اسرائيل تسرق الغاز العربي و تبيعه لبعض العرب !!!

ما رأيك في استيراد مصر للغاز الاسرائيلي؟

• طالما يحقق المصالح المصرية فلا امانع

• أرفض اي شكل من اشكال التعاون مع اسرائيل

النتائج قابلة للعرض فقط بعد التصويت.
مالك الشركة اسمه علاء عرفة و لقيت مقالة من 2015 عنه الراجل بيستورد غاز من اسرائيل من زمان و شغال معاهم في كل حاجة ...
من شركاته المعروفة جولدن تكس للمنسوجات و كونكريت للملابس

التعديل الأخير:
ليه ما نسمع تعليق مصر تدفع الجزيه ؟! :D

Well that specific ready made stump were never made for us

كل واحد ليه دولاب الشتايم بتاعه :D

عموماً لو حد عايز يشتم بلاش يجيب سيرة مصر في الموضوع لان البلد اكبر من الحكومات و الافراد و المجتمع اللي عايش فيها كمان على الاقل ..
فيه 110 مليون مصري تقريباً المسئول عن الخبر ده 20 واحد سواءً ده كان خبر حلو او وحش فهم صحيوا و اتفاجئوا بيه زي حضرتك

it's not our honor or shame

التعديل الأخير:
حسب فرانس 24

الاتفاق تم بوساطة أمريكية

you dont say

اذا كان نتنياهو يقول ( الليلة عيد ) فتاكدوا ان المستفيد الاول من هذا الاتفاق هى اسراءيل.

للاخوة الرافضين للتعامل مع اسرائيل. ناقشوني لو سمحتوا. لعلي اهتدي الى طريقة تفكيركم.

حسب فرانس 24

الاتفاق تم بوساطة أمريكية

بصراحة اعتقد انها مبالغات

اقرا تلك التصريحات بتاريخ اليوم !!
وأشار إلى أنه يجب أن تحصل شركة "دولفين" على موافقة جهاز تنظيم سوق الغاز على استيراد الغاز من إسرائيل، وفقًا للوائح والشروط المتبعة، وننتظر تقديم الشركة للاتفاقية للنظر في الأمر، وإذا تم الموافقة سيتم إصدار الترخيص.
وأشار إلى أن الحكومة ليس لها أي دخل بالاتفاقية لأنها بين شركتين قطاع خاص.

انجليزي ده يا مرسي؟
و على فكرة الناس عندها حق ..

الغاز بالذات الناس اتلسعت منه من ايام تصديره بسعر التراب و بعدين قضية التحكيم الدولي اللي خسرناها و هياخدوا مننا كمان فلوس تعويض فوق الغاز بتاعنا اللي خدوه ببلاش

و مش هتفرق كتير حسين سالم من علاء عرفة الاتنين غير جديرين تماما بالثقة

للتذكير فقط اسراءيل دولة صنعها الاستعمار واقيمت على المذابح والارهاب وحاربت العرب حروب دمرت فيها جيوش واقتصاد بلدان عربيه وسلبت الارض وقتلت الاف الاطفال الفلسطينيين .

للتذكير فقط اسراءيل دولة صنعها الاستعمار واقيمت على المذابح والارهاب وحاربت العرب حروب دمرت فيها جيوش واقتصاد بلدان عربيه وسلبت الارض وقتلت الاف الاطفال الفلسطينيين .

صدقت< أتفق مع كل حرف قلته. لعن الله اسرائيل لعنات متتالية الى يوم الدين. العداء بيننا لن يتوقف حتى يبيد احدنا الاخر وسيرثه ابناؤنا في جيناتهم وفي تربيتنا لهم وفي كل شيء. لكن النقطة اللي فاتت عليك هي ان مصر تجاوزت هذه النقطة (على الاقل كحكومة) وطبعت العلاقات مع اسرائيل. السؤال البراجماتي البحت الذي بدون اي مشاعر هو: هل استفيد من هذه العلاقة ام لا؟

مصر يا عزيزي بعد اتفاقية السلام لم يعد يحق لها ان تحمل نفس الاولويات بعد اتفاقية السلام. ومن هذا المنطلق اتحدث. المصريين الذين يقولون عيب العلاقات مع اسرائيل يمارسون ازدواجية غريبة لا استطيع تبريرها.

و على فكرة الناس عندها حق ..

الغاز بالذات الناس اتلسعت منه من ايام تصديره بسعر التراب و بعدين قضية التحكيم الدولي اللي خسرناها و هياخدوا مننا كمان فلوس تعويض فوق الغاز بتاعنا اللي خدوه ببلاش

و مش هتفرق كتير حسين سالم من علاء عرفة الاتنين غير جديرين تماما بالثقة

صح هذي النقطة غابت عن بالي. انا افتضرت ان المفاوض المصري سيحصل على أقصى منافع ممكنة ولم يدر بخلدي ان العكس ممكن يحدث. عموما لو حدث العكس فهي كارثة.

18 صوت بالمنتدى يقول لا مانع من ذلك

مع الأسف عشنا لليوم الذي أصبحت فيه اسرائيل بلد صديق ومعه مصالح متبادلة لدى اشقائنا

انا لله وانا اليه راجعون

ابشرك صاروا ٢٠

البعض يخلط بين التعامل مع يهودي والتعامل مع محتل

نحاول نبرر لهم بس يمكن قصدهم عادي التعامل مع اليهود لكن يرفضون التعامل مع كيان محتل

صح هذي النقطة غابت عن بالي. انا افتضرت ان المفاوض المصري سيحصل على أقصى منافع ممكنة ولم يدر بخلدي ان العكس ممكن يحدث. عموما لو حدث العكس فهي كارثة.

أنا مش قصدي العكس برضه , أنا معرفش.... أنا بقول بس سبب ليه الناس ليها حق تقلق

18 صوت بالمنتدى يقول لا مانع من ذلك

مع الأسف عشنا لليوم الذي أصبحت فيه اسرائيل بلد صديق ومعه مصالح متبادلة لدى اشقائنا

انا لله وانا اليه راجعون
الل
بصراحة دخول تركيا كتير في الموضوع ده نقص الصراحة مش اكتر ...

يعني مثلاً تركيا بتتعامل اقتصاديا مع اسرائيل و حضرتك شايف ده كخة يبقى متعملهوش ... لكن تعمله بعدين تقول هو يعني حلال عالترك حرام علينا يبقى تهريج و يبقى انت شخص بلا مبادئ و مجرد هوليجان او ألتراس و لا يحق لك قول رأيك و للأمانة شريحة كبيرة من المصريين و العرب هم كذلك للاسف

نفس منطق المسئول الحكومي (وزير البترول) اللي صرح انه الحكومة ملهاش دعوة و انه ده عقد بين شركات خاصة (ياسلام) و الحقيقة أي حكومة في الدنيا المفروض تدافع عن اختياراتها في السياسات و تسويقها أياً كانت صعبة الهضم مش تستخبى منها بالمنظر ده ... دي حاجة عرة الصراحة

بصراحة البلد دي كلها بتهرج شعباً و حكومة
كلامى أيها العزيز موجة للذين يكالون بمكياليين اذا تصرفت دولة بأسلوب تعاون عسكرى واستخباراتى وتجارى وتطبيع كامل لايستنكرون الامر وعندما تتجة مصر لمصالحها ولا ننكرة ذلك لأننا احرار ولا نستاذن احد نجد تصرف معاكس تمام
هو مجرد استفهام لا اكتر

عودة
أعلى