خطأ عن حرب 67

abdo 22

عضو
التفاعل
9,086 159 1
من المعروف ان الدفاع الجوي المصري والقوات الجوية المصرية لم تعلم باقتراب اليهود من مصر واننا اتخدنا علي غفلة الكلام ده غلط انا مش فاكر بالضبط كام انذار وصل لمصر ولكن تم انذار المصريين باقتراب بطيران عدد كبير من الطائرات الاسرائيلية من الدفاع الجوي الاردني وانذار من المدرعات المصرية من سيناء باقتراب وحدات مدرعة كبيرة
ده غير تحذير عبد الناصر من احتمال ان تشن اسرائيل هجمة جوية وكان رد عبد الحكيم عامر انه كله تمام ياريس
اللي حصل ام يكن مفاجئة
:laugh:الكلام ده قريته في كتاب ولا اعلم ما مدي صدقه لو اخطأت سامحوني ولا اعلم ان كان حد كتب موضوع زي ده ولا محصلش ولكن مش منقول
اتمني ان يكون المضوع اعجبكم
ده اول موضوع ليا ومعلش علشان الموضوع صغير ولكن ان شاء الله هاكون احسن

التعديل الأخير:
يا اخي موضوع جدا رائع

وياريت من لديه الخبره

يشرح الحروب السابقة وتحليل خساراتها واسبابها لنتعلم منها

ارجو ذالك

حاضر ياسيدي

:biggrin:طلبك ينفذ ان شاء الله لكن استني شوية علشان امتحاناني قربت اول ماتخلص انتظروا مفاجاة

نحن في الانتضار اخي

وان شاءالله تكون من المتفوقين وبمتياز

في الحقيقة

ان شاء الله امتحاناتي تخلص 24/1
يوم 25 او26 هايكون موضوعي موجود لو توافرت الظروف

الكلام صحيح يا اخى
وكان هناك رادار فى عجلون واكتشف طائرات كبيرة تتجه الى مصر للهجوم عليها
ولم تستطع وحدات الدفاع الجوى المصرى استقبال الاشارات اللاسلكية المرسلة من المحطة
لسبب بسيط جددددددددددددددددا لانه تم تغيير شفرات الاستقبال فى وحدات الدفاع الجوى المصرى
قبل الهجوم الاسرائيلى بساعات قليلة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وكانت هناك معلومات ضخمة مسبقة عن هجوم اسرائيلى كبير من احد عملاء مصر داخل اسرائيل
بالاضافة الى الجو العام آنذاك الموحى بحرب وشيكة
وتجاهلت القيلدة المصرية كل ذلك
واعلنت بمنتهى السذاجة اننا سوف نتلقى الضربة الاولى ثم نرد
وتلقينا الاولى والثانية والثالثة حتى فقدنا الوعى من كثرة الضرب ولم نرد
ولو نرد ولم نرد

علي فكرة

زمان كان في فكرة وقتها ان احنا المصريين اكبر قوة في العالم ده عند الشعب وقعدنا ننفخ في الجيش ننفخ ننفخ ننفخ لحد ما اتنفخنا اما ليه ما ضربناش الاول كان في فكرة ساذجة ان اسرائيل ماعندهاش طيران مش فاكر الرقم بالضبط ولكن لا يتعدي تقريبا 100 او او 200 ده اكبر رقم ومش فاكر قوي واحنا كان عندنا 600 طيارة من الانواع الحديثة والدفاع الجوي ازاي بقي 200 طيارة حتي يعملوا حاجة لكن كان عدهم علي حسب مصدري 800 او 1000 طيارة ايوه الرقم كبير بس ماتنسلش امريكا والفكرة دي طبعا من اسباب الهزيمة

التعديل الأخير:
اللي مش كل الناس تعرفه

عبد الناصر لم يكن ينوي ان يهاجم اسرائيل كانت مناورة سياسية بدليل ان مفيش حد عايز يهجم علي حد ويقول احنا مستعدين للحرب فاستعد انت كمان لم تحدث في التاريخ ده ان في تقرير من cia اتبعت لاسرائيل بيقول ان عبد الناصر لن يهجم ده علي حسب اللي قريته لكن لو شغلت دماغك كلامي يمشي منطقيا

ايه ياجدعان

هو الموضوع وحش للدرجة دي فييييييييييييين الردود وقول حتي لو لم يعجبك

عبد الحكيم قالهم في المطارات محدش يطلع لان في طيارات لدول صديقه بتتدرب فوقنا وبالتالي أمر الدفاع الجوي بعدم اطلاق النار لانها طائرات صديقه و حصل اللي حصل

انا مش مصدق

انا لا اظن ان تكون هذه الحقيقة ما هي الطائرات الصديقة ثم المفروض اللي انت في حالة طوارئ لو الكلام ده صحيح يبقي خطأ اكثر فداحة من الهزيمة نفسها ثم لو انا ثانيا شوف صور الطيران المصري كله علي الارض ثالثا الرادارات المصرية لم تري الطيران المصري
شوف الحكاية دي مش منطقية وما هي انواع الدفاع الجوي عندنا في الوقت ده اغلبهم عبارة عن مدافع اشتبكت مع الطيران المعادي ولم تفعل اي حاجة ثم المفروض علي الاقل يبقي فيه كام طيارة طايرة
سؤال هل الدفاع الجوي اعمي ولا يري مش هو الطيران الصديق ده بيتعرف اذا كان صديق او معادي
هو القصة دي مبرر غير منطقي وهي حجة للهزيمة تحجب اسباب الهزيمة الحقيقية وهي معروفة الاسباب دي
معلش طولت

انا مش فاهم يعني ايه طائرات صديقة واوقف الدفاع الجوي ده علي حد ما يقال وما هي نوع الطائرات وبتاعت اي بلد السودان ولا الاتحاد السوفيتي انا متأكد ان القصة دي غلط في غلط ده ظني

مصر كانت علي معرفة كلمة بحرب 67 ولا مكنتش تعرف انا الطيران الاسرائيلي بهذه الكسافة

للاسف الشديد حرب 67 كتن فيها اخطاء تدل ان اللي كان بيدير الجيش واحد في كي جي وان ولا يفهم اي حاجة في الامور العسكرية ولم يكن يعلم ان الطيران السرائيلي بهذه الكثافة

علي سبيل المثال الفرقة الرابعة مدرعات كانت اقوي فرقة مدرعات وقدر قائد الفرقة انه يرجع بالدبابات لانه لم يكن يتحرك ال ليلا وبيخفي نفسه وقدر يرجع لما اصدر له القرار ولما رجع للسويس وجد امر اخر عجيب وهو ان يرجع الي سيناء ليدافع عنها في عز النهار ده طبعا بعد ما اليهود ضربوا الطيران علي فكرة والدي (بابا) كان في الفرقة الرابعة مدرعات عند 67 وقبل ما تقوم الحرب اتنقل لسلاح تاني القوات الجوية مجند عادي بس قوات جوية مافيهاش حاجة

عودة
أعلى