بدء تفعيل عقد بناء فرقطات الميكو A200 المصرية الثلاثة الاولى

هل مصر تكرر النفط معلوماتي انها تستخرج نفط خام وبيت تكريره ف دول اخري

مصر تكرر جزء من نفطها محليا وتصدر جزء خام لان مصافيها لا تكرره لاسباب فنية بل انها ايضا تستورد النفط العراقي والكويتي الخفيف وتكرره محليا مشكلة مصر هى ان مصافيها النفطية تعمل على الخام الكويتي والعراقي الخفيف وليس الخام المصري

لدلك اخي المنتصر مصر تعمل بكل قوه للوصول الي الاكتفاء الذاتي من الغاز الطبيعي مع زياده نسبته كطاقه في معظم مفاصل الدوله.
فلا تكاد تري منطقه في مصر الا وتري شركات الغاز تعمل بها وبشكل كبير جدا. وأنا ملاحظ الموضوع ده. الغاز الطبيعي بيدخل كل بيت في القاهرة الكبري و المحافظات الكبري الاخري وبشكل سريع جدا. ده زاءد سد الفجوه القديمة اصلا. فنجد ان هذه هي الخطه البدايه او الخطه الموازيه والمساعدة لتصدير الغاز ضمن خطه الاستفادة من الثوره الغازيه في مصر.
يعني مصر بتعمل في كلا الاتجاهين. واذا وسعنا العمل علي ادخال الغاز في كل شبر في مصر. كمنازل و كصناعه و توليد كهرباء. وحققنا اكتفاء ذاتي. سيخفف وضع إذا انخفض سعر الغاز عالميا و سنحقق توفير و يعتبر عاءد في النهايه.
ده طبعا غير الصناعات التحويلية. كالأسمدة و المواد البتروكيمياءيه. وديه نقطه مهمه جدا. و قيمه مضافه كبيره. فيدل التصدير ماده خام. يتم استخدام الغاز في صناعات اخري وتصديره كمنتج نهائي.
ومع احترامي للكل. ولكن الاداره في مصر مش سيءه بالدرجة ديه. بالعكس. هذان اجراءين في منتهي الذكاء و الاستباقية لمشكله هبوط أسعار الطاقه. تنم علي ان هناك من يخطط جيداً جدا ويعلم ماذا يفعل. وعامل حساب كل حاجه.
مصر لسه بخير و فيها رجال وعقول والله.

لدلك اخي المنتصر مصر تعمل بكل قوه للوصول الي الاكتفاء الذاتي من الغاز الطبيعي مع زياده نسبته كطاقه في معظم مفاصل الدوله.
فلا تكاد تري منطقه في مصر الا وتري شركات الغاز تعمل بها وبشكل كبير جدا. وأنا ملاحظ الموضوع ده. الغاز الطبيعي بيدخل كل بيت في القاهرة الكبري و المحافظات الكبري الاخري وبشكل سريع جدا. ده زاءد سد الفجوه القديمة اصلا. فنجد ان هذه هي الخطه البدايه او الخطه الموازيه والمساعدة لتصدير الغاز ضمن خطه الاستفادة من الثوره الغازيه في مصر.
يعني مصر بتعمل في كلا الاتجاهين. واذا وسعنا العمل علي ادخال الغاز في كل شبر في مصر. كمنازل و كصناعه و توليد كهرباء. وحققنا اكتفاء ذاتي. سيخفف وضع إذا انخفض سعر الغاز عالميا و سنحقق توفير و يعتبر عاءد في النهايه.
ده طبعا غير الصناعات التحويلية. كالأسمدة و المواد البتروكيمياءيه. وديه نقطه مهمه جدا. و قيمه مضافه كبيره. فيدل التصدير ماده خام. يتم استخدام الغاز في صناعات اخري وتصديره كمنتج نهائي.
ومع احترامي للكل. ولكن الاداره في مصر مش سيءه بالدرجة ديه. بالعكس. هذان اجراءين في منتهي الذكاء و الاستباقية لمشكله هبوط أسعار الطاقه. تنم علي ان هناك من يخطط جيداً جدا ويعلم ماذا يفعل. وعامل حساب كل حاجه.
مصر لسه بخير و فيها رجال وعقول والله.
التوسع في الإستخدام المنزلي والصناعي للغاز الطبيعي شيء مهول حقيقة
لدرجة ان قرى كثيره دخل لها الغاز الآن ..... شيء كان خيالي منذ سنوات قليله.

التوسع في الإستخدام المنزلي والصناعي للغاز الطبيعي شيء مهول حقيقة
لدرجة ان قرى كثيره دخل لها الغاز الآن ..... شيء كان خيالي منذ سنوات قليله.
فعلا جولدن. انا كل ما امشي في مكان. اجدهم يدخلون الغاز الطبيعي فيه.
حتي في مناطق شعبيه جدا ومناطق عشواءيه حتي و في كل الاتجاهات وبسرعه رهيبه.
حتي انني في السنتين الاخيرتين انتقلت من مكانين. وكل واحد منهم عندما جءت لاسكن لم يكن فيهم غاز. وإذ افاجيء بعد شهر بشركه الغاز بتدخل الغاز وفي وقت قياسي. ده شيء
الشيء الثاني. هو استخدام الغاز في الصناعات التحويلية. وده بقي حاجه تانيه خالص. بدل ما تصدر الغاز خام بسعر. بتستخدمه في صناعات اخري كالأسمدة و البتروكيماويات. وبكده بتضاعف ثمنه وخصوصا ان مصر تملك الإمكانات وهذه الصناعات ليس لها علاقه بسعر الغاز اصلا.
مثال: انك تصدر القطن خام و يرجع لك منتج نهاءي من الخارج كقميص او بنطلون.
او ان تقوم انت بتصنيعه في مصر ومن ثم تصديره.
فلذلك أقول ان من يدير البلد ليس بهذا الضعف. بل انه قاريء جيد للقادم. وكان يعلم ان لسعار الطاقه ستنخفض وعامل حسابه. واصلا تخفيض أسعار النفط والغاز هي ضربه وحرب اقتصاديه. وكانت متوقعه من من يديرو مصر.
ببساطه....... السيسي مش سهل خالص ومش تائه. وعارف بيعمل ايه. وأنا مش بطبله. ده شغلي وأنا بفهم فيه.

اه الشاسيه واعتقد كمان المحرك وناقل الحركه لان مصر بتستورهم
انا عدلت الكومنت وقولتلك مش حرب بمعني الكلمه قصدي مناوشات واستفزازات بحريه وربما اشتباكات بسبب حقول الغاز مع الاطراف المحيطه ابرزهم تركيا ومن بعديهم اسرائيل مع اني استبعدها
القطع البحرية ليس لها علاقة بحقوق الانسان
النقطة التي تتكلم عنها وتسمح للاوربيين بالتحجج بحقوق الانسان عندما يحدث اضطرابات داخلية كالمظاهرات في هذه الحالة بيتحججوا بهذه المظاهرات ويمنعوا قطع الغيار كما ذكرت انت في تعليقلك مثل شاسيه المدرعة الفهد المصرية
اما مناوشات بحرية فمصر دائما عقيدتها الدفاع وليس الهجوم لذلك اذا حدث اي تحرشات في البحر المتوسط سيكون في نطاق مياهنا العميقة الاقتصادية وفي هذه الحالة سنكون في حالة دفاع عن مناطق نفوذنا ولن يستطيع الالمان ايقاف اي عملية توريد للقطع البحرية المتفق عليها

تحياتي

القصد ان القطع بعد التسليم اذا قامت مناوشات بحريه بين مصر واي دوله فستتوقف عنك بيع قطع الغيار والصيانه والاسلحه اللي علي السفينه واذا كان لديك قطع لم تسلم لك سيتوقف عمليه تسليمها

والدلائل علي المانيا خصوصا والغرب عامه كثيره ابرزها مصر من بعد2013 قطعت عنك الاسلحه فتره وحاليا المانيا والسعوديه اعتقد حتي القطع البحريه السعوديه توقفت ان لم اكن مخطيء
ولتقليل الاضرار عليك يجب الاستعجال ف استلام القطع اذا لم تصنع محليا وشراء اسلحه كافيه لكي لا تتاثر بقطع الاسلحه ف اي وقت حتي تكون ف الامان
المانيا الان لديها استثمارات فى قطاع الطاقه المصرى بمليارات الدولارات ... تحدثوا بالمنطق وبالزمن الذى نعيش فيه الآن

بالتسليح ده
دي صفقة اسمها محلك سر .. عن ال A-200 اتحدث الا لو النوع التاني بقى فيه جديد

الغاز القطري والعماني سيتم ايصالهم عبر انبوب نفط الي العراق مرورا بالكويت وسيتغرق من خمس الي سبع سنوات حسب المقترح ولا علم لي سيتم تنفيذه ام ماذا !

ثانيا نقطه الغاز الروسي لن يدخل اوروبا مباشره بل سيتم شراءه من تركيا واعاده بيعه الي دول اوروبيه وهناك دول في شرق اوروبا ضمن المشروع التركي فالغاز مضمون زبونه ومن مصلحه اوروبا شراء الارخص والاضمن

مشاهدة المرفق 201025
اخيرا في دوله تدار مشروعاتها بدون دراسات جدوي فلا تتوقع اعاده تسعير الغاز الصهيوني مره اخري وستمر الصفقه مره اخري كما مرت صفقات حسين سالم مع تل ابيب

نفط ايه الي هايبقي ب 25 دولار ! تسمع عن حاجه اسمها اوبك ؟ اخدت بالك لما السعر نزل لمو الموضوع بسرعه ازاي !
تاني حاجه
بقي انت عايز تقارن خط هيكلف مليارات المليارات ده اولا ثانيا كل دولة هتحط عليك رسوم مرور يعني قطر هيعدي من السعودية هيدفع
هيعدي من الكويت هيدفع العراق كذلك لحد تركيا , ده غير انك خاضع لكل دول يعني العراق . ايران تقفش علي اوروبا تديها امر توقف الضخ زي ما روسيا بتعمل
الاتراك نفسهم اسوء خلق الله و اديك شوفت الابتزاز الي بيتعمل بالمهاجرين ممكن يعملو ايه بالغاز
بالمنطق مش لاني مصري الغاز المصري حاليا هو الافضل و الاكثر استدامه لاوروبا و بكرة تشوف
انما مصر ممكن تروح ايطاليا عوم حتي مع تكلفه الاسالة

اتفق معك اصلا مصر عاجزة حاليا عن تصدير الغاز المسال المصري وتقريبا السعر العالمي الحالي بخسارة لان تكلفة الغاز المسال المصري 7 دولار للمليون وحدة حرارية اقل من ذلك بخسارة لذلك تم ايقاف تصدير شحنات الغاز المسال المصري للمرة الثالثة لان الاسعار العالمية منخفضة ، تقريبا مصر تبيع الغاز لمصانعها أغلى من هذا السعر ، فما بالك بشراء الغاز الاسرائيلي لاعادة تصديره الاسعار العالمية الان للغاز المسال بخسارة لغاز شرق المتوسط .
حاليا مصر تفضل التوسع في استخدام الغاز الطبيعي بدلا عن تصديره في الصناعة ، والسيارات والمنازل والكهرباء وتوفير البدائل المستوردة كالسولار والبنزين وانبوبة البوتجاز

معلش ممكن تجيب لنا مصدر علي كلامك ده
دي ارامكو اكبر شركة بترول في العالم محدش يعرف تكلفه استخارج النفط فيها كام الا تقريبا
انت قومت هابد 7 دولار رزع كده ع الكي بورد
و جبت منين كلام اننا وقفنا التصدير
لانه بنفس المنطق ده يبقي العالم كله وقف تصدير الغاز
قطر وقفت و عمان وقفت لانه الاتنين دول علي فكرة بيصدرو لغاز مسال !

معلش ممكن تجيب لنا مصدر علي كلامك ده
دي ارامكو اكبر شركة بترول في العالم محدش يعرف تكلفه استخارج النفط فيها كام الا تقريبا
انت قومت هابد 7 دولار رزع كده ع الكي بورد
و جبت منين كلام اننا وقفنا التصدير
لانه بنفس المنطق ده يبقي العالم كله وقف تصدير الغاز
قطر وقفت و عمان وقفت لانه الاتنين دول علي فكرة بيصدرو لغاز مسال !

قبل ما تهبد وتتهم الناس أدرس الموضوع الأول أو حاول تبحث على النت
الخبر منشور في جريدة البورصة يوم 11 سبتمبر 2019

نفط ايه الي هايبقي ب 25 دولار ! تسمع عن حاجه اسمها اوبك ؟ اخدت بالك لما السعر نزل لمو الموضوع بسرعه ازاي !
تاني حاجه
بقي انت عايز تقارن خط هيكلف مليارات المليارات ده اولا ثانيا كل دولة هتحط عليك رسوم مرور يعني قطر هيعدي من السعودية هيدفع
هيعدي من الكويت هيدفع العراق كذلك لحد تركيا , ده غير انك خاضع لكل دول يعني العراق . ايران تقفش علي اوروبا تديها امر توقف الضخ زي ما روسيا بتعمل
الاتراك نفسهم اسوء خلق الله و اديك شوفت الابتزاز الي بيتعمل بالمهاجرين ممكن يعملو ايه بالغاز
بالمنطق مش لاني مصري الغاز المصري حاليا هو الافضل و الاكثر استدامه لاوروبا و بكرة تشوف
انما مصر ممكن تروح ايطاليا عوم حتي مع تكلفه الاسالة
تكلفه عبور الغاز باوكرانيا الي اوروبا كان لا يذكر ولا يقارن بتكلفه شحن السفن !
باقي كلامك عن الابتزاز وبكره نشوف مصر دا طبيعي وبنسمعه بقالنا ٦ سنين ?

انا لدي استفسار اخر الهبر هنا يتكلم عن 4 فرقطات
الم يكن العقد على 6 فرقطات ارجو التصحيح لو كنت مخطا

تسليح تعبان و صفقات تعبانه ... و يقولك مسئول تسليح علي اعلي مستوي هههههههه

صفقة قوية جدا للبحرية المصرية
لكن التساؤل يبقى عن التمويل هل هي ميزانية الجيش ام ضمانات اجنبية ?

تسليح تعبان و صفقات تعبانه ... و يقولك مسئول تسليح علي اعلي مستوي هههههههه
واحنا نصدقك انت ونكذب رجال هيئة التسليح على اساس انك اكثر منهم علم ولا خبرة
المنطق لازم ينتحر بسبب بعض التعليقات
وبعدين ايه مصدرك على نوعية التسليح ولا هو اي كلام وخلاص

عودة
أعلى