معرض مصر العسكري الأول EDEX 2018

تكرار كارثة الفريم علمتني للاسف فبقيت باصص لاعلى المواصفات و كله تفاوض بالنهاية
معتقدش حيبقى فيه اي تغيير على الجويند في المدى القريب للمتوسط فعشان كدا كفاية كورفيتات فارهة الثمن
العرض الطلياني كان حيبقى افضل بدلا عن الجويند في دي انا موافقك جدا
اتمنى الصراحة الاعتبار بالمعروض الروسي لانها بتقدم مواصفات مختلفة و edge قتالي ينقص كل الاوروبي حرفيا
الصينين بيصطادو
الروس مينفعش تتفاوض معاهم بشكل منفرد خصوصا لو هتطلب منهم اهم مشاريعهم
لازم تحطهم فى مناقصه والا مش هتاخد منهم اى حاجه
مشاريعهم الجديده اغلبها مشاكلها اتحلت , سواء محركات او اكتمال عمليات اختبار لمنظومات تسليح او رادارات
وهنا مش بتكلم على مشاريع زى كورفيت الصواريخ 22800 او الكورفيت 20385 , لو فى رغبه هناخدهم وبمواصفات محترمه والاول اتعرض علينا فعلا مع البويان ام
انا بتكلم فى حاجه زى الفرقاطه 22350 خصوصا مع قرب اكتمال اعمال تحديث احواض الشمال ومع طلبيات جديده للروس هتوصل ل 8 فرقاطات , فى قدره
عندهم فى المستقبل القريب انهم ياخدوا طلبات تصدير
حتى النسخه الاحدث منها 22350M اعلنوا مواصفات بشكل مبدئى ازاحه هتصل ل 8000 طن مع صواريخ دفاع جوى جديده على منظومه Redut-Poliment بمدى 400 كم هيبدأوا اختبارات السنه الجايه , وهتدخل الخدمه حتى على النسخه الاصغر

اليوم - تعرف على منظومة جندي المستقبل بصناعة مصرية ١٠٠٪ مع المراسل محمد أبو عيطة

الروس مينفعش تتفاوض معاهم بشكل منفرد خصوصا لو هتطلب منهم اهم مشاريعهم
لازم تحطهم فى مناقصه والا مش هتاخد منهم اى حاجه
مشاريعهم الجديده اغلبها مشاكلها اتحلت , سواء محركات او اكتمال عمليات اختبار لمنظومات تسليح او رادارات
وهنا مش بتكلم على مشاريع زى كورفيت الصواريخ 22800 او الكورفيت 20385 , لو فى رغبه هناخدهم وبمواصفات محترمه والاول اتعرض علينا فعلا مع البويان ام
انا بتكلم فى حاجه زى الفرقاطه 22350 خصوصا مع قرب اكتمال اعمال تحديث احواض الشمال ومع طلبيات جديده للروس هتوصل ل 8 فرقاطات , فى قدره
عندهم فى المستقبل القريب انهم ياخدوا طلبات تصدير
حتى النسخه الاحدث منها 22350M اعلنوا مواصفات بشكل مبدئى ازاحه هتصل ل 8000 طن مع صواريخ دفاع جوى جديده على منظومه Redut-Poliment بمدى 400 كم هيبدأوا اختبارات السنه الجايه , وهتدخل الخدمه حتى على النسخه الاصغر
يا ريييييييت حد يرفض نسخة جروشكوف ب اونيكس او كالبير مع ريدوت بوليمونت :love:
vls بعدد محترم بدل الشحاته اللي على القطع الاوروبية و مستشعرات محترمة و ازاحة تسمح بالمزيد ، رعب في المياه (mini leader class)
حقيقي يا ريت و البويات ام و الجريمياتشي اصلا روعة لكن مش فاهم تناكة الروس حقيقي .. المفروض محتاجين تصدير و اموال لدفع البرامج بشكل اسرع !
انت برايك في خضام المناقصة الحالية هل فعلا يقدور (او يريدو) يعرضلونا قطع مماثلة اصلي مستغرب تجاهل الجانب المصري لهم في هذا المضمار تحديدا و لا على كلامك هوا المفروض لانتزاع الافضل منهم

التعديل الأخير:
انا عضو جديد واول مرة اكتب تعليق فانا اسف لو معلومتى ضعيفة ولكن من متابعتى لحضراتكم للصفقة البحرية المصرية انا اعتقد انها هتكون 4ميكو باستر 30 وفرنسا هتبقى24رفال مع فريم واتنين جويند ومصر بتفاوض انها تبقى بنفس تمن الصفقة الاولى ومع روسيا تصنيع البويان بالمشاركة مع اليونان وانتظار سنة 23للبيلهار الفرنسية

راي بالمعرض
1- بداية جيدة جدا لكن بحاجة اكبر لشركات تسويق و اداراة معارض افضل و نفس الامر لشركات الدفاع المصرية في منتجاتها و اسلوب العرض الماركتينج حيوي جدا جدا هوا نصف المبيعات
سواء سوشيال ميديا او فيديوهات او فقرات او مواد او تقسيمات الاجنحة و كيفية اتباع ال CI لكل براند او اتفاقيات و دعوات ا وتغطية افضل من القنوات مخصصة
2- بحاجة لمكان اكبر و يفضل مطار نائي لانه بحاجة لجزء جوي و لان كمية المعروض من الماكيتات كبيرة للغاية ليس امر حميد
3- لابد من اتاحة الحضور المدني لدفع صورة المعرض اكثر خصوصا للعروض الجوية لكن بحجز و استعلام مسبق لكن بشكل اكبر من الآن
4- لابد من اقامة ندوات للتناقش حول التكنولوجيا الحديثة في الدفاع من رموز الصناعة الدولية لايصال حجم المجال العسكري و مقدرته على التغيير بشكل اشمل كا TEDx
5- بالنسبة لمصممين المنتجات المصرية اراهم يقدمون افكار ممتازة للغاية لكن يعانون في ال finishing للمنتج ربما لان نضوج الصناعة تحتاج لبعض الوقت لكن لابد من تدريب اكثر للمصممين على شمولية التصميمات و كمالها و ساوضح مثال بالجناح الاماراتي في منتجاته ليس لانها افضل لكن لنضوج فلسفة التصميم و نضوج انتاجه كذلك

أعتقد إننا فعلاً محتاجين مساحة عرض أكبر و شركة أفضل من كلاريون فرغم سمعتها القوية لكن كنت أنتظر ما هو أحسن من ذلك.

التسويق ثم التسويق ثم التسويق سواء لنسخ المعرض أو لمنتجاتنا.

بالنسبة للعروض الجوية فممكنه جداً إنطلاقاً من قواعد حول القاهرة (مكان المعرض الحالى على أطراف القاهرة والعروض لن تكون مزعجة للسكان) إلا لو كنت تريد عمليات إقلاع أمام الجمهور فهذا أمر آخر.

فكرة النقاشات ممتازة جداً لكن كما تعلم الشركات لا تقول كل شئ إلا عندما يكون هناك زبون جاد.

بالنسبة لمنتجاتنا فأنا أتمنى أمر واحد فقط وهو التوجه لكل ما يمكن تسميته صاروخ (بداية من صاروخ م/د إلى صواريخ كروز وباليستى وما بينهما) أظن أنه التشتيت فى عدة مجالات لن يكون مجدى بحكم الميزانية وبحكم إحتياجاتنا المستقبلية لأذرع هجومية قوية ومستقلة.

التعديل الأخير:
ماسك في ايدهم اي؟

الرادار المصرى ESR-32A

اهو بوص اخي ابو القاسم. لو مطلعناش من المعرض كله الا بالرادار ده يبقي كفايه جدا. مش بس مفاجئه آلانتاج المصري الخالص لمنظومته من الانذار المبكر و غرفه القياده والسيطره وانه ثنائي الأبعاد. لا لأكثر من ذلك بكثير. لمدلوله و تحوط تحت مدلوله ديه مليون شرطه و شرطه. احنا عارفين كويس اوي ان اللعبه مع اسراءيل اساسها قوات جويه قصاد دفاع جوي و نعلم ان مصر تعتمد علي دفاعها الجوي بشكل كبير. فاذن المعروض لا يمثل ٥٠ في الميه من الامكانات ولذلك في حكم المؤكد وجود رادار اقويً ثلاثي الأبعاد والاهم هو امتلاك هذه التقنيه المهمه جدا جدا. و مدلول اخر وهو اذا كنّا نمتلك التكنولوجيا لمثل هذه المنظومات فهنا يظهر سوءال مهم. هل يمكن البناء عليها لتصنيع منظومه دفاع جوي كامله؟؟؟؟؟ يعني عربه قياده وسيطره و رادار اخر للاشتباك و صاروخ دفاع جوي محترم. سواءً تجميع او تصنيع مصري خالص او تعديل.
وأخيرا بقي و ما اسعد جميع المصريين هو تاكيد وجود منظومه قياده وسيطره مصريه موحده لجميع انظمه الدفاع الجوي العامله لدي الجيش المصري وردا قاطعا خارسا لكل من شكك في وجود مثل هذا النظام والمشكك لقدره مصر علي دمج منظومتها الغربيه والشرقية والمحليه داخل بوتقه واحده واثبات علي تفرد مصر و نفتخر ان نقول تفرد مصر بشبكه دفاع جوي حصريه و مختلفه عن العالم اجمع و بفكر مصري خالص.
اهم من مدرعه وله برج علي مدرعه هو تقنيه مثل تلك التقنيه. لان منظومات الرصد و التتبع و الرادارات تستخدم في كل شيء الان. بري وبحري وجوي. من يستطيع صناعه رادار ارضي للإنذار المبكر فقد اصبح قريب جدا من صناعه انظمه لقطع بحريه او جويه او. او. او.
الرساله قويه جدا جدا. فماذا لو امتلكنا صاروخ دفاع جوي مثلا؟؟؟؟ ماذا لو امتلكنا رادار بحري مثلا؟؟؟ وصاروخ بحري؟؟؟؟ او حتي جوي.
ايه يا رجاله هو الموضوع لا يداعب خيالكم ام ماذا يا مصريون؟؟؟؟

اليوم - تعرف على مواصفات أول مدرعة mrap مصرية بنسبة ٧٠٪

ذكر في التقرير ان مصر تصنع الشاسية للمدرعتان
هل هذا حقيقي أن غلطة مع العلم بأن مصر تستورد جميع الشاسيهات للمدرعات الفهد والتمساح

ذكر في التقرير ان مصر تصنع الشاسية للمدرعتان
هل هذا حقيقي أن غلطة مع العلم بأن مصر تستورد جميع الشاسيهات للمدرعات الفهد والتمساح
فعلا غريبه.... بس لا اعتقد انه خطاء. لان هذا الكلام لا يحتمل الخطاء. يعني حتي الان لا نستطيع الجزم بهذا الشيء. حتي من البروشور او من اي شخص حضر المعرض يكون حصل علي اابروشورات الخاصه بالمدرعات حتي نتأكد.
عموما ما انا متاكد منه انه من سنتين قراءت الخبر بنفسي عن تصنيع وزاره الانتاج الحربي لمحرك كبير بقوه ٤٥٠ حصان ويعمل بالسولار تقريبا.

عودة
أعلى