انفجار حافلة سياحية في مصر يسفر عن قتلى و جرحى

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
يمكن عشان كلام مبارك الأخير

بس تدري المشكلة في أن النظام المصري لا يرى أتباع أيران عدو !؟ لم يصنف النظام المصري اي مليشيا ايرانية على أنها أرهابية !؟

بل الأدهى مصر تستقبل رموز تلك المليشيات وتسلحهم أيضاً
مثل تسليحها للحشد الشيعي

انت عندك ايرانوفوبيا
ايران مصر قاطعه العلاقات معاها من التمانينات بالقرن الماضي
انت لسه مقاطعهم من كام سنة فاتت
مصر استقبلت رموز عراقية واي عراقي هو مرحب بيه في مصر وعالعين قبل الراس - بنحبهم يا أخي ايا كان انتمائهم وتوجههم وبنعتبرهم اهلنا
زي بالظبط ما استقبلتوهم وساعتها انت مفتحتش بؤك بأي كلمة واكيد اشدت وقتها بحكمة استقبالهم وتغليب العقل

تقصد الزيارة دي

ولا تقصد دي

بعدين مصر لم تسلح غير الجيش العراقي البطل ولا شأن لنا تركيبه او طائفته او القوات المساعده ليه خلفيتها ايه المهم انهم بيحاربوا كلاب الأرض الدواعش

سجل دخولك أو قم بالتسجيل الآن. لمشاهدة المحتوى المخفي

ما هي مدة الاقامة ؟
و هل لديك فكرة كم يتكلف اسبوع الى اسبوعين تقريبا باليورو ؟
بما ان مفيش حد جاوبك فأنا هعرفك

التكلفه حسب راحتك وحسب صرفك انت ومكان اقامتك
ممكن تصرف باليوم 20 يورو او اقل وممكن تصرف باليوم 100 يورو او اكتر
والفنادق بمصر رخيصة مقارنة بغيرها وموجود كل الاسعار حتى موجود شقق خاصة ممكن تقيم فيها باليوم واسأل والناس هيعرفوك
وانت عربي يعني مش محتاج مرشد ولا مرافق روح القاهرة اتفسح وشوف المتحف و اركب جمال بالاهرامات واتفسح بمركب في النيل وخدلك لفه في مصر القديمة وروح القلعه والمتحف الحربي وروح على قصر محمد على توفيق في المنيل حاجه خياااااااااااااااااااال الدخول ب 1 يورو

دي عينه

800px-الغرفة_الذهبية_فى_قصر_الامير_محمد_على_المنيل-1-690x1024.jpgالأمير-محمد-علي-620x330.jpgالمسجد-في-قصر-الأمير-محمد-علي-680x1024.jpgسرايا-الأستقبال-768x511.jpgسراي-العرش-768x512.jpgقصر-الأمير-محمد-علي-بالمنيل-768x511.jpgقصرررر.jpgقصر-محمد-علليي.jpgقصر-محمد-علي5-768x725.jpgقصر-محمد-علي-بالمنيل-8.jpgقصر-محمد-علي-بالمنيل-768x311.jpg

واتفرج على القاهرة الفاطمية واثارها كل ده مش هيكلفك 20 يورو بالكتير بالاكل في اليوم والفندق من اول 10 يورو بالفطار وفيه اقل من كدا
وماتنساش تروح عند صبحي كابر ( كبابجي ) لو حبيت تدلع كرشك :D
نسيت اقولك روح مسجد الحسين وخان الخليلي الاتنين بنفس المنطقه - القعده في الحسين بالليل ليها سحر رهيب وخان الخليلي منطقة هدايا وتذكارات وتحف
الانتقالات بالقاهرة اما بالتاكسي وده حسب المسافه او تاخد اوبر او كريم او لو عايز توفر اركب اوتوبيس من الاوتوبيسات الجديدة اللي فيها انترنت ب اقل من نص يورو تقريبا
وبعدين روح الاقصر واسوان بقطار النوم تقريبا ممكن ما يعادل 20 يورو بالمصري شامل فطار وعشاء وفيه قطارات ارخص بكتير لكن اقل راحه وفخامه
دلوقتي اسوان والاقصر مليانه سياح علشان جوها ممتاز ودفء في وقت القاهرة واسكندرية مطر وانت مسافر بالقطر هتشوف مصر من شمالها لجنوبها ( الريف ) تقريبا المسافه 1000 كم
هتخلص من الاقصر واسوان ممكن تروح تتفسح في الغردقه و دي احجز فندق فيها على الانترنت وانت في الاقصر واسوان والتكلفه للغرفه بالفطار من اول 8 يورو باليوم فيما فوق
وشرم الشيخ نفس النظام
الموقع ده يوريلك اسعار الفنادق من الرخيص جدا للغالي وممكن تحجز منه

ولو عندك اي استفسار انا تحت امرك

التعديل الأخير:
قوات الأمن المصرية تنفذ عمليات انتقامية ضد خلايا الإرهاب في القاهرة وشمال سيناء وتقتل 40 منهم

من كذب عليك وقال لك هناك الغاءات وتراجع ؟ لا تتكلم بما ليس لك به علم .
والله يا هذا تحدث وقمت بالرد وبإرفاق المصادر وقام المغربى الاخر المدعو احمد منصور الذهبى بحذف ردودى بحجة انها من منتديات أخرى لا يعول عليها وكأن هذا المنتدى يعج بخبراء من ال CIA او اعضاء من مجلس الشيوخ الأمريكى وانا أعلم علم اليقين أنك أيضا سوف تقوم بحذف تعليقى لا لشئ اللهم إلا أننى قد قمت بالرد عليك !! ويبدو إنكم لا تفقهون قولاً نقوله أو تأخذكم الحمية دائما ولا تطيقون صبرا للقراءة أو الفهم وإذا كنت قرأت باقى اتعليقات الخاصة بى على موضوع مصرى بالأساس فسوف تدرك اننى لا أقصد سوء ببلدك ولا أفكر بكم من الأساس وأما عن المصدر فسوف أرفق مصدر وأرجو ان لا تقوم بحذف ردى ولا تفعل مثل المذكور الآخر الذى قام بحذف تعليقاتى والردود الموجه له

وأرجو أن تتمعن فى تلك الفقرة وتقرأها جيدا (( وكشف أحد المرشدين السياحيين بمنطقة إمليل، أن مجموعة كبيرة من السياح ألغوا حجوزهم مباشرة بعد شيوع الخبر، لافتًا إلى أن مخاوف ما بعد الجريمة ستؤثر بشكل كبير على معظم سكان المنطقة، الذين يعتمدون في دخلهم بشكل أساسي على النشاط السياحي. ))
أى ان الذى ذكر تراجع أو إلغاء الرحلات السياحية هو مغربى يعمل بالقطاع السياحى وليس انا بشخصى !!
والفكرة التى أردت إيصالها بتعليقاتى سوف أذكرها لك من الان حتى لا أقوم بشرحها مجددا وهى إن هناك جهات دولية تتعمد ضرب السياحة فى دول المتوسط وكنت أضمر فى نفسى الحديث عن دور تركيا حيث ان تركيا هى أكبر منافس لدول كمصر والمغرب وتونس وذكرت حادثتى المغرب ومصر لتقاربهم الزمنى وقربهم من فترة الاجازات الحالية أعياد الميلاد بالدول الأوروبية
فإذا كان مجرد ذكر اسم بلدك يثير عصبيتك أو يصيبك بالصدمات فرجاء أبلغنى من الان حتى لا أذكر أسم اى دولة عربية وأرجو ان تذكر هذا أيضا لباقى الأعضاء الغير مصريين الذين لا يذكرون أسم مصر فحسب وإنما يتطاولون عليها فهذا أفضل مع بعض العقليات هنا .
وأرجو الا تحذف تعليقى وأن تقوم بالرد بالحجج إذا أردت الرد غير ذلك لا تقتبس لى ولا تحدثنى أساسا لو تفضلت

أرجو ان أسال سؤال واحد هنا فى هذا المنتدى
هل مجرد ذكر اسامى الدول العربية فى التعليقات يعد سبه او شتيمة مثلا ؟ هل يعد شركاً بالله على سبيل المثال ؟ هل لو لم أقول رأيى كاملاً وأشرح موقفى وتعليقى ويقوم أحد الأعضاء المراقبين بحذف تعليقى لمجرد ذكر أسم بلده المصون هل هنا أكون انا المخطئ ؟

