القوات الجوية المصرية تحبط محاولة لاختراق الحدود الغربية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
وسوءال مستر دابل شوت. ولماذا لا يكون من تستهدفهم السعوديه حوثيين. اليس من الممكن ان يكونو هاربيين من الحرب في اليمن او لاجءين. او حتي هذه المنطقه معروفه في السعوديه انه يتم تهريب يمنيين للعمل بالسعوديه. فمنطقياً وجود هاربيين من اليمن في اتجاه السعوديه طبيعي. مثل فيديو عرض من يومين عن استهداف المدفعيه السعوديه الثقيله لثلاث افراد علي ارجلهم وقيل انها محاوله للهجوم علي الحدود السعوديه. فمنطقياً يا اخي. ١٢ عربه نصف نقل محمله تخترق الحدود و تمشي تحت التمويه و الاختباء وتمشي علي شكل ذءاب منفرده هو هجوم ام ثلاث افراد علي ارجلهم!!!؟؟؟

Rooster @DOUBLESHOT

عزيزي اظن انك لم تسمع الفيديو او لم تلاحظ انه قال "بناءاً علي معلومات استخباراتية مؤكدة" !!
بالمناسبة عمليات الاستهداف مثل هذة لا تتم الا بعد التأكد من نوعية الاهداف المرصودة جيداً

اظن متل هده العمليات لم تعد اي دولة تقوم بها مادا لو كانوا هاربين من الحرب في ليبيا مادا لو كانوا سياح او مواطنين مصريين عائدين من ليبيا ... الجيش المصري اكتر من 500 الف جندي و ملايين من المجندين اجباريا لو تم نشرهم ضمن نقاط تبعد عن بعضها مسافة 8 كلم كان احسن ... و اين هو الفاشل حفتر التي يتم دعمه بالهامفي و امراب اليس من الاولى ان يحرس حدوده مع مصر .
الهاربين والسياح واللاجئين يسلكون الطرق المعروفة بين البلدين أخي الفاضل ليصلوا للمنافذ بسرعة وأمان،
ولن يذهبوا إلى الطرق البرية الصعبة والوعرة بين البلدين
التي لايمشي معها غير سيارات 4×4 بالإضافة للمخاطر الأخرى المحتملة التي يواجهونها في الصحاري،

مثل هؤلاء يجب سحقهم تماما..
لديهم سلاح أو إرهابيين أو على أقل أحوالهم اذا كانوا بريئين
أطنان من المخدرات

اظن متل هده العمليات لم تعد اي دولة تقوم بها مادا لو كانوا هاربين من الحرب في ليبيا مادا لو كانوا سياح او مواطنين مصريين عائدين من ليبيا ... الجيش المصري اكتر من 500 الف جندي و ملايين من المجندين اجباريا لو تم نشرهم ضمن نقاط تبعد عن بعضها مسافة 8 كلم كان احسن ... و اين هو الفاشل حفتر التي يتم دعمه بالهامفي و امراب اليس من الاولى ان يحرس حدوده مع مصر .

....هذه العمليات لا تتم الا بناءا على معلومات استخباراتية واستطلاع مسبق

الهاربين والسياح واللاجئين يسلكون الطرق المعروفة بين البلدين أخي الفاضل ليصلوا للمنافذ بسرعة وأمان،
التي لايمشي معها غير سيارات 4×4 بالإضافة للمخاطر الأخرى المحتملة التي يواجهونها في الصحاري،

أطنان من المخدرات

عزيزي كاهن حرب سحقهم واجب لكن ليس بهده الطريقة ، بعد ورود معلومات استخباراتية يتم ارسال قوات و يتم محاصرتهم و القبض على من يستسلم و تدمير من يحاول الهرب .

أطنان من المخدرات
حدث مسبقا وتم شوي سياح مكسيك وحدث ازمة كبيرة والولية بتاعتهم عملت مندبة:D
egypttoday_-_%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A6%D9%8A%D8%B3_%D8%B9%D8%A8%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AD_%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%B3%D9%8A_%D9%88%D8%B2%D9%8A%D8%B1%D8%A9_%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%83%D8%B3%D9%8A%D9%83_%D9%83%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AF%D9%8A%D8%A7_%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%8A%D9%88_%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%86%D8%A7%D8%B32.jpg

اليس من الافضل استخدام الاباتشي ؟
والمقطع غريب يبدو انهم استخدموا الصواريخ وليس القنابل هل استخدموا agm-165?

