الهند تفاوض الروس علي شراء الثلاث فرقاطات الجريجروفيتش

المشكله عند اوكرانيا على ما اعتقد ممكن يكون اتمارس ضغط عليهم انهم ما يبعوش المحركات لمصر الروسيا وفى نفس الوقت فيه غرامات ماليه لتأخير تسليم المحركات لروسيا وخلاف للعقود ...
مجرد اعلان روسيا عن توقف القطع الثلاثه وعرضهم للبيع بسبب المحركات دى ورقت ضغط على الاوكرانيين ولو روسيا صعدت الموقف اوكرانيا هتلحس تراب الاسفلت ...
تيجى الهند والله انا هشيل التلاثة حتت وهشيل المحركات التلاته من اوكرانيا والاطراف وافقت لكن فى نص العقد بين روسيا والهند انه يحق للهند بيع الثلاثة قطع لطرف ثالث بعد موافقة روسيا
الهند استفادت انها حلت مشكله بين حليفين ليها (روسيا واكرانيا ) + هتطلع بسبوبه حلوه من الشغلانه دى رادارات سونارات براهموس الى لو دخل الخدمه عندنا الهند مش هتلاحق على الطلبيات ...
روسيا اخدت دولاراتها كامله ومخسرتش حاجه بل بالعكس هتستخدم الدولارات فى تمويل مشاريع بحريه اخرى
مصر هتستفاد 3 قطع بحريه بلطجيه وكسبت الهند فى صفها وفى المستقبل ممكن نستغل علاقتنا مع الهنود ونحاول نقرب وجهات النظر بينهم وبين باكستان وممكن زى ماقلت لحضرتك قبل كده اننا ممكن نشوف ثاندر مصريه محمله بالبراهموس ...
ولما وجهات النظر تتقارب بين الهند وباكستان برعايه مصريه تبقى مصر خفت ضغط جبهه عنيفه كانت ممكن تواجه الصين وتبقى مصر خلت الصين وروسيا يتفرغوا ويتسلوا بأمريكا ونبقى كسرنا كل دوائر الحصار الى اهل الشر فرضوها على العالم ...
التخطيط الاستراتيجى متعه وفن نفسى اقعد قعده واحده بس مع الشخص الذى وضع الخطوط العامه لتلك الاستراتيجيه ... دماغ متكلفه بجد ... دماغ مخلصه لله وللوطن
ودى طبعا وجهة نظرى الشخصيه لأن الأمر لو بيدى سوف اديره بهذه الطريقه لتحقيق مكاسب عسكريه + مكاسب سياسيه لى ولحلفائى ...
لفه كبيره اوي و اعتقد غير قابله للتحقيق
عموما خد الخبر ده

Proj 11356 Admiral Butakov, Admiral Istomin & Admiral Kornilov & possibly first three of class will be sold to India
و خد الخبر ده كمان

Project 11356 Admiral Grigorovich commissioned today but may end up India Navy with the rest of the class of six
يبدوا ان الهند ستملك 12 قطعه من المشروع 11356 التالور و الجريجروفيتش

ولما وجهات النظر تتقارب بين الهند وباكستان برعايه مصريه تبقى مصر خفت ضغط جبهه عنيفه كانت ممكن تواجه الصين وتبقى مصر خلت الصين وروسيا يتفرغوا ويتسلوا بأمريكا ونبقى كسرنا كل دوائر الحصار الى اهل الشر فرضوها على العالم ...
الهند و باكستان من اكثر اسواق الاسلحة استهلاكا فى العالم , محدش هيسمحلك تقرب وجهات النظر ما بينهم , لا الصين ولا روسيا و لا أمريكا ولا فرنسا اللى داخلة بتقلها فى صفقة رافال قد كدا مع الهند

