مباحثات بين مصر وبوينج لشراء معدات عسكرية متعددة تتضمن الاباتشي

اعتقد انه لو هناك تفوض على الهورنيت اعتقد ان نقطة الاختلاف الاساسية ستكون وقت التسليم ونفس الوضع بالنسبة للتايفون الا ان جاءت التايفون من المخزون العسكري الايطالي او الاسباني وتعتبر حديثة

تطوير الـ VIPER يكلفنا أد إيه تقريباََ طبقاََ لأعداد الـ BLOCK-32/40 ..

تقريبا غالى يجاك ....تطوير ال mlu اصلا برامج ...يعنى تطوير بدن على افينوكس وحركات كده
اعتقد لو هنطور مقاتله واحده تطوير mlu شامل هيبقى اقل قليلا من شراء مقاتله جديده
على ما اذكر ان باكستان مثلا طورت حوالى 32 بلوك 15 عندها ب1.3 مليار دولار تقريبا

الاقرب هو تطوير الاباتشي للنسخ الاحدث والسماح بالونج بو وصواريخ هيل فاير من الجيل الجديد هذا ما اتوقعه من بويننج

اما بالنسبة لي لوكهيد مارتن فلا اتوقع اكثر من تطوير بعضصبرة من ال ف16 بلوك 40 الى الفيبر او الى بلوك 52

يسلام على الاخبار الحلوه المهم تحديث الموجود و اليجي جديد يكون بتسليح محترم وهو ده النظام الجديد و لو مش عجبهم السوق مفتوح شرق و غرب
:CH::لايتنج::رافال::أباتشي::كا52::غ::مصر:

هو الأقرب طبعا الأباتشي ... لكن مع بوينج وكلمة مفاوضات كل شيئ وارد

تطوير الـ VIPER يكلفنا أد إيه تقريباََ طبقاََ لأعداد الـ BLOCK-32/40 ..

تطوير الفايبر ماعتقدش هايتم على الاسطول بالكامل لأنك كده بتحول الكل لنسخ هجومية زي الصوفا الاسرائيلي وانت عندك نسخ عايزها للدفاع الجوي فايمشي معاها تطوير الـMLU افضل

على العموم اعتقد تكلفة التطوير لكل مقاتلة لن تقل عن 40 مليون تقريبا يعني لو طورنا مثلا 30 - 60 مقاتلة كبداية هاتتكلف 1.2 - 2.4 مليار

احنا لينا عندهم حوالي 4 مليار دولار أتمنى تطوير جزأ من الاف 16 لكن لو مش هناخد جزأ مهم من زخائرها الممنوعه بصراحة يكون حرام فيها التطوير بمبالغ كبيرة + التعاقد على 2 امباسدور + التعاقد على 400 ابرامز m2 مره واحده كدا لو ينفع + 10 اباتشي بلوك 3 برادار اللونج بو وتطوير الموجود بالخدمة على دفعات ولو نقدر نطور الباتريوت كمان تبقى كدا اتعشت بصراحة

الواحد مش عارف يقول ايه علي الاخبار الحلوة دي ...مابين قربك وخوفي عليك من فضلك يااوباما ادفع اللي عليك:لايتنج:

زيادة اعداد وتطوير الموجود لاحدث طراز من الاباتشي خبر رائع جدا ..سيجعل من سلاح المروحيات المصري رقم 1 في الشرق الاوسط مع الكا-52 ذات العدد المحترم والمي-35 وغيرها .. اف-ايه/18 سوبر هورنت ايضا لو حدث سيكون لدينا رافال وميغ-35 وميراج-2000 و اف-16 مطورة للبلوك 52 واف/ ايه- 18 وثاندر وسوخوي-35 يعني حاجة محصلتش في التاريخ بصراحة غير باقي القطاعات البرية والبحرية .. لو في سباق تسلح في الشرق الاوسط سنفوز فيه بالتأكيد تنوع رائع من الشرق والغرب كما ونوعا
:CH::CH:
ميراج و رافال و اف 16 و سوبر هورنيت و سوخوي و ميج في جيش واحد !!!!!!!!!! :D

الاباتشي و تحديث الاف 16 كفاية من امريكا لحد دلوقتي اتمني من كل قلبي زيادة اعداد الرافال جوهرة في السماء 60 طائرة مع تحديث الاف 16 =سلاح جو محترم

تطوير الفايبر ماعتقدش هايتم على الاسطول بالكامل لأنك كده بتحول الكل لنسخ هجومية زي الصوفا الاسرائيلي وانت عندك نسخ عايزها للدفاع الجوي فايمشي معاها تطوير الـMLU افضل

على العموم اعتقد تكلفة التطوير لكل مقاتلة لن تقل عن 40 مليون تقريبا يعني لو طورنا مثلا 30 - 60 مقاتلة كبداية هاتتكلف 1.2 - 2.4 مليار
اذا كان سعر ال اف 16 بلوك 60 سعرها 60 مليون دولار ازاي بقي تحديث بلوك 40 لي 52 يتكلف 40 مليون دولار

اذا كان سعر ال اف 16 بلوك 60 سعرها 60 مليون دولار ازاي بقي تحديث بلوك 40 لي 52 يتكلف 40 مليون دولار

أولا انا اتحدث عن تطوير الفايبر يعني من بلوك 15 او بلوك 32 للفايبر وليس بلوك 40 لبلوك 52 ..