Rooster @DOUBLESHOT
-كما وضح لك الاخ كاهن حرب اذا كانوا لاجئين او سياح فإنهم يسلكون المنافذ و الطرق المعروفه بين البلدين

- كيفيه التعامل معهم اعذرني هذا شيء لا يعنيك فلن تأتي انت وتعلمنا كيفية التعامل معهم هذا شأن خاص بالقيادة العامة وهم يرون الاصح

لماذا كل موضوع يخص مصر وبعض المواضيع الخليجية يحدث بها هذا الكم من السفسطة والتشكيك والاستفزاز يرمى احدهم بتعليق سخيف يقلب الموضوع راسا على عقب

لماذا كل موضوع يخص مصر وبعض المواضيع الخليجية يحدث بها هذا الكم من السفسطة والتشكيك والاستفزاز يرمى احدهم بتعليق سخيف يقلب الموضوع راسا على عقب
ميجيبش سرتك الا الي بيغير منك وشايفك اكبر منه حتي وانت في اضعف حالاتك

علي الاقل احنا مجمعناش جيوش الدول من كل مكان عشان ندخل دوله مدمره اصلا ومنقسمه ومفتته عشان نواجه جماعه تسليحها خفيف وبعض الاسلحه القديمه الي كانت مع الجيش اليمني وسلاح من ايران الي بالمناسبه بتقولو عليه فنكوش ورغم ذلك بتنفذ عمليات داخل الحدود السعوديه جيشنا ومجندينا واقفين وحدهم يواجهو العصابات والمتطرفين معملناش فرح وحفله كبيره عشان نواجهم الي يشوفك كده يقول انكم حسمتو الموضوع
اذا تقارن داعش الي بمصر بالحوثي فانت مخطا الحوثيين اكثر من 300 الف مع الحرس الجمهوري ولديهم بالستي وراجمات ومدفعيه وترسانه كبيره جدا من الاسلحه ومضادات الدروع بعدين اي عمليات داخل المملكه يطبون 100 واحد على برج مراقبه فيه 5 ويقولك حنا داخل نقران !!

حدث مسبقا وتم شوي سياح مكسيك وحدث ازمة كبيرة والولية بتاعتهم عملت مندبة:D
egypttoday_-_%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A6%D9%8A%D8%B3_%D8%B9%D8%A8%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AD_%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%B3%D9%8A_%D9%88%D8%B2%D9%8A%D8%B1%D8%A9_%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%83%D8%B3%D9%8A%D9%83_%D9%83%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%AF%D9%8A%D8%A7_%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%8A%D9%88_%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%86%D8%A7%D8%B32.jpg

الأخطاء واردة :D
ويتم تلافي أسبابها مستقبلا،

لكن الضرب يجب أن يستمر وأن تكون الحدود جدار صلب ضد الإختراق

بصراحه هناك نقص فظيع للمعلومات لدى جهاز المخابرات المصرى ففى حدوده الغربيه مع ليبيا يعتمد معلوماتيا بشكل كبيرعلى معلومات مقدمه من اللواء خليفه حفتر واجهزته

اما فى الحددود الشرقيه اى سيناء هناك تبادل معلوماتى بشكل مفزع مع اسرائيل والسماح لاسرائيل بتحليق طائراتها الاستطلاعيه والمخابراتيه وطائرات دون طيار لنقل معلومات عن تواجد الارهابين ومساراتهم واماكن اختبائهم

فى اعتقادى ان الجهه الوحيده التى تتنصت عليها المخابرات المصريه هى (الشعب) وكما راينا اختراق تليفونات ومكالمات كما حدث مع البرادعى بشهاده عبدالرحيم على ان المخابرات هى من تتجسس على المعارضين والنواب وايميلات وفيس بوك واوبر وكريم

يا اخي ايجي. لا تنجرف وراء من يهوي الاخوان ويعتنق فكرهم و يجعلونك تسب بلدانهم. وهي بلاد عربيه شقيقه لا نريد التجريح فيها. ففرق بين المواطن العربي العاقل والمواطن العربي ذو الهوا الاخواني الحزومبلي. اما موضوع ام الرشاش و ابو الفشفاش فلا تستحق عناء الرد يا ايجي. انت مواطن مصري. تعرف بلدك و تعرف جيشها جيداً. وانت تعلم ان لا يوجد في المنطقه مثلها او في قوتها. فهي الاقوي وبدون منازع ولا تجروء اي دوله ضعيفه كانت ام قويه ان تتحدث معنا بشكل غير مناسب ولا يجروء احد علي تهديدنا. فما بالك ان يحتل ارض لنا. ده اقسم بالله احنا نطرشه الدم من فمه. متخلقش ال ياخود من مصر حاجه غصب عنها. ودعهم يخوضو ويلعبو فكل متهم علي راءسه بطحه او له بعبع يخيفه. فمن الطبيعي ان يبحثو عن اي شيء كي يجعلونا متعادلين. لحميع الاخوه معذرهً انها جمهوريه مصر العربيه. المصريون الفراعنه. اعزهم الله بالاسلام واعز الاسلام بهم. سماءهم محرقه وارضهم مهلكه و بحارهم مغرقه. فمن شاء ان يتقدم فليتقدم. ولن تجد من يتقدم. نحن القوه المفرطه

فعلاً كلام الاخ

ماذا لو كانو عابرين سبيل؟

ولا كثر الخوف يخليهم يتصرفون لا ارادياً؟

بصراحه هناك نقص فظيع للمعلومات لدى جهاز المخابرات المصرى ففى حدوده الغربيه مع ليبيا يعتمد معلوماتيا بشكل كبيرعلى معلومات مقدمه من اللواء خليفه حفتر واجهزته

اما فى الحددود الشرقيه اى سيناء هناك تبادل معلوماتى بشكل مفزع مع اسرائيل والسماح لاسرائيل بتحليق طائراتها الاستطلاعيه والمخابراتيه وطائرات دون طيار لنقل معلومات عن تواجد الارهابين ومساراتهم واماكن اختبائهم

فى اعتقادى ان الجهه الوحيده التى تتنصت عليها المخابرات المصريه هى (الشعب) وكما راينا اختراق تليفونات ومكالمات كما حدث مع البرادعى بشهاده عبدالرحيم على ان المخابرات هى من تتجسس على المعارضين والنواب وايميلات وفيس بوك واوبر وكريم
يا اخي مصدر المعلومات لحفتر هي المخابرات المصريه اصلا اما سينا فللاسف لان الجيش المصري مكنش بيعلن عن الاسلحه الي بيقتنيها فأهل سينا كانو فاكرين ان الطائرات بدون طيار الي بيقولو عليها الزنانه اسرائيليه مع العلم اننا نملك طائرات بدون طيار للاستطلاع والرصد والتجسس وقتاليه ايضا ايه الي يخلينا نسمح ان اسرائيل الي هي عدونا ومش معني ان فيه سلام معاهم انه الجيش يسمحلهم بالطيران لانه عارف ان المعاهده ممكن تتلغي فأي وقت فبالعقل ايه الي يخليه سمح لاسرائيل انها تكشفه مش معني انك تختلف سياسيا مع النظام في مصر اننا نقول كلام غير مقنع ونخون الكل

مايكونش فلم مسرحي معتاد مثل فضيحة تسريب سيناء
او غلطة قصف السياح المكسيكيين

يا اخي مصدر المعلومات لحفتر هي المخابرات المصريه اصلا اما سينا فللاسف لان الجيش المصري مكنش بيعلن عن الاسلحه الي بيقتنيها فأهل سينا كانو فاكرين ان الطائرات بدون طيار الي بيقولو عليها الزنانه اسرائيليه مع العلم اننا نملك طائرات بدون طيار للاستطلاع والرصد والتجسس وقتاليه ايضا ايه الي يخلينا نسمح ان اسرائيل الي هي عدونا ومش معني ان فيه سلام معاهم انه الجيش يسمحلهم بالطيران لانه عارف ان المعاهده ممكن تتلغي فأي وقت فبالعقل ايه الي يخليه سمح لاسرائيل انها تكشفه مش معني انك تختلف سياسيا مع النظام في مصر اننا نقول كلام غير مقنع ونخون الكل
ا اخي ايجي. والله العظيم ستتعب نفسك. قلت لك دعهم يخوضو ويلعبو. زنانه ايه بس واسراءيل مين و رشاش فين. بقي فيه كده برضو. احنا هنسمح لاسراءيل تتكلم اساساً عشان تخوش وتضرب كمان. ده كلام الجزيره ومكملين و متخلفين وكده. ياعيني الناس تايها مش عغرفه تجيب اخر الثعبان الاقرع و جبل الثليج وهو الجيش المصري. سنتين يضرب بطيارات بدون طيار وسايبهم يضربو اخماس في اسداس. قلت لك انت مواطن مصرررررررري. تعرف بلدك وتعلم من هو جيشك.

لما تتنازل عن ارضك اللى مرويه بدم اجدادك عشان الحاكم الفاشل بتاعك قاللك كده رغم كل الادله اللى تثبت عكس كده وتمشى وراه ده يبقى اسمه ايه
صدقني انت خلافك هو سياسي في المقام الاول الموضوع مش ارض فسيبك من الدم والجدود وشغلك السهوكه بتاعك ده لاني عمري ما شفت تعليق ليك ايجابي معقول الدنيا سواد مفيش نقطه بيضاء نتعلق بيها الحاكم الي انت بتتكلم عنه انا نفسي ضده وضد عسكرة الدوله عموما لانها اثبتت فشلها ولكن في نفس الوقت انا ضد فكركم الهدام الي هو بالاساس ضد المؤسساتيه وده واضح في توغلكم في سوريا واليمن وليبيا فكركم مبني علي هدم الجيش لانه كافر والقضاء والشرطه لانهم فاسدين مش مبني علي الاصلاح الي هو اسرع الحلول واامنها هدمتم الجيش في ليبيا وسوريا هل رأيتم الطريق ورديا اذا التجربه فاشله ليه عايزين تطبقوها في مصر هي مش دي البلد الي مرويه بدم الجدود زي ما بتقول لو انت مش شايف ان مصر مش هتبقي زي سوريا يبقي اعرف ان فكرك ضيق لاننا عمرنا ما سمعنا عن السنه والشيعه والاكراد والمسيحيين في سوريا برضو مصر هتسمع عن المسلمين والمسيحيين والسلفيين والاخوان وطبعا هيبقي فيه الجيش المصري الحر وقوات مصر الديمقراطيه وطبعا الجيش الصعيدي والنوبي والفلاحين متستغربش ولا تضحك لانك لو قلت كده للسوريين من 7 سنين كنت هتلاقيهم بيضحكو برضو

ا اخي ايجي. والله العظيم ستتعب نفسك. قلت لك دعهم يخوضو ويلعبو. زنانه ايه بس واسراءيل مين و رشاش فين. بقي فيه كده برضو. احنا هنسمح لاسراءيل تتكلم اساساً عشان تخوش وتضرب كمان. ده كلام الجزيره ومكملين و متخلفين وكده. ياعيني الناس تايها مش عغرفه تجيب اخر الثعبان الاقرع و جبل الثليج وهو الجيش المصري. سنتين يضرب بطيارات بدون طيار وسايبهم يضربو اخماس في اسداس. قلت لك انت مواطن مصرررررررري. تعرف بلدك وتعلم من هو جيشك.
انا عارف وانت عارف والي بيقول الاشاعات دي برضو عارف الحقيقه بس بيكدب المشكله في الي ميعرفش وبيسمع الكلام ده وميلاقيش رد بياخدو علي انه حقيقه وده الي عاملنا مشكله وعمل انقسام في الشعب المصري نفسه اجهزتنا السياديه والاعلاميه سابت الموضوع وعملت زيك كده بالظبط والنتيجه ايه بقي كلامهم ومواقعهم هي مصدر الاخبار عننا وده اكبر خطأ من الحكومه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى