مصر على وشك شراء مروحيات NH90

التمويه البرتقالي طبعا ... عاتنول شرف تكون اول هيلكوبتر مصري بالتمويه البرتقالي :D
مبروك يا معلم علي الترقيه محدش هايعرف يكلمك تاني
يا ريتها بتيجي على البرتقاني بس
شوف كده تمويه الستراتو تانكر و للا الجلوب ماستر او تمويه ال NH90 ال dark
green matte
الله يبارك فيك :D شوفت بقيت على بعد خطوة from chief of staff انا عايز مرتب بقى

حلو يبيتو

فيها ريحه من السى سبريت والعياذ بالله -_-

ماهو يريت دا يجي اصلا
غالبا حتبقى بنفس لونها light blue sky

التمويه البرتقالي طبعا ... عاتنول شرف تكون اول هيلكوبتر مصري بالتمويه البرتقالي :D
مبروك يا معلم علي الترقيه محدش هايعرف يكلمك تاني
طائرات البحرية عندنا لونها ازرق :cool:

للحفاظ على السلام افضل وسيلة الاعداد على الحرب
وانا شايف ان كل دة مش كفاية لازم اكتر :))))

تيجى بس يبيتو
+e+e
آمين
الاهم من ال NH دلوقتي
قطعة ال AAW لان مظنش حنشم رصاصة من ايطاليا تاني بعد اللي حصل
و فرنسا ممكن تفلق بعد هولاند فحنعمل ايه ، محتاجين نضمن الهورايزن بسرعة
او نفكر جديا في موضوع الجروشكوف او الليدر بدفع تقليدي و نوفقهم مع الباقي من الاسطول

يا ريتها بتيجي على البرتقاني بس
شوف كده تمويه الستراتو تانكر و للا الجلوب ماستر او تمويه ال NH90 ال dark
green matte
الله يبارك فيك :D شوفت بقيت على بعد خطوة from chief of staff انا عايز مرتب بقى

اجدع مرتب يا عم الحج يا سلام.... بس ابقا افتكر الشعب الامريكي الصديق و ماتحطش امريكا ضمن خططك التوسعيه و تقول امريكا فيها نووي و لازم تفتش و بعدين عقوبات و هبا تعمل حظر جوي علي لوس انجلوس و تحتل الساحل الغربي بحجه مكافحه LA Lakers

رايى ان ال tth اقرب مثال للاستفاده من قدراتها كمان فى الربط والقياده السيطره مع الحامله
ما يمنعش ان فرنسا اجرت اختبارات بالشينووك الاسبانيه لسطح الميسترال
http://defense-arab.com/vb/threads/100658/

سيبك من موضوع التكلفه ....انت جايب ميسترال ليها صيانه دوريه اصلا بالشىء الفلانى فمش هندق مع ال nh90
بالنسبه للكراكال مروحيه ممتازه ومتعدده المهام بس واضح ان اتجاهنا فى المروحيات متعدده المهام وبالاخص للبحريه ذاهب فى اتجاه ال NH90
هى الـ NH90 معشوقتى بصراحة لكن الكراكال تتميز عليها بشوية حاجات اهمها القدرة على اطلاق EXOCET

اما الحمولة فالشينوك اعلى منهم

ولها القدرة على الهبوط فى الماء

اما لو مستكبرينها فى CH46 اقل منها فى الحجم

و نخلى الـ NH90 للمهمات الخاصة و كمضادة للغواصات على القطع المرافقة للمسترال

تيجى بس يبيتو
+e+e

آمين
الاهم من ال NH دلوقتي
او نفكر جديا في موضوع الجروشكوف او الليدر بدفع تقليدي و نوفقهم مع الباقي من الاسطول

كله هاييجي ان شاء الله
بيتهيقلي احنا بس عاوزين كل حاجه بسرعه و مش واخدين بالنا ان دا سلاح و لي حسابات سياسيه - جيوسياسيه و شد و جذب و ضغوط كتيره جدا قبل الموافقه
الهورايزون عندي احساس انها هاتشرف قريب ان شاء الله و مفيش روسي
احساس و توقع

