هجوم ارهابي في سيناء

النقطة التانية
أنا أجازة عيد يعني حالة كاملة ... (أنا مش هقول إن أنا تحت قانون طوارئ)
كمين زي ده كبيره ملازم أول
أكيد ياتابع لقطاع أكبر أقرب برتبة أعلى ياإما في رتبة أعلى في الكمين نفسه
نظام أجازات وكده
طبعا اللي هجم عرف إن الكمين أكيد في أحدث رتبة
السلوك النمطي للأجازات برضك لازم يتعدل

في الدائرة السوداء نخل ومباني تحت إنشاء بدورين ... مبنى الكمين قديم وبجانبه عمود كاميرا من النظام التأميني القديم ولا أرى أسوار حول مبنى الكمين اللهم إلا سور منخفض بطوب إسمنتي في الدائرة السوداء والسور ملاصق للمبنى تحت الإنشاء في حين صور الأكمنة الجديدة تظهر الكمين وحوله أرض خلاء كنا نتساءل عن تأمينها
مشاهدة المرفق 177624
شاهدت هذه الصورة و كل الصور الأخرى التي تقول بأنها تحت الإنشاء

ليست مباني خرسانية
وليس لها علاقة بالكمائن الجديدة
واضح أنها مباني سكنية

الداخلية المصرية : استشهاد 8 من أفراد الأمن في هجوم على نقطة أمنية بالعريش

هل هو نفسه ام هجوم آخر؟؟؟؟؟

لا حول و لا قوة الا بالله وانا لله وانا اليه راجعون

البعض يعتقد ان مواجهة حرب العصابات كمواجهة اعمال شغب او مظاهرات
اولا : المنفذ للعملية قام برصد الهدف لايام واسابيع ودرس كل الحركات وساعات التبديل وعدد الافراد وتسليحهم
ثانيا : المنفذ ايضا اعتمد مصادر استخباراتية قد تكون من السكان او عديمي الضمير والخونة
ثالثا : هجمات العصابات تعتمد تماما على عامل المفاجئة والكثافة النارية
رابعا : عمليات العصابات تعتمد على السرعة في التنفيذ والانسحاب

بالمقابل : ماهي سبل المواجهة
اولا :ان تبني بناء حصين قد يقلل الخسائر لكنه لن يمنع تطور تكتيكات العدو ولن يكون اي جيش في العالم احرص على ارواح جنوده من الاسرائيليين ومع ذلك كل مرة يفاجؤون بتكتيك جديد يخترق حصونهم سواء على يد حزب الله او المقاومة الفلسطينية
ثانيا: الخسائر باي حرب هي امر محتوم
ثالثا : سبل المواجهة تقوم على الاتي :
- عزل العناصر الارهابية عن محيطها وبيئتها بتحسين ضروف المعيشة للسكان وتحقيق التنمية
- اطلاق مبادرات العفو والصفح
- تنشيط العمل الاستخباراتي باختراق بيئة الارهابيين وجماعاتهم
- نقاط ضعف المجموعات الارهابية هي استهداف قياداتهم
- اعتماد حرب المراة (المراية) اي مواجهة العصابات بنفس المستوى من التسليح فلا فائدة من نشر دبابة او عربات مدرعة لعدو يستعمل دراجات نارية وسير على الاقدام ورشاشات خفيفة
- انشاء المناطق العسكرية يؤدي لتحديد ومراقبةالحركة للافراد الارهابية

في الدائرة السوداء نخل ومباني تحت إنشاء بدورين ... مبنى الكمين قديم وبجانبه عمود كاميرا من النظام التأميني القديم ولا أرى أسوار حول مبنى الكمين اللهم إلا سور منخفض بطوب إسمنتي في الدائرة السوداء والسور ملاصق للمبنى تحت الإنشاء في حين صور الأكمنة الجديدة تظهر الكمين وحوله أرض خلاء كنا نتساءل عن تأمينها
مشاهدة المرفق 177624

حجم الثقوب فى الجدار يدل على الضرب بسلاح ثقيل مضاد للطائرات
فى النهاية ادى لانهيار جزء من الجدار

الموضوع باختصار ينحصر بين امرين لا ثالث لهم
اهمال جسيم
او تعمد ترك الامر كما هو و الاستفادة من وقوع الخسائر محليا و دوليا

نرجع ونقول تاني عمرنا ما هنتعلم من اخطائنا

يعني المفروض نكون عارفين ان في رمضان والاعياد بتكثر العمليات الارهابية ديه والمفروض ناخد احتياطتنا

المفروض بقالنا اكتر من 7 سنوات نتعلم بقي ومنعمليش كمين في ارض مفتوح الا وهو حصن حرفيا مش الاستعباط اللى باين في الصور

المفروض اتعملنا ان هي حرب الارض المحروقة و once for all بدل كسرة النفس اللي في الاعياد ديه

ماشي انا عارف ان الجيش ملويش في حروب الارهاب (مع انك بقالك فوق 7 السنين في حرب فيها وتحذيرات امريكية قبلها من 7:10 سنين ان في جماعات مسلحة هتقرفنا يعنيى مجموع من 14: 17 سنة ) المفروض كنا اتعلمنا ده...... ده لو الجيش ده قبيله في سيناء كان عرف يدافع عن نفسه

ازاى احنا نثق في هيئة عمليات القوات المسلحة ومش عارفه تعمل design لكماين محترمة مش هقول استراتيجية لمحاربة الارهاب ! هنثق فيها ازاى في حرب شاملة !!!

يا اما احنا عندنا فشل تام على جميع المستويات او احنا عايزين يفضلوا مجودين عشان نخلص في صفقات سلاح محترمة وعندنا بعبع نخوف يسه اوربا

والسيناريو ده او ده فشل تام

ربنا يرحم الشهداء ويغفر لهم في 8 اسر دلوقت في حزن ملويش وصف في اعياد ربنا

ما مناسبة الكمين الأمني؟
هل هو وسط المدينة؟
أو على أطرافها؟
أو لحماية منشأة معينة؟

من عدة ايام وزير الدفاع حذر من احتمالية هجمات
للأسف فشل
اللي مش عارف يتعامل يروح في داهية تشيلة ويجي ناس فاهمة تراعي دم الجندي المصري الغلبان

من عدة ايام وزير الدفاع حذر من احتمالية هجمات
للأسف فشل
اللي مش عارف يتعامل يروح في داهية تشيلة ويجي ناس فاهمة تراعي دم الجندي المصري الغلبان
كلمة الجندى الغلبان دى اصلا مصيبة
ان جنودنا غلابة يعنى ان علينا مراجعة كل اجراءات التدريب و التسليح

لله الأمر..
رحم الله شهداء الواجب ولعنة الله على القاتل والمقصر

عودة
أعلى