المشكله عند اوكرانيا على ما اعتقد ممكن يكون اتمارس ضغط عليهم انهم ما يبعوش المحركات لمصر الروسيا وفى نفس الوقت فيه غرامات ماليه لتأخير تسليم المحركات لروسيا وخلاف للعقود ...
مجرد اعلان روسيا عن توقف القطع الثلاثه وعرضهم للبيع بسبب المحركات دى ورقت ضغط على الاوكرانيين ولو روسيا صعدت الموقف اوكرانيا هتلحس تراب الاسفلت ...
تيجى الهند والله انا هشيل التلاثة حتت وهشيل المحركات التلاته من اوكرانيا والاطراف وافقت لكن فى نص العقد بين روسيا والهند انه يحق للهند بيع الثلاثة قطع لطرف ثالث بعد موافقة روسيا
الهند استفادت انها حلت مشكله بين حليفين ليها (روسيا واكرانيا ) + هتطلع بسبوبه حلوه من الشغلانه دى رادارات سونارات براهموس الى لو دخل الخدمه عندنا الهند مش هتلاحق على الطلبيات ...
روسيا اخدت دولاراتها كامله ومخسرتش حاجه بل بالعكس هتستخدم الدولارات فى تمويل مشاريع بحريه اخرى
مصر هتستفاد 3 قطع بحريه بلطجيه وكسبت الهند فى صفها وفى المستقبل ممكن نستغل علاقتنا مع الهنود ونحاول نقرب وجهات النظر بينهم وبين باكستان وممكن زى ماقلت لحضرتك قبل كده اننا ممكن نشوف ثاندر مصريه محمله بالبراهموس ...
التخطيط الاستراتيجى متعه وفن نفسى اقعد قعده واحده بس مع الشخص الذى وضع الخطوط العامه لتلك الاستراتيجيه ... دماغ متكلفه بجد ... دماغ مخلصه لله وللوطن
ودى طبعا وجهة نظرى الشخصيه لأن الأمر لو بيدى سوف اديره بهذه الطريقه لتحقيق مكاسب عسكريه + مكاسب سياسيه لى ولحلفائى ...

والله اخى أنتى دماغ متكلفة.
سامحنى على التعبير ولكن لو تم ما تتوقعة يبقى لازم تدخل مع الفريق الأستراتيجى المصرى.
تفكير خارج الصندوق.

لفه كبيره اوي و اعتقد غير قابله للتحقيق
عموما خد الخبر ده
وهوه التخطيط الاستراتيجى إيه غير لفه كبيره جدا لا تخطر على بال أحد لكن نتائجها محسومه ومحسوبه لو تم التنفيذ بدقه
فن التخطيط لحصار الدوائر وتطويقها وحصارها ثم إحتوائها وكسرها قليل جدا فى العالم من يملك علومه واساليبه والمهاره فى تنفيذه ورجال مصر المخلصين فى المقدمه الى الان والحمد لله

Proj 11356 Admiral Butakov, Admiral Istomin & Admiral Kornilov & possibly first three of class will be sold to India
و خد الخبر ده كمان

Project 11356 Admiral Grigorovich commissioned today but may end up India Navy with the rest of the class of six
يبدوا ان الهند ستملك 12 قطعه من المشروع 11356 التالور و الجريجروفيتش
التوظيف لكل هذه الفرقاطات كيف سيكون فعلا لو امتلكتها الهند ؟
هل احلال وتجديد!
هل لبسط نفوذ بحرى ! وضد من ! الصين ! الصين بحريا لايوجد منافس لها .....
هتنشط الهند بحريا لكى تهدد الصين ! الصين هتنشط باكستان وهتقرف الهند ! والمنطقه تولع !
ولا اخدهم كلهم فى حضنى واقرب وجهات نظر واحسن العلاقات واستفاد من الكل ! وبدل ما المنطقه دى كانت هتولع بسبب تخطيط سليم تتفرغ للتنميه وعايزين يتسلحوا عادى لكن الوضع مش هيكون متدهور
عموما لوفعلا اقتنتها الهند فليس لدى ما يقال الا ان اقول لهم : بالتوفيق

التعديل الأخير:
الهند و باكستان من اكثر اسواق الاسلحة استهلاكا فى العالم , محدش هيسمحلك تقرب وجهات النظر ما بينهم , لا الصين ولا روسيا و لا أمريكا ولا فرنسا اللى داخلة بتقلها فى صفقة رافال قد كدا مع الهند
يبقى انا ادخل فى وسطهم واخد كل الى انا محتاجه منهم وكان ممنوع عنى زمان
وعلى الفكره العالم بيتغير الان والتحالفات والقوى على الارض بيعاد ترتيبها من جديد والى مش هيفرض اسلوبه وتفكيره وايقاعه هيتطحن ...

ما تستهونش بمصر وبقوتها بكل اشكالها

والله اخى أنتى دماغ متكلفة.
سامحنى على التعبير ولكن لو تم ما تتوقعة يبقى لازم تدخل مع الفريق الأستراتيجى المصرى.
تفكير خارج الصندوق.
والله ده انا غلبان والله 7 صنايع والبخت ضايع
لو فعلا الامر بإيدى فى حدود معلوماتى المتواضعه جدا عن التخطيط واستراتيجياته هنفذ الخطه دى بس لو فعلا الامر بإيدى

ثانيا بأشكر حضرتك على إطرائك جزاك الله خيرا

بعيدا عن كثير من النظريات الخياليه فى الموضوع
الموضوع لا يتعدى مجامله هنديه للروس للتخلص من النسخ الباقيه مقابل عرض روسى بتعاون كامل فى بناء مشروع الحامله الهنديه INS Vishal مبنيه على اساس نسخه حامله الروس المستقبليه
Project 23000E shtorm , فرنسا والولايات المتحده فى منافسه مع الروس ولكن هناك بعض التحفظات لديهم متعلقه بمطالب الهنود

بعيدا عن كثير من النظريات الخياليه فى الموضوع
الدنيا من غير خيال تبقى كئيبه ممله قالب جامد من العلاقات والافكار التى لا تتغير وحينها يكون على الدنيا السلام ...
دول شرق اسيا كان فى الستينات التقدم والتطور بالنسبه ليهم خيال وحلم ... خططو صح وصبروا على النتائج وكان لهم ما ارادو وخططوا
روسيا فى عهد بوتين تغيير شامل فى اسلوب التفكير والتخطيط وحتى التنفيذ فى ظرف 12 سنه اعاد لروسيا هيبتها وقوتها بسبب انه يمتلك خيال وحلم خطط له جيدا ولديه الادوات التى ساعدته على التنفيذ ...
الموضوع لا يتعدى مجامله هنديه للروس للتخلص من النسخ الباقيه مقابل عرض روسى بتعاون كامل فى بناء مشروع الحامله الهنديه INS Vishal مبنيه على اساس نسخه حامله الروس المستقبليه
Project 23000E shtorm , فرنسا والولايات المتحده فى منافسه مع الروس ولكن هناك بعض التحفظات لديهم متعلقه بمطالب الهنود

متفق مع حضرتك فى الجزئيه هذه

موضوع التسليم ياتي بعد دراسه احتياجاتك الفعليه يعني انت محتاج الجريجروفيتش و لا مش محتاجها من الاصل تمام زي السيركو LPD الفرنسيه صرفت النظر عنها تماما لانك فضلت الميسترال
يا ريس عندك اكتر من نص الاسطول بيودع وعايز احلال وتجديد
وانت سيد العرفين

أنا عايز ابلغ المشرفين عنك بصراحة .....
لانك بتقول كلام زي الفل تحليل جميل حالم بعض الشئ
لكن انا انا اعتبره واقعي تحياتي

أنا عايز ابلغ المشرفين عنك بصراحة .....
لانك بتقول كلام زي الفل تحليل جميل حالم بعض الشئ
لكن انا انا اعتبره واقعي تحياتي
تحياتى ليك يا ابو عصام ...
الاخلاق وحب الخير للبشريه عامل مهم جدا فى التخطيط وموجه اساسى للسياسه بكل اشكالها
عامل الناس كما تحب ان تعامل

يا ريس عندك اكتر من نص الاسطول بيودع وعايز احلال وتجديد
وانت سيد العرفين
اصلا الكوني و الجيانجهو قطع خارج الحسابات و غير قادره علي اي مواجهه حقيقيه اما النوكس فقطعتين متهالكتين من السبعينات القطع المؤثرة لديك البيري في المقام الاول مع الديسكوبرتا في اخر الترتيب
لذلك تعاقدت علي الفريم مع 4 جويند و منتظر التعاقد علي المزيد من القطع

ازيك يا دكتور منور المنتدي
كمان في كلام انها تشيل الست فرقاطات 3+3
هتشيلهم ومصر مش هتاخدهم غالبا مصر هتتجه لأسطول غربي صرف في قدرتة الضاربة

هتشيلهم ومصر مش هتاخدهم غالبا مصر هتتجه لأسطول غربي صرف في قدرتة الضاربة
طيب و الكلام عن قطع بحريه من الصين و روسيا ما اصله
عموما انا مقتنع ان الشق البحري القادم ايطالي فرنسي

طيب و الكلام عن قطع بحريه من الصين و روسيا ما اصله
عموما انا مقتنع ان الشق البحري القادم ايطالي فرنسي
مفيش كلام حوالين بحري روسي ولا صيني

كلها اجتهادات

بص يا حاج AL RAGH @AL RAGH

دلوقتي بقى عندك امر واقع جديد

1 فريم
2 ميسترال
4 جاويند

وهنعتبر ان 4 تايب 209 الماني كفاية مؤقتا في البحر مع الروماو

الخطوة البديهية لو معاك قرشين هي تعزيز اسطول الفريم

بس كده

بص يا حاج AL RAGH @AL RAGH

دلوقتي بقى عندك امر واقع جديد

1 فريم
2 ميسترال
4 جاويند

وهنعتبر ان 4 تايب 209 الماني كفاية مؤقتا في البحر مع الروماو

الخطوة البديهية لو معاك قرشين هي تعزيز اسطول الفريم

بس كده
طيب الميسترال بتفرض عليك تسليح بحري بقدرات معينه تتجاوز قدرات الفريم و الجويند الموجود لذلك يجب تغطيه هذا العجز

عودة
أعلى