ثانيا ثمن الاف 16 بلوك 60 ليس 60 مليون بل 80 مليون دولار طبقا لسعر صفقة الـ80 بلوك 60 الاماراتية التي قّدّرت آنذاك بحوالي 6.4 مليار دولار ولو حتى فرضنا ان سعر المقاتلة من خط الانتاج مباشرة بدون اية اضافات سيكون 60 مليونا فهذا طبقا لأسعار نهاية التسعينيات ( 1998 - 2000 ) ولكن الان باحتساب معدلات التضخم فإن سعر المقاتلة من خط الانتاج سيكون 90 مليون دولار ولنا اذا ان نتخيل سعر الفايبر الجديدة الذي لن يقل عن 100 - 110 مليون دولار من خط الانتاج .. وكل هذا بدون احتساب اي قطع غيار او تدريب او معدات صيانة ودعم وتسليح وخلافه ...

التعديل الأخير:
أولا انا اتحدث عن تطوير الفايبر يعني من بلوك 15 او بلوك 32 للفايبر وليس بلوك 40 لبلوك 52 ..

ثانيا ثمن الاف 16 بلوك 60 ليس 60 مليون بل 80 مليون دولار طبقا لسعر صفقة الـ80 بلوك 60 الاماراتية التي قّدّرت آنذاك بحوالي 6.4 مليار دولار ولو حتى فرضنا ان سعر المقاتلة من خط الانتاج مباشرة بدون اية اضافات سيكون 60 مليونا فهذا طبقا لأسعار نهاية التسعينيات ( 1998 - 2000 ) ولكن الان باحتساب معدلات التضخم فإن سعر المقاتلة من خط الانتاج سيكون 90 مليون دولار ولنا اذا ان نتخيل سعر الفايبر الجديدة الذي لن يقل عن 100 - 110 مليون دولار من خط الانتاج .. وكل هذا بدون احتساب اي قطع غيار او تدريب او معدات صيانة ودعم وتسليح وخلافه ...
معلش انا افتكرتك بتتكلم عن البلوك 40 اعتذر منك

من ضمن منتجات بوينج :

1- H-6U

2- E-3
:)

3- CH-47

4- C17

5- KC-46A

6- P-8A

7- PHANTOM BADGER
تعمل مع مروحيات أوسبري أو شينوك لقوات التدخل السريع و 999

8- V-22

لو فرضنا انها التايفون فلا اعتقد اسبانيا بل ايطاليا .. وممكن تبقى اف 18 .. وممكن شائعة التايفون للضغط للحصول على الاف 18 .. زي صفقة الكيلو 636 السياسية للضغط الناتج عنه الحصول على التايب 209
بعد صفقة الكويت صعب تاخد سرعة تسليم باعتقادي
اما اسبانيا فانت عاوز اطلس من حصتها وهي عاوزة تتنازل عن حصتها في ٢٠ تايفون ترانش٣ لذلك هي الاقرب سرعة تسليم
اما لو اف١٨ خيار مميز ورخيص اذا تم تمويلة من المعونة وهيكون ميكس رهيب مع الرافال

بالنسبة للقطاع المدني من بوينج .... مصر هتتعاقد على 8 طائرات بوينغ 800/737 خلال النصف الثاني من 2016

بداية شكراً جزيلاً لمجهودك أخي ثاندر
ثانياً ممكن توضيح الفروق الجوهرية بين كل من تطوير الفايبر وال MLU
وشكراً جزيلاً مقدماً​

بداية شكراً جزيلاً لمجهودك أخي ثاندر
ثانياً ممكن توضيح الفروق الجوهرية بين كل من تطوير الفايبر وال MLU
وشكراً جزيلاً مقدماً​
الاستاذ ثاندر يقدر يرد عليك طبعا
لاكن اسمحلي أرد باختصار و هو طبعا هايشرك
MidLifeUpgrade MLU
بيتم فيه عمل عمره كامله للبدن لاطاله عمره
ترقيه بعض الAvioncs الطاءره و تغيير كثير من الوصلات المهلكهً
و علي ما اتذكر تغيير / عمره كامله للمحرك