الابرامز والنووي

المرعب

عضو
التفاعل
2 0 0
قرات في مواصفات الدبابه الروسيه التي 95انها تتحمل الضغط النووي وسؤالي للاعضاء الكرام هل الدبابه الابرامز المصنوعه في مصر تتحمل ايضا الضغط لنووي ام النسخ الامريكيه فقط؟؟؟

مش عارف اولله المعلومة دى جديدة عليا بس انا سمعت ان مصر بتطور دبابة قديمة مش عارف هى اية بتخليها دبابة حرب نووية وتتحمل الضغط النووى واسمها انوبيس ومصر رفضت بيعها للولايات المتحدة ومحدش يعرف اى حاجة عن الدبابة دى ولا حتى مدفعها عيار كام دة طبعا غير الدبابة تى 72 المعدلة بأسم رمسيس الثانى

الدبابة رمسيس الثاني اخي الكريم هي تطوير للتي 62 وليس تي 72 لان مصر لا تمتلك هذه الدبابة

الله اعلا و اعلم الواحد مش عارف اى حاجه فى البلد دى كلها اسرار

مش عارف اولله المعلومة دى جديدة عليا بس انا سمعت ان مصر بتطور دبابة قديمة مش عارف هى اية بتخليها دبابة حرب نووية وتتحمل الضغط النووى واسمها انوبيس ومصر رفضت بيعها للولايات المتحدة ومحدش يعرف اى حاجة عن الدبابة دى ولا حتى مدفعها عيار كام دة طبعا غير الدبابة تى 72 المعدلة بأسم رمسيس الثانى

متأكد أنت من موضوع دبابة أنوبيس هذا...............؟

ياجماعة بلاش تطليع اسرار لحسن فى جواسيس فى المنتدى والله بجد

اوعى حد يستهتر من الكلام اللى بقولوا ربنا يكرمكوا بجد فى جواسيس بتاخد المعلومات اللى احنا بنقلها وان كانت من وجهة نظر بعض الاعضاء معروفة او سهل الحصول عليها ربنا يحفظنا ويحفظ بلدنا الحبيبه

اوعى حد يستهتر من الكلام اللى بقولوا ربنا يكرمكوا بجد فى جواسيس بتاخد المعلومات اللى احنا بنقلها وان كانت من وجهة نظر بعض الاعضاء معروفة او سهل الحصول عليها ربنا يحفظنا ويحفظ بلدنا الحبيبه
يا أخي لا يشترط أن يكون الجاسوس عضو في المنتدى ...بصراحة أنا لو من المخابرات العدو سأفعل أي شيئ للوصول للمعلومات ..فمثلا قال اللواء فؤاد نصار أن بعض المعلومات كانت تجمع من صفحات الوفيات في الجرائد ...فما بالك بالمنتديات ذات الصفة العسكرية ؟؟
لذا علينا جميعا أن نكون أكثر حذرا في ما نقول من معلومات في المنتدى و أرجو أن نضع في اعتبارنا أمن بلادنا أولا و أخيرا .

تتحمل الضغط النووى معقولة احنا يكون عندنا لكلام دة
اللة واعلم يارب استرها معانا واكرمنا وادحر الاعداء على ايدينا

ايوة انا متأكد جدا من موضوع انوبيس وهو موضوع معروف عن الدبابة دى وكنت ذهلت لما عرفت ان مصر رفضت تزويد امريكا بها لان فيها تطويرات تخليها تتحمل العمل فى ظروف هجمة نووية ومحدش يفهم غلط ان ممكن اى حاجة على وجة الارض تتحمل ضربة او ضغط نووى مباشر لازم هتتأثر انما انا اقصد لما يوجد مكان ما اتضرب علية سلاح نووى بيكون فى ضغط بعد الانفجار بفترة واشعاعات كتيرة مميتة لاى كان موجود لكن تلك الدبابة المعدلة تحمى طاقمها من الاشعاعات وتتحمل الفرق فى درجات الحرارة بسبب ارتفاعها وكمان اكيد 100 % بتشتغل بالصمامات وليس بالرقائق الاكترونية الحديثة لانة فى اى حرب نووية تتولد موجة كهرومغناطيسية تؤدى لتدمير كل الاجهزة الكهربية ( حكاية الصمامات دى اجتهاد منى لانى اعرف حاجات كتير عن الاجهزة الكهربية لانى مهندس كهرباء فى المستقبل القريب ) .... وفى الاخر لازم نقول برضو كل اللى نعرفة دة مجرد حاجات صغيرة فى بحر الكتمان التى تعيشة مصر دائما بالنسبة لقواها العسكرية

يا جماعة أنا ما ني فاهم عن إيش تتكلموا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!

الـ T-55 تتحمل موجة الصدمة النووية و العمل لفترة 24 ساعة بالإشعاع النووي و هي من تصميم أواخر الأربعينات، و هذا تجهيز قياسي في كل الدبابات الحديثة.

أي دبابة لا تكون ضمن حدود الـ 1 كيلو متر (أكثر أو أقل على حسب قوة السلاح النووي) من مركز الإنفجار ستنجو، لذا تم إختراع القنبلة النيترونية ليكون تأثيرها أكبر على القطاعات المدرعة، و قد تم إختراع الوقاية أيضا من القنبلة النيترونية.

فهل تتحدثون عن تقنية مختلفة عن هذه؟

ياجماعة بلاش تطليع اسرار لحسن فى جواسيس فى المنتدى والله بجد
عن اي اسرار تتحدث يااخي الكريم فالدبابه الابرامز امريكيه ويتاتي القطع من امريكا والمصتع الموجود بمصر من امريكا والتصميم امريكي وبعدين تقول في النهايه حاسبو من الجواسيس عن اي جواسيس تتحدث؟؟؟؟

عودة
أعلى