وزير اسرائيلي سابق يدعو واشنطن بعدم ادراج الاخوان المسلمين على لائحة الارهاب

معارضك انا في كلمة حكم عسكري دي مبارك كان ساب العسكريه ومشي خلاص ..
بالمناسبه ال٤ سنين الاخيره من حكم مبارك كانوا كويسين اقتصاديا وامنيا اوي بس الثوره بقي قامت امر الله ..
والجيش تاني ناجح ككيان داخلي وفي انهاء المهام الموكله إليه خارجيا .. اما في السياسه فهو فاشل بالثلث..
بس مهما ان بلغت درجة فشله إلا أنه يظل مؤسسه ذات نظام وقياده اما الاخوان فكان مرشدهم شبه مقدس .. انت عارف انك عشان تخش مكتب المرشد كنت لازم تقلع الحذاء بتاعك علي الباب .. ده مثال يوريك العقليه اللي كانت بتحكم مصر ..
مين اقلك ان الجيش ناجح ككيان داخلى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى فساد فى الجيش انتا لا تتصوره لكنه معتم اعلاميا
انتا تعرف ميزانيه جيشك كام؟
طاب انتا تعرف بيصدر بكام؟
طيب انتا تعرف مرتبات القياده كام؟
طيب انتا تعرف ان فى مجندين بيخدمو فى املاك القاده الخاصه من غير ولا مليم
طيب انتا عارف شراء الاسلحه الضخمه فى وقت ازمه ليه ولمين؟

الجيش اصبح دوله داخل الدوله ومعتم اعلاميا وخطر الاقتراب من بياناته

كلام اعلامى للاسف
الاخوان الاكثر اختلاطا بالناس و فى الريف و في الصعيد و فى الاماكن الفقيرة
الاخوان الاكثر وصولا للطبقة الفقيرة
نجاحهم فى الانتخابات بطريقة ديموقراطية دليل على وصولهم للناس
فعلا اختلاطا من اجل الدعايه لأنفسهم سياسيا فقط .. واحد صاحبي من الارياف كان مارق بجد جيه يتجوز اتزنق ادوله فلوس من غير ضمان ولا امتي هيرجعهم . ومن ساعتها يا عيني بقي مرشد الاخوان في بلدهم .. يا راجل مين اللي اخترع رشاوي الزيت والسكر في الانتخابات . مين اللي كان بيعمل بوسترات يتاجر بيها بدم الناس اللي ماتوا في يناير ..

مافيا تحكم الجيش

موافقك في فساد مالي فقط لكن مثلا سمعت عن فساد عسكري . عن مشروع حرب مثلا عدي بالحب والرشوه.. عمرك سمعت مثلا عن واحد مات في الخدمه من غير ما يحاكموا اللواء بالكامل مثلا ..
في فساد اه في فساد لكن احنا مش في الجنه هاتلي فاسد ومسكه مصر وخليه يظبط الناس وانا معنديش مشكله ابد ا

فعلا اختلاطا من اجل الدعايه لأنفسهم سياسيا فقط .. واحد صاحبي من الارياف كان مارق بجد جيه يتجوز اتزنق ادوله فلوس من غير ضمان ولا امتي هيرجعهم . ومن ساعتها يا عيني بقي مرشد الاخوان في بلدهم .. يا راجل مين اللي اخترع رشاوي الزيت والسكر في الانتخابات . مين اللي كان بيعمل بوسترات يتاجر بيها بدم الناس اللي ماتوا في يناير ..
فعلا موضوع الزيت و السكر دا بتاعهم
لكن للاسف دلوقتى الغلابة مش لاقين حتى الزيت و السكر
و طبعا تاجروا بدم الشهداء و عملوا صفقات و اتفاقات مع الجيش دا امر واضح
لكن هو صراع على السلطة و ليس صراع من اجل نهضة مصر
لم اقول ان الاخوان كانوا افضل فصيل حكم مصر
لكن استباحة دمهم و تخوينهم و ارهابهم و ارهابهم عائلتهم و هتك اعراضهم و قتلهم فى السجون
امر لا يقبله اى انسان لديه ضمير حي

هم اكثر من ذلك الان مصالحهم مرتبطه بحكم البلد نكون او لا نكون
بدليل بيعهم لارضنا مقابل المال
و التنازل عن حقوقنا فى حصتنا فى نهر النيل
الجنرالات عملوا فتنة فى المجتمع لم يسبق لها مثيل
صنعوا سفينة نوح للجيش و القضاء و الشرطة و تركوا باقي الشعب يواجه الطوفان

