رجلٌ من طائفة "يهود يحبُّون المسيح" يحرق مسجداً بأميركاً رداً على هجوم نادي المثليين بأورلاندو .. فم

amraay2009

صقور الدفاع
إنضم
4 أبريل 2010
المشاركات
7,749
التفاعل
18,379 0 0
رجلٌ من طائفة "يهود يحبُّون المسيح" يحرق مسجداً بأميركاً رداً على هجوم نادي المثليين بأورلاندو .. فما حقيقة هذه الطائفة؟

n-SS-large570.jpg


اعتقل رجلٌ أقدم على إحراق مسجد بولاية فلوريدا الأمريكية رداً على المجزرة التي ارتكبها المسلم عمر متين في ملهى ليلي للمثليين جنسياً في مدينة أورلاندو بالولاية نفسها والتي أسفرت عن مقتل 49 شخصاً في 12 يونيو/حزيران من 2016.

المعتقل الذي أحرق المسجد ينتمي إلى طائفة دينية تسمى Jew for Jesus (يهود مع المسيح) وهي طائفة يهودية لكنها تؤمن بأن نبي الله عيسى عليه السلام هو المسيح الذي بشرت به التوراة، خلافاً لما يعتقده عموم اليهود.

موقع الديلي بيست الإخباري ذكر في 15 سبتمبر/أيلول 2016 قال إن الفاعل واسمه جوزيف مايكل شرايبر قد أدخل سجن مقاطعة سانت لوسي يوم الأربعاء 14 سبتمبر /أيلول 2016 بتهمة إحراق مسجد المركز الإسلامي ببلدة فورت بيرس بفلوريدا بعد منتصف ليلة 12 سبتمبر/أيلول التي وافقت أول أيام عيد الأضحى المبارك.

المسجد الصغير يتعرّض لتهديدات منذ قام عمر متين بهجومه الإرهابي الذي استلهمه من تنظيم داعش، والصور من داخل المسجد تُظهِر الدمار الذي أحدثته النيران التي أضرمها شرايبر فانهارت بسببها الجدران.

ويواجه شرايبر عقوبة الحبس 30 عاماً في السجن إن ثبتت عليه التهمة نظراً لتاريخه الجنائي في الجنح حسب ما أفادت به وثائق المحكمة.

كراهية للمسلمين

نظرة على حساب فيسبوك الذي يخص شرايبر تكشف كم الكراهية التي يكنها للإسلام ولهجته العدائية للمسلمين، ففي إحدى مشاركاته زعم أن "الإسلام كله راديكالي"، وبعدما قتل ميكا جونسون 5 عناصر شرطة في مدينة دالاس بتكساس قام شرايبر بمشاركة مادة على فيسبوك في محاولة ليربط بين القاتل وبين الإخوان المسلمين.

يقول تقرير الديلي بيست إنه كذلك كان لحساب شرايبر على فيسبوك فائدة أن دلنا على أول خيط لمعرفة معتقده الديني، فصورة غلاف حسابه يظهر عليها رمز اليهودية المسيحية، كذلك تظهر شمعداناً يهودياً وسمكة تمثل سيدنا عيسى المسيح يتقاطعان سوياً في رسم يمثل نجمة داوود.

كذلك لدى شرايبر أكثر من 30 صديقاً على فيسبوك ينتمون إلى نفس المعتقد الديني اليهودي المسيحي، إذ أنهم إما يعلنون ذلك صراحة على حساباتهم الفيسبوكية أو أنهم يكتبون أنهم يعملون في كنيس يهودي مسيحي.


هل هو يهودي أم مسيحي؟

وكانت تقارير إعلامية سابقة قد وصفت شرايبر الذي يفيض كراهية وعداء ضد المسلمين على فيسبوك بأنه يهودي، ولكن اليهود المسيحيين والذين شاع اسمهم لدى العامة "يهود مع المسيح" يشغلون مساحة ضبابية غير واضحة المعالم وسط المشهد الديني (فـ"يهود مع المسيح" هي أيضاً مؤسسة غير ربحية معروفة تعمل على نشر معتقد اليهودية المسيحية).

العديد من أتباع هذا الدين يعرفون عن أنفسهم بلفظة "يهود"، حتى أن بعضهم يصح بالفعل إطلاق اللفظة عليه حسب تعاليم الشريعة اليهودية إما لولادتهم لأبوين يهوديين أو لاعتناقهم ديانة إحدى الطوائف اليهودية التقليدية.

كذلك يطلق هؤلاء على كهنة دينهم وقادتهم الدينيين لقب "حاخام" ويحتفلون بالمناسبات اليهودية ويؤدون صلواتهم وشعائرهم بالعبرية.

لكن الفرق الوحيد هو أن هؤلاء اليهود المسيحيين يؤمنون بأن سيدنا عيسى هو المسيح عليه السلام، وهو ما ينافي ويناقض تماماً عموم أتباع الديانة اليهودية على اختلاف طوائفها، ولهذا يصنف الشارع اليهودي هذه الطائفة والفئة على أنها فرع من المسيحية الإيفانجيلية، لا اليهودية.


لم يكن غاضباً

بروس بينسون حاخام من معبد الإصلاح اليهودي الذي كان شرايبر قليلاً ما يتردد عليه. يقول بينسون في حديث للديلي بيست "إنهم مجموعة تقع خارج نطاق الفكر اليهودي المتعارف عليه. فبمجرد قبولك فكرة أن عيسى هو مسيحك المخلص –وهو أمرٌ لا مشكلة لدي معه 100% - تكون قد اعتنقت فكرة وصورة مسيحية تفصلك عن سرب المجتمع اليهودي، حسب قوله.

كذلك ثمة فرق آخر هو أن اليهود عادة ليس لديهم نشاط تبشيري ولا يدعون الآخرين من ديانات أخرى لاعتناق دينهم، أما اليهود المسيحيون في المقابل فمعروف عنهم نشاطهم الدعوي، فمنظمة Jews for Jesus المسجلة في سجلات المؤسسات الأميركية هي بالذات معروفة بإرسال الإرساليات والدعاة لمخاطبة الناس ودعوتهم علناً في الأماكن العامة.

وقد اعترف شرايبر للحاخام بينسون أنه من أتباع طائفة اليهود المسيحيين عندما حضر إلى جلسة دراسة للتوراة ذات سبتٍ في وقت سابق من هذا العام.
المعبد اليهودي في بلدة فورت بيرس اسمه "بيت إيل إسرائيل" وهو معبد إصلاحي لا يؤمن لا بأن عيسى هو المسيح ولا ببنوته لله (عكس عقيدة أغلب المسيحيين)، بيد أن بينسون قال أنه مع ذلك رحب بشرايبر في درس التوراة مثلما يرحب بأي شخص غير يهودي.

يقول بينسون "كان يريد الدراسة. من الواضح أن رؤيتنا تختلف قليلاً، لكن لا ضير في ذلك. الأمر سيان حتى لو كان دخل وقال أنه كاثوليكي أو ميثودي أو معمداني."

وأضاف بينسون "وبصراحة لقد قدّرت صراحته في الإقرار بمعتقده، ولم يكن لدي اهتمام بتغيير معتقداته والسبب بكل صراحة أن الأمر لم يكن لينجح أصلاً."

وأفاد بينسون بأن شرايبر لم يداوم على الدروس سوى 3 أو 4 حلقات، ولا يذكر الحاخام أن شرايبر كان غاضباً أو صدامياً أو يحاول فرض معتقداته على بقية أفراد الرعية.

ويشبّه بينسون الوضع بالقول "إن كنت أنا أبيع سيارات الشيفروليه وأنت تحاول الترويج لسيارة البويك، فاخرج من منزلي. بيد أنه لم يكن يخرج."

والواقع أن بينسون كاد ينسى كل أمر شرايبر برمته لولا أن أبا شرايبر، واسمه آرثر، حضر شخصياً إلى أمام المعبد اليهودي مساء الأربعاء. واتضح حينها أن جد شرايبر، واسمه آرثر أيضاً، كان في سالف الزمان عضواً من أفراد رعية معبد "بيت إيل إسرائيل"، ثم غادر منذ سنوات وتوفي. أما آرثر وزوجته، والدا شرايبر، فليسا من مرتادي هذا المعبد ولا صلة تجمعهما به.

ولكن عندما داهمت الشرطة منزل شرايبر يوم الأربعاء استقل آرثر والد جوزيف سيارته وطفق يطوف في أحياء وأرجاء المكان.

وفي تفسير ذلك قال بينسون في الختام "الظاهر أنه فيما كان بينه وبين نفسه يتساءل عن إجابة لقضيته وما هو فاعل وإلى أين يذهب، ساقته سيارته إلى المعبد."


 
المقال الأصلى

Jew for Jesus Arrested for Torching Omar Mateen’s Mosque
49132799.cached.jpg

Joseph Schreiber belongs to a religious sect of self-identified Jews who believe Jesus is the messiah.

09.15.16 8:38 PM ET
The man arrested for setting fire to the mosque of , who murdered 49 people at a gay nightclub in Orlando, describes himself as a Jew for Jesus, a religious sect that believes Jesus is the messiah.

Joseph Michael Schreiber was booked into the St. Lucie County Jail on Wednesday on charges that he set fire to the Islamic Center of Fort Pierce, Florida, . Photos from , which has received threats since Mateen’s ISIS-inspired terrorist attack, show collapsed walls and fire damage. Schreiber faces at least 30 years in prison if convicted because of his prior felony history, according to court documents. Police said Schreiber after he was arrested.

Schreiber’s Facebook profile features abundant anti-Muslim rhetoric. In one post, he proclaimed “ALL ISLAM IS RADICAL.” And after Micah Johnson killed five police officers in Dallas, Schreiber shared a post attempting to link the shooter with the Muslim Brotherhood.

The first clues to Schreiber’s religious beliefs also come from his Facebook page, where his cover photo features the seal of messianic Judaism. It shows a menorah and a Jesus fish intersecting to form the Star of David.

49132177.cached.jpg

VIA FACEBOOK
Many of Schreiber’s three dozen Facebook friends also self-identify with Messianic Judaism, either proclaiming themselves members of the faith in their profiles, or saying that they work at Messianic Jewish synagogues.


Previous media reports described Schreiber, who spewed anti-Muslim hate on Facebook, as Jewish. But Messianic Jews, colloquially known as Jews for Jesus, occupy a nebulous space in the religious landscape. (Jews for Jesus is also a recognized nonprofit organization that promotes a type of Messianic Judaism.)

Many adherents would describe themselves as Jewish, and some even fit the bill under Jewish law, having been born to Jewish parents or converted into traditional Jewish denominations. They often refer to their religious leaders as rabbis, observe Jewish holidays, and conduct services in Hebrew. Yet Messianic Jews accept Jesus as the messiah, in stark contrast to mainstream Jews who do not. They are typically not acknowledged as Jewish by mainline Jewish denominations, and often grouped as a type of evangelical Christianity.

They are “outside the parameters of accepted Jewish thinking,” Bruce Benson, the rabbi of a Reform Jewish temple briefly attended by Schreider, told The Daily Beast.

“Because once you accept Jesus as your messiah—which, I’m 100 percent fine with that—but once you do that, you’ve accepted a messianic imaging that really sort of separates you out from the Jewish community,” Benson said.

And, while Jews don’t typically proselytize to people outside the religion, Messianic Jews are known for their recruitment efforts. Jews for Jesus (the registered 501c3, in this case) is for dispatching flocks of recruiters to accost people in public areas.

But Schreiber also openly admitted to being a Jew for Jesus to Rabbi Benson when he showed up to a Saturday Torah study earlier this year. Fort Pierce’s Temple Beth El Israel is a Reform congregation and don’t believe that Jesus was a messiah or a son of God, but Benson says he welcomed Schreiber to the Torah study as he would any other non-Jew.



“He wanted to study,” Benson said. “Clearly our visions are a tad different, but that’s OK. It would be the same as if he walked in and said he was Catholic or Methodist or Baptist.”

“And, bluntly, I appreciated that he was clear in his belief. I had no interest in getting him to change his beliefs, because frankly, it wasn’t gonna work,” he added.

Schreiber only stuck around for three or four lessons, according to Benson. The rabbi doesn’t remember him being angry or confrontational, or trying to push his beliefs on members of the congregation.

“If I’m selling Chevrolets and you’re pushing Buicks, get out of my house,” Benson said. “But he wasn’t.”

In fact, Benson might’ve all but forgotten about Schreiber had his father, Arthur, not shown up on the synagogue’s steps on Wednesday evening.

It turns out Schreiber’s grandfather, also named Arthur, was once a member of Temple Beth El Israel. He left many years ago and had since passed away. The younger Arthur Schreiber and his wife were not members of the synagogue, and had no contact with the temple.

But when police showed up at the Scheibers’ door on Wednesday, Joseph’s father got in his car to drive around.

“And apparently, in answering his own issue of what do I do, where do I go, came to the temple,” Benson said.

 
عودة
أعلى