الجيش المصرى يتعاقد على 76 درون وينج لونج 2

According to reports, Israel chose to turn down the request after careful consideration.
The unnamed Gulf nation made the request to acquire Elbit Hermes 450 drones. The country was not identified in the report due to military censorship, PressTV reported Monday.
The Persian Gulf kingdom then purchased Chinese Chengdu Pterodactyl I, the news daily reported. The news daily did not name the country.
The Elbit Hermes 450 is an Israeli medium size multi-payload Unmanned Aerial Vehicle (UAV) designed for tactical long endurance missions. It has an endurance of over 20 hours, with a primary mission of reconnaissance, surveillance and communications relay.

يلعن ام الخبر المضروب
يقولك طلبنا الهرمز من اسرائيل وكرشونا بعدين اتجهنا للصين!
طبعا لا غرابة اذا نظرنا لناقل الخبر

يلعن ام الخبر المضروب
يقولك طلبنا الهرمز من اسرائيل وكرشونا بعدين اتجهنا للصين!
طبعا لا غرابة اذا نظرنا لناقل الخبر
مليش دعوة في كتابة الخبر هاك المصدر

الف مبروك لبلدنا الحبيب
هل هي صفقة جديدة أم تكملة لصفقة سابقة

الأهم من الصاروخ هو منصة الإطلاق والتوجيه والتي يتعين عليها أن تكون أكثر ثباتا وبعيدة عن الإهتزازات (عدسة التسديد الكهروبصرية تتحصل على نظام استقرار فعال) عند تعيين الهدف للصاروخ !!!! أفترض أن المصريين أختبروا هذه الجزئية قبل توقيع عقد الشراء !!!
هذه الجزئية بالذات معمول لها دراسة جدوى من العيار الثقيل

مشاهدة المرفق 146709
مشاهدة المرفق 146710
الجدير بالذكر وفقا لمجلة فورين بوليسي تم قتل "صالح الصماد" الحوثي من درونز اماراتي عبر الصاروخ
Blue Arrow 7 missile". .

تقرير مجلة فورين بوليسي شارك في كتابته سيدة يمنية (عفاشية) في حسابها الشخصي هجوم مستمر على السعودية ولها مقالة اخرى في نفس الموقع تهاجم السعودية.... بإختصار الخبر كان يفتقد الدقة.
تسريب المقطع بالصوت والصورة اكد ان ضباط سعوديين كان يديرون غرفة التحكم. بالإضافة لتأكيد خالد بن سلمان الخبر.
مع ايماني العميييق انه لافرق بين القوات السعودية والاماراتية. لكن هناك من يحاول بإستمرار التقليل من القدرات السعودية بإي شكل.
وبشكل عام مراسلي الاعلام الغربي في الشرق الاوسط، في كثير من الاحيان لهم اجندات خاصة في نقلهم للإخبار، تحديداً ضد السعودية ومصر.

تقرير مجلة فورين بوليسي شارك في كتابته سيدة يمنية (عفاشية) في حسابها الشخصي هجوم مستمر على السعودية ولها مقالة اخرى في نفس الموقع تهاجم السعودية.... بإختصار الخبر كان يفتقد الدقة.
تسريب المقطع بالصوت والصورة اكد ان ضباط سعوديين كان يديرون غرفة التحكم. بالإضافة لتأكيد خالد بن سلمان الخبر.
مع ايماني العميييق انه لافرق بين القوات السعودية والاماراتية. لكن هناك من يحاول بإستمرار التقليل من القدرات السعودية بإي شكل.
وبشكل عام مراسلي الاعلام الغربي في الشرق الاوسط، في كثير من الاحيان لهم اجندات خاصة في نقلهم للإخبار، تحديداً ضد السعودية ومصر.
مفيش فرق سعودية او اماراتية
الحرب واحدة
الاهم الطائرة والصاروخ المنفذ للعملية وهو ما يخص موضوعنا للذكر
ولا تقليل ولا اي شئ مقصود
هل نفس النوع؟

مفيش فرق سعودية او اماراتية
الحرب واحدة
الاهم الطائرة والصاروخ المنفذ للعملية وهو ما يخص موضوعنا للذكر
ولا تقليل ولا اي شئ مقصود
هل نفس النوع؟

اتفق معك لا فرق بين سعودي واماراتي.
ولم اكن اقصدك في موضوع التقليل بل الاعلام الغربي,,

