السعودية توقف عقد أربع فرقاطات Meko A200 لمصر

تشابك المصالح بين مصر والمملكة ووقوفهم فى ضهر بعض غير دعم السعودية سواء بالضمان والتمويل لصفقات السلاح يوحى بقوة العلاقة والرغبة الفعلية فى تكوين حلف عسكرى قوى
السؤال
معنى الكلام كده إننا صرفنا النظر عن الفرقاطات التقيلة..؟

فكرة أربعة قرويطات رائعة وملهمة
ليه عايز افهم ليه اجيب قطع غالية بصواريخ RBS او اكسزسيت فقط مع استر 15 او ميكا و يا ريت استر 30 مع ردار لا نعلمه .. ايه الفكرة ، ايه االجديد اللي اضفناه
احتياجنا AAW بحت
لو الفكرة AAW في قطع صغيرة ... fine بس الميكو مش حتبقى كدا و المزيد من الجويند خسارة ماليا
لو قطعة ضاربة سريعة خفيفة الروسي تحفة حرفيا
ما يماثل الصورة البيلهارا مع اصلاح وضع الفريم بتطوير بسيط جدا .. و الضرب للبويان مثلا و كدا كفاية جدا

شراء شراء شراء شيء غريب مفيش نقل تقنية رادارات -سونار - انظمة تحكم, مفيش اي نقل لأي mist نهائي .. عاوز اقول لفظ ملهوش لازمة

هذا ضريبة من لا يملك قراره
طرف ثالث يفسخ تعاقد مابين دولتين بايقاف التمويل الذي يتفضل به

شراء شراء شراء شيء غريب مفيش نقل تقنية رادارات -سونار - انظمة تحكم, مفيش اي نقل لأي mist نهائي .. عاوز اقول لفظ ملهوش لازمة
تخبط وفساد الادارة وانعدام الارادة والمصلحة تحكم

ماني عارف ايش مشكلتنا مع الصين ... وحتى لمصر (روسيا) افضل ... تجهيز الميسترال اصبح روسي مع التمساح.

تمويل سعودي
ماشاء الله تبارك الله
الله يعين يا رجال فرقاطات نحن بحاجة اليها بسبب سوء البحرية عندنا يتم دعم البحرية المصرية و بكم ١٠ مليار
((يازين السكوت في بعض المواقيف ! ))

كاتب
هذا المقال يخلط
صفقات طائرات mrtt والتايفو
في الصفقات مع المانيا وكأنه عضو تويتر اومنتدى

بصراحه ووضوح بعيد عن الصفقات اشعر ان هدفه بعيد عن الصفقات والامور العسكرية والاقتصادية ..

او قصده
اشعال خلافات اكثر
بين الاطراف الاوروبية لتعطيلها وتستحوذ فرنسا في النهاية على كل الصفقات

السؤال
معنى الكلام كده إننا صرفنا النظر عن الفرقاطات التقيلة..؟
متقدرش تحكم غير لما نشوف المواصفات النهائية والمكاسب الفعلية لانى حاسس الامر ماشى بنظام الباكيدج سياسى واقتصادى وعسكرى وانا حاسس ان السيسى ماشى مع المصلحة خصوصا المرحله اللى احنا فيها ماشية بانسجام مع الالمان جدا والفرنسيين بيلعبو بديلهم معانا لو هولاند اللى كان ماسك دا كان ممكن يديك الايليزيه وعليه تكيف ببلاش

القرار ضربة معلم

خل سفنهم يعشش بها بالبريعصيانيات والحشائش البحريه

والاشقاء في مصر ماهم داخلين حروب بحريه وليسو بحاجه لهذه الاسلحه

لان الدخول في حروب بحريه مع اسرائيل وامريكا يعني الانتحار

لذا اقول ان الاشقاء في مصر ليسو بحاجه لهذه الاسلحه

وخلينا نؤدب المستشاره ومن شاورها
إيه الحلاوة دي،يسلم فمك يا سعادة المستشار.
خزعبلات ايه وتحليل سفسطائي إيه ؟؟قال (لان الدخول في حروب بحرية مع اسرائيل وامريكا يعني الإنتحار) جبت الكلام ده منين؟؟مصر في واد وانت في واد ،الله يكون فعون المصرين!!

هذا ضريبة من لا يملك قراره
طرف ثالث يفسخ تعاقد مابين دولتين بايقاف التمويل الذي يتفضل به

وهل سمعت بها قبل الآن؟ .. او أعلنتها المملكة وتمننت بها؟!! او اتبعتها أذى؟!! .. مالكم كيف تحكمون؟

وما دخل السيادة والقرار في هذا الموضوع؟

وايه اللي مزعلك أخي ..:)
اللي يزعل مع احترامي الكامل لدولة مصر الشقيقة
ان اموال الوطن بهكذا صفقات تذهب لغيرنا ونحن في حاجتها مع التهديدات من حولنا + ضعف البحرية السعودية ..!
10 مليار ريال مبلغ ليس بسيط ابداً..! هذا بدون التطرق لمشكلة النقص في القوات البرية ..في خلال شهر واحد فقط
٣٠ مليار تم انفاقها على دول عربية و اسلامية و لن تعود لنا

بيتكلم على تصنيع واحدة في ترسانة الاسكندرية.. ممكن لانها مشغولة بالجويند.

الخبر واضح بناء فى الترسانة الفرقاطة الرابعه +لسه عندك 2 جويند تحت الانشاء يعنى لما ترسانتك تصنع من 3 الى 5 قطع بمواصفات وجودة الالمان والفرنسيين وبشهادتهم غير نقل تقنية صناعة البدن و الالات والمعدات ونقل مخططات التصميم والاعمال الكهربية فى الفرقطات دى يبقى نحمد ربنا الاتراك مليجم شغالين فيه بقالهم 20 سنة
اما الردرات والبرزم فدا شغل ابحاث و شركات تقنية وشغل سنين يا تشتغل على نفسك وتعمل شئ مشابهه او على الاقل تبتدى وتبتدى تاخد جزئيا اللى نااقصك محدش هيجى يديك حاجة كامله اما عملية الشراء المباشر فعندك البرازيل هرم كبيرة اقتصاديا وصناعيا وبتشترى شراء مباشر والهند نفس الحوار حتى الصين اشترت السو 35

صراحة لا الوم اي من الاخوة السعوديين على تضايقهم من ذهاب اموالهم لغيرهم
الحق حق

عودة
أعلى