إسرائيل ديفينس | تهديد جديد لإسرائيل : #البحرية_المصرية تعمل على ترقية قدرات حرب الأعماق

يعني عشان اخد اعتراف السعودية اديها جزيرتين؟...كلام مش منطقي ....وكمان بسياسة الامر الواقع والقوة.حلايب وشلاتين معنا

لا أصبر.... الإمارات حا تستثمر في حلايب و يمكن تاخدها ..... و الحجة و يقال الحكمة... الأشقاء في السعودية والإمارات يقويان موقفنا دوليا للبقاء و المحافظة على أرضنا

لا أصبر.... الإمارات حا تستثمر في حلايب و يمكن تاخدها ..... و الحجة و يقال الحكمة... الأشقاء في السعودية والإمارات يقويان موقفنا دوليا للبقاء و المحافظة على أرضنا
ده دليل انك بترد اي كلام وخلاص
الإمارات بالفعل مستثمرة هناك من خلال شركة تنقيب عن الذهب
اتثقف الأول عشان ما تملاش المنتدي بمشاركات عنترية عديمة الفائدة
انا متأكد انك لا تعرف اي شئ عن حلايب غير انها مثلث تسيطر عليه مصر وتطالب به السودان

ده دليل انك بترد اي كلام وخلاص
الإمارات بالفعل مستثمرة هناك من خلال شركة تنقيب عن الذهب
اتثقف الأول عشان ما تملاش المنتدي بمشاركات عنترية عديمة الفائدة
انا متأكد انك لا تعرف اي شئ عن حلايب غير انها مثلث تسيطر عليه مصر وتطالب به السودان

انا مش قلت لك سلاما....

الحمد لله من يحكمنا ما بهم من سلبيات ولكنهم ليسوا غوغائيين مثل كثيرين

حلو طبعا وتعمل فيها قاعدة عسكرية وتوطن فيها مواطنين اكتر وتفتتح فيها كل يوم مشروع جديد كل ده ممتاز
لكن ما المانع مع كل هذا تنتزع اعتراف السعوديو بالذات كدولة حدود بحرية
والإمارات
وقريبا لو عرفت تجيب شركة بترول للتنقيب عن المناطق المطروحة في المزايدة هناك يبقي افضل وافضل
انت مُصرّ تؤجج مشكلات لا اساس لها
الرؤية المصرية السعودية متقاربة بشكل كبير ولا يوجد ما تفكر فيه

انت مُصرّ تؤجج مشكلات لا اساس لها
الرؤية المصرية السعودية متقاربة بشكل كبير ولا يوجد ما تفكر فيه
يا اخي انا كنت برد في البداية علي من يقول تنازلنا عن ارضنا
ثم علي من يقول اننا اخدنا بدلا عنها جزيرة الفرسان
فقلت ربما تكون صفقة
إلى ان حشر نفسه البتاع العنتري
كلن مجرد رأي

هذا الكلام سمعته من قبل على عبد الناصر حليف ذليل لامريكا هى من ساعدته على انقلاب 1952
والسادات ومبارك ومرسى والسيسى حلفاء استراتيجيين لاسرائيل
حقيقه اصبت بتخمه من هذا الكلام الذى لا يستند الى دليل ملموس
فقط قدرنا ان يتولى امرنا مجموعه من الخونه حكم مصر حسب رأى البعض حتى ان حرب 1973 كانت اتفاق امريكى اسرائيلى مع السادات !!!!!!

وكأن اسرائيل كانت مستعده للتضحيه بجنودها فى حرب مدبرة وأى حرب مدبرة تلك لاستعاده مصر لسيناء حتى وان كانت بسيادة منقوصة كما يقال ولكن اليس من الاجدى لاسرائيل الاحتفاظ بسيناء ووجود مستوطنين هناك
والا اين ذهب شعار من النيل للفرات
بتوجع???

اولا ما قولكم ف تلك الخرائط؟

دي خريطة لسينا من مكتبة الكونجرس1988
ودي خريطة 1801لمصر والاتنين فيهم تيران وصنافير مش تبع مصر
ودي 1831 وبرضو فيها تيران مش مصرية

ودي من cia1963وبرضو تيران فيها مش مصرية!!

رايي ان اللي ينتقد1.. هو الطريقة الفاشلة التي ادارات به الحكومة الازمة وكانها ف خصومة مع الشعب وطريقة (السربرايز )المتخلفة اللي اعلنوا بيها الاتفاقية
2...وده اللي عايز افهمه هل الجزيرتين خصوصا بوضعهم من 1967 وبعد كامب ديفيد وتواجد القوات متعددة الجنسيات عليها (وضع مزري يعني لا عليها مدفع ولا طيارة) هيفيدونا استراتيجيا بايه ؟ لو الاجابة نعم هيفيدونا اذن الحكومة اخطأت (حتي لو الجزر مش تبعنا )وكان يجب ان تتعامل بمنطق بريطانيا ف تعاملها مع اسبانيا ف جبل طارق

لو اردت قول شيء اتفضل و هاهتم حقيقي لكن موضوع اقتناعي من عدمه شيء لا اضمنه.
اقتناعك من عدمه يرجع ألي منطقيه الحوار. او هكذا يكون الأمر مع الجميع.
عموما انا لن أقول ما كنت سأقوله. ولكن الوقت كافي لي ولك ولغيرنا كي نتأكد من أهواءنا.
ولكن هل يا تري ان وجدنا أهواءنا خطاء سنتغير؟؟
هذا هو السوءال الحقيقي.

عموما انا لن أقول ما كنت سأقوله. ولكن الوقت كافي لي ولك ولغيرنا كي نتأكد من أهواءنا.
هذا هو السوءال الحقيقي.
لا اعتقد فالكبر افة العصر

اولا ما قولكم ف تلك الخرائط؟
مشاهدة المرفق 215782
دي خريطة لسينا من مكتبة الكونجرس1988
ودي خريطة 1801لمصر والاتنين فيهم تيران وصنافير مش تبع مصر
ودي 1831 وبرضو فيها تيران مش مصرية

مشاهدة المرفق 215783
ودي من cia1963وبرضو تيران فيها مش مصرية!!

رايي ان اللي ينتقد1.. هو الطريقة الفاشلة التي ادارات به الحكومة الازمة وكانها ف خصومة مع الشعب وطريقة (السربرايز )المتخلفة اللي اعلنوا بيها الاتفاقية
2...وده اللي عايز افهمه هل الجزيرتين خصوصا بوضعهم من 1967 وبعد كامب ديفيد وتواجد القوات متعددة الجنسيات عليها (وضع مزري يعني لا عليها مدفع ولا طيارة) هيفيدونا استراتيجيا بايه ؟ لو الاجابة نعم هيفيدونا اذن الحكومة اخطأت (حتي لو الجزر مش تبعنا )وكان يجب ان تتعامل بمنطق بريطانيا ف تعاملها مع اسبانيا ف جبل طارق
الطريقة الي الحكومة ادارت بيه الموضوع تجلط اساسا.....نعم دولتنا ليست ديمقراطية وكل شئ لكن يوجد امور يجب ايضاحها للشعوب ....مش نصحي الصبح نلاقي قنوات بتقلنا اننا سلمنا جزر للسعودية والقنوات المعادية للنظام تقول اننا بعناها

هذا هو السوءال الحقيقي.
اهواء ايه بس يا فرعون ، انا عايز مصر تبيع ارضها؟! ، و لا تحب اسرائيل و تضرب اهلها؟! و لا النيل ميجيش؟! ،،،،، تفتكر ان ممكن واحد عاقل يرضي بده لبلده!!!
افة الراي الهوي ، و الراي يبني علي وقائع و احداث حقيقية.

عودة
أعلى