واحد بيكفرك و التانى بيخونك
مفيش فرق كبير
لكن فى ايام الاخوان لم يغلق برنامج او صحيفة
و كان الجميع يعبر عن رايه و يقول ما يريد
حتى الرئيس السابق كان مادة سخرية فى برامج التوك شو
الان من يتحدث فقط يتم تخوينه و محاكمته
السيسي قال بنفسه انا عايز اعلام زى اعلام عبد الناصر
بالرغم من الولاء التام للاعلام للسيسي و السيسي غير راضي :D
فى مصر تستطيع سب الذات الالهية ولا تستطيع سب السيسي
شوف الفيديو كدا دا يا محمود وقولى رايك فى الاعلام المهنى

ابوس ايدك متضيعش وقت ولا في الفرجه علي الاعلاميين ولا في انتقادهم . اعلام ايه يا عم دول خساره يتكلموا في القهوه اصلا بس اهي سبوبه وشغالين فيها لحد ربنا ما يتوب علينا .. والله ولا بسمعهم ولا بطيقهم .. دول غلبوا خميس اللي كان بيطلع ايام مرسي يا راجل

موافقك في فساد مالي فقط لكن مثلا سمعت عن فساد عسكري . عن مشروع حرب مثلا عدي بالحب والرشوه.. عمرك سمعت مثلا عن واحد مات في الخدمه من غير ما يحاكموا اللواء بالكامل مثلا ..
في فساد اه في فساد لكن احنا مش في الجنه هاتلي فاسد ومسكه مصر وخليه يظبط الناس وانا معنديش مشكله ابد ا
يا عزيزى هل تدار الدول هكذا
اصل الجيش وراه-فاسد بس هيظبط الناس- مفيش بديل
الاتتمنى مصر ان تصبح افضل من تركيا والبرازيل ليس من اجلك من اجل اولادك واحفادك حتى
مصر تحت حكم العسكرى 70 عاما وهذا هوالنتيجه دولا كانت افقر منا اصبحت تسبقنا بمراحل
لو فضلنا كما تقول سنكون اخر الدول فى العالم بها معيشه راقيه للانسان

ابوس ايدك متضيعش وقت ولا في الفرجه علي الاعلاميين ولا في انتقادهم . اعلام ايه يا عم دول خساره يتكلموا في القهوه اصلا بس اهي سبوبه وشغالين فيها لحد ربنا ما يتوب علينا .. والله ولا بسمعهم ولا بطيقهم .. دول غلبوا خميس اللي كان بيطلع ايام مرسي يا راجل
عارف يا محمود
الولايات المتحدة ممنوع حتى التعذيب اعدائها على اراضيها
فكانوا يبعتوهم للدول العربية علشان يعذبوهم وياخدوا منهم المعلومات
شوفت احترام القانون على اراضيهم ضد اعدائهم حتى
و احنا القتل و التعذيب فى السجون عندنا شئ روتيني

بدليل بيعهم لارضنا مقابل المال
و التنازل عن حقوقنا فى حصتنا فى نهر النيل
الجنرالات عملوا فتنة فى المجتمع لم يسبق لها مثيل
صنعوا سفينة نوح للجيش و القضاء و الشرطة و تركوا باقي الشعب يواجه الطوفان
يا عم ابوس راسك . اتنازل عن حصتنا في نهر النيل ازاي يعني .. راح قال اثيوبيا ميلزمناش النيل ابني ٥ سدود عليه مثلا ..
انت قريت الوثيقه يا عمرو بتاعت سد النهضه اللي هو وقعها .. اقراها معلش وقولي انت شايف ايه غير اللي انا شفته . ..
والبعدين صدقني وبكل ثقه بكره تعرف ان الجيش والشرطه دول فقراء مقارنه بموظفين كتيييييرررر اوي .. ياعم متصدقش ان اكتر واحد متظبط في البلد هما . الوصف الصح اكتر ناس متظبطه في البلد بس باينين في الاعلام هما . في ناس تانيه لو اطلعت علي مواقفهم الماليه يا ساتر يا رب بجد . بس مينفعش نقولهم هنا في المنتدي ..

عارف يا محمود
الولايات المتحدة ممنوع حتى التعذيب اعدائها على اراضيها
فكانوا يبعتوهم للدول العربية علشان يعذبوهم وياخدوا منهم المعلومات
شوفت احترام القانون على اراضيهم ضد اعدائهم حتى
و احنا القتل و التعذيب فى السجون عندنا شئ روتيني
ده حقيقه بس موضوع قديم اوي يا معلم . صدقني فتش عن الشعب وليس الحاكم . ده رايي .

لو يجيبون حمار و يدخلونه عالم السياسه لمده سنتان سوف يترشح بذكاء و خبث

الاخوان المسلمون 90 سنه و لم يفلحو في شي سوا طريقه الهروب من دوله الى دوله

تريد ان تكون عضو في هذا الجماعه حتى و ان كنت ( قوا* ) ما عليك سوى ان تربي لحيتك و تقوم على اولياء الامر في دولتك

يا عم ابوس راسك . اتنازل عن حصتنا في نهر النيل ازاي يعني .. راح قال اثيوبيا ميلزمناش النيل ابني ٥ سدود عليه مثلا ..
انت قريت الوثيقه يا عمرو بتاعت سد النهضه اللي هو وقعها .. اقراها معلش وقولي انت شايف ايه غير اللي انا شفته . ..
والبعدين صدقني وبكل ثقه بكره تعرف ان الجيش والشرطه دول فقراء مقارنه بموظفين كتيييييرررر اوي .. ياعم متصدقش ان اكتر واحد متظبط في البلد هما . الوصف الصح اكتر ناس متظبطه في البلد بس باينين في الاعلام هما . في ناس تانيه لو اطلعت علي مواقفهم الماليه يا ساتر يا رب بجد . بس مينفعش نقولهم هنا في المنتدي ..
السيسي اعترف بشكل رسمي فى حق اثيوبيا ببناء السد بمجرد توقعيه على الاتفاقية
الجيش و الشرطة فقراء يا راجل قول كلام غير دا
دا كفاية تقليبهم فى الشعب
انت مش عايش فى مصر ولا ايه يا محمود
دا اى امين شرطة عنده عمارة و اتنين

يا عزيزى هل تدار الدول هكذا
اصل الجيش وراه-فاسد بس هيظبط الناس- مفيش بديل
الاتتمنى مصر ان تصبح افضل من تركيا والبرازيل ليس من اجلك من اجل اولادك واحفادك حتى
مصر تحت حكم العسكرى 70 عاما وهذا هوالنتيجه دولا كانت افقر منا اصبحت تسبقنا بمراحل
لو فضلنا كما تقول سنكون اخر الدول فى العالم بها معيشه راقيه للانسان
ليه مش من اجلي ليه هو انا فقري يا عم .. ؟
يا معلم ببساطه وعشان مطولش عليك هات مبارك والبرادعي وحمدين والسيسي وعدلي منصور وهات محمد بن زايد بنفسه يدير مصر هيفشل والسبب الشعب المصري فقط لاغير ..
ولا عمرك هتبقي كوريا ولا البرازيل ولا حتي كفر الشيخ من غير ما تعمل اللي الشعوب دي عملته . والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

يا معلم ببساطه وعشان مطولش عليك هات مبارك والبرادعي وحمدين والسيسي وعدلي منصور وهات محمد بن زايد بنفسه يدير مصر هيفشل والسبب الشعب المصري فقط لاغير ..
ولا عمرك هتبقي كوريا ولا البرازيل ولا حتي كفر الشيخ من غير ما تعمل اللي الشعوب دي عملته . والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
و عليكم السلام نورت يا حوه :),فكرة’

حط سيستم صح الناس تمش عليه واعمل بمبدأ الثواب والعقاب لكل الناس مش خيار وفقوس وشوف النتيجه على فكره المصريين بره شطرين جدا ليه عشان السيستم
ملحوظه البرازيل كانت اوسخ مننا فكل حاجه شوف دلوقتى عامله الزاى ومتقوليش الناس اللى تعمل يبقى بلاش رئيس جمهوريه ووزراء احسن وخليها بلد الضماير

السيسي اعترف بشكل رسمي فى حق اثيوبيا ببناء السد بمجرد توقعيه على الاتفاقية
الجيش و الشرطة فقراء يا راجل قول كلام غير دا
دا كفاية تقليبهم فى الشعب
انت مش عايش فى مصر ولا ايه يا محمود
دا اى امين شرطة عنده عمارة و اتنين
اولا السد بيتبني من قبل ما السيسي يوقع علي الاتفاقية بس انت اقرا بس الاتفاقية هتلاقي فيها بنود لذيذه جدا.
ثانيا امناء الشرطه واحد من اهم اسباب سقوط مبارك بس السوال المهم هو امين الشرطه بس اللي عنده ابراج ولا كل الفسده ..
هو مين اللي عمل امين الشرطه اسطوره مش الناس ولا هو مولود وزير دفاع ..
انا قلت فقراء مقارنة بموظفين آخرين واديك مثال واحد فقط ( موظفي البنك المركزي المصري) لا تقولي قاضي ولا عسكري ولا اي حاجه .
انا قصدي ايه بس يا عمرو انا لو ركزت ان الجيش والشرطه والقضاء هما سر الانتكاسه في مصر يبقي عامل زي بتوع ثورة يناير مشوا مبارك فقط ورواحو بيوتهم وكانهم معملوش حاجه . لو بتتكلم عن الظلم الاجتماعي بجد يبقي تتكلم عن كل الموظفين الفاسده في البلد مش الجيش والشرطه فقط ..
يعني لو انت حاكم مصر تحاكم مين وزمتك في الفساد المالي موظفين المحليات مثلا ولا بتوع الشرطه ..

عودة
أعلى