داعش سيناء ينفذ عمليه اعدام بشعه بحق رجل ضرير يبلغ 100 سنه

بص انا منزلتش الانتخابات اصلا بس هفسرلك ليه النسبة دى
اللى نزل الانتخابات هم مؤيدين السيسى فى الاصل ولذلك ستجد نسبة الحضور تقريبا لم تتعدى ال 50 على ما اتذكر
90% من اللى حضروا انتخبوا السيسى .. فلذلك هو نجح بالنسبة الكبيرة دى
شكراً لانك فسرت لي
لكن ارجو احد يفسرلي هل حمدين صباحي ليس له مؤيدين في الاساس عشان يحصل فقط على 3%

حسبي الله ونعم الوكيل هؤلاء مرضا نفسيين
خطر على بالي مشهد الرجل الذي قطعوة في بنغازي ليبيا ويسأل البعض المغفل لماذا نقول ان داعش صنيعة الغربية اليس المستفيد من الصاق مثل هذه التهم هم الغرب و اللمحدين واعداء الدين اليس فيكم رجل الرشيد يعلم ان لن تقم لهذا المذهب دولة وحكم على قطع قرنهم

شكراً لانك فسرت لي
مؤيدين صباحي نفسهم قاطعو الانتخابات و99% من الشباب قاطعوا الانتخابات وكان يوم فضيحة لانصار السيسي اغلب اللي كانوا واقفين في طوابير الانتخابات تعدى سنهم ال60 عام !

مؤيدين صباحي نفسهم قاطعو الانتخابات و99% من الشباب قاطعوا الانتخابات وكان يوم فضيحة لانصار السيسي اغلب اللي كانوا واقفين في طوابير الانتخابات تعدى سنهم ال60 عام !
يعني انتخابات تعتبر لاغية قانونياً؟؟
اذا انا مخطئ ارجو تصححلي

شكراً لانك فسرت لي

بأمانة .. اه
خسر كل مؤيديه لما انضم لهيئة الانقاذ فى عهد الاخوان .. وبعدها بدأ يلعب على كل الاتجاهات علشان هو شخص وصولى جدا جدا جدا
على فكرة كلام انه شخص وصولى وشخص انتهازى ومكروه فى الوسط من شخص على علاقة شخصية بيه
حمدين بيلعب بمبدأ انه اشتراكى ناصرى مش اكتر .. وملوش اى شعبية

يعني انتخابات تعتبر لاغية قانونياً؟؟
اذا انا مخطئ ارجو تصححلي

لماذا هى لاغية ؟
انت دعوت لانتخابات حضر فيها عدد من الناخبين وتم الانتخاب ؟ اذا فلماذا هى لاغية ؟ لو انا مخطئ احد يصحح لى الفكرة

بأمانة .. اه
خسر كل مؤيديه لما انضم لهيئة الانقاذ فى عهد الاخوان .. وبعدها بدأ يلعب على كل الاتجاهات علشان هو شخص وصولى جدا جدا جدا
على فكرة كلام انه شخص وصولى وشخص انتهازى ومكروه فى الوسط من شخص على علاقة شخصية بيه
حمدين بيلعب بمبدأ انه اشتراكى ناصرى مش اكتر .. وملوش اى شعبية
لا مش لاغية مفيش قانون في الدستور بيحدد اقل نسبة مشاركة حتى تعتمد نتائج الانتخابات
لماذا هى لاغية ؟
انت دعوت لانتخابات حضر فيها عدد من الناخبين وتم الانتخاب ؟ اذا فلماذا هى لاغية ؟ لو انا مخطئ احد يصحح لى الفكرة
ماشاء الله كلكم رديتو في وقت واحد !!
شكلكم زعلانين علي كثير ولا تحبوني كثير
يعطيكم العافية

فين التطبيل مش فاهم انا مجبتش سيرة النظام ولا السيسي و لا انا عايش في مصر دلوقتي اساسا هطبل ليه !! حجه البليد الي مش عارف يرد يقول نطبيل

