مجلس النواب الأميركي يوافق بأغلبية ساحقة على قانون يقضي بفرض عقوبات على تركيا

متفق مع اغلب كلامك وان الغرب مجرم ومنافق
لكن برضه لا يوجد سبب ف الاسلام يدعوك لقتل المرأه والطفل والشيخ حتي الشاب الذي لم يقاتلك ومن يقول عكس ذلك عليه ان يثبت
ممكن تعمل عكس ذلك كما ف اغلب فترات التاريخ لكن بعيد عن الاسلام تكون كدول مدنيه شيوعيع علمانيه ايا كان لكن تكون متخذ من الاسلام ستار فهذا ممنوع ونهي عنه الاسلام اي كان الاسباب ف تلك الفتره
ثانيا موضوع ان الغرب قتل من العرب والمسلمين مقدرش انكر واللي ينكر يكون منافق لكن هو مبيحكموش الاسلام انت بيحكمك دينك ودينك بينهيك عن كده حتي لو هو عمل مش معني كده انك تقتل وتسكت لا رد القتل لكن امام شخص يحمل السلا ح مثلك ولا تقتل اعزل ده لو كان الشخص بينفذ تعاليم الاسلام
مذبحه الارمن الدين بينهي عنها واي مذبحه ممنوعه ف الاسلام
هذ الدين ربنا انزله رحمه للعالمين
يا اخي متحاولش حتجادل اي حد من مشجعي الاتراك وتقوله المذابح وحرام ظلهاش تبرير
حتلاقيه بيقولك واشمعنا امريكا واشمعنا فرنسا وفلان وعلان المهم انههم يلاقوا تبرير للبرابرة الاتراك عليهم لعنه الله
يا اخي تشوف اللي بيعملوه في الاكراد والنساء الكرديات اللي بيأسروهم يقولك اصل الاكراد عملوا وخللو

تركيا لا تريد تدمير البلدين وهذا الكلام ليس منطقياً او واقعياً
الاتجاهات السياسية والايديولوجية هي مصدر الخلاف
الاتراك يدعمون التوجهات الديموقراطية في المنطقة عموماً والاخوان المسلمين خصوصاً

والعلاقات سائت على اكثر من نحو بسبب الزخم المهول للازمات في المنطقة وتصادم التوجهات ببعضها البعض

الأتراك يستخدمون حمير الاخونج ليكون لهم موطيء قدم في السعودية و مصر

بصراحة أخبار اليوم مفرحه.. أتمنى أن تشمل العقوبات القطاع الصحي التركي .. أتمنى لهم عقوبات أشد من عقوبات العراق عام 90

قبل عام من الآن كان هذا العلج القذر قردوغان ينبح في طول الأرض و عرضها محاولا فرض عقوبات على الشعب السعودي

كان هذا العلج القذر يريد تجويع أطفالنا

إلى الأمام يا أبو ايفانكا .. عقوبات .. عقوبات ..عقوبات

اها والله انا اختلف معك فلنبدا حسب الترتيب الومني من الاقدم الى الاحدث او بالعكس لاتفرق لان جرائم الغرب مستمرة اما اذا كان تعليقك لمجرد كرهك لتركيا فمع شديد احترامي هذا قصر نظر كبير واذا كنت تحب فمعناها ان اي عملية مصرية ضد اثيوبيا مثلا علينا ان نقف ضد مصر هناك شي اسمه امن قومي وتركيا تدافع عن خط احمر بالنسبة اليها ومعناه يمكن للغرب ان يفرض علينا عقوبات كعرب بسبب مافعلناه بالانلس او عل جريمة 11 سبتمبر
اللي عاوز يقف مع اثيوبيا يتفضل محدش مانعه بس اما تقفو مع الاثيوبيين وهم المعتدون ضد دوله عربيه عشان ايه بتأيد اردوغان والاتراك
عامه ومصر تعرف ترد عليكم وعلي اي حد يقف مع الاثيوبيين كويس ومش حوضح اكتر من كده

التعديل الأخير:
أعترف أنا (مشاة البحرية) بجرائم الإبادة العثمانية الدموية ضد المدنيين الأرمن و أدعوا الانسانية جمعاء لإتخاذ موقف يجبر تركيا على الاعتذار و دفع تعويضات مليارية للأرمن الأبرياء

حريم السلطان اكثر حزنًا من الأتراك أنفسهم
????
يا اخي واحد منهم من حزنه علي الاتراك بيقولك حنقف مع الاثيوبيين ضدكم ومش لازم اقول دولته ايه
ياراجل حاجه تقرف

كان ايمها الصدر العظم سعيد حليم باشا من مصر و هو من مضي المعاهدة مع المنيا قبل قيام الحرب و هو بعد خيانة الارمن وسماحهم للجيش الروسي بالدخول و ابادتهم لقري كاملة من المسليمن حدثت اعمال ثأرية ضد الارمن من اهالي القتيل بعد دخول الجيش العثماني للمناطق ديتاني فا امر الصدر الاعظم بتهجير كل الارمن من الحدود لسببين الخوف من حوث اعمال انتقامية و السبب الاهم عشان ميكونوش عيون وعون لللروس ضد الدولة العثمانية الفكرة ان كل المخاطبات و الرسائل عن الموضوع دا بين الصدر و المسؤلين في تلك المناطق الي بتوثق بالاعداد و الاسامي اية الي حصل هناك و كمان وثائق التهجير الي تم من غير ترتيب فا مات ناس كتير من المرض و البرد من من القتل زي ما بيقولو فا كل الوفيات و كل دا كانت احصائيات يومية بتتبعت للديوان كا اي شل و مراسلات حكومية بعد تركة المنصب كان يحتفظ بنسخة من الارشيف العثماني لفترة حكمة من ضمنها طبعا ما حث فعليا في مذبحة الارمن النسخ الاصلية في اسطنبول اتدمرت بعد لهزيمة و معظم الارشيف العثماني خصوصا الفترة دي اتحرق و مش باقي غير النسخة الي في مصر الي هو جبها معاه وهو راجع و علي مر التاريخ و خصوصا بعدثورة 52 حاول الارمن و الفرنسين سرقة النسخ دي او تدمرها و من عبد الناصر لثورة 25 يناير اكتر من شخص عادي او مسئول حكومي رفيع تم اقلتة او القبض علية بتهمة ان تم اغوائة من واحدة اترمنية او من عملاء فرنسين للحصول او تدمير النسخة دي عشان يفضل روايه وحدة بس معهاش اي دليل الي هي الوراية الارمنية الي اخترعتها فرنسا عشان تداري بيها علي ما فعلتة بالجزاير
يعني مادخل الجزائر في موضوع الارمن كلامك عبارة عن شكوكة بالبيض وفي الاخير دخلت الجزائر ؟؟
اصلا من مصلحة الحكومة الجزائرية الاعتراف الدولي بالمجازر الارمنية وفق الرواية الارمنية ومنها التعويض حتي يصبح موقفها قوي في المحافل الدولية
ولمعلوماتك التاريخية فقط الفرنسيين اصلا يتهمون جيش التحرير الجزائري بارتكاب مجازر مضادة متل مدبحة وهران قصد ترهيب وترحيل الاوروبيين كورقة ضغط علي الطرف الجزائري

اترك الجزائر بعيد عليك ولاداعي لادخالنا في مشاكل نحن في غني عنها.

ا

ولا لارد عليك هل تتخيل ان تركيا قامت بعمليتها دون ضوء اخضر دولي والا لكانت قامت بها قبل ان تقوى شوكة حزب اوجلان ثانيا وقانونيا نعم تركيا ليست الدولة العثمانية والا عل اساس نظريتك يمكن ل اوروبا محاسبة بلدك المغرب وكل العرب على ماحدث في الاندلس وقانون جاستا شئنا ام ابينا موجود وبما ان العالم يعيش عصر القوة فيمكن لامريكا اصدار جاستا وغيره وعندئذ ورينا شطارتك ياحبيبي كما يقوا اخوننا في مصر وللمرة الثالثة مسالة الاوامر صدرت بعهد الدولة العثمانية وليست تركيا الحالية ومن اناس ليسوا موجودين حاليا وبالنسبة لاوروبا اجل همها تقسيم سوريا مقدمة لتقسيم نركيا وتدميرها لانها تخشى من نهوض تركيا بعد تحررها من معاهدة لوزان
اولا انا مش مغربي
ثانيا منين بتقولوا (تركيا وقطر واعلام الاخوان وخلافه) ان تركيا قامت من نفسها حمايه لحدودها وامنها وهي مش بنرجع لحد ف امنها القومي ومنين انت بتقولي انها واخده ضوء اخضر بالعمليه!! وازي واحده ضوء اخضر وف الكومنتات فوق بتقولي بنفسك ان العالم كله معارض العمليه :rolleyes:
قانون جاستا بيخص الافراد او الموءسسات اللي بتشارك ف عمليات ارهابيه مش شخص يعمل عمليه ارهابيه اقوم افرض عقوبات ع دولته
واما يفرض عقوبات ع دوله عربيه بسبب ده ابقي اتكلم غير كده لا
ماذا بعد معاهده لوزان ماذا سيحدث ف العالم يعني؟؟ كيف ستقسم اورويا تركيا ؟ وما علاقه تقسيم سوريا بتركيا بتربطوا احداث باحداث تانيه خالص وملهاش علاقه ببعض لمجرد التبرير

بص قدام كوكب الارض كله الدوله العثمانيه بدات وانتهت من تركيا كون انك مش مقتنع بده ف دي مشكلتك
يا راجل ده حتي الناس اللي بتبرر لاردوغان بيقولوا ان تركيا كانت مقر الخلافه الي اخره

ده اروغان نفسه بيتغني بالفتره دي تيجي انت وتقولي دي غير دي

يحق لي ان افرح واتشمت

مثل ما كانوا يسعون وبكل قوة الى تدمير بلدي عليهم من الله ما يستحقون

اتمنى المزيد والمزيد واتمنى من الدول المتضررة من تركيا ان تزيد اثر هذه العقوبات بالتقليل من التعاملات التجارية والاقتصادية مع تركيا

:ههه:

أعترف أنا (مشاة البحرية) بجرائم الإبادة العثمانية الدموية ضد المدنيين الأرمن و أدعوا الانسانية جمعاء لإتخاذ موقف يجبر تركيا على الاعتذار و دفع تعويضات مليارية للأرمن الأبرياء
ههههههه وانا معاك

اخي الفاضل انت تتكلم عن الصراع بشرف وامانه مع خصم عديم الشرف والامانه وقذر لابعد الحدود
موضوع مذابح الارمن بغض النظر حصل ولا محصلش هوا فرصه لمصر وللدول العربيه لادانه تركيا ودعم مطالب الارمن بعقوبات وتعويضات من الاتراك لانهم لو كانوا مكاننا لماترددوا لحظه واحده في انتهاز الفرصه ولك في موضوع رابعه والاخوان وتحريضهم العالم ضد مصر
وموضوع خاشقجي وتحريضهم وحاولتهم ابتزاز السعوديه بكل دنائه
اما بالنسبه لموضوع ان الصدر الاعظم مصري فدا اول مره اسمع عن الكلام ده
وحتي لوكان كذلك فمن نفذ المذابح هم الاتراك
الموضوع يضر مصر كما يضر تركيا انت لا تعلم مدي كره الارمن حتي من عاشو وسطنا لنا تتذكر ايام الثورة لما المصرين قعدو يقسمو ثروة مبارك ويقلك نصيب كل فرد كذا الارمن لديهم نفس العته فكرينة ورث ومستنينة و ادخل علي منتديتهم تركيا هي البداية فقط وصلت معاهم لتحديد ٠نسيات كل منكان في الجيش الذي دخل الاقليم يعني فية كام تركي وكام مصري و كام اردني و كام سوري عشان يحددو هيطلبو من كل دولة كام حتي الدول الهربية التي استقبلتهم عيزين يقاضوها مش عجبهم انهم استقبلوهم ازاي كان المفروض نبنلهم قصور مثلا انا متابع للموضوع من ايام مبارك ياريت نقفل اي كلام عن الموضوع دا الان دا الي هما عيزينة اني مقابل الانتقام من تركيا انتقم من نفسي معاها

ههههههههههههه انا سعيد
الخازوق المره دي خارق حارق عابر للقارات يارب زيدهم كمان وكمان

اعتقد اننا يجب ان نقيم احتفاليه للأرمن المصريين
احتفالًا بهذا اليوم ?

يا اخي واحد منهم من حزنه علي الاتراك بيقولك حنقف مع الاثيوبيين ضدكم ومش لازم اقول دولته ايه
ياراجل حاجه تقرف

عالم وسخة يا رجل ... حريم السلطان مستعد يفعل أي شيء و يكفر بأي مبدأ لخدمة قردو

الموضوع يضر مصر كما يضر تركيا انت لا تعلم مدي كره الارمن حتي من عاشو وسطنا لنا تتذكر ايام الثورة لما المصرين قعدو يقسمو ثروة مبارك ويقلك نصيب كل فرد كذا الارمن لديهم نفس العته فكرينة ورث ومستنينة و ادخل علي منتديتهم تركيا هي البداية فقط وصلت معاهم لتحديد ٠نسيات كل منكان في الجيش الذي دخل الاقليم يعني فية كام تركي وكام مصري و كام اردني و كام سوري عشان يحددو هيطلبو من كل دولة كام حتي الدول الهربية التي استقبلتهم عيزين يقاضوها مش عجبهم انهم استقبلوهم ازاي كان المفروض نبنلهم قصور مثلا انا متابع للموضوع من ايام مبارك ياريت نقفل اي كلام عن الموضوع دا الان دا الي هما عيزينة اني مقابل الانتقام من تركيا انتقم من نفسي معاها
مع كامل الاحترام لحضرتك اذا كان الارمن بيطالبو مصر انها تعترف بمذابحهم عشان يقاضونا في الاخر قليل من المنطق اخي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى