#ثيران وصنافير سعودية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
سوف اعلق على شيء مستغربه صراحة.

انا لو مكان القاضي لقمت بتعديل موعد الجلسة للنظر في القضية لسبب واحد: لقاء الرئيس المصري للملك سلمان واما اثير حوله من الطرفين من تنازل لمن ومن رضي ان يجلس مع من ثم ياتي بعدها بيومين قرار محكمة يعطي تيران وصنافير للسعودية الشكل العام يعطي انطباع مؤكد ان مصر تعبث بالقضاء وتبيع الجزر وان هناك شيء يحدث تحت الطاولة. لو كنت مكان القاضي لكان عندي على الاقل حس سياسي لكي اتنبه للتوقيت وكيف أنه صعب احتماله خصوصا على المصريين المشحونين سلفا. المصري المشحون سلفا يرى التالي:

- اعلن مجلس النواب استلام اتفاقية ترسي الحدود البحرية

- عاد البترول لمصر (حاول بعض المصريين تصوير الامر انه باوامر من ترامب الخ )

- السيسي يلتقي سلمان في القمة العربية

- قرار بمصرية تيران وصنافير (تأكدت السلسلة السابقة ان الموضوع مرتبط ببيع تيران وصنافير ولا ترامب ولا غيره)

الشكل وطريقة العرض محرجة تمنيت لو ادارها الاخوة في البرلمان المصري والحكومة المصرية بطريقة اكثر توازنا.

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

حلوه منك الجيش القوات المسلحة

تحاول ان تبريء جيشك

تذكر ان من انقلب على مرسي بحجة بيع سيناء هو الان يعيد جزر للسعوديه

الجيش المصري اكبر واعلي من ان يكون موضع اتهام وان اكون انا العبد الفقير الي الله المحامي عنه

اخى انا اريد توقيع بخط اليد
مثل توقيع السيد المبجل شريف اسماعيل على الاتفاقية
ليس طباعة اسم مبارك و تيجئ تقولى اسمه على الاتفاقية
نعم يوجد طباعة لاسم رئيس الجمهورية على قرارت لم تصل اليه
يقوم بتوقيعها نائب عنه
لكن من السهل جدا ان اتى باسم مبارك و اضعها على اى اتفاقية و اقول هذا توقيع مبارك
و هذا غير صحيح

ماشي.

ياعزيزي لو كانت مصريه لن يتخلى عنها السيسي ابدا , السيسي بحاجه ماسه جدا للمال فهل يعقل ان يفرط بجزر تطل على حقل غاز جبار على السواحل السعوديه ؟؟؟؟

نحن اكثر من عير بأنها محتله من قبل الصهاينه وكنا نقول انها تحت الادارة المصريه والان عندما طالبنا بها اصبحت غير محتله واصبحت مصريه ؟

ومهما وضع خيالكم لمبلغ افتراضي لبيع الجزر لن يصل الى قيمه كميات الغاز في السواحل السعوديه

جميع الوثائق العالميه تثبت تبعيتها لسعوديه ولكن الاعضاء المصرين لايملكون الا وثيقه كتاب مدرسه ؟!!!!
حتى كبار القاده العسكريين المصريين يحكون قصه اعارتها لمصر , ولكن لان لسيسي معارصه فهي فرصه ثمينه لاستخدام القضيه ضده وتجييش الرأي العام المصري
لا نملك الواقع يا اخي و المنطق
هل السعودية كانت غير قادرة على حماية الجزيرتين طوال 30 عام من حكم مبارك
و كانت علاقة مبارك بالملك عبدالله اكثر من الاخوات
لماذا لم تطالب مبارك بحقوقها فى استرجاع الجزرتين طوال 30 عام
لماذا ؟؟؟
اريد جواب منطقي
اسمع يا اخي تحدث بالعقل و المنطق
انت اصلا لم تعرف انها سعودية كما يزعم غير بعد توقيع الاتفاقية مثل الجميع
لا تتحدث بقي و تقولى انه من زمن و فترة طويلة معروف انها سعودية
الموضوع كله بزنس يا اخي لا يوجد حق لكم فى هذه الارض انها ارضنا
و لعلمك فقط انت دفعتم مال من اجل اخذها
هل حقا لو كانت ارضكم كنتم ستدفعون المال من اجل استرجاعها ؟؟

انتخب !!!
هم خلوا بديل من غير تخوينه
دا عميل للامريكان و دا بيقبض من قطر و دا اخوانى و دا تركياا بتدعمه و دا اسرائيل بتجنده
يا حوده والله لو حصل ايه هشوفها مصرية
انا مؤمن بمصرية الجزيرتين لو العالم كله قال انها سعودية انا هقول انها مصرية انا حر
حر والله يا عم . ورايك سيحاسبك عليه الله وحده وليس هم ولا انا .. بس فكر في موضوع علاء ده . خبير ابن خبير . ابناء عاملين يعني فاهمني هه..
يا عم والله يا رب البحر يبلع الجزيرتين عشان تروق وتبقي اتحلت من عند ربنا سبحانه وتعالي .. روق يا عم انت لو زملكاوي كنت هتروق بسرعه .

عمرو حسين من قالك ان السعوده لم تطالب بها من ايام مبارك
هناك وثائق من ايام عصمت عبدالمجيد
واعتقد عرضت هنا من قبل

سوف اعلق على شيء مستغربه صراحة.

انا لو مكان القاضي لقمت بتعديل موعد الجلسة للنظر في القضية لسبب واحد: لقاء الرئيس المصري للملك سلمان واما اثير حوله من الطرفين من تنازل لمن ومن رضي ان يجلس مع من ثم ياتي بعدها بيومين قرار محكمة يعطي تيران وصنافير للسعودية الشكل العام يعطي انطباع مؤكد ان مصر تعبث بالقضاء وتبيع الجزر وان هناك شيء يحدث تحت الطاولة. لو كنت مكان القاضي لكان عندي على الاقل حس سياسي لكي اتنبه للتوقيت وكيف أنه صعب احتماله خصوصا على المصريين المشحونين سلفا. المصري المشحون سلفا يرى التالي:

- اعلن مجلس النواب استلام اتفاقية ترسي الحدود البحرية

- عاد البترول لمصر (حاول بعض المصريين تصوير الامر انه باوامر من ترامب الخ )

- السيسي يلتقي سلمان في القمة العربية

- قرار بمصرية تيران وصنافير (تأكدت السلسلة السابقة ان الموضوع مرتبط ببيع تيران وصنافير ولا ترامب ولا غيره)

الشكل وطريقة العرض محرجة تمنيت لو ادارها الاخوة في البرلمان المصري والحكومة المصرية بطريقة اكثر توازنا.
تقول ايه لحكومة جزر الهنولولو . مستني ايه من حكومه اكتشفت ان عندها مصنع يكفي احتياجاتها بالصدفه . فشل زريع والله كأنهم بيفكروا بمخ والناس عندها جزم في دماغها مثلا بتفكر بيها ..

الجيش المصري اكبر واعلي من ان يكون موضع اتهام وان اكون انا العبد الفقير الي الله المحامي عنه

رد غير عادي. ليس تشكيكا في حضرتك لكنني صعب اصدق ان هذي اول لعضوية لك. حياك الله على العموم.

حر والله يا عم . ورايك سيحاسبك عليه الله وحده وليس هم ولا انا .. بس فكر في موضوع علاء ده . خبير ابن خبير . ابناء عاملين يعني فاهمني هه..
يا عم والله يا رب البحر يبلع الجزيرتين عشان تروق وتبقي اتحلت من عند ربنا سبحانه وتعالي .. روق يا عم انت لو زملكاوي كنت هتروق بسرعه .
محمود لو فرطنا فى ارضنا صدقني يبقي احنا كمان خوانة زى اللى عايز يفرط فيها
بعد التفريط فى الارض كل حاجة هتبقي سهلة
فاكر لما قولنا على مرسي عايز يبيع سيناء لاسرائيل و يسلم حلايب للسودان و مش عارف يدي ايه لقطر
قمنا عليه و هاجمنه و قولنا عليه خاين
التفريط فى الارض لا يوجد عليه اى مساومة
لان الوطن مش من حقك و لا من حقي دا من حق كل الاجيال اللى هتيجئ بعدنا

^_^ الله علي كل شئ قدير ومشيئة الله فوق ارادة البشر

مادام هذا الرجل الجميل يحكم مصر فتيران وصنافير ستعود للسعوديه

محمود لو فرطنا فى ارضنا صدقني يبقي احنا كمان خوانة زى اللى عايز يفرط فيها
بعد التفريط فى الارض كل حاجة هتبقي سهلة
فاكر لما قولنا على مرسي عايز يبيع سيناء لاسرائيل و يسلم حلايب للسودان و مش عارف يدي ايه لقطر
قمنا عليه و هاجمنه و قولنا عليه خاين
التفريط فى الارض لا يوجد عليه اى مساومة
لان الوطن مش من حقك و لا من حقي دا من حق كل الاجيال اللى هتيجئ بعدنا
عندك كل الحق . انت عارف المشكله في ايه ان مرسي والسيسي ولا يعرفوا شيء عن الشفافية والتواصل مع الناس .. واحد ساب الإشاعات تحاصره . والتاني اختار اغبي توقيت في العالم علشان يقرر يفتح موضوع الجزر تاني .. .
خلينا نستني ونشوف الموضوع هيوصل فين بس خليك واثق في المحكمه الدستوريه اي ان كان حكمها صعب اوي تلف وتدور القضيه متابعها ٩٠٠٠٠٠٠ محامي ..

عندك كل الحق . انت عارف المشكله في ايه ان مرسي والسيسي ولا يعرفوا شيء عن الشفافية والتواصل مع الناس .. واحد ساب الإشاعات تحاصره . والتاني اختار اغبي توقيت في العالم علشان يقرر يفتح موضوع الجزر تاني .. .
خلينا نستني ونشوف الموضوع هيوصل فين بس خليك واثق في المحكمه الدستوريه اي ان كان حكمها صعب اوي تلف وتدور القضيه متابعها ٩٠٠٠٠٠٠ محامي ..

حكم المحكمة الدستورية هيكون في صالح مصر وشعبها بأمر الله والانتخابات الرئاسية قربت وربنا يسهل ^_^

لا نملك الواقع يا اخي و المنطق
هل السعودية كانت غير قادرة على حماية الجزيرتين طوال 30 عام من حكم مبارك
و كانت علاقة مبارك بالملك عبدالله اكثر من الاخوات
لماذا لم تطالب مبارك بحقوقها فى استرجاع الجزرتين طوال 30 عام
لماذا ؟؟؟
اريد جواب منطقي
اسمع يا اخي تحدث بالعقل و المنطق
انت اصلا لم تعرف انها سعودية كما يزعم غير بعد توقيع الاتفاقية مثل الجميع
لا تتحدث بقي و تقولى انه من زمن و فترة طويلة معروف انها سعودية
الموضوع كله بزنس يا اخي لا يوجد حق لكم فى هذه الارض انها ارضنا
و لعلمك فقط انت دفعتم مال من اجل اخذها
هل حقا لو كانت ارضكم كنتم ستدفعون المال من اجل استرجاعها ؟؟

السعوديه طلبتها من مبارك بطريقه دبلوماسيه وهي بناء الجسر البحري في زمن الملك فهد ومبارك , بناء الجسر يترتب عليها اعاده الجزر لسعوديه لانها في العرف السياسي البلدين يعلمون تبعيتها لمن
مبارك كان يرفض اعاده الجزر بطريقه دبلوماسيه ايضا وهي رفض بناء الجسر بمررات غير منطقيه بانه سوف يفسد السياحه في شرم الشيخ مع ان المنطق يقول انه سينعش السياحه بشكل كبير وينعش الاقتصاد ويربط دول الخليج واسيا بأفريقيا الى اوربا عن طريق المغرب

انا اعلم ان الجزر سعوديه لان المواقع العربيه كلها كانت تعايرنا باحتلال الصهاينه لها وكنا نقول انها فعلا سعوديه ولكن تحت الادارة المصريه ,

قل لي اذا كانت مصريه لماذا يفرط السيسي بموقعها الاستراتيجي ولماذا يفرط بثروة الغاز المجاوره لها ولماذا لايلغي الحرج على نفسه ويذهب لتحكيم الدولي ؟
طبعا لا يستطيع لان جميع الادله تثبت سعوديتها ويكفي انها في داخل المياه الاقليميه السعوديه والفاصل بيننا وبين مصر هي المياة الدوليه , حتى جيولوجيا هي امتداد لسواحل السعوديه

والله ثم والله لو كانت مصريه لن يفرط احد في مصر بها سواء السيسي او غيره
ولو كانت مصريه والله لن تطالب بها السعوديه وتصل الى هذه المرحله من الخلاف

حكم المحكمة الدستورية هيكون في صالح مصر وشعبها بأمر الله والانتخابات الرئاسية قربت وربنا يسهل ^_^
صحيح جدا .. بس معلش معلومه صغيره المحكمه بتحكم بالورق فقط .. بما يرضي الله يعني .
فخلينا نتقبل الحكم منها اي ان كانت .ومنصنفش حكم أنه مع الشعب والتاني ضده . الصراحه خالد علي عامل شغل جامد في القضيه . بالتوفيق للجميع

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى