متابعة الوضع الميداني في سيناء

تحلية مياة عن تحلية مياة تختلف، أتتوقع أن تكون بنفس جودة تحلية المياة في السعودية؟ دائماً ما كنت أسمع عن إنتشار أمراض الفشل الكلوي في محافظات قريبة تعتمد على التحلية بالفعل

والله لا اعلم. بس ان كانت وحدة الجودة والنوعية جيدة فمن الصعب حصول الفشل الكلوي الا ان كان مؤقت ويزول acute. أما ال End stage renal disease أعاذنا الله منه فأسبابه معروفة.

والله لا اعلم. بس ان كانت وحدة الجودة والنوعية جيدة فمن الصعب حصول الفشل الكلوي الا ان كان مؤقت ويزول acute. أما ال End stage renal disease أعاذنا الله منه فأسبابه معروفة.

الصحة: مياه الشرب في مطروح غير صالحه للاستخدام الآدمي.. وتسبب الفشل الكلوي والكبد

مياه شرب مطروح.. مسرطنة

«العطش» يفسد فرحة المواطنين بالعيد فى مطروح والدقهلية ودمياط

يمكن إيجاد المزيد من المصادر بالبحث

التعديل الأخير:
الصحة: مياه الشرب في مطروح غير صالحه للاستخدام الآدمي.. وتسبب الفشل الكلوي والكبد

مياه شرب مطروح.. مسرطنة

يمكن إيجاد المزيد من المصادر بالبحث

يا الله!!!

طيب ليه كذا؟

انا والله انصدمت لاني ما كنت اعرف الكلام هذا. اذا كذا فمصر ستواجه كارثة في القطاع الصحي ولن تستطيع تحمل اعباء علاج المرضى.

انا اعيش في قرية من محافظة قنا
والمياه عندينا طبيعية وما احس بنقص في المياه يمكن علشان الموتور
يمكن الناس اصحاب الطوابق العليا يحسوا بنقص الله واعلم انا انحدث عن نفسي
المياه في الشتاء بتقل في نهر النيل والحمد لله انه الزرع ما يحتاج مياه كثير يمكن في الشهر مرة واحده
الي ان يدخل عليك فصل الصيف فيكثر ري الارض في ايام قليله
يعني ممكن في الصيف يحتاج لثلاث او اربع مرات الزرع مياه عكس الشتاء
والحمد لله في فصل الصيف نهر النيل ممتلئ عن بكرة ابيه عكس الشتاء الي من قلة مياهه بتظهر جزر ثم تختفي في فصل الصيف
يمكن قلة المياه وعدم جريانها يؤثر في لونها ؟؟
وخاصة اننا لا نتعامل مع نهر النيل علي انها مياه للشرب. ده في مصايب بتحصل في نهر النيل.

يا الله!!!

طيب ليه كذا؟

انا والله انصدمت لاني ما كنت اعرف الكلام هذا. اذا كذا فمصر ستواجه كارثة في القطاع الصحي ولن تستطيع تحمل اعباء علاج المرضى.

المياه الملوثة متعدده النكهات هي واقع منذ سنوات عديدة، الأزمة القادمة إما ستتسبب في وصول مياه أكثر تلوثاً (معالجه كما يقولون) أو عدم وصولها من الأساس

انا اعيش في قرية من محافظة قنا
والمياه عندينا طبيعية وما احس بنقص في المياه يمكن علشان الموتور
يمكن الناس اصحاب الطوابق العليا يحسوا بنقص الله واعلم انا انحدث عن نفسي
المياه في الشتاء بتقل في نهر النيل والحمد لله انه الزرع ما يحتاج مياه كثير يمكن في الشهر مرة واحده
الي ان يدخل عليك فصل الصيف فيكثر ري الارض في ايام قليله
يعني ممكن في الصيف يحتاج لثلاث او اربع مرات الزرع مياه عكس الشتاء
والحمد لله في فصل الصيف نهر النيل ممتلئ عن بكرة ابيه عكس الشتاء الي من قلة مياهه بتظهر جزر ثم تختفي في فصل الصيف
يمكن قلة المياه وعدم جريانها يؤثر في لونها ؟؟
وخاصة اننا لا نتعامل مع نهر النيل علي انها مياه للشرب. ده في مصايب بتحصل في نهر النيل.

صرف المصانع وغيره الذي يحدث على تجاهل من الحكومة بجانب تهالك شبكة مياه الشرب وتداخلها مع الصرف الصحي في بعض الأماكن وضعف إمكانيات معالجتها يؤدي إلى المياه الملوثه في النهاية كما نراها

صرف المصانع وغيره الذي يحدث على تجاهل من الحكومة بجانب تهالك شبكة مياه الشرب وتداخلها مع الصرف الصحي في بعض الأماكن وضعف إمكانيات معالجتها يؤدي إلى المياه الملوثه في النهاية كما نراها

ايضا رمي الحيوانات الميته وكمان الزباله وخاصة في المناطق القريبه او علي حافة النيل وخاصة في وجه بحري
وكمان ورد النيل والحشائش التي تمتص كمياة كبيرة من المياه
انا نفسي نهتم بنهر النيل ونبدء بتدبيش جانبي نهر النيل بالحجارة علشان الاراضي بجوار النيل بتتاكل والقضاء علي ورد النيل وغيره
ولتبدأ الحكومة في محافظتي اسوان وقنا او وضع جدول زمني للانتهاء من هذا المشروع
اكيد حيكلف بس حيوفر لينا كتير

هل الصورة الاولى تم تصويرها من طيارة هليكوبتر ام درون؟
الصورة الثانية، الالواح الشمسية تعطى الكهرباء لنظام اتصال ام لتوجيه المدفعية ام لشحن بطارية الموبايل؟
الصورة الثالثة و الرابعة، نظام الرؤيا لطيارة درون استطلاع ام رادار ؟

قسم بالله بعد مقطع الفيديو الي شاهدته لكلاب داعش بقتل المواطنين بالشوارع والاسواق

اتمنى من الجيش المصري ان يفرم لحوم الدواعش الانجاس لعنت الله عليكم يا خوارج

هى العملية سيناء 2018 طلعت تخصص مياه شرب وتلوث ولا ايه ؟

مجرد استفسار للاخوة المصريين
أنا صراحة لست عالما بما يحصل في سيناء
و كما يقول العرب أهل مكة ادرى بشعابها
فقط لدي استفسار ؟ لماذا لم يتم اقتراح مبالغ مالية على كل من يسلم سلاحه للجيش
مع امتيازات معينة على هؤلاء أولا
طرق سلمية و بقليل من التفاوض ربما كان بالامكان تجنب العمل العسكري
ما رأيكم ؟

ما رأيكم ؟
طبعا دية فكرة جيدة جدا للحكومات اللى مش عايزة خسارة فى البنية التحتية، لكن اساسا الحكومة المصرية مش بتدفع تعويض على المبانى اللى بتدمرها للساكنين فيها، هتدفع للى هيسلم سلاحه ازاى؟
كمان الشو الاعلامى... لو قلت سلموا سلاحهم هيبقى ناس محترمين، انما لو اتقتلوا هيتقال خاين و عميل و دول كتير و هكذااااا.

حبيبى احنا عايشين فى مظلة اعلامية اوسخ من المظلة الاعلامية ايام عبدالناصر

ما رأيكم ؟
الكلام ده لو الحرب بين الجيش و الاهالى

انما فى حرب الارهاب هل تعتقد انك ممكن تدفع للارهابى فلوس عشان يبطل يقتل فى الناس ؟

بالعكس قبائل سيناء تقف فى صف الجيش و هذا جعل الارهابيين يقتلون فيهم ايضا .. فهل من العقل ان تنزع سلاحهم ؟

ما رأيكم ؟
لو اعتبرنا المسلحين اصلا من أهل سيناء

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى