إسرائيل توافق على تصدير الغاز الى مصر

البعض يحاول بشتى الطرق اثبات ان النظام المصرى حمار فى كل شيىء
فى الاتفاقيات وفى ادارة الموارد وفى التعامل مع دول العالم فى كل شيىء
بالاضافة ان بعض المصريين عندهم اعتقاد باستحواذ الثروات بالكامل حتى ثروات الغير
بمعنى البعض يعتقد ان نهر النيل بالكامل مصرى بالرغم من ان مصر اخر دولة يصلها النيل ولكن ليثس من حق اى احد بناء مشاريع على النيل حتى لو لم يضر مصر

حقول الغاز فى المتوسط مصرية بالكامل وكأن اسرائيل لا يحق لها ان تكتشف حقول فى مياهها الاقتصادية واذا اكتشفت فهى مصرية بالتأكيد حتى لا يقول هؤلاء انها فلسطينية لا مصرية بالكامل ما هذا يا هذا ولم يستوعب هؤلاء ان مصر لم تتقاسم المياه الاقتصادية مع اليونان لانها ترى انه يجور على حقوقها فكيف ذلك وتتنازل لاسرائيل ولكن البعض يصور ان النظام فى مصر يقدم قرابين الطاعه لاسرائيل

وأكيد اتفاقية سد النهضة سيتهم النظام المصرى انه ضيع حقوق مصر المائية وانا اقولها اليوم قبل توقيع الاتفاق وأشهد الجميع على ذلك بالرغم من طول فترة المفاوضات بمعنى كان اولى به يضيع الحقوق من البدايات بدلا من طول فترة المفاوضات
فى النهاية نفهم من ذلك ان النظام فى مصر مغفل بامتياز حسب رأى هؤلاء

تربيح لصهاينه ولك الفتات

اعلم ان الفعل مخزي ولا تستطيع التعامل معه الا بالدفاع عنه وتبريره , متعاطف معك :)
مخزي ههههههههههههههههههه
اضحكتني فعلا نحن لا نخاف من شئ ولا نداري تعاملات في السر مثل البعض
اما الربح للصهاينة ولنا الفتات هذا كلام لا يرد عليه
الحقيقة مستغرب ان عندما تريد الدولة المصرية ان تاخذ مكانتها الطبيعية في شرق المتوسط وتصبح مركز لتداول الغاز في شرق المتوسط يصيح الكثيرين بالبكاء في المنطقة وفي المنتدى هنا وكلنا نعرف السبب هو الاطاحة بالخليفة واتباعه من هذه اللعبة الممتازة
في النهاية لنا المكسب حتى الان بتحويل مصر الى مركز لتدول الغاز في شرق المتوسط وكذلك مركز لانتاج وتصدير الكهرباء والخسارة والعويل للخليفة واتباعه
نشكركم على حسن تعاونكم معنا ونراكم في جولات اخرى :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

تحياتنا لخليفتكم

يا حبيبي وانت مين او اي عضو اخر مين عشان يوزع شهادات بالخيانة والعمالة على الاخرين نعم مش مسموحلك ولا لاي عضو ان يوزع شهادات عن تعامل مع اسرائيل مفهوم ياحبيبي وبلاش النغمة دي لان الكل بيتاعمل مع اسرائيل سرا وعلنا هذا هو الواقع انا مش راح احجر على حد بس مينفعش انك تتهم حد غيرك بحاجة لابساك من فوق لتحت دة هو المبدا واصلا اسرائيل بالنسبة للعرب تعتبر مش عدو لعدو الاول ايران واذنابها ومن يؤيد اذنابها ويؤيد بقائهم لقمع الشعوب العربية
وفر كلامك لنفسك ودع هذه الشهادة علي جنب لان من خلال كلامك واضح مين الي بيوزع هذه الشهادات والعمالة
فلتوفرها لك يامن تدعي العروبة واسأل دولتك لماذا تتعامل مع اسرائيل؟
بدل من تتهم الاخرين بالعاملة فاول هذه التهم يجب ان توجها لنفسك يامن تتعامل مع الاسرائلين
نحن نقول عمالة او تطبيع هذه رأينا مش حتحجر علينا فيه
بالنسبة لاسرائيل للعرب عدو او لا فهي عدو لنا .
اما انت تعتبر اسرائيل ليست عدو فهذا رأيك . قال ايران واذنابها عدو لاسرائيل نحن بالمصري بنقول ده في المشمش
الموضوع صفقة اقتصاديه حولتها لعاملة وبطيخ وشهادات وفيزا .
واضح موضوع الغاز في المتوسط بيسبب هيستريا وحرقان .

,

وده هيخلينا نعوض فلوس الغاز اللي راحت ببلاش لاسرائيل زمان بملاليم يعني ولا هيخلينا نشتري از منهم اللي هيا اصلا حقولنا ده انتو سبقتو جحا والسسذج باشواط طويله انا مع ايقاف الهيمنه التركيه وسيطرة مصر على مراكز الطاقه لاروبا لكن مش نضيع حقوقنا يعني احنا كنا بنصدر الغاز لاسرائيل ودلوقتي بنستوردو وبنخسر فيه الضعف ونقول انها مكسب انا لو جبت اي جاهل بيحسب على صوبعو هيقول احنا خسرنين فيها هيلا هوبا

لأ هتبقى هيلا هوبا
الحقول الاسرائيلية مش بتعاتنا دى بتاعة فلسطين اللى اسرائيل سارقاها.
عمرك ما هترجع الغاز اللى راح ببلاش بملاليم الا على المدى البعيد.
عمرك ما هترجع فلوس قضية الغاز الا على المدى البعيد ...

ياريت تقرا تانى اللى كنت كاتبه و انت تعرف اننا هناخده من اسرائيل (بلاش نستورده دى) ب5 دولار و هتبيعه لاوروبا ب 9 دولار

و متنساش تجيب واحد جاهل يقولك هنبقى خسرانين و لا كسبنين

التعديل الأخير:
انا عندى سؤال فى الموضوع دة مش لاقيله اجابة .....

هى ليه الناس بتعتبر

مصر هتستورد غاز من اسرائيل و تبيعه لاوروبا.

لكن تركيا بتبيعه لاوروبا فقط لاغير مع انها بتستورده كله من روسيا ؟؟؟؟!!!!!

وفر كلامك لنفسك ودع هذه الشهادة علي جنب لان من خلال كلامك واضح مين الي بيوزع هذه الشهادات والعمالة
فلتوفرها لك يامن تدعي العروبة واسأل دولتك لماذا تتعامل مع اسرائيل؟
بدل من تتهم الاخرين بالعاملة فاول هذه التهم يجب ان توجها لنفسك يامن تتعامل مع الاسرائلين
نحن نقول عمالة او تطبيع هذه رأينا مش حتحجر علينا فيه
بالنسبة لاسرائيل للعرب عدو او لا فهي عدو لنا .
اما انت تعتبر اسرائيل ليست عدو فهذا رأيك . قال ايران واذنابها عدو لاسرائيل نحن بالمصري بنقول ده في المشمش
الموضوع صفقة اقتصاديه حولتها لعاملة وبطيخ وشهادات وفيزا .
واضح موضوع الغاز في المتوسط بيسبب هيستريا وحرقان .
اولا مصر هي من بدا مشوار التطبيع مع اسرئيل ثانيا انا وللعلم لم اتهم مصر ولن الومها على التطبيع ثالثا انا ردي على بعض الاخوة كحضرتك الذين هم من يتهم الاخرين بالتبعية والتعامل مع اسرائيل ثالثا اذا اسرائيل وتركيا اعداء لمصر لبة مبتقطعوش العلاقات معاهم امرك غريب ياحبيبي رابعا العدو الازلي للعرب هم ايران وكلابها في المنطقة ومن يتعاطف معهم ولو اليوم عمو ترامب ضرب اول كلب هو بشار بقرار سيزر عشان ميسترجي حد يرجعو عل جامعة الدول العربية

اولا مصر هي من بدا مشوار التطبيع مع اسرئيل ثانيا انا وللعلم لم اتهم مصر ولن الومها على التطبيع ثالثا انا ردي على بعض الاخوة كحضرتك الذين هم من يتهم الاخرين بالتبعية والتعامل مع اسرائيل ثالثا اذا اسرائيل وتركيا اعداء لمصر لبة مبتقطعوش العلاقات معاهم امرك غريب ياحبيبي رابعا العدو الازلي للعرب هم ايران وكلابها في المنطقة ومن يتعاطف معهم ولو اليوم عمو ترامب ضرب اول كلب هو بشار بقرار سيزر عشان ميسترجي حد يرجعو عل جامعة الدول العربية
اولا : مصر حره تسوية الي تريده وفي حدا من العرب مصر قلتله روح طبع مع اسرائيل .
مصر علي الاقل حاربت واستشهد من ابنائها مالم يستشهد من ابناء الدول العربية كافة والبعض يريد من مصر الاستمرار في الحرب
والتضحية بأبنائها ومقدرتهم في حين البعض ينعم هو اهله بالرخاء.مصر حاربت ووقت معاهدة سلام مع اسرائيل مثلها مثل اي حرب يعقبها معادة معاهدة سلام. والا ما شفنا امريكا واليابان وتعاونهم وكذلك امريكا واوربا وبعضهم البعض .
ثانيا : لا يحق لك ان تلوم مصر فهذا شأن مصر وللمصرين لهم الحق وحدهم فيه .
ثالثا : انت تتهمني باني اتهم الاخرين بالعمالة فالتاتيني بادلة علي هذا الاتهام .
رابعا : وهل اسرائيل تعتبر مصر صديقة ؟ بالنسبة لتركيا مين الي قال انها عدو انا اعتبر تركيا منافس قد تقول وايه جاب تركيا لمصر هذا رأي
خامسا : طيب زين لما صارت ايران عدو ازلي وتركنا اسرائيل الي كيوت فليذهبوا جميعهم الي الي الجحيم

اولا : مصر حره تسوية الي تريده وفي حدا من العرب مصر قلتله روح طبع مع اسرائيل .
مصر علي الاقل حاربت واستشهد من ابنائها مالم يستشهد من ابناء الدول العربية كافة والبعض يريد من مصر الاستمرار في الحرب
والتضحية بأبنائها ومقدرتهم في حين البعض ينعم هو اهله بالرخاء.مصر حاربت ووقت معاهدة سلام مع اسرائيل مثلها مثل اي حرب يعقبها معادة معاهدة سلام. والا ما شفنا امريكا واليابان وتعاونهم وكذلك امريكا واوربا وبعضهم البعض .
ثانيا : لا يحق لك ان تلوم مصر فهذا شأن مصر وللمصرين لهم الحق وحدهم فيه .
ثالثا : انت تتهمني باني اتهم الاخرين بالعمالة فالتاتيني بادلة علي هذا الاتهام .
رابعا : وهل اسرائيل تعتبر مصر صديقة ؟ بالنسبة لتركيا مين الي قال انها عدو انا اعتبر تركيا منافس قد تقول وايه جاب تركيا لمصر هذا رأي
خامسا : طيب زين لما صارت ايران عدو ازلي وتركنا اسرائيل الي كيوت فليذهبوا جميعهم الي الي الجحيم
اولا طبعا مصر حرة ودولة ذات سيادة وانا حكيت دا من الاول وكل البلاد العربية حاربت اسرائيل واعطت شهداء بما يتناسب مع حجمها السكاني
ثانيا انا قلتلك انا مبلومش مصر والي عملتو مصر شان داخلي بما يتوافق مع مصالحها القومية
ثالثا الاتهام مش ليك وانا متهمتكش بكدة وتقدر تتاكد بنفسك الي قلتو بالضبط محدش بعد النهاردة لي الحق انو يستعمل تهمة التعامل مع اسرائيل ضد اي حد كلنا بالهوا سوا علنا او سرا
رابعا انا مبعرفش نية اسرائيل تجاه مصر ايه بالضبط بس على المستوى الرسمي البلدين علاقتهم كويسة ومش مصنفين بعض كاعداء وتركيا في المنتدى من بيعتبرها العدو رقم واحد وايران كيوت اوي ويدافع عن بشار يمكن انت تعتبر تركيا منافس والله اعلم بالنيات
خامسا ايران وعملائها ارتكبوا مجازر لن ترتكبها مليون اسرائيل يمكنك مشاهدة عينة لما يفعله المجرم بشار بشعبه والحشد الصفوي بالعراق
وتقبل تحياتي اخوك الصغير

لأ هتبقى هيلا هوبا
الحقول الاسرائيلية مش بتعاتنا دى بتاعة فلسطين اللى اسرائيل سارقاها.
عمرك ما هترجع الغاز اللى راح ببلاش بملاليم الا على المدى البعيد.
عمرك ما هترجع فلوس قضية الغاز الا على المدى البعيد ...

ياريت تقرا تانى اللى كنت كاتبه و انت تعرف اننا هناخده من اسرائيل (بلاش نستورده دى) ب5 دولار و هتبيعه لاوروبا ب 9 دولار

و متنساش تجيب واحد جاهل يقولك هنبقى خسرانين و لا كسبنين
انا مقولتلكش اننا خسرنين في قضية شراء الغاز والتسيل والبيع لاوربا ... القصه وما فيها انك بتشتري غازك وتبيعو وتعمل نفسك كسبان فيه انا معاك كل ثروات الارض المحتله فلسطينيه ..... بس الحقول بتاعة الغاز اللي في غرب مياه فلسطين المحتله في حقلين اصلا بتوعك فاهم الفكره ازاي روح شوف خرايط ابار الطاقه العالميه اللي اتحطط على خريطة الانتاج وهتعرف انو فعلا في حقول في قبرص واسرائيل ملك مصر .. وفوق ده كلو في جواب اتبعت من وزير الخارجه المصري لسيسي بيتكلم عن حقوق مهدور لمصر في البحر والسيسي مخدش فيها اي اجراء انت اللي مش عايز تفهم انو ايوا انا معاك اللي بتقولو مكسب بس ده لو كان حقول الغاز اللي هتستورد منو تبع فلسطين المشكله انها حقول مصريه داخل المياه الاقتصاديه المصريه وصلت ؟؟؟

البعض يحاول بشتى الطرق اثبات ان النظام المصرى حمار فى كل شيىء
فى الاتفاقيات وفى ادارة الموارد وفى التعامل مع دول العالم فى كل شيىء
بالاضافة ان بعض المصريين عندهم اعتقاد باستحواذ الثروات بالكامل حتى ثروات الغير
بمعنى البعض يعتقد ان نهر النيل بالكامل مصرى بالرغم من ان مصر اخر دولة يصلها النيل ولكن ليثس من حق اى احد بناء مشاريع على النيل حتى لو لم يضر مصر

حقول الغاز فى المتوسط مصرية بالكامل وكأن اسرائيل لا يحق لها ان تكتشف حقول فى مياهها الاقتصادية واذا اكتشفت فهى مصرية بالتأكيد حتى لا يقول هؤلاء انها فلسطينية لا مصرية بالكامل ما هذا يا هذا ولم يستوعب هؤلاء ان مصر لم تتقاسم المياه الاقتصادية مع اليونان لانها ترى انه يجور على حقوقها فكيف ذلك وتتنازل لاسرائيل ولكن البعض يصور ان النظام فى مصر يقدم قرابين الطاعه لاسرائيل

وأكيد اتفاقية سد النهضة سيتهم النظام المصرى انه ضيع حقوق مصر المائية وانا اقولها اليوم قبل توقيع الاتفاق وأشهد الجميع على ذلك بالرغم من طول فترة المفاوضات بمعنى كان اولى به يضيع الحقوق من البدايات بدلا من طول فترة المفاوضات
فى النهاية نفهم من ذلك ان النظام فى مصر مغفل بامتياز حسب رأى هؤلاء
الا تلاحظ يا اخي ان مواضيع الاختلاف الاساسية بين هؤلاء المصريين و النظام ، لا يمكن ان تكون محل خلاف.
النيل ، حدود الدولة و امنها الاستراتيجي المباشر.

انا مقولتلكش اننا خسرنين في قضية شراء الغاز والتسيل والبيع لاوربا ... القصه وما فيها انك بتشتري غازك وتبيعو وتعمل نفسك كسبان فيه انا معاك كل ثروات الارض المحتله فلسطينيه ..... بس الحقول بتاعة الغاز اللي في غرب مياه فلسطين المحتله في حقلين اصلا بتوعك فاهم الفكره ازاي روح شوف خرايط ابار الطاقه العالميه اللي اتحطط على خريطة الانتاج وهتعرف انو فعلا في حقول في قبرص واسرائيل ملك مصر .. وفوق ده كلو في جواب اتبعت من وزير الخارجه المصري لسيسي بيتكلم عن حقوق مهدور لمصر في البحر والسيسي مخدش فيها اي اجراء انت اللي مش عايز تفهم انو ايوا انا معاك اللي بتقولو مكسب بس ده لو كان حقول الغاز اللي هتستورد منو تبع فلسطين المشكله انها حقول مصريه داخل المياه الاقتصاديه المصريه وصلت ؟؟؟

صباح الخير... الاول

طااايب احنا كدة خلصنا من القصة الاقتصادية...
نيجى للقصة الحدودية ...
بس يا باشا و صلى بينا كدة على النبى ...... مبدايا كدة فكك من اى حد يقولك السيسى و وزير الخارجية قاله و رئيس المعهد اكدله و احمد مظهر قاله فى فيلم خلى بالك من زوزو و اى حوار من دة لسبب بسيط جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا .............................................................................................................................................................................................................................................................................جدا برده
ان اتفاقية ترسيم الحدود بين مصر و قبرص لم تتم فى عهد السيسى و لكن تمت فى عهد الرئيس المخلوع / السابق محمد حسنى مبارك عام 2003 و لكنها فعلت بشكل اقتصادى ( نكاية فى تركيا) مع السيسى

اما بخصوص موضوع حقول تامار و ليفيتيان و افروديت و انهم حقول مصرية و اسرائيل مستولية عليهم فدة خطأ مش عارف مين اللى اقنع الناس بيها الصراحة لان الحقول دية اصلا فى فلسطين و قبرص.

و علشان انا قلت نكاية فى تركيا ... و دة بسبب انهم اتعاملوا مع 30 يونيو (اى كان المسمى) او مع الاخوان و عادوا مصر فمصر فعلت الاتفاقية مع قبرص و ( ممكن برده علشان السيسى ينجز فموضوع الظهر و يجيب فلوس ).

انما لو كان اردوغان نحى الخلاف دة مع مصر و حاول يفعل قانون الجرف القارى فكان هيتم التحكيم بين دول الشرق على اى قانون يستخدم و فى الحالة دية هتكون مصر و تركيا و ليبيا موافقين على قانون الجرف القارى و فى المقابل اليونان هترفض القانون و دة .... اما اسرائيل مش هيكون فيها مشكلة لانها كدة كدة هتوقف عند حدود قبرص فى كلتا القانونين

و بالتالى كان هيتم اقتسام حقول الغاز القبرصية الى 1/3 لتركيا - 1/3 لمصر و 1/3 لقبرص. و دة كان هيزود المنطقة الاقتصادية لمصر تقريبا فى حدود 50-60 كيلو متر.

طبعا دة كان هيزود المنطقة الاقتصادية التركية لتصل الى ليبيا ( عشان كدة ادروغان عمل اتفاقية او مذكرة تفاهم مع ليبيا الاسبوع اللى فات) لانه خسر الجزء دة بالكامل مع تفعيل اتفاق 2003 بين مصر و قبرص لان كدة بقى الموضوع اتقلب ضد تركيا 3 موافقين على قانون البحار و تركيا فقط هى التى تطالب بقانون الجرف القارى .. و دلوقتى تركيا بتحاول تدخل ليبيا الصراع دة علشان تقلل الفجوة فى التصويت.

و دة يا باشا الحوار كله من طقطق لسلاموا عليكوا.
خد بالك برده ان دة نفس موضوع سوريا .... سوريا لو ان بشار الاسد قبل مد خط انابيب غاز من قطر و العراق و ايران الى تركيا كان موضوع سوريا انتهى ف 2011 لكنه رفض فنفخوه.
و دة الشئ برده اللى واضح انه بيتخططله بس بدل ما تدخل فى مواجهة مباشرة بين مصر و تركيا و اللى هتكون فى البحر لا خليها فليبيا و الحدود و بدل ما تبيع الغاز و تكسب 2 دولار لا تبيع و تشترى سلاح و معدات بالاتنين دولار اللى كسبتهم او تدفع من جيبك كمان.

التعديل الأخير:
يارت مصدر على جواب وزير الخارجية للسيسي!!!!!!!!!!!!!!!!

خبر من TRT التركية منذ 4 أيام فقط:

اسرائيل مستعدة لمناقشة طلب تركيا الرسمي مد أنبوب غاز من اسرائيل إلى تركيا لكي تقوم تركيا بتصدير الغاز (الاسرائيلي في هذه الحالة وليس فلسطينيا) إلى أوربا.

سؤال : هل هو نفس الغاز الذي يمر عبر أنبوب موجود بالفعل ويمتد من حقول غاز شرق المتوسط نحو مصر وليس تركيا، فتقوم مصر بتسييله وتصديره لأوروبا؟

الجواب: نعم، هو نفسه، لكن ليس في عقول المخدوعين بوهم مشروع الإسلام السياسي المضلل والمنهار، حتى انهم لم يجدوا ممثل له سوى هذا المدعي التركي الذي دخل الشرق الأوسط في 2008 من البداية كوسيط سلام بين إسرائيل وسوريا بدعم قطري.

والهدف ببساطة هو شبكة من خطوط الغاز من قطر عبر سوريا ومن إسرائيل عبر مياه سوريا ولبنان إلى تركيا لتصبح مصدر الطاقة لأوروبا بدلا من روسيا، التي ستمد أيضا أنبوب غاز عبر تركيا، بالإضافة لانبوب قادم من وسط اسيا عبر تركيا نحو أوربا.

وهذا عن الخط الاسرائيلي التركي عبر مياه سوريا ولبنان

حلم الأتراك في ورقة الضغط على أوربا تتحقق من خلال السيطرة على سيادة الدول العربية ومصائرها ومواردها لتصبح مجرد ورقة في يد المفاوض التركي الذي داست أوربا بالاقدام على طلبه اللحوح لسنوات للانضمام للاتحاد الأوربي .

ويأتي شباب سذج غرقوا في متون الكتب الصفراء وامتلأت آذانهم بخطب الجهلاء، فتشكلت عقولهم على وهم وخرافة قدسوها وعظموها وانكروا الواقع والحقيقة، فلم يجدوا معبرا عن حقيقتهم المزيفة والتي أقرب إلى المسخ إلا تلك الدولة وتلك الحكومة ورئيسها، فأصابوا إختيار من يشبه حالهم، مسخ مزيف يخدع نفسه قبل غيره.

والسلام.

عودة
أعلى