كلعاده كلامك كله ملخبط وتبني نظريات لا علاقه لها ببعض
الاخوان جماعه ارهابيه ظلاميه منحطة ولكن اختفائها فقط لن يجعل مصر جنه بين ليله وضحاها !!
ولكن سيزيح.من الطريق اناس يخلطون الدين بالسياسه يريدون الحكم بمنتهي البراجماتيه ولكن بغلاف ديني ليستطيع ذبحك ..
بالمناسبه مصر اقضل مليون مره الان من ان تتحول الي حكم ديني.اشبه بنظام الملالي !! ويحكمنا عبد المقصود وبو اسماعيل واشباهم ونعود الي عصر الظلمات !!
كلامى انا اللى ملخبط
ما انا قولتلك الاخوان فعلا غير كفئ لكن كلنا نعلم ان معظم الاتهامات لهم هيا اتهامات سياسية
و هم يدخلون الدين فى السياسية و هذا خطا فعلا
لكن هم الان في السجون و الباقي طفش من البلد
اذن ليه اى مصيبة يبقي الاخوان هم الشماعة بتاعتها
مصر افضل الان ؟؟؟
مصر الان في اسوء حالتها
مصر لم يسبق لها ان ترى مثل هذا الفشل فى العصر الحديث
كلامك ان مصر الان افضل يؤكد انك بطبل و انك مش بتراعي ضميرك
يعني مصر كل يوم بتعيش ازمة و بعد ما سمعنا انها هتبقي قد الدنيا بقت اشباه دولة
بس عنده حق لانه شبه رئيس لازم تبقي مصر فى عهده شبه دولة
انا ضد السيسي اه بس مش مع انه يتعزل او ينقلب عليه
انا مع انه يكمل مدته و نشوف بديل افضل منه لانه سئ جدا
دا علشان مصر مش علشانه
علشان مصر متستحملش ثورة تانى

مشكلة الامن انه يتعامل مع الارهابي انه مرتزقة ليس انه صاحب فكرة و منهج مؤمن بيه
القهر و الظلم هو من يولد الارهاب
مجتمع بدون قهر امني و ظلم = مجتمع خالى من الارهاب
امتعنا يا شيخ بتحليلاتك العبقرية.. بدل ما تدين وتدعى عليهم وهذا اضعف الايمان حولت الحادثة الى ان الارهابين اصثحاب فكره وطبعا الغلطة غلطة الامن لانهم مقعدوش يناقشوهم فى افكارهم.. .. يا سلام اخوانى اخوانى يعنى مفيش كلام.. يا اخى اتقى الله

امتعنا يا شيخ بتحليلاتك العبقرية.. بدل ما تدين وتدعى عليهم وهذا اضعف الايمان حولت الحادثة الى ان الارهابين اصثحاب فكره وطبعا الغلطة غلطة الامن لانهم مقعدوش يناقشوهم فى افكارهم.. .. يا سلام اخوانى اخوانى يعنى مفيش كلام.. يا اخى اتقى الله
الاخوان عملوا ليكوا فوبيا ربنا يشفيكم
اقسم بالله العظيم انا عمرى ما انضمت لاى حزب او جماعة
انا بقول راى اللى انا مقتنع بيه
كل اللى يقول كلام عكس كلام الحكومة بتقوله عليه اخوان
اللجان الالكترونية ملت المواقع
المهم بيقبضوك كويس ؟؟؟

هم عندهم مشكلة مع الأسلاميين .. يهاجمون بكل قوة كل ماهو اسلامي ..
أكاد اجزم لو ان الاخوان حزب ليبرالي ماراح نشوف كل هذه الفوبيا التي ضدهم ..
يحاربون كل ماهو اسلامي .. هم يريدون اسلام الجفري والطيب وعلي جمعه .. هذا الاسلام الذي يريدونه ..
لايريدون اسلام يقول لهم قال الله وقال الرسول وهذا حرام وهذا حلال .. يريدون زناديق مثل الجفري وشلته لكي يفصلوا لهم الدين حسب مقاسهم ..

اذكر اخر مره قام فيها الجعفري بالتحريض غلي العمليات التفجيرية او الدعوة الي للذهاب الي سوريا و الموت علي طريقه فليموتو !! وفي حين عياله هو بيتعلمو في اوروبا
اذكر اخر ليبرالي فجر نفسه !! بالمناسبه انا لسه ليببرالي
نحن لا توحد لدينا مشكلة مع كل اسلامي
لكن مع كل من يتاجر بالدين ويخلطه بالسياسيه كل تكفيري يكفر ويستحل الدم .. فقط

ياخي هناك فرق بين جمهورية وبين ملكية
معروف التعريف العلمي للملكيات لكن الجمهورية ؟؟!!
انت الآن قامت ثورة العسكر وسيطرو على سدة الحكم كم سنة للآن هل جاء رئيس من خارج المؤسسة العسكرية هنا السؤال
لو اترشح رئيس من خارج المؤسسة العسكرية متأكد انه لن يحارب ؟؟
خلي مرسلي اخواني حقير وابن ماني بقايل
ليش المؤسسة العسكرية قامت بثورة مضادة ليش مانتظرت للانتخابات المقبلة
يبدو ان الابتسامات توزع بدون وعي ياصديقي شويت منطق وصدقني محاسب على كل كلمة تقولها
النتيجة النهائية.. السيسي رئيساً لمصر بـ96.91 % مقابل 3.09 % لصباحي
مرسي يفوز بنسبة 51.73%

يعني تقنعني ان انتخابات السيسي عادلة احترم عقلي والله انك محاسب على كل كلمة تتفوه فيها

شايف كم الفرق بين النسبتين
وصباحي بس يحصل على 3.09% امام السيسي لحد هذ الدرجة ماعنده مؤيدين صباحي !!

احتقار العقول ليست من شيم الرجال

انا لم احتقر عقلك
اولا هنعيد ونزيد في نفس الفيلم المؤسسة العسكرية لم تثور علي مرسي بل انا من فعل .. صدق و الله انا من فعلها والشعب المصري مثل يناير بالظبط
وفعلا حمدين بلا اي شعبيه و ومرسي اخد 51 % لانه كان نازل امام احمد شفيق .. ولو شفيق قدام السيسي كان اخد اقل شيء 20 % لكن محدش نزل قدام السيسي لا نظام مبارك جرف النخبه السياسيه كلها
حاليا في نخبه جديدة بتتشكل

بالمناسبه مؤيدين حمدين اغلبهم منزلش .. اصلهم بيتقصمو

كلامى انا اللى ملخبط
ما انا قولتلك الاخوان فعلا غير كفئ لكن كلنا نعلم ان معظم الاتهامات لهم هيا اتهامات سياسية
و هم يدخلون الدين فى السياسية و هذا خطا فعلا
لكن هم الان في السجون و الباقي طفش من البلد
اذن ليه اى مصيبة يبقي الاخوان هم الشماعة بتاعتها
مصر افضل الان ؟؟؟
مصر الان في اسوء حالتها
مصر لم يسبق لها ان ترى مثل هذا الفشل فى العصر الحديث
كلامك ان مصر الان افضل يؤكد انك بطبل و انك مش بتراعي ضميرك
يعني مصر كل يوم بتعيش ازمة و بعد ما سمعنا انها هتبقي قد الدنيا بقت اشباه دولة
بس عنده حق لانه شبه رئيس لازم تبقي مصر فى عهده شبه دولة
انا ضد السيسي اه بس مش مع انه يتعزل او ينقلب عليه
انا مع انه يكمل مدته و نشوف بديل افضل منه لانه سئ جدا
دا علشان مصر مش علشانه
علشان مصر متستحملش ثورة تانى

اوكاي بس الانتخابات الجايه انزل انتخب لو انت محسوب زي علي التيار الثوري !!
واختار غيره
واختلاف الراي مطلوب
وانا شايف انه للسيسي مرشح الضروره 4 او 8 سنين والبلد تقف عليها رجليها و نجيب اي حد اهم حاجه التجربة الديموقراطية تكمل

واختار غيره
واختلاف الراي مطلوب
وانا شايف انه للسيسي مرشح الضروره 4 او 8 سنين والبلد تقف عليها رجليها و نجيب اي حد اهم حاجه التجربة الديموقراطية تكمل
تجربة ديموقراطية ؟؟؟
نحن فى دولة لا تسمع فيها صوت للمعارضة اى صوت معارض يطرد خارج الدولة و هديك امثلة
محمد البرادعي و عصام حجي و باسم يوسف و يسري فوده مع حفظ الالقاب
كل دول بيتقال عليهم فى الاعلام خوانة اى صوت معارض للسيسي يبقي خاين
هيا ديه فعلا الديموقراطية
تفتكر ان البلد هتقدر تمشي بالتبرعات 4 سنين كمان ؟؟؟

اذكر اخر مره قام فيها الجعفري بالتحريض غلي العمليات التفجيرية او الدعوة الي للذهاب الي سوريا و الموت علي طريقه فليموتو !! وفي حين عياله هو بيتعلمو في اوروبا
اذكر اخر ليبرالي فجر نفسه !! بالمناسبه انا لسه ليببرالي
نحن لا توحد لدينا مشكلة مع كل اسلامي
لكن مع كل من يتاجر بالدين ويخلطه بالسياسيه كل تكفيري يكفر ويستحل الدم .. فقط

الجفري زنديق كافر بالله .. يعتنق الدين الصوفي المسرف في التبرك بالقبور والتعبد بمن هم دون الله !!
فهل ستدافع عنه ؟ اما عن ذكرك ليبرالي فجر نفسه فكأنك تقول ان تفجير النفس هو علامة تجارية مسجلة للمسلمين ؟
الدين الاسلامي بريء ممن يفجر نفسه بالمسلمين وبريء من الجفري والليبرالي ايضاً ..
الدواعش والتكفيريين هو عالة على الاسلام وهو براء منهم كبراءة الذئب من دم يوسف ، ارجو عدم خلط
الامور ببعضها .. وللمرة المليار الحلال بيّن والحرام بيّن !!
كأنك اخي الكريم تقول بأن الليبرالي والجفري هم افضل من الداعشي التكفيري وهم في نظري على حد سواء
فلا فرق بين من اشرك بالله وبين من يقتل بأسم الله وهو على باطل فكلاهما لا يمتون بالاسلام بصلة ..
لكم ودي واحترامي​

انا لم احتقر عقلك
اولا هنعيد ونزيد في نفس الفيلم المؤسسة العسكرية لم تثور علي مرسي بل انا من فعل .. صدق و الله انا من فعلها والشعب المصري مثل يناير بالظبط
وفعلا حمدين بلا اي شعبيه و ومرسي اخد 51 % لانه كان نازل امام احمد شفيق .. ولو شفيق قدام السيسي كان اخد اقل شيء 20 % لكن محدش نزل قدام السيسي لا نظام مبارك جرف النخبه السياسيه كلها
حاليا في نخبه جديدة بتتشكل

بالمناسبه مؤيدين حمدين اغلبهم منزلش .. اصلهم بيتقصمو
هي فين دي النخبة اللي بتتشكل دي اذكرلي اسم واحد منهم كده؟! النظام الحالي هو نسخة بالكربون من نظام مبارك بيقدم اهل الثقة على اهل الخبرة معيار تولي المناصب مش انت مؤهلك ايه او خبراتك ايه المعيار الوقتي هو انت مع النظام ولا لا ويحبذا لو كنت معلقلك دبورة على كتافك او كنت من اتباع القضاء الشامخ يبقى مبروك عليك المنصب ياكبير وبعدين انا راضي ذمتك يا راجل هو في نظام المتحدث الرسمي باسمه امثال احمد موسى ومصطفى بكري وسيادة اللواء عبد العاطي كفتة تتوقع يطلع منة نخبة تتقدم بمصر ؟!

واختار غيره
واختلاف الراي مطلوب
:لا تعليق::لا تعليق:يعم انت عايش معانا في مصر ولا فين هي فين دي التجربة الديمقراطية دي

عودة
أعلى