وسؤال تحديدا للعضويين المغاربه من طاقم الإدارة أحمد منصور الذهبى والاخر المسمى moroccan sniper هل قمت بسب بلدكم حتى تقوموا بحذف تعليقاتى وأليس فى كل بقاع الأرض حينما يحدث بها حادث إرهابى يقوم بعض السياح بإلغاء حجوزاتهم لها مثلما حدثت فى بلدى فى حادثة الأقصر عام 97 و فى تفجيرات طابا وسوف تحدث أيضا بسبب حادثة الأمس وحدثت فى بلدك فى حادثة تفجير أركانه وحدثت فى تونس فى فترة الإضطرابات أثناء وبعد الثورة !!؟ فهل بذكر ذلك أكون قد قمت بسب بلدكم او بلدى بالعقل وبالمنطق وحينما أدلى بمصدر من منتدى انا أعلم انه يتلقى دعم خرافى من منظمات وعلى رأسهم ( منظمة أقباط المهجر) والسواد الأعظم من المصريين يعلمون عنها وهذا المنتدى ( المصدر ) استمد معلوماته من (( مرشد سياحى مغربى )) اى شخص يعمل بقطاع السياحة !! اكون انا المخطئ!!؟
فإذا كان مجرد ذكر أسم بلدكم قد أثار حفيظتكم لدرجة حذف تعليقاتى فأرجو الا تقحمون أنفسكم أنتم أو غيركم فى أى موضوع مصرى من الأساس !!

اكبر ارهابي سعودي صنع في قطر عبر الخنزيرة
مشاهدة المرفق 149992
مش ايران - تركيا هي الفاعل في مصر وغالبا كمان بالمغرب
المغرب بما انهم بلد سياحي ووجهة منافسه لازم كان يتم الضرب في دخلة اعياد رأس السنة لانه موسم سياحي كبير علشان السياح يغيروا وجهتهم لوجهة اكثر امانا
وفي نفس الوقت ضرب قنبلة مالهاش لزمة حد حطها جمب سور وفجرها بريموت ونفس الحكايه السياح هيخافوا وهيروحوا البلد اللي مفيش فيه مشاكل بالمنطقة واهمهم تركيا بعد ان ضرب الموسم بفرنسا بسبب السترات الصفراء
الموسم السياحي السنة دي تقريبا 12 مليون سائح يعني السياحه رجعت زي الاول قبل نكبة يناير
أراهنك أنهم هيحذفوا تعليقاتك هههههه

مقتل 40 إرهابي بعد الحادثة

بما أن قتلهم كان بهذه السرعة لماذا لم يقتلوا قبل الحادثة

مقتل 40 إرهابي بعد الحادثة

بما أن قتلهم كان بهذه السرعة لماذا لم يقتلوا قبل الحادثة
لو قرات الخبر كنت عرفت ان منهم فى سيناء ومناطق متفرقه
بالمناسبة تم تصفية عدد من اسبوع

ما هي مدة الاقامة ؟
و هل لديك فكرة كم يتكلف اسبوع الى اسبوعين تقريبا باليورو ؟

للاسف العروض عندى للمصريين فقط وهى اغلى بالنسبة لنا من الاوربيين
لكثرة المنافسة بين المقاصد السياحية و العروض الافضل
موقع ممكن يساعدك

