ذخائر جديدة خارقة للتحصينات لسلاح الجو المصري

كلام جميل....المعضلة معنا ان كذا ملف مفتوح في نفس الوقت وكذا جبهة عندك ليبيا وعندك كورونا وتوابعه الاقتصادية والسد فتوقيت الحسم والفعل ورد الفعل حساس والغلطة بفورة ربنا يستر علينا
بص هو أنا شايف حاجه كويسه في الرئيس السيسي
هو مش رئيس مفوه وصاحب خطبه رنانة
هو راجل مرتب أفكاره وأكيد مجند جهاز كامل لكل ملف يشتغل ودي مقومات الدولة القوية انها تقدر تتعامل مع كذا ملف مفتوح في وقت واحد لأن القدر ما بيمهلش
بس هييجي وقت خلاص بقى Counter time matter انته خلاص مطالب قدام شعبك بحل
أنا واحد من الناس سمعت اعلان القاهرة وبيني وبين نفسي قلت ايه الخيابة دي
لكن رد الفعل بعدها حتى من الترك والروس لدلوقتي ... لو همه عملاء لينا مش هيعملوا اللي عملوه فشكل الجهاز المنوط درس الملف كويس تعالى اركن يا حفتر تعالي مستشار عقيله وخلصنا
ثقتي ان ملف السد بيدار بنفس الطريقة
اّه أنا ساعات بشتم وانتقد بس بعتبرها تقلبات ودي مش من سمات القيادة علشان أحكم على قائد
احنا بنروح ونيجي بكلمة
اعتقد انه بيعمل بمبدأ اللي في القلب في القلب يا كنيسه
هو مش مطالب يجي يصارحنا بتعنت اثيوبيا لو هو ما معهوش حل كان قال كلام مغلوط يبرر عدم الفعل لحاد دلوقتي زي المفاوضات ماشيه تمام ولا كده
لأ
هو بيقولك فيه تعنت تقوم انته تسأله هاه هنعمل ايه

السكالب حلو لإخماد الدفاعات والصراحة بعيدا عن أثيوبيا من زمان ونحن بحاجة لكروز جيد
تمام
انا خصصت كلامي عن موضوع السد لأن معاك AASM تخمد على الطريقة الفرنسي
لكن ككروز اّه في المطلق محتاجين طبعا وهايبر سونيك كمان لو قدرنا

يا مارشال. عدم تفعيل الملحق التكميلي للصفقه شيء. وعدم تنفيذ الصفقه الاساسيه شيء اخر.
هم يشاغبون وليس اكثر. فهم لا يزالون هواه. فلا تتبع خطواتهم.
فكما قولت لك الصفقه الاساسيه تم تفعيلها و بمصادر كثيره اخذنا ما اتفقنا عليه وبتاكيد علي الهامر وعلي الاسكالب. ومصر ليست دوله هاويه او تلعب. وانت تعلم ان البنوك الفرنسيه هي من دفت ثمن الصفقه واي اخلال باي بند منها فلن يكون هناك مال.
ما انت فاهم احنا مش بتوع كاش واحوط صباعي تحت ضرس البايع.
بل نحن من يتحكم في الامور. ولكن الاخوه هنا يحتاجون الي ان يتعلمو مننا بعض الشي.
وانا هعلمهم.....
أنا بتكلم عن ال+12 التانية أو أي صفقات رافال مستقبلية واعتقد بعد ماكرون بفترة بسيطة خالص هيتفعل وبضمانات لو مش من بنوك هتبقى بوساطة رجال أعمال زي خبر مجموعة السويدي مع إيطاليا برغم مقتل ريجيني
لو حكومه تانيه غير كونتي مكناش هنشوف رافصة البيرجاميني حتى
برضك الحكومات لها دور

wtf!
ماهو لو استمرينا تحت رحمه ال global restrictions مش هنعمل حاجه احنا ك قدرات دفاعية لحد دلوقتي ماشيين تمام انما عايزين تطوير ف الهجوم شويه.
معندناش مقومات نعمل الكلام ده وحدينا إلا لو سرقنا تصميمات ومعلومات وانته شايف كل يوم ترامب يطلع قانون علشان المبتعثين خصوصا الدراسيين ونفس الحال في غرب أوروبا
تيجي تروح اليونان برضك لهم علاقات مع اسرائيل في الميزان فهيبقى لهم خطوط حمراء
انته تشوف باكستان بدأت ازاي ولا إيران وتعمل زيهم
سرقة ... تقلد تعمل كوبي ... تجند علماء
حاجات Illegal

أنا بتكلم عن ال+12 التانية أو أي صفقات رافال مستقبلية واعتقد بعد ماكرون بفترة بسيطة خالص هيتفعل وبضمانات لو مش من بنوك هتبقى بوساطة رجال أعمال زي خبر مجموعة السويدي مع إيطاليا برغم مقتل ريجيني
برضك الحكومات لها دور
تمام. انا افتكرت بتناقش فكرته ان الاسكالب والهامر لم تسلم بعد ....
اما بخصوص الحكومات. فطبعا بيبقي في فرق. ولكن لطالما كنا علي وفاق مع ااخكومات في فرنسا. من ميتران لجاك شيراك وحتي من كان قبل ماكرون.
وحقيقتا حتي الان انا لن اجزم ان هناك مشكله ما مع فرنسا بسبب تصريح سياسي موجه للداخل الفرنسي.
فمن الجائز جدا ان مصر مثلا لم تفعل عقد الجويند الاضافي بسبب الميكو. والرفال بسبب السو ٣٥ او حتي ان هناك خطه اصلا لاقتناء التايفون من ايطالي بجانب البيرجاميني.
يعني لا نستطيع الجزم باي شيء

برضك الحكومات لها دور
السويدي متفاعل مع فرنسا يادكتور مش إيطاليا
السويدي شريك في شنايدر تكنولوجي ودي بالنسبة لفرنسا حاجة كده زي الهيئة العربية للتصنيع

إيطاليا ليها ناسها زي ابو العينين

معندناش مقومات نعمل الكلام ده وحدينا إلا لو سرقنا تصميمات ومعلومات وانته شايف كل يوم ترامب يطلع قانون علشان المبتعثين خصوصا الدراسيين ونفس الحال في غرب أوروبا
حاجات Illegal
بس هى خطوة لابد منها على المدى المتوسط
سرقة بقى ..تجنيدمهندسين...بحث علمى ....تعاون مع الصين او اوكرانيا او الجن الازرق مش فارقة
او غالبا مكس من كل الحجات دى .....
المهم لازم يبقى عندى كروز صناعة مصرية بالكامل بمدى مش اقل من ٥٠٠ كيلو و ممكن ضربه بريا و جويا و بحريا

انته ممكن توجه ضربه تعمل زي اعادة توجيه مسار خد بالك نفس الضربة ممكن تشعل حرب بينك وبينه
فانته هتضرب وانته احتمالاتك واصلة للحرب الشاملة وتدمير رؤوس حربته
فاهم قصدي
فهو ممكن يهيج وبعدين وسيط دولي يخش ويوفق راسين في الحلال
أو يهيج فلو انته مستعد هتكمل عليه وتبعت لشعبه رسالة ... حكومتكم غبية وهتلبسكم في الحيط
كلام محترم

حاجات Illegal
wtf!
ماهو لو استمرينا تحت رحمه ال global restrictions مش هنعمل حاجه احنا ك قدرات دفاعية لحد دلوقتي ماشيين تمام انما عايزين تطوير ف الهجوم شويه.
طيب بفرض اننا قدرنا نوصل لصناعة صواريخ جوالة
هل نظم التوجية الاخرى هتكون كافية بدون ال gps ?

طيب بفرض اننا قدرنا نوصل لصناعة صواريخ جوالة
هل نظم التوجية الاخرى هتكون كافية بدون ال gps ?
ايوة بس دة مش هيديك مساحة لتغير الهدف أو الهجوم.
فاستخدام ل ins اضافة الى واى بوينت للصاروخ ثم صورة للهدف شبه كافى و إن كان نسبة الخطأ هتزيد ... لكن مش هقدر تعدل للصاروخ بعد إطلاقه

مصر ليست من دعاة الحروب ...و اظن ان هناك اسرار لا يصح تناولها بهذا الشكل من اللت و العجن ...مسالة سد النهضة ستنتهى بالاتفاق و الايام بيننا و مش كل اضافة للقوات المسلحة المصرية يبقى وراها شىء ...خفوا شوية يا سادة و طلعوا مصر من دماغكم علشان فيه ناس عايزين مصر ننجر لحرب ضروس و بعدين تقعد تتفرج و تمصمص شفايفها و تفتى و توزع نصائح ...مصر لا تحارب الا من يعتدى على امنها القومى صراحة و امام اعين العالم مثلما حدث لبح الاقباط فى ليبيا ، كفاية اللى جرى للجيش العراقى و كان سادس جيش على مستوى العالم و مصر استوعبت الدرس جيدا .

كلامك مجرد امنيات وخرابيط مضحكة ?

اجل تقول هذه القنابل ستسبب :
انهيار كامل لأجزاءه وغير قابلة للإصلاح

لأحد اكبر السدود واقواها خرسانة وتأمين فالعالم ?

كانوا بيقولوا كدا على خط بارليف ايضا
ويارت توضح كلامك هندسيا وبمصادر تثبت كلامك ان السد من المستحيل تدميره او حتى اخراجه عن العمل
وتكون مصادرك مدعومة باثباتات تخص هندسة الموائع وهندسة التربة وكيفية حساب تحمل الخرسانة للضغط الناتج عن المياه وايضا حساب هذا الضغط عند البوابات وايضا حساب مدى تاثير ضغط هذه المياه عند التخزين الملئ الاولي للسد ومرة اخرى حساب الضغط عند ملئ نصف السد وايضا حساب معدل الامان للسد عند زيادة المياه المخزنة عن 20 مليار متر مكعب
عندما تستطيع الرد عن هذه التساؤلات ساعتها نقدر نقول ان كنا نقدر اما لا
اما كلامك المضحك عن عدم القدرة وبدون مصادر وكله كلام لا اساس له من الصحة الا عقلك وترديدك كلام بدون اساس هو المضحك والذي يقلل منك

اما كلامك المضحك عن عدم القدرة لا يدل الا على فشلك وعدم قدرتك على اثبات تخاريفك ولن اقول امانيك لاني لم ادخل في نيتك الله اعلم بالنوايا

عودة
أعلى