#ثيران وصنافير سعودية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عيب عليك توصفني باني من القطيع ..
لو عايز اقول رايي هقوله بحريه وكل واحد يا سيدي.
مش عشان حاطط صورته ابقي امعه اصله مش صنم وانا من قريش ..
يا باشا انا برجماتي شويه عملي شويتين يعني من غير زعل الجزر دي ولا ليها ستين لازمه اصلا .. صخر علي صخر انا روحت قريب من تيران قبل كده ..
بص للواقع الايجابي لو رسمنا الحدود مع السعوديه حقك تنقب في الميه بتاعتك وكل خير هيبقي ليك طبعا .
فانا والله ما فارق معايا الجزيرتين ببصله . المهم محدش منهم يتعدي حدوده معانا هو ده اللي فارق
الحمدلله
الآن نستطيع النوم بسلام لأن الجزيرتين مش فارقة معاك

وصخر على صخر

عيب عليك توصفني باني من القطيع ..
لو عايز اقول رايي هقوله بحريه وكل واحد يا سيدي.
مش عشان حاطط صورته ابقي امعه اصله مش صنم وانا من قريش ..
يا باشا انا برجماتي شويه عملي شويتين يعني من غير زعل الجزر دي ولا ليها ستين لازمه اصلا .. صخر علي صخر انا روحت قريب من تيران قبل كده ..
بص للواقع الايجابي لو رسمنا الحدود مع السعوديه حقك تنقب في الميه بتاعتك وكل خير هيبقي ليك طبعا .
فانا والله ما فارق معايا الجزيرتين ببصله . المهم محدش منهم يتعدي حدوده معانا هو ده اللي فارق
اخى محمود والله انا بحترمك جدا و بحترم ردودك لانك بتتقبل النقد مع انى بختلف مع كل ارائك لكن انا بحبك لانك عندك سعة صدر
لكن سؤال ليك يا اخي محمود لماذا لم يحدث اى استفتاء شعبي على الامر ؟
الشعب رافض لتسليم الجزرتين المصريتين للسعودية
اخى محمود التفريط فى الارض هيا خيانة
هذه ارض مصرية و ستظل مصرية رغم انفي الخونة
انا مؤمن ان السيسي و امثاله سيذهبون الى مزبلة التاريخ فى اقرب فرصة

للأسف لا زلت متشنج
حكم قضاءكم تعرف أنها يمضي على المصريين فقط

لو كان لكم شبر حلال فيها لما تنازل عنها القضاء العادل كما تسمونه
هذا إذا قلتم أن السيسي حرامي والقضاء يفصل كما ذكرت أنت سابقاً.
انا مش متشنج حضرتك اللي كلامك لايخلوا من نبرة التعالي ..
ثانيا انت بتفتي لان القضاء النهارده اوقف حكم ولم يحكم نهائيا لأنه ليس ذو سلطه لانهاء الموضوع
اصبر ولو ليك حق هتاخده بالقانون لان مصر مش غابه ..
وبطل تحط السيسي في جمله مش مفيده مفيش منطق الصراحه

و الاخوة السعوديين اللى بيقولك ان الجزرتين سعوديتين و الكلام دا
اقسملك لو سالت حد فيهم قبل ما يعلن الامر بيوم واحد بس كان هيقولك جزيرتين مصريتين

السعوديين يعرفونها

كثير يخطئون بها هي عموما يقال نخوة العوجا ويقصد بها ال سعود شيء من الشجاعة ويشار الى الدرعية أيضا بالعوجا لها معاني كثيرة ترجع الى قبل قيام الدولة السعودية الأولى نفس هذه الكلمة

اهم حاجة بس الناس بتوع السيسي تبقي مبسوطة و فخورة جدا برئيسها الشجاع اللى خد قرارت تصل الى الخيانة العظمى
ان تسلم ارض هيا لبلدك لدولة اخري مقابل المال فا انت عااار ان تكون مصري مش رئيس مصر

اخى محمود والله انا بحترمك جدا و بحترم ردودك لانك بتتقبل النقد مع انى بختلف مع كل ارائك لكن انا بحبك لانك عندك سعة صدر
لكن سؤال ليك يا اخي محمود لماذا لم يحدث اى استفتاء شعبي على الامر ؟
الشعب رافض لتسليم الجزرتين المصريتين للسعودية
اخى محمود التفريط فى الارض هيا خيانة
هذه ارض مصرية و ستظل مصرية رغم انفي الخونة
انا مؤمن ان السيسي و امثاله سيذهبون الى مزبلة التاريخ فى اقرب فرصة
بص يا عمرو لو انت قدامك كحاكم علاقتك بدوله زي السعوديه في كفه والجزيرتين دول في كفه تفتكر الموضوع يخلص ازاي .. والله مش بدافع عن السيسي بس الحاكم لازم يبقي عنده جزء من المؤامه .. انت عايز حل وسط يروح الباشا يقل الملك سلمان ارفع عني الحرج وروح للتحكيم الدولي وساعتها ولا ده هيزعل ولا ده هيزعل
. ويرفع الحرج عن القضاء والبرلمان لان الموضوع ملغم تماما ..

اهم حاجة بس الناس بتوع السيسي تبقي مبسوطة و فخورة جدا برئيسها الشجاع اللى خد قرارت تصل الى الخيانة العظمى
ان تسلم ارض هيا لبلدك لدولة اخري مقابل المال فا انت عااار ان تكون مصري مش رئيس مصر

الدعوات الى الجزر من قبل لا يجي السيسي مش عشان رز
من ايام الملك خالد على ما اظن طالب فيها الملك فهد واستمرت بخجل لكن الطارف الثاني يماطل

انا اشوف ان الناس يحطون وثائق وبيانات ان الجزيرتين سعوديتين
اتمنى انك تحط وثائق بالمقابل

انا مش متشنج حضرتك اللي كلامك لايخلوا من نبرة التعالي ..
ثانيا انت بتفتي لان القضاء النهارده اوقف حكم ولم يحكم نهائيا لأنه ليس ذو سلطه لانهاء الموضوع
اصبر ولو ليك حق هتاخده بالقانون لان مصر مش غابه ..
وبطل تحط السيسي في جمله مش مفيده مفيش منطق الصراحه
ياعزيزي لا يهمني سيسي ولا قضاء مصري

أريد أخرج بجملة مفيدة من كمية التناقضات العجيبة التي توجد لدى المصري الواحد

مرة السيسي خاين وباعها
مرة مش لها لازمة وصخر على صخر
ومرة الحكم للقضاء
وهلم جرا
و الاخوة السعوديين اللى بيقولك ان الجزرتين سعوديتين و الكلام دا
اقسملك لو سالت حد فيهم قبل ما يعلن الامر بيوم واحد بس كان هيقولك جزيرتين مصريتين
صادق
الفضل لحكومتنا وتحكمها في الإعلام وعدم إحياء شيء لم يحن وقته
الآن عرفت أنها سعودية و رجعت لنا
الآن هي سعودية وكأنني أعرفها من قبل تسليمها لمصر
هذا هو المعتقد لدى الكثير

تقبل ذلك

عمرو مش هما وقفوا الدعم في اكتوبر تفتكر لو الموضوع في فلوس مقابل الجزيرتين كانوا سكتوا لا والله . انا ببص الموضوع يا عمرو لقدام وسامحني مش مؤمن بنظرية المؤامره ..

من ايام الملك خالد على ما اظن طالب فيها الملك فهد واستمرت بخجل لكن الطارف الثاني يماطل
فعلا الجزر كان فيها دهب و ياقوت ومرجان وبنحاول نطلعهم بس مكنتش عارفين .. بطل فتي ..

بص يا عمرو لو انت قدامك كحاكم علاقتك بدوله زي السعوديه في كفه والجزيرتين دول في كفه تفتكر الموضوع يخلص ازاي .. والله مش بدافع عن السيسي بس الحاكم لازم يبقي عنده جزء من المؤامه .. انت عايز حل وسط يروح الباشا يقل الملك سلمان ارفع عني الحرج وروح للتحكيم الدولي وساعتها ولا ده هيزعل ولا ده هيزعل
. ويرفع الحرج عن القضاء والبرلمان لان الموضوع ملغم تماما ..
يا عم مش عايز علاقة مع السعودية ارضي اهم من علاقتي بالسعودية
مبارك كان علاقته بالملك عبدالله و السعودية افضل من علاقة السيسي بالملك سلمان مليون مرة
و كان سياسية خارجية تعتبر واحدة كانوا زى امريكا و بريطانيا فى سياسيتهم الخارجية
و بالرغم من كل دا لم يسلم مبارك تيران و صنافير
اسمع يا اخي الخائن هو من يفرط فى حبة من ارضه
هذا لا نقاش عليه
المملكة العربية السعودية لما تفتحت اى حوار مع مبارك طوال 30 عام من حكمه فى هذا الشان
لا نريد مبررات كااااااذبة
السيسي خائن من ينكر هذا فا هو مثل من ينكر ان الشمس تشرق من الشرق