وسؤال تحديدا للعضويين المغاربه من طاقم الإدارة أحمد منصور الذهبى والاخر المسمى moroccan sniper هل قمت بسب بلدكم حتى تقوموا بحذف تعليقاتى وأليس فى كل بقاع الأرض حينما يحدث بها حادث إرهابى يقوم بعض السياح بإلغاء حجوزاتهم لها مثلما حدثت فى بلدى فى حادثة الأقصر عام 97 و فى تفجيرات طابا وسوف تحدث أيضا بسبب حادثة الأمس وحدثت فى بلدك فى حادثة تفجير أركانه وحدثت فى تونس فى فترة الإضطرابات أثناء وبعد الثورة !!؟ فهل بذكر ذلك أكون قد قمت بسب بلدكم او بلدى بالعقل وبالمنطق وحينما أدلى بمصدر من منتدى انا أعلم انه يتلقى دعم خرافى من منظمات وعلى رأسهم ( منظمة أقباط المهجر) والسواد الأعظم من المصريين يعلمون عنها وهذا المنتدى ( المصدر ) استمد معلوماته من (( مرشد سياحى مغربى )) اى شخص يعمل بقطاع السياحة !! اكون انا المخطئ!!؟
فإذا كان مجرد ذكر أسم بلدكم قد أثار حفيظتكم لدرجة حذف تعليقاتى فأرجو الا تقحمون أنفسكم أنتم أو غيركم فى أى موضوع مصرى من الأساس !!
هو من البديهي ان يبقي فيه الغاء للحجوزات ده ممكن يحصل في اي دوله في العالم مش المغرب بس طبيعي لو انا ذاهب لدولة ما وسمعت ان المنطقه الي انا رايح ليها خطفو فيها سياح وذبحوهم والجريمه لو جنائيه هقول مش مشكله ولكن الجريمه ارهابيه معني كده ان بنسبه كبيره اي حد ممكن يتعمل فيه كده طبيعي اني اخاف اروح هناك وهلغي حجوزاتي وده الطبيعي وده بيبقي شيئ مؤقت
مسئلة ان الاخ المشرف يتعصب لبلده فدي مصيبه يبقي مفيش حد كده هيعرف يتكلم ؟؟؟؟؟؟؟؟

فتش عن تركيا والإخوان
الحلف الإرهابي يصاب بالجنون كل ما أقتربت مصر من التعافي

هو من البديهي ان يبقي فيه الغاء للحجوزات ده ممكن يحصل في اي دوله في العالم مش المغرب بس طبيعي لو انا ذاهب لدولة ما وسمعت ان المنطقه الي انا رايح ليها خطفو فيها سياح وذبحوهم والجريمه لو جنائيه هقول مش مشكله ولكن الجريمه ارهابيه معني كده ان بنسبه كبيره اي حد ممكن يتعمل فيه كده طبيعي اني اخاف اروح هناك وهلغي حجوزاتي وده الطبيعي وده بيبقي شيئ مؤقت
مسئلة ان الاخ المشرف يتعصب لبلده فدي مصيبه يبقي مفيش حد كده هيعرف يتكلم ؟؟؟؟؟؟؟؟
ما هو ده اللى انا بتكلم فيه أساسا وبشرح الأوضاع بالمنطق وبالعقل ونتيجة للأحداث السابقة اللى حصلت وهتحصل حتى قيام الساعة لكن المشرف الاول طالبنى بالمصدر وجبت له المصدر ده قام حذفه !! لاقيت مشرف تانى ومغربى برضو بيقولى لا اتكلم بدون علم فإضطريت احط المصدر تانى واشرح تعليقى من الاول وجديد واراهنك انهم هيحذفوا تعليقى تانى وتالت ورابع

للاسف العروض عندى للمصريين فقط وهى اغلى بالنسبة لنا من الاوربيين
لكثرة المنافسة بين المقاصد السياحية و العروض الافضل
موقع ممكن يساعدك

القصير المصريه ماترمي حاجه للقصير الي بالجهة التانيه

سبحان الله المسمى واحد وقابلين بعض علي الشاطئين

ومرسي علم يقابلها مع اختلاف المسمى (المريسي )

القصير المصريه ماترمي حاجه للقصير الي بالجهة التانيه

سبحان الله المسمى واحد وقابلين بعض علي الشاطئين

ومرسي علم يقابلها مع اختلاف المسمى (المريسي )

البحر الاحمر من احدث بحار العالم و كانت منطقة جغرافية واحدة وفصلها البحر الاحمر
لذلك تجد التكوين على جانبية ذا طبيعة واحدة
ولكن الدولة الوحيدة التى تستغل البحر الاحمر سياحيا هى مصر
من حلايب الى بور سعيد

فاكبر منتجع سياحى فى العالم موجود فى شرم الشيخ
مصر تعتبر افضل مقصد سياحى على مستوى العالم فبها كل انواع السياحة
من تاريخ فرعونى يونانى رومانى اسلامى
الى شواطىء ساحرة لدرجة ان الاجانب ياتون ولا يغادرون ويقيمون اقامة دائمة فى مصر
البعض يتقاعد و البعض يعمل
وهى ظاهرة معروفة فى اسوان و الغردقة وشرم الشيخ

