إثيوبيا تطلب تدخل من جنوب أفريقيا في ازمة السد مع مصر

قدرات ضرب السد موجوده ما ينقصك تناكر فقط وهذه امرها سهل اذا كان الحل العسكري هو الخيار
وماذا عن احتلال منطقه السد نفسها لدينا فرق تدريب مخصصه الأحراش والمستنقعات وبيئة كبيئة أثيوبيا بالتإكيد مصر لديها خيارات وخطط لكل امر
لكن اعتقد ان الحل السلمي قادم قادم لا محاله فكل مشكله أثيوبيا انها تعتقد ان النهر مادام ينبع من ارضها فيمكن ان تفعل به ماتشاء دون مشاوره احد ولها انهار مع دول افريقيه أخرى تفعل في الأنهار ما تشاء
قبل وساطه البنك الدولي وأمريكا كانت حقيقه الأمور دوليًا ضائعه بين مصر وإثيوبيا
أثيوبيا تتهم مصر باشياء ومصر تتهم أثيوبيا باشياء والسودان صامت لا يعقب او يعلق علي صدق او كذب روايه اي دوله
الان الأمور ستكون اوضح دوليًا مع وساطه البنك الدولي وأمريكا وسيظهر من المتعنت وبناء عليه ستكون هناك خطوات لاحقه واعتقد ان البنك الدولي سيجد حل في النهايه لان الدولتين لهم مصالح معه
حضرتك عندك قنابل وزن عالي ذات اختراق ..؟
طيب لو فيه هتبقى روسي ووزنها كبير ومحتاج قاذفة مقاتلة مش مجرد ال Mig-29
أنا عملت Post عن قنابل التدمير المساحي والإختراق في مصر لكن برأيي لا تسعف في موضوع السد
هي ممكن في حالة ضربة بس بعدد معتبر من الطائرات وزيادة العدد بتزيد المخاطر
وسياسيا طبعا الوضع العالمي مش مستقر ممكن تاخد صمت على تهديد لفظي بالضرب لكن ساعة الجد العالم ضدك وأعتقد الحكومة عندنا مش من النوع اللي يضرب الرأي العالمي في الحيط
أنا شايف الأمور صعبة جدا

لكي يكون هنالك حل يجب ان يكون هنالك تنازل من الطرفين وهذا يعتمد على الوسيط الجدي الذي له نفوذ على الطرفين ويريد مصلحتهم ولا اظن ان امريكا جديه بهذا الموضوع

ماهي القدرات غير التناكر !!
دايم اسال عن نوع الذخيرة المناسبة الموجودة عند مصر لهكذا سد

اما احتلال هذي الفكرة صعبه جدا
انا أتكلم بشكل عام مع اعتقادي ان الحل العسكري مستبعد لأسباب كثيره منها مصريا وأيضا دوليًا وان الطرفين سيوقعون ويقدمون تنازلات لان الحرب ستكون سابقه حرب مياه وتهدد السلم والأمن الدولي وأبداء بعدها حروب المياه كما ان السيسي من الناس اللي نفسه طويل في التفاوض ولا يود ان يدخل حربا عسكريه الا اذا كان مضطرا

أنا عملت Post عن قنابل التدمير المساحي والإختراق في مصر لكن برأيي لا تسعف في موضوع السد
وسياسيا طبعا الوضع العالمي مش مستقر ممكن تاخد صمت على تهديد لفظي بالضرب لكن ساعة الجد العالم ضدك وأعتقد الحكومة عندنا مش من النوع اللي يضرب الرأي العالمي في الحيط
أنا شايف الأمور صعبة جدا
صحيح كلامك ولذالك انا قلت الحل السلمي قادم لان بدون تدخل البنك الدولي وأمريكا الحقيقه ضائعه بين مصر وإثيوبيا في اتهامات متبادلة بالتعنت والسودان موقفه حيادي لا يعلن عن رائيه لذالك سيظهر من المتعنت بدون سبب حقيقي دوليًا

أنا شايف الأمور صعبة جدا
جرئيه الضرب بعدد معتبر من الطائرات صحيحه مع قناعتي ان الحل العسكري مستبعد وغير مطروح محليا ودوليا لاعتبارات كثيره يطول شرحها لكن في حاله كان الحل العسكري هو خيار حياه او موت الا تكفي قاعده عسكريه جويه مصريه ببلد مجاور لاثيوبيا للقيام بالمهمة بدون تناكر

اعطاب السد وضرب التوربينات ومحطات التوليد و بعض النقط فى الجسم يكفى لاخضاع اثيوبيا مرغمة الى طاولة المفاوضات بدون شروط مسبقة.....لماذا تتحدثون عن تدمير شامل للسد؟

اعتقد ان مصر ستلجأ للتحكيم الدولى مباشرة بعد مفاوضات واشنطن بعد يومين ولن تنجر للمزيد من المهاترات وتضييع الوقت فى مفاوضات و نقاشات اخرى مع اثيوبيا

إثيوبيا لا تقيم وزن لمصر في ملف المفاوضات وماضية فيما هي فيه وضاربة بعرض الحائط اي تخوفات

وين الجماعة الي بلوحوا بحل عسكري في ليبيا وبقدموا تسهيلات أمنية وعسكرية
امن مصر مهدد جهارا نهارا وعلى عينك يا تاجر والي ما يشتري يتفرج

المصريين بسحبوا ناعم على الاخر ولا راح يعملوا شيء
هو اللي يهددنا في ليبيا نفسه سبب تهديد اثيوبيا الموضوع اكبر من خيالك إيران استلمت دور وتحاول عمل حزام نارى حول السعوديه ونفس الدور لتركيا ولكن في افريقيا والحزام حول مصر

اكبر خطأ هو ضرب السد الان
واذا وصلت الدبلوماسيه لطريق مسدود يفضل
احتلال منطقة السد وتشغيل السد لحين الوصول لاتفاق
أو مساندة حراك كبير داخل اثيوبيا واعتقد عندهم انقسامات كتيره نقدر نشتغل عليها
في مشاكل بين جنوب السودان وإثيوبيا حيث أن جنوب السودان تقول إن منطقة السد في الأصل تتبع الحدود السودانيه ...يعني ممكن يتم تنشيط هذا الملف ونساند جنوب السودان حتى تسترجع أرضها?

اكبر خطأ هو ضرب السد الان
واذا وصلت الدبلوماسيه لطريق مسدود يفضل
احتلال منطقة السد وتشغيل السد لحين الوصول لاتفاق
أو مساندة حراك كبير داخل اثيوبيا واعتقد عندهم انقسامات كتيره نقدر نشتغل عليها
في مشاكل بين جنوب السودان وإثيوبيا حيث أن جنوب السودان تقول إن منطقة السد في الأصل تتبع الحدود السودانيه ...يعني ممكن يتم تنشيط هذا الملف ونساند جنوب السودان حتى تسترجع أرضها?
افضل سيناريوهين من نظري
الاول
عمل فتنة داخل البلد عشان ينشغلو بيها
التانية
تصفية الرؤوس الكبيرة فالسد وتعطيله علي قد ما يقدرو لحين الوصول لاتفاق معين

جرئيه الضرب بعدد معتبر من الطائرات صحيحه مع قناعتي ان الحل العسكري مستبعد وغير مطروح محليا ودوليا لاعتبارات كثيره يطول شرحها لكن في حاله كان الحل العسكري هو خيار حياه او موت الا تكفي قاعده عسكريه جويه مصريه ببلد مجاور لاثيوبيا للقيام بالمهمة بدون تناكر
احنا بنتكلم عن عدد كبير للطلعة ودفاع جوي متوسط القوة عندهم بخلاف المساعدات الأجنبية لهم

