توتر شديد بين القاهرة وتل أبيب بعد رفض طلب السيسي عدم نشر صواريخ حول سد النهضة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
في الاخير الخبر طلع فنكوووووش هيهاااااااااااااا
مفيش ازمة يا ولاد

علاقات السيسي واسرائيل اكبر من هذه الامور

يبقى انت صدقت ان امة يهودية
الغريب ان من اطلق هذة الاشاعة الساذجة من عين السيسى وزير دفاع ..
هنا انتحر المنطق

بالمناسبة .. الماء في منزلي قل لدرجة انه لا يمكن استهلاكه الا بموتور لسحبه ! و انا اسكن بموقع قريب من النيل و ليس في الضواحي الصحراوية ! قريب من المحطات و الامر لم يكن كذلك من 8 اشهر كان عادي التدفق ذاتيا و الاحظ ازدياد الامر و تكرره لاغلب الناس

نحن داخلون على فقر مائي شئنا ام ابينا و تلك المسالة اكثر من مجرد حيوية ، انا لا يهمني اسرائيل من اثيوبيا من الكوكب حتى
لابد من حل و بسرعة قبل ان ندخل في ازمة لا تحمد عقباها ...

بالمناسبة .. الماء في منزلي قل لدرجة انه لا يمكن استهلاكه الا بموتور لسحبه ! و انا اسكن بموقع قريب من النيل و ليس في الضواحي الصحراوية ! قريب من المحطات و الامر لم يكن كذلك من 8 اشهر كان عادي التدفق ذاتيا و الاحظ ازدياد الامر و تكرره لاغلب الناس

نحن داخلون على فقر مائي شئنا ام ابينا و تلك المسالة اكثر من مجرد حيوية ، انا لا يهمني اسرائيل من اثيوبيا من الكوكب حتى
اختلف معك ياعزيزي
مذ حوالي 15 يوم ملاحظ ان المياة متدفقة بشكل كبير
من الشتاء تقريبا وقبل الشتاء بوقت قصير لاحظت ان نسب المياة مختلفة
انما من فترة حوالي 15 يوم او اكثر بقليل لاحظت ان المياة عادة لمستواها الطبيعي
وبالمناسبة بييني وبين النيل حوالي اقل من 100 متر وكل يوم بركب من الكورنيش بحكم شغلي او دراستي واحيانا بتشمس عالنيل لما بكون مخنوق :v

انت فى اى محافظة ؟

نتيجه للتوسع العمرانى وليس لقله المياه

مصر السنه الفارطه وهذه السنه خزنت مياه بكثره ...

منسوب النيل وروافده فى ارتفاع لم يحدث منذ سنين

انا ايضا بالمناسبه ضغط المياه قل عندى وده سببه المباشر التوسع السكانى

لكن منسوب المياه ممتاذ ... روافض النيل فاضت

الرياح الناصرى على اخره

على كل حال
يجب على مصر الإستعداد حتى لو كان هناك باتريوت نفسه حول السد
الإستعداد لأسوأ الأمور هو شيئ جيد

هل صحيح ان قطر تمول السد؟

الاقتصاد المصري يعاني بشدة حاليا اي عمل عسكري سيؤثر على نمو الاقتصاد خصوصا ان المشروع يمول من الصين و تركيا و البنك الدولي ودول افريقية واقليمية مصر لا تستطيع ان تواجه كل هذي الدول مجتمعة لو كانت الضروف افضل لربما نفذ سلاح الجو المصري ضربة خاطفة للسد ولكن في الوقت الحالي صعب جداً.

في اعتقادي ان السد لن يؤثر على الامن المائي هناك الكثير من الحلول البديلة فقط تحتاج الى حكمة.

اختلف معك ياعزيزي
مذ حوالي 15 يوم ملاحظ ان المياة متدفقة بشكل كبير
من الشتاء تقريبا وقبل الشتاء بوقت قصير لاحظت ان نسب المياة مختلفة
انما من فترة حوالي 15 يوم او اكثر بقليل لاحظت ان المياة عادة لمستواها الطبيعي
وبالمناسبة بييني وبين النيل حوالي اقل من 100 متر وكل يوم بركب من الكورنيش بحكم شغلي او دراستي واحيانا بتشمس عالنيل لما بكون مخنوق :v
اتمنى ان اكون مخطئ

فى مشرف حذف مشاركتى وداخل يكتب ( ما هذا يا رجل يجب ان تكون مشاركتك جيدة وعلاقه السيسى باسرائيل معروفة )
ما هذا الهراء يا مشرف ؟!

نتيجه للتوسع العمرانى وليس لقله المياه

مصر السنه الفارطه وهذه السنه خزنت مياه بكثره ...

منسوب النيل وروافده فى ارتفاع لم يحدث منذ سنين

انا ايضا بالمناسبه ضغط المياه قل عندى وده سببه المباشر التوسع السكانى

لكن منسوب المياه ممتاذ ... روافض النيل فاضت

الرياح الناصرى على اخره
ممكن سبب كبير فعلا
انا ملاحظ التوسع العمراني لاني اعمل بيه .. بس مش منطقي التوسع بدون دعم الشبكات بمحطات تقوية و على حد علمي مدينة كالقاهرة الجديدة مثلا لا اعتقد تاخذ مائها من النيل لانه يحمل الكثير من الكلور على عكس المناطق الملاصقة للنيل

اتمنى ان اكون مخطئ
الشئ الوحيد المتأكد منه ان مساحة المرزعات قلت بشكل كبير جدا وادت الي تصحر الاراضي بسبب قلة المياة في الصعيد وفي الداخل
المياة مش بتوصل للترع الصغيرة
وده فعلا بيحصل في عدة مدن وللاسف المشكلة بتزيد
في اما بيضطرو انهم يسحبو مياة من جوف الارض او يوقفو الزرع لعدم توافر المياة
اما المياة كشرب واستخدامات فهي متوفرة وبكثرة
وبالمناسبة
نسبة المياة الي بنشربها ووو لا تساوي شئ مقابل نسبة المياة التي تستخدم للزرع
لذالك المشكلة دي مش بتؤرقنا احنا كاصحاب حضر
لكن تؤرق الفلاح الي مش قادر يزرع الارض بسبب شح المياة
ربنا يسترها علينا

فى مشرف حذف مشاركتى وداخل يكتب ( ما هذا يا رجل يجب ان تكون مشاركتك جيدة وعلاقه السيسى باسرائيل معروفة )
ما هذا الهراء يا مشرف ؟!

معاه حق ?

الشئ الوحيد المتأكد منه ان مساحة المرزعات قلت بشكل كبير جدا وادت الي تصحر الاراضي بسبب قلة المياة في الصعيد وفي الداخل
المياة مش بتوصل للترع الصغيرة
وده فعلا بيحصل في عدة مدن وللاسف المشكلة بتزيد
في اما بيضطرو انهم يسحبو مياة من جوف الارض او يوقفو الزرع لعدم توافر المياة
اما المياة كشرب واستخدامات فهي متوفرة وبكثرة
وبالمناسبة
نسبة المياة الي بنشربها ووو لا تساوي شئ مقابل نسبة المياة التي تستخدم للزرع
لذالك المشكلة دي مش بتؤرقنا احنا كاصحاب حضر
لكن تؤرق الفلاح الي مش قادر يزرع الارض بسبب شح المياة
ربنا يسترها علينا
دي مشكلة فعلا و اكبر للحقيقة في تبعاتها
امين ربنا يسترها علينا

حضرتك انا في الطالبيه البعيده نسبيا عن النيل ومفيش الكلام ده

هل صحيح ان قطر تمول السد؟

الاقتصاد المصري يعاني بشدة حاليا اي عمل عسكري سيؤثر على نمو الاقتصاد خصوصا ان المشروع يمول من الصين و تركيا و البنك الدولي ودول افريقية واقليمية مصر لا تستطيع ان تواجه كل هذي الدول مجتمعة لو كانت الضروف افضل لربما نفذ سلاح الجو المصري ضربة خاطفة للسد ولكن في الوقت الحالي صعب جداً.

في اعتقادي ان السد لن يؤثر على الامن المائي هناك الكثير من الحلول البديلة فقط تحتاج الى حكمة.
في الصحراء الغرببية يوجد مياة تكفي المصريين لسد احتياجاتهم لحوالي 100 سنة للامام
ده قراته في تقرير قبل كدا
واه صحيح
للاسف حتي رجل اعمال سعودي دخل في تمويل السد
وتسبب ذالك في مشاكل بين مصر والسعودية
لا اعلم النتيجة
هل سحب هذا الرجل امواله ولا لأ

ما هذا الهراء يا مشرف ؟!
من نوعية المشرفين الي مش اخوان بس بيحترموهم

إسرائيل نفت ومصر أيضا نفت

تم نفي الخبر

15:42 GMT
مصادر مصرية تنفي أخبارا عن غضب القاهرة من نشر إسرائيل صواريخ مضادة للطيران في إثيوبيا حصري RT

› middle-east
حصري: اسرائيل تنفي وجود دفاعات جوية من صنعها حول سد النهضة في اثيوبيا - i24NEWS

[/URL]

تم نفى الخبر
مغلق

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى