صندوق النقد يعطي مصر الشريحة الرابعة من قرض قيمته 12 مليار دولار

مصر وضعها محزن للغاية . هذه البلد الجميلة و هذه الطاقات الشابة و هذه الثروات التى يغبطها عليها الجميع تذهب هدراً

مصر التى كانت فى يوم من الايام تقدم المعونات الى اوروبا و ترسل المعلمين و الاطباء الى مختلف الدول اصبحت تغرق فى الديون و فوائدها

اللهم ابرم لهم امر رشد

كلنا شايفين العيشة المرتاحة و الأسعار نزلت و الجنية رجع لقيمتة و الحياة زي الفل و الناس بتقبض بالدولار زي ما انتوا شايفين الناس من كترة الفلوس الناس بترميها مش قالك في 2018 لو حد جاي يعطيك دولار ارمية بالشارع ملوش قيمة:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
والله حصل وعلى يدي بس ليهم ولاهلهم وعشيرتهم وللمطبلاتيه بتوع المنتدى بس هما شعب واحنا شعب

الرئيس السيسى قال مؤخرا : "مهاتير محمد جابوه فى ماليزيا بعد عشرين سنة وهو عنده 90 سنة، أرجو تفهموا الكلام دة كويس" :)

مهاتير محمد لما حصلت الأزمة الآسيوية رفض روشتة وقروض البنك الدولى، أرجو السيسي يكون فاهم الكلام دة كويس..

متشغلش بالك دا تعريف الهبد

لسة باقي شرحتين او دفعتين !! :eek::eek:
انا بقول كفايه لحد كدة نحن شبعنا :unsure:
هل من الممكن انا تكتفي مصر بما اقترضتها من صندوق النقد ؟؟
المشكلة ان كلما زاد سعر برميل البترول ومع ثبات سعر العملة المحليه
كلما تاكلت ما قمنا بيه من رفع الدعم ويظل الدعم علي المحرقات مستمر والدولة تقوم ترفع الدعم يروح البترول يرفع ونبقي كدة زي الي مربوطين في ساقيه
اعتقد لو اسعار النفط كانت في حدود60$ قد ما يكون في زيادة لبنزين80 . لكن السولار وال90 زيادة 75 قرش .وبكده يكون خلصنا من ام الدعم ده
اه لو سعر البترول 50 :60 مع ارتفاع العملة ال 12 او13 جنية
وعلي اسعار المحروقات حاليا ده نحن نبقي مداينين الحكومة :p:p

هبد من الاسماء الجمع التي تعامل معاملة المفرد .. زي news او knowledge
اي خدمة .. لو عايز دروس في الاسباني او البوسني او البرتغالي الخ انا موجود في الخدمة.
ولو انه خارج الموضوع بس تعرف تفرق بين noun و verb ؟
كلام الاخ sniper هو الصح، وارجو اخي ان لا تكون جاد في عرضك اعطاء الدروس

كم تبلغ القيمة الاجمالية للقرض ؟

لسة باقي شرحتين او دفعتين !! :eek::eek:
انا بقول كفايه لحد كدة نحن شبعنا :unsure:
هل من الممكن انا تكتفي مصر بما اقترضتها من صندوق النقد ؟؟
المشكلة ان كلما زاد سعر برميل البترول ومع ثبات سعر العملة المحليه
كلما تاكلت ما قمنا بيه من رفع الدعم ويظل الدعم علي المحرقات مستمر والدولة تقوم ترفع الدعم يروح البترول يرفع ونبقي كدة زي الي مربوطين في ساقيه
اعتقد لو اسعار النفط كانت في حدود60$ قد ما يكون في زيادة لبنزين80 . لكن السولار وال90 زيادة 75 قرش .وبكده يكون خلصنا من ام الدعم ده
اه لو سعر البترول 50 :60 مع ارتفاع العملة ال 12 او13 جنية
وعلي اسعار المحروقات حاليا ده نحن نبقي مداينين الحكومة :p:p
لازم يكون فيه دعم أمريكا و اوروبا و جميع دول العالم فيها دعم لكن بطرق اخرى غير الدعم العينى

مصيبه زيادة الديون.... كان الله بعون مصر وانا ارى انها تستعين بمكاتب استشارية للبحث عن حلول اقتصادية جديده بعيد عن جيب المواطن.... اقلها دعم المنشأت الصغيره وخلق مدن ساحلية وسياحه جديده ودعاية لا تتوقف عن السياحه في مصر عبر جميع الوسائل العالميه وركزوا على امريكا واروبا وشرق اسيا الكاش يلعب دور

مصيبه زيادة الديون.... كان الله بعون مصر وانا ارى انها تستعين بمكاتب استشارية للبحث عن حلول اقتصادية جديده بعيد عن جيب المواطن.... اقلها دعم المنشأت الصغيره وخلق مدن ساحلية وسياحه جديده ودعاية لا تتوقف عن السياحه في مصر عبر جميع الوسائل العالميه وركزوا على امريكا واروبا وشرق اسيا الكاش يلعب دور
السياح الاوروبيين ممكن اذا فى شئ يجذبهم لكن السياح الامريكيين صعب جدا الامريكيين يفضلون السياحة الداخلية أغلب سياحتهم تكون داخل امريكا لا يخرجون خارج امريكا كثيرا و سياحتهم الخارجية اغلبها تذهب للمكسيك و الصينيين نفس الامر معظمهم سياحة داخلية و الخارجية تذهب لكوريا و اليابان و روسيا بنسبة اقل

لازم يكون فيه دعم أمريكا و اوروبا و جميع دول العالم فيها دعم لكن بطرق اخرى غير الدعم العينى
لا يوجد دعم فى اى دولة اقتصادها حر .. تاخذ منك ضرائب تتراوح بين 43-55 % ومقابلها تاخذ خدمات جيدة
غير ذلك يبقى هبل زى اللى بيحصل فى مصر وفنزويلا وغيرهم
اما تدفع ضرائب مرتفعة وتاخد خدمات ودا مبيحصلش فى مصر .. او تبقى اشتراكية كاملة ودا بردو مبيحصلش فى مصر
احنا ماشيين بنظام اعجب من العجب

لا يوجد دعم فى اى دولة اقتصادها حر .. تاخذ منك ضرائب تتراوح بين 43-55 % ومقابلها تاخذ خدمات جيدة
غير ذلك يبقى هبل زى اللى بيحصل فى مصر وفنزويلا وغيرهم
اما تدفع ضرائب مرتفعة وتاخد خدمات ودا مبيحصلش فى مصر .. او تبقى اشتراكية كاملة ودا بردو مبيحصلش فى مصر
احنا ماشيين بنظام اعجب من العجب
الدول اللى اقتصادها حر الدولة تدعم الخدمات العامة مثل المستشفيا و النقل العام و الغاز التدفئة فى المنازل والاتصالات و الفحم و بعضها خدمات مجانية لا السلع و الدعم فى الغالب نقدى طبعا دعم الخدمات المجانية مقابل الضرائب

الدول اللى اقتصادها حر الدولة تدعم الخدمات العامة مثل المستشفيا و النقل العام و الغاز التدفئة فى المنازل والاتصالات و الفحم و بعضها خدمات مجانية لا السلع و الدعم فى الغالب نقدى طبعا دعم الخدمات المجانية مقابل الضرائب
امريكا 90% من مواردها المالية ضرائب ولا تدعم الصحة

هناك القرض الياباني ايضا. غدا يناقشه مجلس الشعب.

الحكومة فى مصر لا تحصل ضرائب من المستثمرين بقدر ماتثقل كاهل المواطنين الفقراء بالرسوم والجمارك بل بالعكس يتم دعم المستثمرين بعدة أشكال كالطاقة الرخيصة واعفائات على الأراضى وماشابه، هذا غير الإقطاع العسكرى المستبيح لمقدرات مصر كأنها ملكه.

الحكومة فى مصر لا تحصل ضرائب من المستثمرين بقدر ماتثقل كاهل المواطنين الفقراء بالرسوم والجمارك بل بالعكس يتم دعم المستثمرين بعدة أشكال كالطاقة الرخيصة واعفائات على الأراضى وماشابه، هذا غير الإقطاع العسكرى المستبيح لمقدرات مصر كأنها ملكه.
المستثمر على ما اتذكر ضرائبه هى 27%

سؤال لماذا مصر لا تاخذ قروض من رجال اعمال مصرين بدلا من صندوق النقد الدولي على سبيل المثال يتم اجتماع مع شركات ورجال اعمال مصرين اتوقع بسهولة توفير كذا مليار دولار منهم

عودة
أعلى