البرلمان الألماني يوافق على عقد 6 فرقاطات لصالح مصر بضمانات ائتمان

انا لم اعلق الا عندما خرج الامر عن الموضوع ووصل الى حد النقاش فى خامة العملة وتعليمات العمل المصرفى..
النقاش كان في العملة الورقية الجديدة و متعلقاتها و اعلم أنة يوجد صفحة خاصة بالاقتصاد المصري في المنتدي و لكن النقاش في العملة لم يتعدي صفحة واحدة و هذة ليست جريمة يعاقب عليها المنتدي

كل ما سبق يتحدث عن مسألة تغيير العملة و الايداع بالبنوك اما الجزء الثانى المتعلق بالموعد المحدد فليس له مصدر موثق و انما من مصدر موثوق بالنسبة لى بعيدا عن تحديد عملة و اين يعمل

لأسف لم أرى ما يفيد بإستحالة وضع اكثر من 20 الف.... و الباقي مقترحات يمكن اه ويمكن لا

على العموم.... نكتفي بالكلام إقتصاديا و نرجع للصفقة نفسها.... اى رد خارج العسكرية هنا من الاّن فصاعدا سيتم حذفها

التعديل الأخير:
ماشاءالله تبارك الله صفقة ثقيلة فعلاً

لكن تمنيت اعطاء الروس فرصة..

الف مبروك للاخوة بمصر تستاهلون كل خير..

الطبيعي لدوله بحجم مصر انها تصنع و تنتج كل شئ و تصدره مش تستورد و بالاقتراض كمان . . . انا لله و انا اليه راجعون اللهم اجرنا في مصايبنا و اخلفنا خيرا منها .

الطبيعي لدوله بحجم مصر انها تصنع و تنتج كل شئ و تصدره مش تستورد و بالاقتراض كمان . . . انا لله و انا اليه راجعون اللهم اجرنا في مصايبنا و اخلفنا خيرا منها .
كل تقدم لمصر تكررون نفس الكلام ... كلامك ملىء بالمبالغة مفيش دولة بتصنع وتنتج كل شىء اصلا الا دول عظمى
مصر تأخرت فى التصنيع بسبب حقبة مبارك المملة والتبعية لامريكا ..
القوات المسلحة حاليا تريد النهوض من جديد وتكوين جيش عملاق ، وتحتاج لشراء السلاح بسرعة كبيرة
تستورد بالاقتراض لان الحالة الاقتصادية بعد ثورتين مش لطيفة ، وفى سبيلها للنهوض ان شاء الله

اولا : السلام عليكم

مبروك علينا الميكو 200 التعاون مع المانيا فى تطور كبير ولسه

الميكو جزء من القطع المطلوبة وهى ازاحات مختلفة صغيرة لمتوسطة كورفيتات ولنشات صواريخ مثل الجاويند وهناك لنشات سيتم التعاقد عليها مع التصنيع

متوسطة كالميكو 200

ثقيلة بازاحات كبيرة مثل الفريم اللى هى اهم قطعة واللى البعض بيحاول التقليل منها ولسه فى كلام عن قطع ثقيلة

اخيرا الاستر ٣٠ دفاع فرنسى ايطالى وليس المانى فالاغلب لن نحصل عليه والله اعلم

اخيرا مفيش حاملات طائرات ولا يوجد تفاوض نهائيا واى كلام فهو من وحى خيال الكاتب وبعض الاشخاص على فيس بوك ممن يريدون التفاعل مع كتاباتهم

يبدو ان العقد بالكامل ل 6 فرقاطات يخص Meko A 200
وان 3 منهم سيتم انشائهم فى المانيا و 3 سيتم منح رخصه بناؤهم فى مصر
والضمان الائتمانى المذكور فى الخبر يخص اول 3 فرقاطات المتوقع بناؤهم فى المانيا
TKMS ستكون المقاول الرئيسى فى الصفقه و Privinvest ستكون مقاول فرعى

التعديل الأخير:
الله يبشرك بالخير بما ان حضرتك على درايه بالروس مفيش اى جديد معاهم خصوصا فى الشق البحرى .

