بدء تفعيل عقد بناء فرقطات الميكو A200 المصرية الثلاثة الاولى

وليه مش البويان كلاس مثلا او نسخه من الدوحة القطري
وبرضك الكيلو هتنزل جنوبي ماهو الروماو مش هتفضل لوحدها
الجزائريين اولى تسألهم السؤال دا لماذا لم يقتنو قطع روسية ! + يمعنى ايه اللى هيخلى الجزائر تتجه للصين الا لو الروس نفسهم قافلين على نفسهم بحجة الاكتفاء الترسانة عندهم مشغوله بمشاريعهم او متعنتين فى حاجة معينه
الاستر القطرى ايطالى وعلاقتنا بالايطاليين معروفة مصالحهم ضد مصالحنا ليبيا +ريجينى ايه اللى هيخلينى اشترى ب 3 مليار دولار منهم ! ويوقفوها بحجج واهية

الجزائريين اولى تسألهم السؤال دا لماذا لم يقتنو قطع روسية ! + يمعنى ايه اللى هيخلى الجزائر تتجه للصين الا لو الروس نفسهم قافلين على نفسهم بحجة الاكتفاء الترسانة عندهم مشغوله بمشاريعهم او متعنتين فى حاجة معينه
الاستر القطرى ايطالى وعلاقتنا بالايطاليين معروفة مصالحهم ضد مصالحنا ليبيا +ريجينى ايه اللى هيخلينى اشترى ب 3 مليار دولار منهم ! ويوقفوها بحجج واهية
جميل جدا
تعالى نتكلم ... جميل
1- هنقول الجزائر ماشترتش من روسيا .. طيب فييتنام أخدت الجيبارد الروسي و الهند بتشتري الكلوكتا يبقى دي نقطة

طيب بالنسبة لإيطاليا
هي نفسها إيطاليا اللي هنشتري منها 20 طيارة AW-149 من شركة ليوناردو مع احتمال رفع العدد لـ 30 طيارة

تسليح الساعر دا المانى ! او فرنسى او امريكى مثلا ؟
دا تسليحهم وشاريين بدن ومحرك
ممتاز
أنا مش بقولك خد نفس التسليح أنا بقول كورفيت ازاحة 1900 شايل تسليح قد ايه من ضمنهم صواريخ 120 كلم وهي الباراك 8
يعني جيرانك البعداء عندهم حقول غاز والفكرة هي دفاع جوي طويل
حقيقة في أمور التسليح الصهاينة لهم نظرة مستقبلية خاصة وبتبقى سليمة في أغلب الأحيان
فنظرية صواريخ طويلة المدى دي أنا شايفها الأفضل وبناء عليه نبني التفاوض حواليها
كده كده هنحتاجها لأنك هتحتاج سفن مرافقة للميسترال والدفاع عن نقطة مش هيكفي في مجموعة الحاملة ولا التعويل على مرافقة القوات الجوية في كل وقت

ممتاز
أنا مش بقولك خد نفس التسليح أنا بقول كورفيت ازاحة 1900 شايل تسليح قد ايه من ضمنهم صواريخ 120 كلم وهي الباراك 8
حقيقة في أمور التسليح الصهاينة لهم نظرة مستقبلية خاصة وبتبقى سليمة في أغلب الأحيان
كده كده هنحتاجها لأنك هتحتاج سفن مرافقة للميسترال والدفاع عن نقطة مش هيكفي في مجموعة الحاملة ولا التعويل على مرافقة القوات الجوية في كل وقت

اعتقد النقطة دية تجعلنا ننتظر دخول الاستر 30 على الفريم الفرنسية لانها ممكن تكون نقطة جوهرية.
خاصة اذا كان هناك امكانية لتعديل الجويند للحصول على الاستر بدلا من الميكا

لماذا لا ننتظر اعلان تفاصيل التسليح بدلا من التخمين والتشائم
ليس هناك تشائم و لكن نتمنى الافضل.

غالبا التسليح يا ما سيكون اومخونتو - جنوب افريقيا او ميكا - فرنسا.

و فى الغالب اومخونتو

ممتاز
الميسترال كهدف في بنك الاهداف الصهيوني في اي سيناريو حرب شاملة

اتوقع فرصة النجاة لها ب ٣٥٪

كان من امنياتي حصول الصهاينة علي اي قطعة بحرية كبيرة الحجم وثقيلة الازاحة
هتكون اول اهداف الجيش المصري المؤكد تدميرها

١٢ قطعة من نوع الامباسدور
مع ٨ غواصات دولفين

كافي جدا من وجهة نظري
فرقاطات فرقاطات فرقاطات
اللعب بالقرويطات في البحر مش كفاية
صفقة الفريم لو فيها استكما تجهيز وتطوير نكملها ونجيب التانية
مفيش
البديل المكافئ الثقيل

فرقاطات فرقاطات فرقاطات
مفيش
البديل المكافئ الثقيل

الغواصات مفتاح التفوق البحري
وتقصير لاطول ذراع للصهاينة وهو القوات الجوية

كنت أتمني ان نري قطع بحرية روسية لدينا في الأسطول الشمالي ...لكن لا أعلم ما سبب استبعادهم بهذا الشكل هل المشكلة في الروس أنفسهم والتفاوض معهم أم ماذا

فرقاطات فرقاطات فرقاطات
مفيش
البديل المكافئ الثقيل

دة كلام جميل ... لكن مهما فعلت سيكون سلاحك داخل حدودك اللهم ان قمت بالتصنيع

فرقاطات فرقاطات فرقاطات
مفيش
البديل المكافئ الثقيل
الساعر اللى انت مبهور بيه قراويطة قراويطة قرااااويطة

هنا تطبق اسلوب معركة الاسلحة المشتركة

مسرح عملياتنا ساحلي وليس محيطات واساطيل كاملة منفردة العمل في اعالي البحار

لديك ١٠٠ حل من باقي افرع الجيش لدعم النقص والثغرات لاسطولك الساحلي

صحيح و لكن تتابع المنظومات يعطيك حماية مكثفة و عميقة... بمعني (و صحح لي إن كان تصوري خاطئ) منظومة انتي 2500 على الساحل تغطيك لمدى 250 كم مع فرقاطات بتسليح دفاع جوي بعيد المدى فلنقل 120كم و اخرى ابعد منها بصواريخ مداها 120كم هذا يعطيك دفاع ضد الطائرات و الكروز بمدى إجمالي 250+120+120=490كم مما يؤمن لك سواحلك و قواتك البرية بالإضافة طبعا للميسترال

الساعر اللى انت مبهور بيه قراويطة قراويطة قرااااويطة
المشكلة ان تعريفنا العملي للقرويطة غيرهم
عندهم اسمها Heavily modified corvette
القرويطة عندنا بتاعة بلادها مابنعدلش
معليش يمكن التقصير عندي أنا في توصيل الكلام

صحيح و لكن تتابع المنظومات يعطيك حماية مكثفة و عميقة... بمعني (و صحح لي إن كان تصوري خاطئ) منظومة انتي 2500 على الساحل تغطيك لمدى 250 كم مع فرقاطات بتسليح دفاع جوي بعيد المدى فلنقل 120كم و اخرى ابعد منها بصواريخ مداها 120كم هذا يعطيك دفاع ضد الطائرات و الكروز بمدى إجمالي 250+120+120=490كم مما يؤمن لك سواحلك و قواتك البرية بالإضافة طبعا للميسترال

انا معاك فى الطرح دة لكن مع مصر صعب الحدوث و ذلك لان عدد القطع البحرية "الحديثة" قليلة بالاضافة الى ان عدد الصواريخ فيها قليل.

يعنى علشان تعمل حماية للاسطول محتاج 3 قطع على الاقل ( عشان ال 3 قطع الاخرى يكونوا ستاند باى للتبديل لحين رجوع ال 3 الاخرين لاعادة التزود بالاسلحة)، فبالتالى عشان تعمل المبدأ دة انت محتاج تزود القطع لاكثر من 6 (ميكو او الجويند)

انا معاك فى الطرح دة لكن مع مصر صعب الحدوث و ذلك لان عدد القطع البحرية "الحديثة" قليلة بالاضافة الى ان عدد الصواريخ فيها قليل.

يعنى علشان تعمل حماية للاسطول محتاج 3 قطع على الاقل ( عشان ال 3 قطع الاخرى يكونوا ستاند باى للتبديل لحين رجوع ال 3 الاخرين لاعادة التزود بالاسلحة)، فبالتالى عشان تعمل المبدأ دة انت محتاج تزود القطع لاكثر من 6 (ميكو او الجويند)

ده على اساس مفيش سفن امداد

اصلا القطع نفسها قادره على حمايه نفسها بنفسها ده المبدأ الروسى

ومش محتاجه فقاعه دفاعيه زى ما انتوا متصورين

عودة
أعلى