تقرير يكشف عن تصدير أسلحة ألمانية لمصر بـ802 مليون يورو

Amoon

عضو
التفاعل
2,930 2 0

كشف تقرير نشرته وكالة الأنباء الألمانية عن تصدير أسلحة ألمانية لمصر عام 2019 بقيمة 802 مليون يورو، لتحل القاهرة بذلك المرتبة الثانية في قائمة المشترين للأسلحة الألمانية.
ووفقا للتقرير سجلت صادرات الأسلحة الألمانية، عقب ثلاثة أعوام من التراجع، رقما قياسيا جديدا، حيث تجاوزت بقليل الرقم القياسي الحالي، الذي تم تسجيله عام 2015، لتبلغ قيمتها حتى 15 ديسمبر الجاري 7.95 مليار يورو. ومقارنة بالعام الماضي يعني هذا ارتفاعا بنسبة 65%.
وذهب الحجم الأكبر من صادرات الأسلحة الألمانية هذا العام إلى هنغاريا، العضو في حلف شمال الأطلسي (الناتو) ، بقيمة بلغت 1.77 مليار يورو.
وحلت في المرتبة الثانية مصر، بصادرات أسلحة ألمانية بلغت قيمتها 802 مليون يورو، تليها الولايات المتحدة 483 مليون يورو.

يجب استغلال هذه العلاقات الطيبة في طلب اسلحة نوعية من المانيا ولا اري مانع لذلك

يجب استغلال هذه العلاقات الطيبة في طلب اسلحة نوعية من المانيا ولا اري مانع لذلك
الهولوكوست يحييك اسراءيلي ماسكه ذله ع المانيا وصعب جدا المانيا تديك سلاح نوعي خصوصا لو غواصات كامله التسليح ممكن طلب بريا كمدرعات أو دبابات

م
ده لو السيسي متجوز انجيلا ميركل مش هتشوف الليوبارد
إنسي
منقدرش ع تمنها اساسا غاليه فشخ الدبابات الروسيه أو تطوير الابرامز أو الدبابه الكوريه افضل واسهل

م
منقدرش ع تمنها اساسا غاليه فشخ الدبابات الروسيه أو تطوير الابرامز أو الدبابه الكوريه افضل واسهل
حتي ولو تقدر علي فلوسها وده امر سهل
بالصلاة على النبي
سجلك في حقوق الانسان منور
علاقات المانيا باسرائيل اقوي وامتن من علاقاتها مع العرب كلهم
فبالتالي متوقعش خالص

حتي ولو تقدر علي فلوسها وده امر سهل
بالصلاة على النبي
سجلك في حقوق الانسان منور
علاقات المانيا باسرائيل اقوي وامتن من علاقاتها مع العرب كلهم
فبالتالي متوقعش خالص
كلامك صحيح فيما يخص اسراءيلي. أما حقوق الإنسان اوروبا لن تلتفت لها كثيرا بعد الآن ستلتفت أن مصر ستمنع عليها الهجره الغير شرعيه وستكون مورد للغاز بديل لروسيا وستتغاضي عن حقوق الإنسان اوروبا جربت التدخل ف ليبيا وسوريا ولبنان بيندموا ع ذلك بفعل الهجره اللي بتهدد الاتحاد الأوروبي ف حقوق الإنسان ليس عاءق إنما العاءق هو اسراءيل

انا عايز تقنية صناعة المدفع l55 و المحافظة على ثباته
اما الدبابة فصناعة محلى احسن

إحنا عندنا أطقم مفاوضات رهيبة . و علاقات قوية جدا مع الألمان . و أنجيلا بتحب السيسي و متستخسرش فية أي حاجة ?? أي حاجة أي حاجة هة ????? .
الي يديك غواصة متطورة تكنولوجيا بحجم غواصات التايب و مع الرفض الإسرائيلي حينها فأظن دة مش هستخسر فيك دبابة . كل المشكلة هي سعر الدبابات الأوروبية عموما . غالية جدا .
انا عايز تقنية صناعة المدفع l55 و المحافظة على ثباته
اما الدبابة فصناعة محلى احسن
انا عايز نقل تقنية القذائف والتدريع والمدافع ودمتم بخير

ياباشا أنت بتصنع محليا أثنين من أقوي الدبابات في العالم
لو تقصد التي ٩٠ فانت مش بتصنعها انت بتجمعها بس والتصنيع هيكون في روسيا
ولو تقصد علي الابرامز
فبلاش اتكلم كتير بس احب الخص كلامي واقول مش لا اقوي ولا تاني ولا تالت اقوي دبابة فالعالم حتي
نقطة ومن اول السطر ..

لو تقصد التي ٩٠ فانت مش بتصنعها انت بتجمعها بس والتصنيع هيكون في روسيا
ولو تقصد علي الابرامز
فبلاش اتكلم كتير بس احب الخص كلامي واقول مش لا اقوي ولا تاني ولا تالت اقوي دبابة فالعالم حتي
نقطة ومن اول السطر ..
النسخة قديمة وتفتقر لتطويرات كثيره..... كانت تحتاج جدية واهتمام من القيادة في فتره مبارك وحتي الان.... ان شاء الله يكون القادم افضل

طيب يأستاذي بعد إذنك بما إن الإبرامز و لا أول و تاني و تالت أقوي دبابة في العالم ممكن أعرف إية هما أقوي 3 دبابات في العالم من وجهة نظر حضرتك .
هو يقصد النسخة التي تخدم عندنا فيوجد نسخ افضل وبتجهيزات افضل ودروع افضل لكن هذا لا يمنع انها راس الحربة لقواتنا وسلاح فتاك في معركة الاسلحة المشتركة

أذكر حديث علي لسان اللواء العصار شخصيا . أن المصنع يعمل دائما علي تطوير دبابات الأبرامز في الخدمة بحيث تكون أول دبابة خرجت من المصنع مثل أخر دبابة خرجت من المصنع .
هتقارن نسختك بنسخة السعودية!
لا
بنسخة المغرب!
لا
بنسخة تايوان؟
لا
بنسخة اميركا ونا اسف فالشتيمة يعني
لا
قدراتك قليلة لكنها تسد في وقت الحرب
اما سؤالك عن اقوي دبابة فالعالم ف انا رأي هوا الميركافا
بعد كدا الابرامز @2 بعد كدا الليوبارد
وياريت متسالنيش ليه لاني ذات نفسي معرفش ليه
images (3).jpeg

طيب يأستاذي بعد إذنك بما إن الإبرامز و لا أول و تاني و تالت أقوي دبابة في العالم ممكن أعرف إية هما أقوي 3 دبابات في العالم من وجهة نظر حضرتك .
الابرامز المصريه غير الابرامز الامريكيه المصريهm1a1 وكما ن مش كامله المواصفات غير الامريكيه m1a2 vep3 وذخاءر الطاقه الحركيه مختلفه

المدفع الذى اقصده هو L55 مدفع الليوبارد و هو افضل من مدفع الابرامز

لا أعتقد أن ترفض ألمانيا تصدير الليوبارد لنا خصوصا هذه الفترة فلقد أخذنا منهم ما هو اكبر وأخطر

هتقارن نسختك بنسخة السعودية!
لا
بنسخة المغرب!
لا
بنسخة تايوان؟
لا
بنسخة اميركا ونا اسف فالشتيمة يعني
لا
قدراتك قليلة لكنها تسد في وقت الحرب
اما سؤالك عن اقوي دبابة فالعالم ف انا رأي هوا الميركافا
بعد كدا الابرامز @2 بعد كدا الليوبارد
وياريت متسالنيش ليه لاني ذات نفسي معرفش ليه
مشاهدة المرفق 224119
لا مش قليله
انت بتقارن على اساس ايه ؟!
وانت عارف تعديلاتك الخاصة على الابرامز ايه ؟!
ونظم الاتصال الجديدة بتاعتها ايه ؟!
لا عرفت ولا هتعرف يا صديقى
ونادرا كا هتلاقى صورة للابرامز المصرية من الدخل
بس يكيفيك أن لديك خبرات عالية جدااا فى دبابة زى الابرامز

عودة
أعلى