الليرة التركية تهوي لمستوى قياسي منخفض

هل أردوغان قادر على إنقاذ الليرة التركية من ترامب ؟؟

• مجموع المصوتين
    588
رفع الفائدة ليس حلّ سحري ...
إذا إرتفع سعر الفائدة فستتكدّس الفلوس في البنوك لأنه سيقل الطلب عى القروض وستكثر البطالة وسيزداد سعر كل شيء وخاصة العقارات وسيرتفع سعر السياحة وسيقلٌ الإستثمار في شراء آلات جديدة فيقلّ الإنتاج وتفقد الشركات المنافسة في المنتوجات وسترتفع الأجور ويرتفع سعر المنتوجات وستقلّ منافستها في الأسواق العالمية ....
بالله عليكم قبل أن تكتبوا شيئا ثقّفوا أنفسكم قليل .
وإذا تم تخفيض سعر الفائده ستنخفض قيمة العملة ويرتفع التضخم وتقل القوة الشرائية ومن ثم سوف يحدث كل ما قلته أيضا الاقتصاد الرأسمالي نظام قذر في الحقيقة

تفكير ساذج وبسيط
كأنّك تقول لو يسحب زبان البنك فلوسهم في نفس اليوم فسيفلس البنك ... نظريّا صحيح لكن عمليّا لا يمكن أن يحصل.
أنت تتكلم من أجل العناد فقط .
المواطن والمستثمر يتجهون للقروض لمّا تكون سعرالفائدة قليل وليس لمّا يكون سعر الفائدة كبير
لمّا يكون سعر الفائدة كبير تتكدّس الفلوس في البنوك ولا تشتغل كثير
ما تقوله أنت هو علم جديد ما أتى به أحد من أهل الإقتصاد من قبلك ولا من بعدك
ده في حالة ثبات أو استقرار سعر صرف العملة المحلية زي الصين واليابان مثلا علي العكس من تركيا

وإذا تم تخفيض سعر الفائده ستنخفض قيمة العملة ويرتفع التضخم وتقل القوة الشرائية ومن ثم سوف يحدث كل ما قلته أيضا الاقتصاد الرأسمالي نظام قذر في الحقيقة
ده في حالة ثبات أو استقرار سعر صرف العملة المحلية زي الصين واليابان مثلا علي العكس من تركيا
اديللي يمكن 20 رد بحاول افهمه كده لكن مفيش فايده

ونقول بسم الله قريب ٢٠
Screenshot_٢٠٢١١٢١٧-٠٩٢٥٥٠_Samsung Internet.jpg

يا جماعة ورب الكعبة حرام

انا كل ٥ دقائق سعر الليرة التركي بينزل

هوا فيه ايه ........ الليرة ده ملوش أهل يسألوا عليه
الدولار مقابل الليرة الان

16.06

يا جماعة ورب الكعبة حرام

انا كل ٥ دقائق سعر الليرة التركي بينزل

هوا فيه ايه ........ الليرة ده ملوش أعل يسألوا عليه الدولار مقابل الليرة الان

16.06

هل الليرة دي معندهاش رجالة يستروها ؟ 🤣🤣

هل الليرة دي معندهاش رجالة يستروها ؟ 🤣🤣
والله اهانة ما بعدها اهانة

المفروض اردوغان يعدم رميا بالرصاض

على اللي بيعمله من قرارات خاطئة

وتوريط اقتصاده

انا بس عاوز افكر الناس يوم ما قالت الامارات تخلت عن المملكة ومصر و اصبحت الان مع اردوغان ويا مصر سترون ما ءا سيحل بكم

يااااااااه

والله الاماراتيين أذكياء بشكل كبير استغلوا الفرصة والان اخذوا ما تورتة كبيرة و سيبعونها بأغلى الاسعار فيما بعد

اذا كنت تريد اسثمار اموالك بشكل سليم وزيادتها بشكل ١٠٠ %

اذهب وتعلم من الاماراتيين

شوف احظة البيع هتبيع بكام غير المكتسب اللي هتحققها

دماغ شغالة مش بتنام

بنظره مبسطه علي ما يحدث الأن :

أردوغان يخفض الفائده فرؤوس الأموال الساخنه تهرب من البنوك التركيه للاستثمار في عائد أعلي وتنخفض قيمه العمله

روشته إقتصاديه ب 1000دولار لو سمحت 🤷🏻‍♂️

مع تخفيض الفائده لابد من إجراءات أخري فعاله لكبح جماح استنزاف الدولار منها

1- تقليل الاستيراد من الخارج وخصوصا استيراد المنتجات الفارهه أو التي لها بديل محلي

2- وضع حد سحب يومي للافراد والشركات من الدولار حتي تستقر العمله

3- تبادل التجاري بالعملات المحليه مع الدول الصديقه لتركيا ذي روسيا والصين ودول شرق أسيا

4- توقف جميع المشاريع التركيه التي تستنزف الدولار و الغير أساسيه حتي استعاده العمله قوتها

انا نفسي دلوقتي المستثمريين المصريين يروخوا يشتروا و يدخلوا السوق الارمي بسرعة السوق السوداء هناك شغالة الله ينور و الكل هناك مختاج سيولة و كله بينفر من العملة التركية

هتبقى ضربة قاضية لو حصلت للعملة والاقتصاد اجمع

بنظره مبسطه علي ما يحدث الأن :

أردوغان يخفض الفائده فرؤوس الأموال الساخنه تهرب من البنوك التركيه للاستثمار في عائد أعلي وتنخفض قيمه العمله

روشته إقتصاديه ب 1000دولار لو سمحت 🤷🏻‍♂️

مع تخفيض الفائده لابد من إجراءات أخري فعاله لكبح جماح استنزاف الدولار منها

1- تقليل الاستيراد من الخارج وخصوصا استيراد المنتجات الفارهه أو التي لها بديل محلي

2- وضع حد سحب يومي للافراد والشركات من الدولار حتي تستقر العمله

3- تبادل التجاري بالعملات المحليه مع الدول الصديقه لتركيا ذي روسيا والصين ودول شرق أسيا

4- توقف جميع المشاريع التركيه التي تستنزف الدولار و الغير أساسيه حتي استعاده العمله قوتها
كلامك محترم

لكن هل خليفة المسلمين الذي ألف مرجع اقتصادي سيفعل ذلك ....هنا السؤال

بالمناسبة سعر الدولار الان بالنسبة للسوق السوداء متخطي ١٧ ليرة

خلال الايام القادمة سيصل الى ٢٠

هو مش فاهم أقتصاد المفروض اللي بيفهم يقوله
ما هنا الاشكالية اللي بيفهمه

مش ممكن الرجل حرفيا بيدمر العملة لا اعلم حتى الان سبب قوي لفعله ذلك

حتى التكهنات لوضع اسباب اصبحت صعبة

ما هنا الاشكالية اللي بيفهمه

مش ممكن الرجل حرفيا بيدمر العملة لا اعلم حتى الان سبب قوي لفعله ذلك

حتى التكهنات لوضع اسباب اصبحت صعبة
ديناميكيه السوق التركي إنه سوق رأس مالي بحت

تدخل أردوغان في سياسات البنك المركزي هيرتد بالسوق عليه خصوصا أنه مش مقيد السوق بإجراءات حمائيه تحمي الاقتصاد من هجره جماعيه لرؤوس الاموال ذي اللي بيحصل الأن.

أردوغان بإعتقاده أن تخفيض سعر الفائده فإن الأموال اللي في البنوك هتخرج للسوق وتستثمر فيه وتكتر المشاريع ويقل البطاله ويقل التضخم بعد كده.

لكن في حته جوهريه في النص gaps أردوغان مش واخد باله منها أن الاموال اللي بتخرج من البنوك أموال ساخنه مش هتستثمر في تركيا بل ستذهب للايداع في بنوك أخري تعطي عائد أعلي علي الفوايد.

لا بجد يجدعان كفاية كده احنا مش عوزينهم يشحتو احنا بس كنا بنقرص ودنهم علشان يبطلو يشمتو فينا 😱

عودة
أعلى