بدء معركة تحرير طرابلس

وقع او موقعش مش هتفرق كتير والله
صدقني مناورة سياسية مش اكتر

الحكاية ان كان المفترض ان الروس هيقعدوا مع حفتر و السراج بدون تدخل تركي
ده اللي خلى حفتر و مصر في البداية يوافقوا
الكل اتفاجأ من زيارة داوود بغلو و وفد العجول التركي اللي معاه لموسكو و مشاركته في المفاوضات
الخية كانت منصوبة لحفتر , حتى لو هتوقع و مافيش نية للتنفيذ , مجرد توقيعك ده اعتراف ان تركيا جزء من الحل

و دي الخية اللي كانت منصوبة.
عدم التوقيع قفا كبير لتركيا , لان الجميع لازم يعرف ان تركيا جزء من المشكلة مش جزء من الحل

الحكاية ان كان المفترض ان الروس هيقعدوا مع حفتر و السراج بدون تدخل تركي
ده اللي خلى حفتر و مصر في البداية يوافقوا
الكل اتفاجأ من زيارة داوود بغلو و وفد العجول التركي اللي معاه لموسكو و مشاركته في المفاوضات
الخية كانت منصوبة لحفتر , حتى لو هتوقع و مافيش نية للتنفيذ , مجرد توقيعك ده اعتراف ان تركيا جزء من الحل

و دي الخية اللي كانت منصوبة.
عدم التوقيع قفا كبير لتركيا , لان الجميع لازم يعرف ان تركيا جزء من المشكلة مش جزء من الحل
حفتر رايح موسكو وعارف ان الروس نيتهم مش صافية برضو مش الاتراك بس
بس طبعا لازم احترام موسكو حتي لو علي مضض

حفتر رايح موسكو وعارف ان الروس نيتهم مش صافية برضو مش الاتراك بس
بس طبعا لازم احترام موسكو حتي لو علي مضض

ده مفهوم
لكن لما انا اقدرك و انت ماتقدرنيش
يبقى لاء تييييت ام روسيا على تييييت ام مصالحها

مؤتمر فارغ من البداية!!!

من يعيش في ليبيا يعرف ويعي جيدًا بأنه من سابع المستحيلات الوصول الي حل وسط هجين يرضي جميع الأطراف!!!
نحن لسنا سورين!!!

لقد وصلنا منذ زمن طويل الي مرحلة (يا نحن أو هم)، موسكو ليس لديها الكثير لتفعله ضد الجيش،، بالإضافة بأنها لن تضحي بمصالحها مع مصر لأجل بهلول إسطنبول!!!

أما بالنسبة للتركي فقد فعل ماعليه وزيادة، (لايزال موضوع التدخل المباشر وهذا الذي اتمناه شخصيا وبشدة)

الحل في ليبيا عسكري بحث!!!!

مؤتمر فارغ من البداية!!!

من يعيش في ليبيا يعرف ويعي جيدًا بأنه من سابع المستحيلات الوصول الي حل وسط هجين يرضي جميع الأطراف!!!
نحن لسنا سورين!!!

لقد وصلنا منذ زمن طويل الي مرحلة (يا نحن أو هم)، موسكو ليس لديها الكثير لتفعله ضد الجيش،، بالإضافة بأنها لن تضحي بمصالحها مع مصر لأجل بهلول إسطنبول!!!

أما بالنسبة للتركي فقد فعل ماعليه وزيادة، (لايزال موضوع التدخل المباشر وهذا الذي اتمناه شخصيا وبشدة)

الحل في ليبيا عسكري بحث!!!!
مجرد التلويح بدراسة خيارات تانية في ملف مفاعل الضبعة ابو 25 مليار ممكن يخلي الروس يتعدلو تاني

بصراحة منقدرش عليهم لوحدنا
عايزين العم ابو ايفانكا معانا

مصالح روسيا مع مصر في المتوسط و في الاقليم العربي و الافريقي هترجح الكفة ماتقلقش
الروس لو فكروا يطورا تعاونهم مع تركيا بما يشمل ليبيا هيخسروا كتير
عشان كدة اللي حصل ده بالون اختبار لمعسكر حفتر كله لو المعسكر ده رفض محاولة روسيا لادخال تركيا في الحل الرسمي
روسيا هتتراجع

انا بترول علي اللي كانو هنا بيقولو حفتر عميل روسي بعد اللي حصل النهارده ان بشكك في قصه الفاغنر اساسا؟

فاهم قصدك , ماهما شوية عميل روسي و شوية امريكي و شوية فرنسي

هذه ليبيا ياخوانجي انت وإياه!!!

طوال تاريخها لم تكن الا ارض معارك حامية!!!

عشنا فقراء حفاة عراة لم يبيع اجدادنا الوطن ولن نبيعه نحن أيضا!!!

أنا يااصدقائي (العرب) شخص مدني لم احمل رصاصة واحدة ضد أي طرف في ليبيا منذ بداية الأزمة الي لحظة كتابة هذه الكلمات!!

ان تجرأ التركي ودخل جحافل جيشه بلادي لم ولن ابخل علي وطني بدمي ومالي ومستقبلي!!

الموت اشرف من حياة النعام!!!!

مصالح روسيا مع مصر في المتوسط و في الاقليم العربي و الافريقي هترجح الكفة ماتقلقش
الروس لو فكروا يطورا تعاونهم مع تركيا بما يشمل ليبيا هيخسروا كتير
عشان كدة اللي حصل ده بالون اختبار لمعسكر حفتر كله لو المعسكر ده رفض محاولة روسيا لادخال تركيا في الحل الرسمي
روسيا هتتراجع
انا عارف بس انا قلقان من روسيا فعلا لانها حاليا معتبرة تركيا مكسب قال يعني علمو علي الناتو

عودة
أعلى