والله يا هذا تحدث وقمت بالرد وبإرفاق المصادر وقام المغربى الاخر المدعو احمد منصور الذهبى بحذف ردودى بحجة انها من منتديات أخرى لا يعول عليها وكأن هذا المنتدى يعج بخبراء من ال CIA او اعضاء من مجلس الشيوخ الأمريكى وانا أعلم علم اليقين أنك أيضا سوف تقوم بحذف تعليقى لا لشئ اللهم إلا أننى قد قمت بالرد عليك !! ويبدو إنكم لا تفقهون قولاً نقوله أو تأخذكم الحمية دائما ولا تطيقون صبرا للقراءة أو الفهم وإذا كنت قرأت باقى اتعليقات الخاصة بى على موضوع مصرى بالأساس فسوف تدرك اننى لا أقصد سوء ببلدك ولا أفكر بكم من الأساس وأما عن المصدر فسوف أرفق مصدر وأرجو ان لا تقوم بحذف ردى ولا تفعل مثل المذكور الآخر الذى قام بحذف تعليقاتى والردود الموجه له

وأرجو أن تتمعن فى تلك الفقرة وتقرأها جيدا (( وكشف أحد المرشدين السياحيين بمنطقة إمليل، أن مجموعة كبيرة من السياح ألغوا حجوزهم مباشرة بعد شيوع الخبر، لافتًا إلى أن مخاوف ما بعد الجريمة ستؤثر بشكل كبير على معظم سكان المنطقة، الذين يعتمدون في دخلهم بشكل أساسي على النشاط السياحي. ))
أى ان الذى ذكر تراجع أو إلغاء الرحلات السياحية هو مغربى يعمل بالقطاع السياحى وليس انا بشخصى !!
والفكرة التى أردت إيصالها بتعليقاتى سوف أذكرها لك من الان حتى لا أقوم بشرحها مجددا وهى إن هناك جهات دولية تتعمد ضرب السياحة فى دول المتوسط وكنت أضمر فى نفسى الحديث عن دور تركيا حيث ان تركيا هى أكبر منافس لدول كمصر والمغرب وتونس وذكرت حادثتى المغرب ومصر لتقاربهم الزمنى وقربهم من فترة الاجازات الحالية أعياد الميلاد بالدول الأوروبية
فإذا كان مجرد ذكر اسم بلدك يثير عصبيتك أو يصيبك بالصدمات فرجاء أبلغنى من الان حتى لا أذكر أسم اى دولة عربية وأرجو ان تذكر هذا أيضا لباقى الأعضاء الغير مصريين الذين لا يذكرون أسم مصر فحسب وإنما يتطاولون عليها فهذا أفضل مع بعض العقليات هنا .
وأرجو الا تحذف تعليقى وأن تقوم بالرد بالحجج إذا أردت الرد غير ذلك لا تقتبس لى ولا تحدثنى أساسا لو تفضلت
الغو حجوزات القليل جدا من محبي الرياضات الجبلية في قرية امليل اما في المدن وفنادقها ف السياحة جد منتعشة بمناسبة الاعياد الميلادية وانا اتحدث لك من المدينة رقم واحد سياحيا في المغرب ومن احسن 5 وجهات سياحية في العالم السياح بأعداد كبيرة والقطاع منتعش .

الغو حجوزات القليل جدا من محبي الرياضات الجبلية في قرية امليل اما في المدن وفنادقها ف السياحة جد منتعشة بمناسبة الاعياد الميلادية وانا اتحدث لك من المدينة رقم واحد سياحيا في المغرب ومن احسن 5 وجهات سياحية في العالم السياح بأعداد كبيرة والقطاع منتعش .

احنا عندنا فى مصر بعد اى حادث ارهابى فورا تلغى كل الحجوزات
و الدول الاوربية تحذر رعايها من الذهاب الى مصر و خاصة بريطانيا و امريكا
و الفنادق تصبح فارغة ..ولا تعود السياحة لطبيعتها الا بعد سنوات و مجهود كبير
وسبحان الله البريطانين اعلنوا عن الجهة المتسببة فى حادث الطائرة الروسية وهى بتسقط فى الجو

احنا غير.احنا مشكلة بالنسبة للبعض

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى