روسيا تعلن تزويد الجيش المصري بالأسلحة بشكل مباشر

لا اعتقد انها ستكون عقبة او ان تطوير الابرامز و الاف 16 سيقلب ميزان القوى فى الشرق الاوسط لصالحنا
يجب استخدام اسلوب اخرى لاقناع الامريكان بانه يجب تطوير هذه الاسلحة لاننا لدينا مخزون ضخم منها يجب تحديثه
بل سيقلب موازين القوى 200طائرةمطورة f-16مطورة عادى ؟+رافال +سوخوى 35 +باك فا وj31؟
كل ده عادى ؟لو تم تطوير اسطول الفالكون اخى الفاضل هيصبح تهديد خطير جدا على الصهاينه
كذالك الامر بالنسبه للابرامز m1a1 فقط لو تم حتى تطوير نصف مانملك يعنى بتتكلم في حوالى 600دبابه تقريبا
ده عدد يكفى جيش لوحده شوف الفرق بين الابرامز m1a1 ,m1a2

انا جالي عقده من الاف 16 المصريه بسبب التعنت الامريكي في تطوريها
وايضا الابرامز ليس من السهوله موافقتهم علي رفعها للمستوي 2
لكن مع الاتجاه الي الروس والفرنسين
اظن امريكا سترضخ لمصر في صفقات كثيره ع
كانت معترضه عليها
معنى موافقة أمريكا على تطوير f-16ودبابات الابرامز
يعنى بالمختصر المفيد أمريكا عملتلك جيش من جديد بمعدات تعيش 30سنه قدام
ده مستحيل الان مع أوباما طب لما تيجى هيلارى كلينتون استاذه الربيع العربى ولا ترامب المجنون ايه الى هيحصل؟
مع العلم ان الاثنين تعهدوا لإسرائيل بالحفاظ على تفوقها العسكرى في المنطقه اذن فيجب ان نتجه شرقا للضرورة القصوى

بل سيقلب موازين القوى 200طائرةمطورة f-16مطورة عادى ؟+رافال +سوخوى 35 +باك فا وj31؟
كل ده عادى ؟لو تم تطوير اسطول الفالكون اخى الفاضل هيصبح تهديد خطير جدا على الصهاينه
كذالك الامر بالنسبه للابرامز m1a1 فقط لو تم حتى تطوير نصف مانملك يعنى بتتكلم في حوالى 600دبابه تقريبا
ده عدد يكفى جيش لوحده شوف الفرق بين الابرامز m1a1 ,m1a2

j31 و باك فا و سوخوي 35 انا اللى اعرفه انها ميج 35 اللى جاية و التمساح للميسترال لكن معرفش بصراحة عن باقية المقاتلات اللى قولت عليها
ثانيا بعد دخول ال اف 35 لاسرائيل الوضع اختلف جدا لصالحهم للاسف
و بعدين مين قالك اننا هنطور ال 200 طائرة كلها على الاقل ممكن نص الاسطوال
اما بالنسبة للدبابة فا اعتقد انه بشوية سياسية و ضغط على الامريكان نقدر نطور الابرامز و الاف 16
عالم السياسية مفهوش مستحيل

j31 و باك فا و سوخوي 35 انا اللى اعرفه انها ميج 35 اللى جاية و التمساح للميسترال لكن معرفش بصراحة عن باقية المقاتلات اللى قولت عليها
ثانيا بعد دخول ال اف 35 لاسرائيل الوضع اختلف جدا لصالحهم للاسف
و بعدين مين قالك اننا هنطور ال 200 طائرة كلها على الاقل ممكن نص الاسطوال
اما بالنسبة للدبابة فا اعتقد انه بشوية سياسية و ضغط على الامريكان نقدر نطور الابرامز و الاف 16
عالم السياسية مفهوش مستحيل
لابد من ادخال طائرة جيل خامس عزيزى f-35 قاتله وتهدد الامن القومى لو فعلا اثبت جدارتها وصح مايقال عنها ستصبح
كارثه فيما يخص التخفى والشبحيه يعنى يجيلك الضربه ومتعرفش جت منين واظن ان الدول العربيه ستتحرك سريعا
وهذا مانراة من زيارات للصين وتحسن في العلاقات مع روسيا تحسبا للتعنت الامريكى
تطوير نصف الاسطول f-16جيد ياريت يوافقوا قول يارب مع العلم لو وافقو التطوير هياخد من5-7سنين لو العدد كبير
تطوير الابرامز أيضا لو نصف العدد يعنى بتتكلم في 600دبابه عدد كبير جدا وأيضا نشوف يامسهل الحال يارب

لابد من ادخال طائرة جيل خامس عزيزى f-35 قاتله وتهدد الامن القومى لو فعلا اثبت جدارتها وصح مايقال عنها ستصبح
كارثه فيما يخص التخفى والشبحيه يعنى يجيلك الضربه ومتعرفش جت منين واظن ان الدول العربيه ستتحرك سريعا
وهذا مانراة من زيارات للصين وتحسن في العلاقات مع روسيا تحسبا للتعنت الامريكى
تطوير نصف الاسطول f-16جيد ياريت يوافقوا قول يارب مع العلم لو وافقو التطوير هياخد من5-7سنين لو العدد كبير
تطوير الابرامز أيضا لو نصف العدد يعنى بتتكلم في 600دبابه عدد كبير جدا وأيضا نشوف يامسهل الحال يارب
يا اخي انا معك انه يجب ادخال مقاتلة جيل خامس لكن لا يوجد مشروع ناضج غير المشروع الامريكي
الروسي والصيني لم يدخلوا الخدمة بعد فى جيوشهم لذلك يجب جلب المزيد من الرافال و تطوير الاف 16
و ان شاء الله امريكا هتوافق لان علاقة الجيش المصرى و الجيش الامريكي جيدة منذ الثمنينات و اقوى حتي من العلاقات السياسية

يا اخي انا معك انه يجب ادخال مقاتلة جيل خامس لكن لا يوجد مشروع ناضج غير المشروع الامريكي
الروسي والصيني لم يدخلوا الخدمة بعد فى جيوشهم لذلك يجب جلب المزيد من الرافال و تطوير الاف 16
و ان شاء الله امريكا هتوافق لان علاقة الجيش المصرى و الجيش الامريكي جيدة منذ الثمنينات و اقوى حتي من العلاقات السياسية
ان شاء الله
كل التوفيق لبلدى الحبيبه مصر وسائر بلاد المسلمين

عودة
أعلى