وألف مبرووك هذا العدد الكبير من المسيرة المجربة. وعقبال الصناعة المصرية,

مبروك لمصر الحبيبه
الاهم هو صنع الذخائر
واتوقع الصين تقول طب واختار

من مرضى الاخوان هيجى يقولك 76 بدون نقل تقنيه ويعمل حفله ويعيش فيها ميعرفش ان تمن 76 دوول هما حوالى 80 مليون دولار فقط وهو مبلغ زهيد جدا مقابل 76 ريبر امريكى بتكلفه فوق 2.2 مليار دولار مكسب الطائرات الصينيه فقط هنا تصنيع ذخائر ها محليا او صناعه ذخائر مشابهه ودمجها عليها
لكن نفس الكلام ممكن يتقال من محب لوطنة وعايزة فى افضل حال ...... الفكرة مش تكلفتهم كام او هيغطوا مساحة اد ايه
الفكرة هى نفس هدف المعرض اللى اتعنل من كام يوم .... تعميق نسبة التصنيع المحلى
مجال زى الدرون لما دولة بتدخلة بترتقى فى كل مناحى التكنولوجيا ..... الدرون منظومة شاملة ومتطورة ومترابطة
لو دخلناها دا هيفتح ويسهل علينا حاجات انى كثير .............
انا مصرى وافتخر ........ انا مصرى وانا اتمنى ان تدخل مصر عصر الدرونز وذخائرها ...... وان تكون كل صفقاتها بنقل تقنية وتصنيع او مشاركة محليه

لكن نفس الكلام ممكن يتقال من محب لوطنة وعايزة فى افضل حال ...... الفكرة مش تكلفتهم كام او هيغطوا مساحة اد ايه
مجال زى الدرون لما دولة بتدخلة بترتقى فى كل مناحى التكنولوجيا ..... الدرون منظومة شاملة ومتطورة ومترابطة
انا مصرى وافتخر ........ انا مصرى وانا اتمنى ان تدخل مصر عصر الدرونز وذخائرها ...... وان تكون كل صفقاتها بنقل تقنية وتصنيع او مشاركة محليه
عايز تقنيه روح اصرف فلوس السعوديه صفقتها نص مليار او اكتر غير تمن الذخائر بنتكلم على الاقل مليار الا كسور الهند عرضت 20 مليار عشان تقنيه الرافال استراليا دفعت 40 مليار عشان تنقل تقنيه غواصات الباركودا تانى حاجه انت معندكش رفاهيه الوقت انت عندك حدود بطول الف كيلو مفتوحه مع ليبيا وعندك سينا هتدرب امتى عمالك ومهندسينك وتفتح خط الانتاج عشان تنتنج 76 درون وبس وهتقفله اساسا خط الانتاج دا ممكن يكلفلك اكتر من تمن الطيارات نفسها وقت التسليم هيكون سريع ودا اساسا انت محتاجه اسطول من الاباتشى والكا والاركنجل ومش هيكفى كمان ولسه فى صفقات جايه مستقبلا بأشياء افضل واقوى الصبر حلو

ملحوظة عشان تصنع درونات مش واحد ينقلهالك دا علم ودراسه وتطوير بيدرس فى كليات ومعاهد تقنيه ومفيش خط انتاج يقدر يصنعه لوحده مستحيل دا مكون من فرع بصريات وفرع محركات وفرع اتصالات وفرع ذخائر كل واحده من دول لها لوحدها مراكز تطوير وابحاث عندك كل دا تمام معندكش يبقى هيدوك خط تجميع ملوش لازمه

من مرضى الاخوان هيجى يقولك 76 بدون نقل تقنيه ويعمل حفله ويعيش فيها ميعرفش ان تمن 76 دوول هما حوالى 80 مليون دولار فقط وهو مبلغ زهيد جدا مقابل 76 ريبر امريكى بتكلفه فوق 2.2 مليار دولار مكسب الطائرات الصينيه فقط هنا تصنيع ذخائر ها محليا او صناعه ذخائر مشابهه ودمجها عليها

لماذا يتم ادخال الاخوان في كل صغيرة وكبيرة في المنتدى ؟؟؟؟ الا يمكن ان نخرجهم من عقولنا قليلا ونلتزم بنقاش عسكري منضبط ؟؟؟

مبروك للاشقاء فيفي مصر ، لاداعي لحرف الموضوع وحشي الاخوان وداعش وماعش والمقارنة بين مصر ودولة اخرى . التزموا بنقاش منضبط لو سمحتم ، اسعد الله يومكم بكل خير

ملحوظة عشان تصنع درونات مش واحد ينقلهالك دا علم ودراسه وتطوير بيدرس فى كليات ومعاهد تقنيه ومفيش خط انتاج يقدر يصنعه لوحده مستحيل دا مكون من فرع بصريات وفرع محركات وفرع اتصالات وفرع ذخائر كل واحده من دول لها لوحدها مراكز تطوير وابحاث عندك كل دا تمام معندكش يبقى هيدوك خط تجميع ملوش لازمه
حضرتك لو قرات كلامى مرة اخرى ....... ستجده نفس كلام حضرتك ......
ان عارف ان الدرونز منظومة كاملة .......... وانا اتمنى هذه المنظومة لبلدى ......
وارجوا ان نسعى لها ... ولم اقصد خط انتاج

عودة
أعلى