كثير يخطئون بها هي عموما يقال نخوة العوجا ويقصد بها ال سعود شيء من الشجاعة ويشار الى الدرعية أيضا بالعوجا لها معاني كثيرة ترجع الى قبل قيام الدولة السعودية الأولى نفس هذه الكلمة
حنا هل العوجاء ولا به مروات .... شرب المصايب مثل شرب الفناجيل.

من أرجح القصص هي أن دعوة محمد بن عبدالوهاب رحمه الله
قال عنها المنافقين أنها عوجاء
وعندما سئل المناصرين للدعوة هل أنتم معها
ردوا عليهم بأسلوب ساخر
بأنهم مع هذه الدعوة التي يقال عنها عوجاء:
وقالوا حنا هل العوجاء

اخى مبروك عليكم السيسي الخاين اشبعوا بيه
لكن الامر لن يمر مرور الكرام تذكر كلامى هذا

اهدأوا يا سادة فمازال هناك عشرات الأحكام قادمة
مش كل ما حكم بطلع هنقعد مكرر نفس الموال

يطلق على الرياض احيانا العوجا

مش الرياض، بل كلمة لا إله إلا الله.

أكبر حسنات آل سعود على الاطلاق هي وقوفهم بارواحهم سدا منيعا لحماية هذه الكلمة. لما سقطت الدولة السعودية الاولى وهرب الامام تركي من اللصوص العثمانيين، لما عاد للدرعية متخفيا وسمع أحد الاطفال يقول "وحياة الخضر" يذكر المؤرخين أنه قال ينادى بالشرك وواحد من ال سعود حي؟ وكانت مثل النار تلتهب في صدره أن يدعى بالشرك وهو حي. وأعاد سيرة السلف الصالح وكان حكمه اكبر حكم ومملكت اكثرها اتساع وسمي بالإمام تركي لانه رجل دين ورجل دولة.

هذه اعظم حسنات ال سعود على الاطلاق ولا يشاركهم فيها اليوم في ظنى حاكم واحد وهي: حماية كلمة التوحيد.

في كتابه كتاب التوحيد الشيخ محمد بن عبدالوهاب رحمة الله عليه استشهد بكلام السلف: إن المسلمين لما قالوا لا إله إلا الله أنكر ذلك المشركون وكبرت عليهم، وصافها إبليس وجنوده، فأبى الله إلا أن يمضيها ويفلجها وينصرها. إنها كلمة من خاصم بها فلج ومن قاتل بها نصر.

لقد دخل ال سعود التاريخ المقدس غصبا عن كل اهل الارض بربط مصيرهم بكلمة لا إله إلا الله وصبرهم على الاهوال التي تعرضوا لها نصرة لهذه الكلمة التي من أجلها خلقت السموات والارض. ولهذا لما قال أهل قرى نجد عوجاء يعنون ان هذه الكلمة (لا يمكن جعلها طريقة لتنظيم المجتمع لانها اصعب من ان تطبق) و ستعرضكم لامور اكبر من احتمال اي احد، قالوا حنا هل العوجاء والتصق هذا الاسم الهائل بهم أبد الدهر.

فانظر كيف فاز بالتاريخ والمجد من اطرافه من وقف مع كلمة التوحيد! وكيف اختفى تماما من قال ان هذه الكلمة عوجاء.

إن أعظم الحسنات على الاطلاق هو إفراد الله بالعبادة ولهذا خلقت السموات والارض. وأعظم الاعمال على الاطلاق طمس معالم الشرك ولهذا بعث النبي صلى الله عليه وسلم.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى