و السلاح المستورد ملوش لازمه !!! و ليه مش بنصنع ؟

إنضم
7 يونيو 2019
المشاركات
6,721
التفاعل
15,329 40 0
الدولة
Egypt
فيه تعليق بشوفه كتير وهو , لازم نصنع اسلحتنا ! , و السلاح المستورد ملوش لازمه !!!
و ليه مش بنصنع ؟
سؤال من ضمن الاسئله الشائعه , بل احيانا بتكون مبرر للأحباط .
هو نتمني ان مصر توصل لنفس مستوي ألانتاج و الصناعه بشكل عام مش في السلاح فقط !
لكن لو هنتكلم بخصوص الصناعات العسكريه , هو فعلا فيه نشاط محلي للصناعات العسكريه بتلخص في المركبات المدرعه و الاسلحه الخفيفه و الذخائر و الانتاج المشترك و التجميع المحلي لبعض الاسلحه الثقيله كالدبابات و بعض القطع البحريه , و صناعات فيما يخص الصيانه و الدعم الفني للمعدات ....الخ .
و مؤخرا ظهر في معرض ايديكس 2018 أول رادار مصري الصنع بمدي 250 كلم و دي خطوه مهمه جدا من وجهة نظري , لان مصر كان لابد من زمان تبدء دخول نطاق الصناعات التكنولوجيه و التقنيه .
لكن عموما مصر لا تصنع اسلحه ثقيله بشكل كامل , و الحقيقه ان عدد الدول التي تصنع معدات و أسلحه بشكل كامل محدود جدا او تتعد علي الصوابع زي ما بنقول منهم .
أمريكا , روسيا , الصين .
حتي الدول المتقدمه زي فرنسا و بريطانيا و المانيا رغم تقدمهم في الصناعات التقنيه لكن بيلجأوا في اوقات كتير للمشتريات الاجنبيه من أمريكا بالآخص .
مثلا بريطانيا , أهم سلاح هجومي في البحريه الملكيه هو صواريخ توماهوك امريكي الصنع
و المقاتلات المستخدمه في القوات الجويه الملكيه هي مقاتلات "تايفون" انتاج أوروبي مشترك
حتي الـF-35 كانت بريطانيا فقط شريك من ضمن 9 دول في برنامج الاف35 .
الحقيقه هو الامر صعب جدا لمعظم الدول العالم لسبب رئيسي وهو "التكلفه" .
فرنسا في الثمنينات بعد ما قررت الخروج من برنامج مقاتلات "تايفون" , اعلنت عن برنامج "الرافال" وكانت اول طلعه اختباريه في منتصف الثمنينات و دخلت الخدمه في سنه 2001 , وتكلفه البرنامج ككل اكتر من 43 مليار يورو ( اخر تقدير من 2011 )
برنامج مقاتلات التايفون بتكلفه 37 مليار يورو ( اخر تقدير من 2011 )
(التكلفه تشكل أجمالي تكاليف التطوير و الانتاج الكمي)
حتي برامج المقاتلات الي أقل سعرا زي مقاتلات ال JAS 39 Gripen السويديه , تكلف اكتر من 13 مليار دولار لكن في المقابل تستخدم ذخائر امريكيه و أوروبيه , و محرك أمريكي في الاصل من شركه "جنرال ألكتريك" الامريكيه .
مقاتلات "التيجاس" الهنديه , انتاج محلي وتستخدم مستشعرات اسرائيليه الصنع زي الرادار و ذخيره اسرائيليه ( مع اعتبار الصواريخ المطوره محليا "استرا" ) , والمحركات جنرال الكتريك الامريكيه .
مقاتلات الـJF-17 , التكلفه الاجماليه حتي 2010 كانت نصف مليار دولار ( مناصفا بين باكستان و الصين ) .
حتي الدول الكبيره في الصناعه زي روسيا و الصين , بيلجأوا احيانا للاستيراد بدافع توفير التكلفه الاقتصاديه او الحصول علي تكنولوجيا متقدمه ( كما تفعل الصين مع اسرئيل ) .
علي سبيل المثال , روسيا تفتقر بشكل كبير في مجال السفن الهجوميه البرمائيه زي حاملات "المسترال" , وكل تملك من هذا النوع سفن برمائيه من ايام البحريه السوفيتيه فئه "ايفان روجوف" !
في 2010 تعاقدت روسيا علي عدد 4 حاملات "ميسترال" , يتم بناء 2 في فرنسا و 2 في روسيا , لكن بعد الازمه الاوكرانيه تم الغاء الصفقه , وحصلت مصر علي الميسترال .
الصين , لها شوط طويل مع اسرائيل في مجال التعاون العسكري من الثمنينات , و الي بدءت بنقل تقنيات اسرائيليه متطورة للصين ( الامر الذي اغضب الامريكان خوفا من نقل تكنولوجيا متقدمه تشبه التقنيات الامريكيه لدوله من معسكر الشرق كالصين ) .
و اداره كلينتون تدخلت في عام 2000 لعرقله صفقه طائرات اواكس اسرائيليه طراز "فالكون" لصالح الصين !.
اما بخصوص اسرائيل بشكل خاص , فهو موضوع طويل يحتاج بوست خاص لوحده , لكن تلخيصا :
اسرائيل لا تصنع كل معداتها الاساسيه , لكنها تركز جهودها الذااتيه في صناعه التقنيات و الحرب الالكترونيه , و قدرة اسرائيل في هذا الجانب حقيقي يعتبر تحدي لا يستهان به . لكنهم من ناحيه اخري دوله لا ترتبط بقيود , بل علي العكس تماما - امريكا تدعم و تشارك اسرائيل في بعض برامج التسليح , كالدعم المادي و التقني الامريكي لبطاريات صواريخ "ارو" الاسرائيليه .
في الثمنينات , من ضمن عمليات احد وحدات الموساد , قامت بسرقه أبحاث ( من احد مؤسسات صناعة الطائرات الامريكيه ) عن تصميم طائرات درونز خاصه للبحريه الامريكيه طراز IAI RQ-2 Pioneer , وقامت بأنتاج و تطوير درونز بمواصفات مشابهه و دخلت منافسه مع بعض الشركات الامريكيه لآنتاج هذا النوع من الطائرات مع الشركات الامريكيه , و اخيرا فازت الشركه الاسرائيليه IAI بتطوير الدرونز بصالح البحريه الامريكيه بالتعاون مع شركه امريكيه AAI Corporation .
اما بخصوص الصناعه العسكريه في مصر , فلا جدال في رأيي ان هذا النشاط عاش فتره ركود ما قبل 2011 للاسف , واعتقد انه كان هناك قدره لتعزيز نشاط الانتاج العسكري علي غرار باكستان والي دخلت في هذا المجال بشكل ملحوظ رغم ضعف مؤشراتها لاقتصاديه "بالمقارنه مع مصر" , لكنها لجأت الي فكره التعاون مع شريك اجنبي "الصين" في الانتاج المحلي و حاليا باكستان تملك انشطة محليه الصنع في صناعة الدبابات "دبابات خالد" و المقاتلات JF-17 , وصواريخ كروز " حتف و رعد " , بغض النظر ان الصناعات العسكريه الباكستانيه متواضعه الي حد ما بالمقارنه مع مستوي دول الغرب و روسياا , لكنها بدايه علي كل حال .
حاليا توجد مؤشرات جيده للصناعه العسكريه في مصر زي ما قولت قبل كدا الكشف عن اول رادار مصري في معرض ايديكس , وانتاج المركبات القتاليه و بعض المعدات الثقيله برخصه انتاج محلي كدبابات M1 و كورفيت بحري "جويند" ...الخ .
لكن عموما مصر تحتاج الي بنيه تحتيه قويه و عنصر بشري مدرب و خبره هتكتسب غالبا مع شريك اجنبي , ومصر الفتره الي فاتت كانت بتنفذ خطوات مع بعض دول شرق اوروبا ,
اخيرا , بما ان الموضوع هو تكلفه اقتصاديه في المقام الاول , فلازم نعرف الميزانيات العسكريه للدول المنتجه لعام 2018
امريكا = 648 مليار دولار
الصين = 249 مليار دولار
روسيا = 61 مليار دولار
فرنسا = 63 مليار دولار
مصر = 3 مليار دولار
ممكن يكون لمصر نشاط صناعي اقوي من كدا والحقيقه مصر تحتاج لدفعه تقدم في هذا المجال لاننا بالمقارنه مع دول كتير متأخرين , لكن كل شئ في حدود قدرتنا الاقتصاديه
صورة لبعض قطع البحريه المصريه , فرقاطه "فريم" و غواصه "تايب209" و كورفيت "امباسدور"
مصادر




 
خلاصة الهري والهبد ده كله
الموضوع مش بالميزانية ولا بالهبل ده
دي حجة الصغار
الموضوع ان مفيش نية اصلا
لو كان فيه نية كان هيكون فيه تسهيلات وجذب الاستثمارات في هذا القطاع وببلاش
وخاصة ان مصر تمتلك كافة المقومات واولهم موقعها الاستراتيجي
تخيل كدا مثلا اخدت فرع من سوبر جيب سوخوي !!
يبقي الصيانة وكل حاجة هنا
والمقابل انك هتشتري كام طيارة فقط لتعزيز الاسطول الجوي للسياح الروس
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلام يحتاج إلى تدقيق .. لم يطلب أحد أن تكتفى بتصنيعك المحلى للسلاح .. لكن هناك الكثير من العمل المهمل بالفعل ...
أولاً يجب أن تفرق بين التجميع والتصنيع المشترك وهو متاح بالفعل ولكنك غير مهتم (أقول هذا لأن العالم حولك يستفيد به).. القصة تكمن فى Know how كخطوة أولى بمساعدة الغير .
ثانياً أين خطوتك الخاصة .. الموضوع تحول إلى استغلال للأيدى العاملة الرخيصة فحسب ..
بدأت بتجميع هليكوبتر وطائرات تدريب منذ أكثر من 3 عقود ثم ؟
بدأت بتجميع دبابة عالية التقنية منذ أكثر من عقدين ثم؟
كنت أول من احتك بعالم ال UAV فى العالم وأسقطت البعض منها سليمة ثم؟
كنت أول من استخدم صواريخ جوالة فى العالم ثم؟
ثالثاً أنت تنفق الكثير فعلياً فى صفقات سلاح .. هل هناك ترتيب معين للأولويات؟ بثمن صفقتى الMig-29 و الMistral التى لم تبدأ تسليحها كان بالإمكان أن تبدأ مشروع لنقل تقنية SU-30 مثلاً بعد إغلاق ملف ال K-8..
كم سعر صواريخ Scalp التى اشتريتها مثلاً؟ وهل الباكستان أكثر تقدما منك؟
الحديث يطول أخى ولله الأمر من قبل ومن بعد ...
 
عودة
أعلى