الله يبشرك بالخير بما ان حضرتك على درايه بالروس مفيش اى جديد معاهم خصوصا فى الشق البحرى .
كان فى عرض روسى لكورفيتات Buyan-M و Karakurt بس مفيش تفاوض بشكل جدى
وان كنت اتمنى بشده ان ينضم Karakurt للبحريه

يعني 2.3 مليار يورو هي تكلفة اول 3 فرقاطات ؟​

هذه لو صح الخبر بالعدد 6--3 يصنعون بمصر ستصبح ضربة معلم.... باقي معرفة التسليح و الرادار و الأستر 30 إذا تم الإتفاق عليه سأعتبرها بنفس إن لم تزد قوة عن صفقة التايب

هذه لو صح الخبر بالعدد 6--3 يصنعون بمصر ستصبح ضربة معلم.... باقي معرفة التسليح و الرادار و الأستر 30 إذا تم الإتفاق عليه سأعتبرها بنفس إن لم تزد قوة عن صفقة التايب
بيقولوا نفس تسليح الجزايريه

مده اهم حاجه هى جايه عشنها خساره لو من غير الاستر 30

خسارة ! الست فرقاطات يعتبروا نقلة نوعية ، لو تحسنت الامور مع فرنسا قد يتم زيادة الفريم والجويند والرافال

خسارة ! الست فرقاطات يعتبروا نقلة نوعية ، لو تحسنت الامور مع فرنسا قد يتم زيادة الفريم والجويند والرافال
مقصدش انهم مينفعوش , انا اقصد لو جم بالاسترا 30 كانوا هيعملوا تحريم جوى كويس و افضل من الاسترا 15

اولا : السلام عليكم

مبروك علينا الميكو 200 التعاون مع المانيا فى تطور كبير ولسه

الميكو جزء من القطع المطلوبة وهى ازاحات مختلفة صغيرة لمتوسطة كورفيتات ولنشات صواريخ مثل الجاويند وهناك لنشات سيتم التعاقد عليها مع التصنيع

متوسطة كالميكو 200

ثقيلة بازاحات كبيرة مثل الفريم اللى هى اهم قطعة واللى البعض بيحاول التقليل منها ولسه فى كلام عن قطع ثقيلة

اخيرا الاستر ٣٠ دفاع فرنسى ايطالى وليس المانى فالاغلب لن نحصل عليه والله اعلم

اخيرا مفيش حاملات طائرات ولا يوجد تفاوض نهائيا واى كلام فهو من وحى خيال الكاتب وبعض الاشخاص على فيس بوك ممن يريدون التفاعل مع كتاباتهم
شكرا اخي علي المعلومات و لكن انا من الاشخاص اللذين تحدثوا عن الحاملة لإعطاء معلومات طلبها احد الاعضاء و راجع مشاركتي ستجدها بمصادر و ليس من وحي الخيال و ليس عندي حساب علي الفيس بوك للتفاعل علية

166153

| بحسب ما نشره موقع bmpd.livejournal الروسى فإن مصر ستحصل على (6) فرقاطات ألمانية من فئة ميكو A200 و سيتم نقل التكنولوجيا لبناء 3 فرقاطات فى ترسانة الإسكندرية البحرية
المصدر |

و فى نفس الإطار نشرت صحيفة التريبيون La Tribune الفرنسية مقالاً ذكرت فيه أن الصفقة تشمل حصول مصر على 6 فرقاطات من الفئة ميكو A200

المصدر |

كانت صحيفة بيلد الألمانية قد نشرت خبراً يفيد بأن لجنة الموازنة فى البرلمان الألمانى قد وافقت يوم الأربعاء على توفير ضمان إئتمان تصدير لتأمين صفقة 6 فرقاطات لصالح القوات البحرية المصرية

المصدر |

عودة
أعلى