إسرائيل توافق على تصدير الغاز الى مصر

ملهاش علاقة
مصر واميركا بيحافظو علي شعرة معاوية
لا الامريكان يقدرو يستغنو عن مصر
ولا مصر تستغني عن الامريكان
وده طبعا ليس من اجل سواد عيون المصريين
بل ان الامر موجه اصلا لحماية الصهاينة
تخيل لو مصر حدثت بها حرب أهلية مثلا!؟
بالتاكيد سيتضرر الخليج واسرائيل والأردن
سوريا بها حرب اهلية ولم تتأثر تركيا وعادي يعني

شوف خاصة في مجال المقاتلات وحتى السو 35 هل تتصور ان الملاعين الروس سيعطون مصر نسخة اصلية لا اظن وهل تظن ان السو 35 هي بالفعل قادرة على مجابهة المقاتلات الغربية كل مانعرفه عنها هو بروبغندا قناة روسيا اليوم راينا ماحل بالسو 30 الهندية المهم يجب ان تقوم مصر بعمل خطوات جدية بمجال التصنيع وان شاء الله يكون هذا الامر عاجلا
اولا ليس كل شئ نستطيع ان نعرفه وهل الامريكان الملاعين ايضا بيعطونا كل التسليح كامل!!!!!!!!!!!!!!!!
ثانيا ما اعلمه والكل يعلمه ان هناك اتفاقية شراكة استراتيجية وقعت بين مصر وروسيا وبالتالي لا نسطتيع ان نعلم ما هي بنود هذه الاتفاقية
ثالثا للمرة الثانية السلاح ليس بحداثته او تطوره بل السلاح بمن يستخدمه والمقاتل الكفئ هو من يصنع الانتصار وليس السلاح فقط
ان شاء الله مصر تستطيع في المستقبل القريب ان تزيد من نسبة التصنيع المحلي العسكري

ممكن لو حصل اسرائيل تحتل سينا بحجة حماية امنها القومي وبكدا يبقا مصلحة ليها
لو تقدر كانت عملتها
هي عارفة كويس ان الرد المصري سيكون قاسي لهل ولن تستطيع ان تتحمل نتائجها

رغم انها تملك حقل ظهر الضخم للغاز .

مصر ايضا قامت بمد انبوب مع قبرص لأستيراد الغاز القبرصي وبنفس الوقت الغاز الاسرائيلي

مصر تريد ان تكون مركز عالمي للغاز وستسفيد من محطات تسسيل الغاز والبنية التحتية المتوفرة لديها لأعادة تصديره الى اوروبا.
عملة صعبة + وظائف للمصريين + وبنية تحتية ومركز عالمي سياسي واقتصادي

اقتصاديا وسياسيا مصر تشهد نهضه غير مسبوقة في جميع المجالات ولا عزاء للمتربصين .
اتفق معك تماما
وبالنسبة للنهضة ليست سياسيا واقتصاديا فقط بل عسكريا ايضا وضعنا قبل 2013 غير بعد 2013

اولا ليس كل شئ نستطيع ان نعرفه وهل الامريكان الملاعين ايضا بيعطونا كل التسليح كامل!!!!!!!!!!!!!!!!
ثانيا ما اعلمه والكل يعلمه ان هناك اتفاقية شراكة استراتيجية وقعت بين مصر وروسيا وبالتالي لا نسطتيع ان نعلم ما هي بنود هذه الاتفاقية
ثالثا للمرة الثانية السلاح ليس بحداثته او تطوره بل السلاح بمن يستخدمه والمقاتل الكفئ هو من يصنع الانتصار وليس السلاح فقط
ان شاء الله مصر تستطيع في المستقبل القريب ان تزيد من نسبة التصنيع المحلي العسكري
ان شاء الله لكن بصراحة شخصيا انا لا اثق بجودة السلاح الروسي و الله يجيب الي فيه الخير

الحقيقة انك بتمثل.
الحقيقة ايضا انك مش فاهم وبتنتقد بس
بس الحقيقة ايضا انا مش فاهم يعني ايه الحكومة تبقى في ايدها العملة الصعبة ولا ما تكونش عايز نحول العملة الصعبة دي في حسابك انت او حساب الشعب في البنوك
الحقيقة انك لا يعجبك اي شئ تفعله الحكومة وهذا حقك لا استطيع ان انتقده فيه رغم ان هذا ليس صحيح ولكن في نفس الوقت هناك ناس مقتنعة بالكثير مما تفعله الحكومة والدولة وانا واحد منهم

لا احنا موصلناش للبيع زى مانت فاهم و لا هنوصل بس المشكلة اننا كشباب بقينا فاهمين اللعبة ماشية ازاى و الكل دلوقتى ماشى على مصلحته و مش معنا ان انت مش مقتنع باللعبة يبقى دة معناه ان انت صح.
اتفق معك تمام فيما قلته وفي كل ردودك واحب ان اضيف ايضا اننا كشباب نعلم جيدا من العدو من الصديق وعلى فكرة ما فيش شاب مصري واحد وطني هتلاقيه يختلف معك على ان اسرائيل ما زالت العدو الاول لنا
ولكن في نفس الوقت المزايدة الشديدة على الحكومة المصرية وبالتحديد راس الدولة من اجل اهواء البعض الشخصية هنا ومعارضتهم للنظام المصري الحالي جعلتهم ينتقدوا كل شئ ولو كان هذا الاتفاق مع الخليفة لوجدهم اول المهنئين له بل كانوا سينتقدوا مصر ويعايروها بان تركيا خطفت منهم كعكة الغاز وان هذا انتصار اقتصادي وسياسي كبير للخليفة المفدى

بالصدفة قناة الاخوان مكملين او الشرق
بيقولوا من شوية ان اردوغان رفض عرض اسرائيل تصدير الغاز الي تركيا

مشفتيش بجاحة وقلة ادب وسفالة و خيانة زي الاخوان
دول يتمنوا يدخلوا مصر علي دبابات تركية
لازم يطبلوا لخليفتهم
هو اللي بياكلهم وبيشربهم
فالشئ لزوم الشئ بالنسبة لهؤلاء الخونة

اه نسيت ( فى ناس بتحب دة):
الرسول كان راهن درعه عند يهودى
الرسول كان بيتعامل مع اليهود تجاريا وقت العهد (قبل غزوة الخندق)

فهمت اللعبة ماشية ازاى و لا لسة؟؟
كل حاجة بتتقلب فى ثانية و الوجهين صح للاسف!!!!

يبقى ايه ..... تلعب حلو.

معلومة ليك:-
اليهود مش اعداء لمصر من 1948 ... اليهود اعداء مصر من قبل زمن سيدنا موسى
اي اي اي.... القطعة دي موجعة

ياعزيزي حادثة الصينين في وقتها على مااذكر تم حلها الصينين طوروا بود حرب الكترونية لا اذكر اسمه يستعمل على اف-16 واتفاقية سيزما ليست بهذا الخصوص هذه الاتفاقية تعتبر كارثية لانها تجعل اي بلد مكشوفا للبنتاغون ولهذا كان الاصرار الامريكي على مصر لتوقيعها وكان هناك رفض قاطع بوقتها من كل قيادات الجيش وعل راسهم المشير طنطاوي وتحملت مصر قيام امريكا من حرمانها من الامرام مثلا او لونج بو تبع الاباتشي وتطير الابرامز والاعتدة الذكية وحاولت التعويض من مصادر اخرى
ما تقوله يخص المعدات الامريكية فقط
وهي كده كدة اصلا منقوصة فمش فارقه (احمد زي الحاج احمد)

اولا انا ميهمنيش انو مصر تعاونت مع الشيطان او غيرو بس مش مسموح لاي عضو مصري بعد النهاردة انو يرمي الاخرين بتهم النعامل مع اسرائيل هو دة المهم يجب عدم الكيل بمكيالين
طيب ومين انت علشان تقول مسموح او مش مسموح لاي عضو مصري
هو انت كمان حتحجر علي رأينا نقول ايه وما نقول ايه
كل الهيصة دي والجدال ده علشان ما نقول عمالة مع اسرائيل لاخرين
ما كنت جبت اخرك وقلت من الاول عمالة وتطبيع وخلصنا وكنت انت ارتحت وريحتنا معاك
مصر موقعه مع اسرائيل معاهدة سلام وكمان في الكويز ومن قبله اتفاقية الغاز وهناك تعامل امني بسبب الحدود
طيب وكم معاهدة وقعتها الاردن مع اسرائيل ؟ علشان ما تسمح لاي عضو مصري بالتحدث عن العمالة
هل معني هذا ان اهل الاردن مطبع الكل يعلم مهما سويت من معاهدات معهم تبقي العداوة والكراهية بين العرب واسرائيل
مصر حين تعاملت مع اسرائيل تعاملت معها في العلن علي عكس دول اخري تتعامل معها وتسوي فيها شريفه و عفيفه

,
الصفقة مربحة للطرفين ( الارقام المذكورة للتعبير فقط عن الصفقة)

فمصر ستقوم بشراء الغاز الاسرائيلى بسعر تفاضلى على ما اتذكر ب 5 او 6 دولار و تقوم بتسيله ب 2 دولار و بيعه بسعر 9 دولار، و فى هذه الحالة ستكون مصر قد ربحت 1-2 دولار بالاضافة الى ابقاء محطات الاسالة تعمل (وظائف مباشرة و غير مباشرة).

اما فى حالة التصدير بدون اساله، فستقوم مصر ببيعه عن طريق خط الغاز بسعر 7 دولار .... اى ان مصر ايضا ربحت 1-2 دولار.

اما فى حالة الاستخدام المحلى فستوم مصر باستخدامه بسعر 5 او 6 دولار بدلا من استيراده من الخارج بسعر 9 دولار اى ان مصر وفرت 3-4 دولار.

و بناءا عليه فى حالة التصدير فان مصر ستكون مركز اقليمى و فى حالة الاستيراد ستكون مصر موفرة للعملة الصعبة (اى تعلمت الدرس من الاتفاق الاردنى من قبل)
وده هيخلينا نعوض فلوس الغاز اللي راحت ببلاش لاسرائيل زمان بملاليم يعني ولا هيخلينا نشتري از منهم اللي هيا اصلا حقولنا ده انتو سبقتو جحا والسسذج باشواط طويله انا مع ايقاف الهيمنه التركيه وسيطرة مصر على مراكز الطاقه لاروبا لكن مش نضيع حقوقنا يعني احنا كنا بنصدر الغاز لاسرائيل ودلوقتي بنستوردو وبنخسر فيه الضعف ونقول انها مكسب انا لو جبت اي جاهل بيحسب على صوبعو هيقول احنا خسرنين فيها هيلا هوبا

باختصار ربح للطرفين
بلاش مزايدة على مصر
لو كان الاتفاق هذا مع خليفة الشواذ كان زماننا شفنا العجب في الردود من اتباع خليفة الشواذ

تربيح لصهاينه ولك الفتات

اعلم ان الفعل مخزي ولا تستطيع التعامل معه الا بالدفاع عنه وتبريره , متعاطف معك :)

اولا انا ميهمنيش انو مصر تعاونت مع الشيطان او غيرو بس مش مسموح لاي عضو مصري بعد النهاردة انو يرمي الاخرين بتهم النعامل مع اسرائيل هو دة المهم يجب عدم الكيل بمكيالين
تعامل عن تعامل يختلف وعمق العلاقات واهدفها تختلف فعندك حاجه وجهنا بها ونتكلم بكل بساطه لكن مش انته هتتشرط علينا فحترم غيرك زي مغيرط بيجترمك عشان غيرك هيزعل ??

تعامل عن تعامل يختلف وعمق العلاقات واهدفها تختلف فعندك حاجه وجهنا بها ونتكلم بكل بساطه لكن مش انته هتتشرط علينا فحترم غيرك زي مغيرط بيجترمك عشان غيرك هيزعل ??
يعني ازاي تعامل عن تعامل بيفرق اعربهالي الجملة دي يعني تعامل مصر او تركيا او الامارات او الهند او اي حد مع اسرائيل يختلف ازاي يعني

طيب ومين انت علشان تقول مسموح او مش مسموح لاي عضو مصري
هو انت كمان حتحجر علي رأينا نقول ايه وما نقول ايه
كل الهيصة دي والجدال ده علشان ما نقول عمالة مع اسرائيل لاخرين
ما كنت جبت اخرك وقلت من الاول عمالة وتطبيع وخلصنا وكنت انت ارتحت وريحتنا معاك
مصر موقعه مع اسرائيل معاهدة سلام وكمان في الكويز ومن قبله اتفاقية الغاز وهناك تعامل امني بسبب الحدود
طيب وكم معاهدة وقعتها الاردن مع اسرائيل ؟ علشان ما تسمح لاي عضو مصري بالتحدث عن العمالة
هل معني هذا ان اهل الاردن مطبع الكل يعلم مهما سويت من معاهدات معهم تبقي العداوة والكراهية بين العرب واسرائيل
مصر حين تعاملت مع اسرائيل تعاملت معها في العلن علي عكس دول اخري تتعامل معها وتسوي فيها شريفه و عفيفه
يا حبيبي وانت مين او اي عضو اخر مين عشان يوزع شهادات بالخيانة والعمالة على الاخرين نعم مش مسموحلك ولا لاي عضو ان يوزع شهادات عن تعامل مع اسرائيل مفهوم ياحبيبي وبلاش النغمة دي لان الكل بيتاعمل مع اسرائيل سرا وعلنا هذا هو الواقع انا مش راح احجر على حد بس مينفعش انك تتهم حد غيرك بحاجة لابساك من فوق لتحت دة هو المبدا واصلا اسرائيل بالنسبة للعرب تعتبر مش عدو لعدو الاول ايران واذنابها ومن يؤيد اذنابها ويؤيد بقائهم لقمع الشعوب العربية

التعديل الأخير:
عودة
أعلى أسفل