي علاقة اما هم فحلال عليهم دون اي غضب فلس طيني أو حرق اعلام هههههه

نفااااااااق

المستفز كوهين

أتخيل لو الخبر تعاون سعودي إسرائيلي كيف سيكون الإعلام المصري والعربي..

الموضوع ليس قضية فلسطين بل متاجرة واي علاقة إسرائيليه مع الخليج تتهي مصالحهم لذلك يخونون الخليج عند ذكر اي علاقة اما هم فحلال عليهم دون اي غضب فلس طيني أو حرق اعلام هههههه

نفااااااااق
ميزه مصر السنين اللي فاتت انه معدتش بتخضع لابتزاز باسم العروبه او فلسطين لو احنا مخدناش الصفقه دي تركيا هتاخدها فاحنا اولي

ميزه مصر السنين اللي فاتت انه معدتش بتخضع لابتزاز باسم العروبه او فلسطين لو احنا مخدناش الصفقه دي تركيا هتاخدها فاحنا اولي
هذا شانكم أخي الكريم لكني اتكلم عن الواقع والنفاق الكل يطبع عادي والتخوين على الخليج

مع صهاينة وبدل تعويض عن اتفاق الغاز أيام مبارك ... وايدي كوهين بيقول 10 مليارات
والصهاينة لو شايفين اسالة الغاز بتجيب فلوس كانوا عملوها
همه باعولك غاز وانته هتشتريه ومعاك ربنا قصاد الأتراك وخط الروس
والسلام عليكم

هذا شانكم أخي الكريم لكني اتكلم عن الواقع والنفاق الكل يطبع عادي والتخوين على الخليج
التخوين والسب ضد الخليج من الاخوان بيشيطنو الخليج علشان مش عارفين يكون ليهم يد فيه لكن الواقع طوال التاريخ لم تجد دعم لمصر سوي من اهل الجزيره فلا احد يزايد عليكم

مع صهاينة وبدل تعويض عن اتفاق الغاز أيام مبارك ... وايدي كوهين بيقول 10 مليارات
والصهاينة لو شايفين اسالة الغاز بتجيب فلوس كانوا عملوها
همه باعولك غاز وانته هتشتريه ومعاك ربنا قصاد الأتراك وخط الروس
والسلام عليكم
لا الموضوع مابيتحسبش كده لو الغاز اللي موجود يستحق اعمل محطات اساله ليه هيتعمل الغاز الاسرائيلي غير مجزي ليهم في الاساله بسبب الكميه الفلوس 15 مليار دولار
الغاز حسب وزاره البترول لجعل مصر مركز اقليمي
انا اتفق معاك في موضوع روسيا وتركيا وما محاولتهم في تمييع قضيه ليبيا الا في مسارا لغاز

هل فيه كصدر بيتكلم عن اسالة الغاز الاسرائيلي (او اللي مسروق من فلسطين عشان اللي عنده غصة من اسرائيلي) في مصر؟
مش عاوز اسأل عن مصدر بيتكلم على الصفقة دي بالتحديد

هل فيه كصدر بيتكلم عن اسالة الغاز الاسرائيلي (او اللي مسروق من فلسطين عشان اللي عنده غصة من اسرائيلي) في مصر؟
مش عاوز اسأل عن مصدر بيتكلم على الصفقة دي بالتحديد
وقال وزير البترول المصري، في بيان لوزارته، إنه ضخ الغاز من إسرائيل إلى مصر اليوم "يمثل تطور هام يخدم المصالح الاقتصادية لكلا البلدين، حيث سيمكن هذا التطور إسرائيل من نقل كميات من الغاز الطبيعي لديها إلى أوروبا عبر مصانع الغاز الطبيعي المسال المصرية، وذلك في إطار دور مصر المتنامي كمركز إقليمي للغاز".

وحسب البيان، أشارت الوزارة إلى أن الملا وشاينتز سيعلنا ذلك في مؤتمر وزاري لمنتدى غاز شرق المتوسط، يوم غدٍ الخميس، في القاهرة.

كونك مصري توقعت ان تكون متابع للحدث وتعلم التفاصيل أخي الكريم.
ياعزيزي مصر ربحت جون في اتفاقيه الغاز كما قال السيسي
مصر بتشتري الغاز وتسيله وتبيعه لاوروبا

وحسب البيان، أشارت الوزارة إلى أن الملا وشاينتز سيعلنا ذلك في مؤتمر وزاري لمنتدى غاز شرق المتوسط، يوم غدٍ الخميس، في القاهرة.
اما نشوف.... ان غدا لناظره قريب.

اصلي ما بقتنعش قوي بشغل الصحافة بتاعنا??

عودة
أعلى