بدء معركة تحرير طرابلس

انا عارف بس انا قلقان من روسيا فعلا لانها حاليا معتبرة تركيا مكسب قال يعني علمو علي الناتو

بالظبط
لكن علاقتهم مع بعض مكايدة في الناتو و مصالحهم في اوروبا تكون في الحدود دي
و ماتتعداش حدود مصالح دول اقليمية تانية روسيا ليها علاقات استراتيجية معاها زي مصر

و الا يبقى الروس اغبيا جداً
ولو هما اغبيا , لازم نفهمهم ان مصر مش هتقبل
و لو هما بيستهبلوا يبقى لازم يشوفوا الوش اللي شافه اوباما قبل كده

بالظبط
لكن علاقتهم مع بعض مكايدة في الناتو و مصالحهم في اوروبا تكون في الحدود دي
و ماتتعداش حدود مصالح دول اقليمية تانية روسيا ليها علاقات استراتيجية معاها زي مصر

و الا يبقى الروس اغبيا جداً
ولو هما اغبيا , لازم نفهمهم ان مصر مش هتقبل
و لو هما بيستهبلوا يبقى لازم يشوفوا الوش اللي شافه اوباما قبل كده
انا فعلا بعتبرهم اغبياء .كان عندهم فرصة ذهبية بعد سقوط الاتحاد السوفيتي للاندماج مع العالم الغربي بس ضيعوها بتقفيل مخ

انا فعلا بعتبرهم اغبياء .كان عندهم فرصة ذهبية بعد سقوط الاتحاد السوفيتي للاندماج مع العالم الغربي بس ضيعوها بتقفيل مخ

الروس و الغرب دونت مكس
روسيا هي الوريث الشرعي للاتحاد السوفيتي
و كان لازم ياخدوا خط الاتحاد السوفيتي كقوة عظمى مستقلة عن الغرب عموما اوروبا و امريكا بالطبع
لو اي دولة مكانهم هتعمل كده

الروس و الغرب دونت مكس
روسيا هي الوريث الشرعي للاتحاد السوفيتي
و كان لازم ياخدوا خط الاتحاد السوفيتي كقوة عظمى مستقلة عن الغرب عموما اوروبا و امريكا بالطبع
لو اي دولة مكانهم هتعمل كده
لية اي دولة هتعمل كدا ماليابان والمانيا كانو اعداء للغرب ففترات طويلة ودلوقت جزء لا يتجزاء من الحضارة الغربية
لية لازم اجي علي رفاهية شعبي وتقدمة
علشان ارضي غريزة المناكفة والتنافس
شوف الفرق بين شعب روسيا واقل دولة اوروبية واعمل مقارنة واعرضها علي مواطن روسي وشوف هيختار مين

فرحة اللبيين بمغادرة حفتر روسيا دون توقيع فرحة نصر و ثقة بالله
والله حاجة تفرح من اخواننا اللبيين

فرحان في البغل اوغلوا و بالرسالة اللي وصلت للروس

التقيل جاي و الكل يستعد

بيان القمة صادر و كان هناك موتمر صحفي روسي تركي

مسودة القرار نهائية و وقع عليها السراج ، و انتم احلموا و عيشو في الاوهام

ستسمعون غذا صباحا : حفتر وقع
بعيد عن أي شئ حد يطمنا على الأخ العضو لو سمحتم

ما حدث في موسكو هو ان مصر ليست ايران وبالتالي لا نريد ان نمثل الشعب الليبي مع الترك والروس كما فعلت ايران وتركيا وروسيا في سوريا بل عززنا من موقف الجيش الوطني اليبي وقائده المشير خليفة حفتر ليجلس مع الروس والترك الراس بالراس طبعا السراج دهوحكومته مثل الاسد السوري مجرد عملاء لا قيمة لهم ولكن من يتحالف مع مصر من العرب يكون سيد نفسه فمصر لا تطمع في ان تهيمن على احد او تتقاسم كعكة احد وليبيا ليست سوريا يا تركيا ويا روسيا ومصر ليست ايران

تحليلان غريبه لو حفتر وقع يبقى اتغلب لو موقعش روسيا حتدمره
لو مكملش تحرير طرابلس يبقى اتغلب
اما لو كمل وحرر طرابلس يبقى اتهزم وتركيا اللي كسبت
ياريت الناس متاخدش الأمور على صدرها دي حرب وكر وفر إنما اللي حيحصل كله في علم الله
أن شاء الله ترجع ليبيا موحده... مع الجيش الليبي

تحليلان غريبه لو حفتر وقع يبقى اتغلب لو موقعش روسيا حتدمره
لو مكملش تحرير طرابلس يبقى اتغلب
اما لو كمل وحرر طرابلس يبقى اتهزم وتركيا اللي كسبت
ياريت الناس متاخدش الأمور على صدرها دي حرب وكر وفر إنما اللي حيحصل كله في علم الله
أن شاء الله ترجع ليبيا موحده... مع الجيش الليبي

مصر هنا هى الاساس وليس روسيا طب الغرب عنده حساسية من الروس ولن يسمح لهم بدخول ليبيا او باي دور وان كان ولابد دور خارجي فاليكن للعظيم ترامب عظيم الامريكان

عودة
أعلى