اجدع مرتب يا عم الحج يا سلام.... بس ابقا افتكر الشعب الامريكي الصديق و ماتحطش امريكا ضمن خططك التوسعيه و تقول امريكا فيها نووي و لازم تفتش و بعدين عقوبات و هبا تعمل حظر جوي علي لوس انجلوس و تحتل الساحل الغربي بحجه مكافحه LA Lakers
حبيبي بس كده deal بس انا لو حعادي امريكا حيكون عشان بيقولو على ال true football >>>>> soccer :D-_- اللي هوا انتو بتقولو ايه :عويل

آمين
الاهم من ال NH دلوقتي
متبقاش متشائم كده طول ما جيبك مليان باللي بيتكلم كل اللغات كل حاجه هتيجي و الناس عاملين شغل زي الفل في البحريه يعني اطمن و حط في بطنك بطيخة صيفي كمان

آمين
الاهم من ال NH دلوقتي

ياما اتكلمت فى الحوار ده .....بعد عده مجادلات ونقاشات بشان امنيتى فى التحصل على قطعه روسيه بها نظامى البوك والاس 300 البحريين.....اقتنعت جدا فى النهايه بامكانيات الهواريزون الجباره وقدرتها على عمل فقاعه بعيده المدى لحد ما بجانب قدراتها الالكترونيه وتوافقها مع الميسترال بسهول تامه جدا
مش شرط بعد اللى حصل مع ايطاليا الموضوع ياخد منحى عدائى خصوصا لو ظهرت نتيجه التحقيقات بسرعه وضبط الجناه
اصلا السؤال هو فيه نيه للفريدا؟؟
بمناسبه الليدر كلاس ...قريت خبر امبارح تقريبا مش فاكر فى انهى موقع عن انتهاء التصميمات بالفعل والموافقه عليها والنيه لانتاج اول قطعه اللى هتتسمى بريماكوف تقريبا
بس الليدر قدرات تتعدى كثييييييييرا العمل كمظله دفاع جوى للميسترال او قدرات البحريه المصريه وخطط تطويرها ......هتحشيه كروز ايه وباى مدى؟؟؟؟؟...تقليدى يبقا فكك
وكمان الليدر عليك خير على 2025 اول قطعه لروسيا ...هتتفاوض امتا وهل هما اصلا يرضوا ولا لا وهتستلم امتا !!!!.........حوارات يبيتو حوارات
ربنا يسهل فى الهواريزون واتمنى الفريدا الايطاليه كمان

يجدعان هو اعلام البلدان طالعه جنب الاسم فعلا ولا علشان انا شغال بوندوز 10 ولا ايه
ده ابو برين طلع ماليزى ؛ث:؛ث:

حبيبي بس كده deal بس انا لو حعادي امريكا حيكون عشان بيقولو على ال true football >>>>> soccer :D-_- اللي هوا انتو بتقولو ايه :عويل
يعني جت علي الكوره؟ طيب ما امريكا الدوله الوحيده في العالم علي ما اعتقد اللي مابستعملش ال Metric System ? و ال Fahrenheit بدلا من Celsius
تقول ايه علي دي؟

يا فرحتك يا برتقاني ... طلع الفرشة بسرعة :جدا:

دلوقتي البرتقالي حلو؟ علشان الحج راجح هوا اللي قال يعني و هوا اداره و سلطه عليا و كدا
طيب :D

يجدعان هو اعلام البلدان طالعه جنب الاسم فعلا ولا علشان انا شغال بوندوز 10 ولا ايه
ده تطوير جديد في المنتدي عن التواجد الجغرافي للعضو اثناء وجوده بالمنتدي

Abobarean @Abobarean طلع ماليزي ؟ و امبارح قفشت covert-ops @covert-ops و طلع هندي :D
ياخوفي يا علي لاتطلع صيني بالحج ستالين اللي انتا حاطه دا

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
عودة
أعلى