البعض مازال يعتقد ان هناك حل عسكري الا تعتقد أن الدول التي دفعت مليارات في بناء السد قد قامت بتامين ضد اي عمل عسكري ولو قمت بضربه العالم كله سيقف معهم لأنك بكل بساطه فرطت في الاتفاقيه التي تضمن نصيبك من المياه. مقابل احلف. لا والنبي احلف كمان مره قول والله العظيم

لو كنت مكان الحكومة المصرية
ماراح انتظر الوقت السيئ

ترشيد الناس بوضع قوانين للاستهلاك المائي

اعطي احتمالات واصارح الشعب
ممكن نلاقي حل و انه ممكن نستحمل المدة الزمنية اللي وضعتها اثيوبيا
وكل متضرر عليه ان يتكيف مع الوضع المؤقت

السياسات متقلبه والانتظار دون اجراءات خطا

وارد جدا ان تتدخل دول فجأة بالموضوع وتكون امامك ولا تقدر تعمل اي شي

المصارحة مطلوبة

لو كنت مكان الحكومة المصرية
ماراح انتظر الوقت السيئ

ترشيد الناس بوضع قوانين للاستهلاك المائي

اعطي احتمالات واصارح الشعب
ممكن نلاقي حل و انه ممكن نستحمل المدة الزمنية اللي وضعتها اثيوبيا
وكل متضرر عليه ان يتكيف مع الوضع المؤقت

السياسات متقلبه والانتظار دون اجراءات خطا

وارد جدا ان تتدخل دول فجأة بالموضوع وتكون امامك ولا تقدر تعمل اي شي

المصارحة مطلوبة

الحكومة منعت زراعة الارز فى مصر بداية من هذا العام بالفعل.

المشكله مابعد الضرب
الكارثة كأنك القيت نووي على اثيوبيا والسودان

توقعاتي حسب ما اراه حاليا ستقبل مصر بالشرط الاثيوبي
تبقى نووى لو الخزان مليان
انما دلوقتى الموضوع سهل جدا بالنسبه للاضرار على السودان نسبه الضرر صفر بالمائه

لدينا القدرات لضرب السد حتى بعد انشاؤه
وهذا ما استغربه لماذا لا يتم استخدام القوه الغاشمه
القدرات تضرب سد مش في عمق على بعد الفين كيلو ولا وسط دفاع جوي مانعرفش تمامه ايه ولا موقف سياسي دولي مؤيد
اي حد يعرف يضرب اي سد
لكن انته عاوز قدرات ضرب خاطف بأقل عدد من المعدات

القدرات تضرب سد مش في عمق على بعد الفين كيلو ولا وسط دفاع جوي مانعرفش تمامه ايه ولا موقف سياسي دولي مؤيد
اي حد يعرف يضرب اي سد
لكن انته عاوز قدرات ضرب خاطف بأقل عدد من المعدات
باشا انا فاهم الكلام ده كويس
وبقولك نقدر وبكل سهوله
وعمل ضربات جراحيه للدفاع الجوى كمان
والله مش مبالغه لكن لدى معلومات قويه

باشا انا فاهم الكلام ده كويس
وبقولك نقدر وبكل سهوله
وعمل ضربات جراحيه للدفاع الجوى كمان
والله مش مبالغه لكن لدى معلومات قويه
معليش خليها علي المره دي
مفيش سلاح يعملها غير الأمريكي
وماعندناش منه

مفاوضات واشنطن اللي تراسها وزير الخزانة خلصت من يومين (الجولة الختامية) المفاوضات كلها مكملتيش شهر ونصف
لو واسطة جنوب افريقيا هتبقي في نفس رنج الوقت ده هيبقي مصلحة لينا
احنا بنرفع اللوم علينا لو تدخلت جنوب افريقيا وظل التعنت الاثيوبي وبالتالي موقف كويس في صلحنا بشرط عدم الاسهاب في الوقت

عودة
أعلى