تحذير من "اقتصاد عسكري" في مصر

هل الجيش بيسيطر على الاقتصاد ... نعم
هل ده خطر على اقتصاد مصر .... نعم
هل ده خطر على الجيش ..... نعم
هل ده المكان لمناقشة الكلام ده ..... لأ
و كل واحد يناقش المواضيع الحساسة بتاع بلده و بلاش شغل تصفية حسابات سياسية هنا

لو كانت مشاركة الجيش المصري في الإقتصاد مضرة بمصر،
لقاموا بدعم الجيش المصري وتشجيعه على الدخول في الإقتصاد أكثر وأكثر ليكون الضرر أكبر وأضخم،

لكن حيث يحذّرون العرب نعلم بأنهم ينجزون وينجحون في تلك المواضع التي تحذرنا معاهد أمريكا منها

لاتوجد صناعات عسكرية توجه للقطاع المدني لدينا الا الحافلات و العربات و التي تذهب للمؤسسات العمومية و البلديات ، اما عن مصر فكما قلت اهل مصر ادرى بامورهم ليس لدي فكرة على حجم و دور المؤسسة العسكرية في القطاع الاقتصادي و لهذا لايمكنني ان اعلق
قريبا جدا اخي العزيز هتلاقي الجزائر نفس وضع مصر وستجد تدخل الجيش في كل شئ بالذات بعد المظاهرات المتزايده ضد ارادتهم لسيطره على كل مفاصل الدوله للاسف سلاح ذو حدين

معهد "كارنيغي–الشرق الأوسط منفصل عن الواقع او التقرير مدفوع الثمن ..
هو لا يدري

بتحويل املاك الجيش والدولة

الى صندوق ثراء السيادي المصري.

وكل ما فى خبر قناة الحرة من تقرير هو الهجوم على رئيس مصر و جيشها الوطني.

واتوقع ان التقرير مدفوع الأجر لتشوية إصلاحات الاقتصادية المصرية .​

توغل الجيش المصري في الاقتصاد ضرورة يحكمها الواقع وليست خيار بسبب الثورة والفتنة التي اصابت مصر. وننتظر رجوع الامور الى نصابها بعد انشاء اقتصاد موازي صحي بعيد عن الفساد لكن في سنوات كثيرة. اضرار الثورة كثيرة جدا وهذي من اثارها.

الاخوة الي بينتقدو وكان بلادهم لم يحكمها عسكري
تحب اقولك
لو البلد فيها الف شركة خاصة لصناعة منتج ما. وقام الجيش بصنع هذا المنتج والشعب عرفه
صدقوني الشعب كله هيترك الشركات دي وهيشتري من منتجات الجيش

احب اقولكم إن فيه صلة كبيرة جدا جدا بين الشعب والجيش
حتي في عز ازمات البلد علي سبيل المثال في 2011
كان الشعب يترك كلمة الداخلية ويتجه الي الجيش ويستمع لكلمة الجيش
لاننا نعرف من هوا الجيش المصري العظيم ونعرف مقداره

كلام مصاطب وانشاء كالعادة ?
عايزين ارقاااااام ارقام يا ناس
عشان الارقام اللي اعرفها ان قطاع الحديد ف مصر محتكره عز مش الجيش ده مثال
مثال تاني عدد المستوردين ف مصر 4000مستورد فقط محتكرين الاستيراد مش الجيش
مثال تالت قطاع السياحة قطاع خاص مش الجيش
مثال رابع مساحة الاراضي الزاراعية 10.5مليون فدان ...الجيش لا يملك عشر المساحة دي
مثال خامس قطاع الذهب اللي اعرفه ان معندناش منجم الا السكري وده مش تبع الجيش
مش معني كده ان الدنيا تمام ..والدليل ترتيبنا ف مؤشر الشفافية المتدني وده غلط وهياثر ع الاستثمار وده مسئولية مجلس النواب والرقابة ...وده برضو سبب ان كل شويه يطلع هايف يقول الجيش يسيطر ع الاقتصاد بنسبة 900%...والهايف ده ميهمنيش ف الجزمة انا اللي يهمني هي بلدي اللي انا عايش فيها ...واللي بتقتضي ان لازم يكون ف نقطة نظام واعادة ترتيب الامور وان تدار الدولة بكافة مؤسساتها لا مؤسسة واحدة.

مادام النظام العسكري يحكم اي بلد فلن يفلح ولن يتطور
وهذه مشكلة اغلب الشعوب العربية لازم يحكمها نظام عسكري دكتاتور ي

كيف كانت حمهورية مصر العربية في حكم الملكية وكييف اصبحت من بعد حكم العسكر
كيف كانت العراق في حكم الملكية وكييف اصبحت في ظل العسكر والمليشيات
كيف كانت ليبيا في حكم الملكية وكييف اصبحت في ظل العسكر والمليشيات

انا ضد مشاريع الجيش في ال Superstructcure زي مصانع الكيماويات والاسمدة والاسمنت بشدة ....وممكن اتقبل مشاريعه في ال infrastructure زي الطرق والكباري ومحطات تحلية المياه لفترة محدودة مثلا 10 سنين وبعدين ينسحب
وضد تماما اسناد المناصب القيادية المدنية للضباط المتقاعدين

بس عارف كرهي لده قليل جدا لكرهي لتفكير واحد زي حضرتك
لا انت مصري وبتكلم بمنتهي الحرقة واكيد مش همك مصلحة مصر ( لان في قاموسك وقاموس اللي شبهك الحدود تراب والاوطان حفنة من العفن ) فالحرقة ديه بتخليني متعصب بصراحة وبقول بين وبين نفسي
هو انتوا مالكم انت والاخ الاردني التاني خبير الدنيا كلها !!!!!!
مرة وحدة :))

انا ضد مشاريع الجيش في ال Superstructcure زي مصانع الكيماويات والاسمدة والاسمنت بشدة ....وممكن اتقبل مشاريعه في ال infrastructure زي الطرق والكباري ومحطات تحلية المياه لفترة محدودة مثلا 10 سنين وبعدين ينسحب
وضد تماما اسناد المناصب القيادية المدنية للضباط المتقاعدين
اي مشاريع اسمنت الله يهديك!
الجيش مشاريعه وصلت الى خط انتاج الجمبري وترى مع الاسف مجندون وضباط يبيعون معلبات ولحوم وحليب اطفال! ومصانع الجيش تصنع ثلاجات وغسالات!

المحزن اكثر هو رؤية المجند وهو يعمل بهذه المشاريع لقاء مبلغ زهيد رغما عن انفه!

اتمنى من فخامة الرئيس السيسي ان يحل هذه المشكلة

لجان يا اخي لو في انتخابات نزيهه السيسي مش هياخد غير 15%
هياخد مش اقل من ٧٠ % مش عشان هو افضل الموجودين
لكن عشان الشعب المصري شعب عاطفي يميل للاستقرار ويخشى المغامرة

الاخوة الي بينتقدو وكان بلادهم لم يحكمها عسكري
تحب اقولك
لو البلد فيها الف شركة خاصة لصناعة منتج ما. وقام الجيش بصنع هذا المنتج والشعب عرفه
صدقوني الشعب كله هيترك الشركات دي وهيشتري من منتجات الجيش

احب اقولكم إن فيه صلة كبيرة جدا جدا بين الشعب والجيش
حتي في عز ازمات البلد علي سبيل المثال في 2011
كان الشعب يترك كلمة الداخلية ويتجه الي الجيش ويستمع لكلمة الجيش
لاننا نعرف من هوا الجيش المصري العظيم ونعرف مقداره
كلامك غير صحيح
لان الجيش المصري يقوم باغراق السوق بمنتجاته عن طريق وضع تسعيرة منخفضة جدا تقل في معظم الاحيان عن سعر التكلفة للمنتج الخاص او المستورد.

بسبب ان الجيش المصري ينلك ايدي عاملة رخيصة جدا اقرب الى المجانية.
يعني امر طبيعي ان ترى الناس تشتري منتجات الجيش لانها رخيصة جدا مقارنة بالمنتجات الاخرى

كلامك غير صحيح
لان الجيش المصري يقوم باغراق السوق بمنتجاته عن طريق وضع تسعيرة منخفضة جدا تقل في معظم الاحيان عن سعر التكلفة للمنتج الخاص او المستورد.

بسبب ان الجيش المصري ينلك ايدي عاملة رخيصة جدا اقرب الى المجانية.
يعني امر طبيعي ان ترى الناس تشتري منتجات الجيش لانها رخيصة جدا مقارنة بالمنتجات الاخرى
لانها اجود وليس ارخص

الارخص والاجود وده للانخفاض التكلفه عليه فبالتالي يصعب منافسته وهي دي المشكله لانه هيدمر القطاع الخاص

الارخص والاجود وده للانخفاض التكلفه عليه فبالتالي يصعب منافسته وهي دي المشكله لانه هيدمر القطاع الخاص
ويخلق احتقان
واي ارتفاع للأسعار بسبب ظروف دولية شعبيا سيأول أنه انتفاع الجيش

كم تبلغ نسبه اقتصاد الجيش بالنسبه الى الاقتصاد المصرى؟ وهل احتكر الجيش اى صناعه فى مصر ومنع القطاع الخاص من الاستثمار فى اى مشروع ؟ الشى الوحيد المطالب بيه الجيش ان شركاته تكون خاضعه للمراقبه واظن ان السيسى باقتراحه ان شركات الجيش تنزل فى البورصه هتكون ملزمه بالشفافيه وتخضع للمراقبه

لست خبير إقتصادى ولكن ما أعرفه أن أهم مؤشر يدل على قوة الإقتصاد هى زيادة الصادرات وتراجع الواردات فهل دخول الجيش فى الصناعة المدنية والسوق المحلية يساهم بهذا ؟ إذا كان الجواب نعم فهذا جيد ( أقصد تدخل الجيش فى الصناعة المدنية والسوق المحلية).

عودة
أعلى