امريكا ترفع القيود عن مساعدات عسكريه لمصر

ألف مبروووووووووووووووك

يعني ميزانية جيش مصر بدون المعونة اقل من جيش بنغلاديش :p انت بجد مصدق نفسك وبالمعونة تعادل ميزانية الجيش السوداني بالرغم من حجم القوات البحرية المصرية والجوية والدفاع الجوي والمدرعات وتنوع مصادرها المبلغ اللي انت بتقوله ميكفيش مرتبات الجيش

انت بتقول ايه ؟
كامب ديفيد مرهونة بعلاقات مصر باسرائيل واميركا
المفروض الادارة المصرية لو اميركا قللت المعونة تقلل علاقاتها وتدفعهم حق السفن والغواصات والطائرات الي بتعدي

المفروض الادارة المصرية لو اميركا قللت المعونة تقلل علاقاتها وتدفعهم حق السفن والغواصات والطائرات الي بتعدي

ومن قال لك انهم لا يدفعون ، ما يمنح فقط للأمريكيين في مصر هو افضلية في المرور . الخلاصة مصر لا تمنح أحد اي استثناء فيما يتعلق برسوم المرور من قناة السويس او دفع مقابل الخدمات بموانيها الجوية والبحرية . المساعدات الامريكية لمصر ومعظمها عسكرية هى مؤشر وترمومتر للعلاقات بين البلدين كما انني أظنها مقابل عادل للجيش المصري لتلك البنود الامنية المجحفة في كامب ديفيد

ومن قال لك انهم لا يدفعون ، ما يمنح فقط للأمريكيين في مصر هو افضلية في المرور . الخلاصة مصر لا تمنح أحد اي استثناء فيما يتعلق برسوم المرور من قناة السويس او دفع مقابل الخدمات بموانيها الجوية والبحرية . المساعدات الامريكية لمصر ومعظمها عسكرية هى مؤشر وترمومتر للعلاقات بين البلدين كما انني أظنها مقابل عادل للجيش المصري لتلك البنود الامنية المجحفة في كامب ديفيد
تمام جدا
افتكرت انها مش بتدفع او الدفع بيكون من خلال المعونة

تقريبا الرقم صحيح وانا شفت الرقم دا كتير مش بس من الاخ اللي رديت عليه

هذا رقم معلن من أكثر من عشر سنوات ولا يزيد ! وللمعلومية المساعدات العسكرية لمصر خارج الموازنة العامة للدولة على سبيل المثال ، كما هي أرباح المؤسسة العسكرية والمنح المقدمة لها من الدول العربية ميزانية الجيش المصري على اقل تقدير لن تقل عن 15 مليار دولار فقط للحفاظ على جاهزية تلك المؤسسة الضخمة ودفع الرواتب ( لا حظ هذه القيمة التقديرية في ضوء مقارنة الجيش المصري حجما وتسليحا بجيوش في دول نامية افقر من مصر واقل عددا وتسليحا ولا تخوض حرب في سيناء ضد الارهاب ولها تكلفتها ) بالاضافة الي انه حتى تلك الصفقات التي قامت بقروض ضخمة كالرافال الا تدخل تلك الاموال في باب الانفاق العسكري!

امريكا بتدفع زيها زى غيرها الموضوع مجرد افضلية مرور والكلام ده مش لامريكا بس

عودة
أعلى