ذخائر جديدة خارقة للتحصينات لسلاح الجو المصري

انا مش عارف انت تاعب نفسك ف الرد ع ناس جاهله ليه دي كلها ثوابت وبالدليل القاطع انما الشخص اللي بتشرح ليه طلع اعمي بصر وبصيره خلاص ارمي ف التجاهل لانه مايستهلش عناء كتابه رد عليه اصلا..

هيفضل يجعجع ويهرطق ويهبد وهتفضل ثوابت برضو الميتيور جاي والسكالب already وصل خلاص والتايفون ان شاء الله ف الطريق
انته لو عدلت طريقة تفكيرك لطريقة تدمير جزئي ورفع فاتورة تكاليف ,,, انته Already عندك امكانيات لكده

لا اصل الأخ Paton @Paton
كان بيقول الباستيون موجود وناس بتقول الاسكندر.. وانا شفت تي72 عندنا!
فهل في حاجة تؤكد وجود أسلحة زي دي
في صور للـ T-72 على ما افتكر بس دي في مدرسة المدرعات واعتقد يعني تبع المدرسة
الباستيون محل تفاوض ومعرفش جه ولا لأ
بس الصفقة الروسي بتاعة الميج والكاموف وصل منها الميج والكاموف والأنتاي وعملنا صفقة سوخوي وراها فالبديهي بيقول ان الصفقة بتاعة 2014 اتسلمت وده كلام العقل
صفقة 2014 دخل فيها كلام كتير
كورنيت واسكندر وباستيون وطبعا الحاجات الأكيدة زي الميج والكاموف
كذخائر مش عارف ايه اللي وصل أو طلبنا قد ايه من ايه
بس في كل الأحوال
التوجه نحو فرق مدرعة وألوية متحركة ضاربة فالإسكندر والصواريخ التكتيكية غالبا في لب الإهتمام
هل الروس هيدوك بقى الكلام ده ولا لأ معرفش
لكن انا مش عارف ليه طلبنا Mig-29M/M2 بدل ال Mig-35
هل الأمر عدم اقتناع ولا انا عاوز الطراز ده كونه كويس في ادوار الدفاع الجوي ولا الروس ضغطوا في الإتجاه ده
ماتعرفش
الصفقة الروسي شكلها فيها حاجات كتير بس اللي ظهر منها الميج والكاموف

بس الصفقة الروسي بتاعة الميج والكاموف وصل منها الميج والكاموف والأنتاي وعملنا صفقة سوخوي وراها فالبديهي بيقول ان الصفقة بتاعة 2014 اتسلمت وده كلام العقل
بس في كل الأحوال
التوجه نحو فرق مدرعة وألوية متحركة ضاربة فالإسكندر والصواريخ التكتيكية غالبا في لب الإهتمام
هل الأمر عدم اقتناع ولا انا عاوز الطراز ده كونه كويس في ادوار الدفاع الجوي ولا الروس ضغطوا في الإتجاه ده
ماتعرفش
ربنا يقدم الي فيه الخير... منه لله مبارك.. لسه ناقصنا كتير طبقا للادوار المفروضة علينا حاليا

الأربعة ممكن يبقوا PPA أو بيرجاميني محسن بما إن ال20 كورفيت شكلهم كده Falaj
مش ممكن يبقي 20 من دي ?
DIMDEX_2018_Fincantieri_Unveils_Qatari_Navy_Air_Defense_Corvette_Design_1.jpg

ربنا يقدم الي فيه الخير... منه لله مبارك.. لسه ناقصنا كتير طبقا للادوار المفروضة علينا حاليا
اعتقد الرئيس مبارك في اخر 15 سنه مكانش معانا أصلا أو هو العالم كده أو الأمريكان كانوا حاكمين الدنيا تمام ماهو كل كام سنة حرب
لكن يفضل برضك أحد قادة حرب أكتوبر وفريق أول قوات جوية
الله يرحمه ويغفر له

أتمنى واو إن الكلام اللي داير عن Falaj
والله يعني بما إني هاخد 20 كورفيت أو قرويطة إننا نشارك في تصميمها أو نعمل نسخه خاصة بينا
ان شاء الله اما ملامح الصفقه كلها تظهر هتطلع حاجه محترمه.
سؤال في رأيك ليه مصر مدخلتش لحد الان ف مجال صواريخ الكروز مع اي دوله واقربهم اليونان او باكستان !؟

بس في كل الأحوال
ماتعرفش

ان شاء الله اما ملامح الصفقه كلها تظهر هتطلع حاجه محترمه.
سؤال في رأيك ليه مصر مدخلتش لحد الان ف مجال صواريخ الكروز مع اي دوله واقربهم اليونان او باكستان !؟
Global restrictions

الرد اللي أنا كتبته ده خالي من ال Collateral damage
متأكد يا مارش؟ :sot4: .......موضوع تدمير السد دا بعيد احنا عاوزين اعتراف بحقوقنا المائية وعد التأثير عليها....ودا يحدث بالمفاوضات او الإجبار والإجبار ممكن عن طريق عمليات عسكرية تخريبية لايقاف المشروع وخلق مشكلة اقليمية تستوجب الجلوس للتفاوض بجدية والنصر لصاحب الحظوة السياسية والنفوذ والإقتصاد الاقوي

متأكد يا مارش؟ :sot4: .......موضوع تدمير السد دا بعيد احنا عاوزين اعتراف بحقوقنا المائية وعد التأثير عليها....ودا يحدث بالمفاوضات او الإجبار والإجبار ممكن عن طريق عمليات عسكرية تخريبية لايقاف المشروع وخلق مشكلة اقليمية تستوجب الجلوس للتفاوض بجدية والنصر لصاحب الحظوة السياسية والنفوذ والإقتصاد الاقوي
انته ممكن توجه ضربه تعمل زي اعادة توجيه مسار خد بالك نفس الضربة ممكن تشعل حرب بينك وبينه
فانته هتضرب وانته احتمالاتك واصلة للحرب الشاملة وتدمير رؤوس حربته
فاهم قصدي
فهو ممكن يهيج وبعدين وسيط دولي يخش ويوفق راسين في الحلال
أو يهيج فلو انته مستعد هتكمل عليه وتبعت لشعبه رسالة ... حكومتكم غبية وهتلبسكم في الحيط

انته ممكن توجه ضربه تعمل زي اعادة توجيه مسار خد بالك نفس الضربة ممكن تشعل حرب بينك وبينه
فانته هتضرب وانته احتمالاتك واصلة للحرب الشاملة وتدمير رؤوس حربته
فاهم قصدي
فهو ممكن يهيج وبعدين وسيط دولي يخش ويوفق راسين في الحلال
أو يهيج فلو انته مستعد هتكمل عليه وتبعت لشعبه رسالة ... حكومتكم غبية وهتلبسكم في الحيط
كلام جميل....المعضلة معنا ان كذا ملف مفتوح في نفس الوقت وكذا جبهة عندك ليبيا وعندك كورونا وتوابعه الاقتصادية والسد فتوقيت الحسم والفعل ورد الفعل حساس والغلطة بفورة ربنا يستر علينا

هو بس سؤال هو يعني السكالب ليه كل الكلام ده عليه
اقتصاديا وعسكريا مش هينفعنا في موضوع السد
اللي ممكن كان ال KEPD 350 Taurus الألماني
ومش هنجيبه زي مانا شايف
السكالب حلو لإخماد الدفاعات والصراحة بعيدا عن أثيوبيا من زمان ونحن بحاجة لكروز جيد

ماتعرفش
هل فى فارق بين الطرازين غير الرادار ؟

الرافال والله أعلى وأعلم وقفت علشان تصريحات ماكرون وحقوق الإنسان
ده تقريبا كل التسليح الفرنسي وكل اللي حصل استكمال العقد الأول
حتى تفعيل بند ال +2 جاويند محصلش رغم إن لا علاقة للجاويند بالسكالب

فرنسا قالت هنحط مكون فرنسي ونديك السكالب وده أمر مفروغ منه فكده كده السكالب لو مجاش هييجي بالعدد المتفق عليه
اللي بعد كده شكله واقف
يا مارشال. عدم تفعيل الملحق التكميلي للصفقه شيء. وعدم تنفيذ الصفقه الاساسيه شيء اخر.
هم يشاغبون وليس اكثر. فهم لا يزالون هواه. فلا تتبع خطواتهم.
فكما قولت لك الصفقه الاساسيه تم تفعيلها و بمصادر كثيره اخذنا ما اتفقنا عليه وبتاكيد علي الهامر وعلي الاسكالب. ومصر ليست دوله هاويه او تلعب. وانت تعلم ان البنوك الفرنسيه هي من دفت ثمن الصفقه واي اخلال باي بند منها فلن يكون هناك مال.
ما انت فاهم احنا مش بتوع كاش واحوط صباعي تحت ضرس البايع.
بل نحن من يتحكم في الامور. ولكن الاخوه هنا يحتاجون الي ان يتعلمو مننا بعض الشي.
وانا هعلمهم.....

عودة
أعلى