تطورات الساحة الليبية ( متابعة مستمره )

غالبا رد علي الضربة المرتزقة الروس الفاجنر يستولون علي راس لانوف ومن الممكن ان يتم تلغيمها لعدم استفادة الوفاق منها في حال السيطرة عليها مستقبلا

وزير الدفاع التركي مع وزير الدفاع الايطالي في مباحثات بسبب ليبيا

‏المتحدث باسم قوات حكومة الوفاق الليبية يعلن تدمير منظومة دفاع جويروسية في الجفرة

شفتو الفرق .حكومة شرعية نفذت القصف فاعلنت مباشرة .بينما ذلك الطرف نفذ وذهب للاختباء خائفا من تبعيات الإعلان

هل خذه المدينه ضمن الخط الاحمر ،ولا ملهاش دعوه فيه

تبعد عن قاعده الجفره حوالي عشرين كيلو و تم نفي الخبر من قبل الجيش الليبي

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="ar" dir="rtl">مصادر بالجيش الليبي تنفي تقارير الوفاق حول قصف مواقع بالجفرة <a href=" ">#العربية_عاجل</a> <a href=" "> </a></p>&mdash; العربية عاجل (@AlArabiya_Brk) <a href="">July 7, 2020</a></blockquote> <script async src=" " charset="utf-8"></script>

‏المتحدث باسم قوات حكومة الوفاق الليبية يعلن تدمير منظومة دفاع جويروسية في الجفرة

شفتو الفرق .حكومة شرعية نفذت القصف فاعلنت مباشرة .بينما ذلك الطرف نفذ وذهب للاختباء خائفا من تبعيات الإعلان

الفاعل اعلن عن نفسه من اسبوعين و هو الي حط خط الاحمر و تعهد بحمايته بس الاتراك عملين مش عارفين ?

‏عاجل | مصدر عسكري في حكومة الوفاق الليبية ينفي أن تكون قوات الوفاق قد استهدفت موقعا لمرتزقة فاغنر في الجفرة

تبعد عن قاعده الجفره حوالي عشرين كيلو و تم نفي الخبر من قبل الجيش الليبي

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="ar" dir="rtl">مصادر بالجيش الليبي تنفي تقارير الوفاق حول قصف مواقع بالجفرة <a href=" ">#العربية_عاجل</a> <a href=" "> </a></p>&mdash; العربية عاجل (@AlArabiya_Brk) <a href="">July 7, 2020</a></blockquote> <script async src=" " charset="utf-8"></script>

نفي الخبر اعلاميا في حالات الحرب ليس دليلا على حدوثه او عدم حدوثه ، و ما يهمني من موقع الاستهداف هوه توقع سير الاحداث ، فهل هوه بداية للتصعيد ام مناوشات عارضه

نفي الخبر اعلاميا في حالات الحرب ليس دليلا على حدوثه او عدم حدوثه ، و ما يهمني من موقع الاستهداف هوه توقع سير الاحداث ، فهل هوه بداية للتصعيد ام مناوشات عارضه

أعتقد بداية التصعيد

اعتقد الوفاق كمان نفت الخبر
الوفاق مش في وضع يسمحلها بالتقدم اتجاه سرت و الجفره علي الاقل في الوقت الحالي و في المستقبل القريب .. كل الي هيحصل الايام الجايه مناوشات.

إذا شخص1 هاجم شخص2 في منطقة مظلمة ! ورحل بدون أن يراه. ولم يعلن أنه هو من قام باستهداف الشخص 2 إذن ماذا تفهم من هذا ؟ تفهم أن الشخص 1 خائف من تبعيات اعلانه انه المسؤول عن ضرب الشخص 2

باشا هي مش خناقة

بس على فكرة انا بحب الامثلة من النوع جدااااااا عشان بتقرب الصورة فبصراحة احيييك ?

خد بقى المثل دا وافهمه على راحتك
فيه لعبة شعبية عندنا في مصر اسمها صلّح
دي بيقف فيها واحد ويدي ضهره لاصحابه.. واحد بقى من اصحابه دول يروح رازعه قفا (كف على رقبته من ورا) ومطلوب من الشخص دا يعرف مين اللي رزعه القفا
ولو معرفش مين اللي ضربه يلف تاني ويفضل ياخد بقا على قفاه لحد ما يعرف مين ضربه :LOL:

دي حاجة
الحاجة التانية انا (وانا دي رمز لايا كان مين اللي ضرب) اعلن ليه عن الضربة اذا كانت رسالتي وصلت وقولتلك اني طايل العمق بتاعك ولا لازم ابقى جعجاع زي ناس تانية
صدقني الامثال الشعبية عندنا في مصر كنوز من الحكمة فيه مثل بقى يقول ايه "اللي يعمل مبيقولش واللي يقول مبيعملش"
وبرضو لكل مقام مقال

انا بضربك في ابعد نقطة عندك.. ونقطة اعترفت انت بتأمينها وعايزني اوفر عليك واقولك ببساطة كدة انا اللي ضربت!
لا يا باشا وريني بقى تقنياتك الفذة ومخابراتك وعلاقاتك ولف شوية حوالين نفسك ولو معرفتش لف وسلمني قفاك عشان ارزعك قفا تاني حسب قواعد لعبة "صلّح"

واخيرا نقطة على الماشي كدة انا طبعا بفترض حسن النية في كلامك بس لو حد فهم خطأ منك "وانا عارف ان مش قصدك" ان مثلا بالنسبة للناس اللي بتتبنى الرأي اللي بيقول ان مصر هي اللي ضربت ولم تعلن فدا معناه ان ممكن تكون مصر خايفة
فانا مقدرش ااكد ان مصر اللي ضربت بس اقدر انفي ان تكون مصر خايفة
والا مكانتش ترسم لنفسها خط احمر على بعد اكتر من 1000 كيلو من حدودها
انا كدة يا اما بحرج نفسي طالما مش هبقى قادر على تامينه قدام قوة "جبارة" زي تركيا واحرج نفسي
او اكون عارف قدراتي كويس اوي واقدر افرض حدود جديدة على الارض ودا اللي حاصل "حتى الان"

اتمنى تكون لقيت الرد هنا يا عدو الطغيان :giggle:

عودة
أعلى