عاجل فى الماااااااااااااااااظة

التفاعل
52 0 0
الصورة الاولى ماهى تلك الطائرة الظاهرة على المدرج بجوار كلمة الماظة

:cool:::cool::

الصورة الثانية طائرتى انذار مبكر مختلفة تمااااااما عن الاى هوك الموجودة فى مصر وواضح ان حجمها اكبر بكثير لان الرادار فى الاى هوك يكون اكبر من بدن الطائرة اما هنا فتقريبا متماثلين والرابط هنا :rolleyes::rolleyes:

الصورة الثالثة ما هى نوع القاذفة الموجودة فى الصورة اعتقد انها يوشن وعرفتها من قمرة القيادة هل انا محق ؟

:err::

صورة جميلة للبلاك هوك بجوار الشينيوك

:yes::yes:

ماهى الطائرة الصغيرة اسفل يسار الصورة وهر الطائرات التى على المدرج من طراز سى 130 ام بافالو

:embarrassed::
ما هى تلك الاجسام المثلثة الغريبة التى تظهر فى الصورة تسير على مدررج او طريق فرعى للمطار
:unhappy::

ظهر فى المطار هيل المى 8 المعروف وكان عدد الطائرات على ارض المطار يزيد عن 20 طائرة بجانب البلاك هوك والشينيوك كما ظهرت طائرتين سى 130 مصطفتين على ارض المطار وكان لونهم ابض مختلف عن التموية المصرى المعتاد ولم ارفع صورهم لانهم ليسو بالظائرات الجديدة عليكم يا اخوانى ولكنى رفعت الطائرات التى اثارت شكوكى فقط

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
لا توجد صور اخي يلد مارشال حاول البحث عن موقع افضل لرفع الصور

اسف جدا يا اخوااااااااااانى الروابط كانت لا تعمل ولكنى رفعتها مرة اخرى ولكم الروابط الجديدة

اول صورة بصراحة مش عارف احددها
الطائرتين اللى شبة طائرة الانذار المبكر دول من نوع جولف استريم ودول طائرات رئاسة وشخصيات هامة
صورة القاذفة هيا لل TU-16 فى ساحة المعرض الجوى بالقاعدة
صورة الطائرة اللى بجوار ال السى 130 غير واضحة
صور المثلثات هيا صور لعناصر وحدة الخفاش الطائر لأنها دائما تقلع من اقرب قاعدة لتنفيذ اغراض عرض او تدريب بداخل الكلية الحربية
فى النهاية قاعدة الماظة قاعدة تعمل فى الاساس ككقاعدة دعم لوجيستى ونقل بالاضافة الى انها قاعدة رئاسة الجمهورية :biggrin::

لالا طائرات جلف استريم مفيش على ظهرها رادارات دائرية دوارة ..... قاذفة التيبلوف 16 قمرة قيادتها ليست كالواضحة بالشكل وبدنها مساوى وليس بة انبعاج فى الوسط ..... بس برضو محدش قالى الطائرة اللى على المدرج جنب كلمة الماظة هى اية ؟

وادى الصور لعيونك

الصوره الاخيرة من عندى لمطار فى ايلات الا تلاحظون الفرق فى الدقة
مع العلم بانى استخدم احدث اصدار للجوجل ايرث
مع ملاحظة دقة ما حول المطار
وكلما احاول الاقتراب من المطار تضيع الصوره اكثر واكثر
وليه عندنا جايب كل حاجه بالدقة دى

انا جبت لك خلاصة الكلالالالالالالام الطائرتين اصلا مش انذار مبكر دول جولف استريم
ودة المكان المعتاد اللى بتستقر فية لأنها طائرات رئاسة
بالنسبة للقاذفة هيا تى يو 16 وبدون اى شكل لأنها معروفة وخصوصا فى هذه المنطقة المخصصة لمعرض القوات الجوية فى القاعدة
الطائرة اللى مكتوب جمبها اسم القاعدة هيا تقريبا AN-74 والله اعلم بس مع العلم ان هذه الطائرة تستقر ايضا فى هذه القاعدة
بالنسبة لصورة المطار الاسرائيلى بعد حرب 2006 امرت اسرائيل امريكا بأن تلغى من جوجول خريطة اسرائيل وبعد ذلك بدأت تظهر ولكن بدون تقريب للمنشأت بشكل واضح

والله الجوجل ايرث هاذا مصيبة مصيبة اى حد يقدر يطلع على المطارات الحربية واى مكان باى دولة​

أخى كلامك عن الطائرة اللى جنب كلمة الماظة صحيح فهى الاتينوف ( ااى تاهت عن بالى بس ) اما حكابة الجولف استريم فلا اوافقك لان الطائرة الظاهرة امامكم واضح ان على ظهرها رادار ( طبق دوار ) ظاهر جدااااااااااااااااااااااا والمعروف ان الجولف استريم لا يوجد على ظهرها شىء وكمان جناح الجولف استريم ارفع بكتير من الطائرة الموجودة فى الصورة وشكرا

من الطبيعى ان يهظر محركين الطائرة بهذا الشكل لأن الصورة مأخوذة من على ارتفاع عالى من جسم الطائرة الاصلى

لالالا متقلقش ياريس انا اقدر اعرف صاحب الموضوع عايز اية من ورا الموضوع
ومتخفش مفيش حد اهبل ومش خايف على نفسة يقدر ينشر معلومات توب سيكرت :eek:oh::

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
الى المخابرات الحربية هذة ليست جولف استريت والدليل انظر الديل فى الصورة الى مكتوب فيها الماظة مش هتلاقى المحركات الى موجودة فى الجولف استريت
تحياتى :المحارب النبيل

الطائرات الظاهرة فى الصورة لا تحمل على ظهرها طبق دوار

بلاش أوهام

إنها طائرات جلف إستريم أو فالكون 50 المخصصة للشخصيات الهامة .

مشكور على جهدك لكن لا يوجد صور وارجو في المرة القادمة ان تعرض الصور

يا ساااااااااادة لو سمحتم ركزو فى الصورة اللى انتو بتقولو عليها جولف استريم ركزو لو سمحتم وشوفو مساحة الجناحين وقارنوها بالجولف استريم والاستاذ يرموك اللى بيقول بلاش اوهام لو سمحت دقق كويس على ظهر الطائرة لو جينا نعمل مسقط افقى لسطح الطائرة المحركين سيظهران مع الجسم على شكل حرف ( m ) وشوفو الرسم الهندسى للطائرة وانتو تعرفو انما اللى فى الصورة واضحة وصريحة الشكل الدائرى قبل الدفة او الذعنفة الخلفية

جناح الجولف استريم رفيع ومدبب من الاطراف اما تلك الطائرة بالله عليكم انظرو الى طرفى جناحيها ..... هل مدببين كالجلف استريم او ال 50

شكرااااااااااااا
شكرااااااااااااا
شكرااااااااااااا
شكرااااااااااااا

اعتقد ان الطائرة فى الصورة الاولى التى تشبه المثلث بالنسبة لحجمها الكبير تشبة بعض القاذفات الاستراتيجية مثل بى 2 والطائرات فى الصورة الثالثة اعتقد انها تشبة بعض القاذفات الاستراتيجية ايضا وهى tu-160 الروسية انا عندى فيديو لها ولكن
انا محتار

اعتقد ان الطائرة فى الصورة الاولى التى تشبه المثلث بالنسبة لحجمها الكبير تشبة بعض القاذفات الاستراتيجية مثل بى 2 والطائرات فى الصورة الثالثة اعتقد انها تشبة بعض القاذفات الاستراتيجية ايضا وهى tu-160 الروسية انا عندى فيديو لها ولكن
انا محتار

يا اخي لا مثلث ولا مربع الصور ليست لتو-160 وليست لب2 ارجو ان لا تبالغ بالخيال ...ارجو من الاخوه عدم المبالغه بالتصور فالموضوع تحول الى اشبه الى عصف فكري :twitcy: ولكن بطريقه مضلله بدل ان نصل لمعلومه مفيده ... الطائرات هي طائرات للشخصيات الهامه وليس قاذف او غيره فلا داعي لكل هذا النقاش الذي يشتت الافكار دون فائده ...

عودة
أعلى