"أوباما" يطلب إلغاء قيود المساعدات العسكرية لمصر

فعلا القائمه دي هيا احتياجتنا من امريكا
ربنا يقدم اللي فيه الخير

يا عمنا مكنتش اقصد ناخد احنا التطوير دا
مش لما ناخد A2 الاول
انا كنت بتكلم عامه عن التطوير الجديد

انشاء الله هناخد اللي احنا عاوزينه
و من غير تطوير خالص لو زياده اعداد لنفس النسخه بمصنع 200 مفيش مشكله انت الكسبان و هتكون احسن من كل المعروض روسي او صيني و ركب عليها اللي انت عايزه و تكلفه الدبابة لن تزيد عن 4-5 مليون دولار يا بلاش

فعلا القائمه دي هيا احتياجتنا من امريكا
ربنا يقدم اللي فيه الخير

يا عمنا مكنتش اقصد ناخد احنا التطوير دا
مش لما ناخد A2 الاول
انا كنت بتكلم عامه عن التطوير الجديد

انشاء الله هناخد اللي احنا عاوزينه

بالنسبة لرأي الشخصي

لا أعتقد أن توافق الولايات المتحدة على تطوير أسطول دبابات M1A1 المصرية قريباً.

ربما يستغرق الأمر خمس سنوات على الأقل لكي يتم السماح بتطويرها.

* المغرب وهي تتسلَح بسخاء من الولايات المتحدة الأميركية وتقريباً القيود الموضوعة على تسليح المغرب بالأسلحة الأميركية ليست كبيرة مثلما هو الحال مع جمهورية مصر العربية.

رغم كل هذا السخاء, لم توافق الولايات المتحدة الأميركية على تزويد المغرب بالإصدار M1A2, بل إكتفت بإصدار محَسن من M1A1.

لهذا لا يتوقع الكثير للأسف, خصوصاً أن المعونات العسكرية الأميركية ستكون موجهة لمكافحة الإرهاب بالدرجة الأولى.

و من غير تطوير خالص لو زياده اعداد لنفس النسخه بمصنع 200 مفيش مشكله انت الكسبان و هتكون احسن من كل المعروض روسي او صيني و ركب عليها اللي انت عايزه و تكلفه الدبابة لن تزيد عن 4-5 مليون دولار يا بلاش
انشاء الله هايوافقوا لا اعتقد انهم هايمانعوا في حاجه زي دي

* لا تنسوا أحد أهم الأسباب التي أدَت إلى إلغاء تجميد المساعدات العسكرية الأميركية لجمهورية مصر العربية هو لمواجهة الخطر المتنامي لتنظيم الدولة الإسلامية ISIL في شبه جزيرة سيناء وليبيا.

* لا تنسوا أحد أهم الأسباب التي أدَت إلى إلغاء تجميد المساعدات العسكرية الأميركية لجمهورية مصر العربية هو لمواجهة الخطر المتنامي لتنظيم الدولة الإسلامية ISIL في شبه جزيرة سيناء وليبيا.
و هل تصدق مثل هذا الكلام
هذا لا يختلف كثيرا عن ان الصفقات العسكريه الاخيره كانت لمواجهة الارهاب

اولا شكرًا علي الشرح
غريبهً ان الأمريكان يكونوا متأخرين في موضوع APS
علي ما اعتقد انه كان موجود في ال SEP v1 ?
علي العموم لو عرفت تفاصيل أكتر عن التطوير دا هاعرفك و لو انتا عرفت اعمل موضوع و الكل يستفيد
تحياتي يا اخي و شكرًا مره ثانيه
بالعكس مش غريب ولا حاجة امريكا عموما مش بهتم بتطوير القوات البرية بنفس اهتمامها بباقى القوات وبالاخص الجوية وهى الاقوى جويا وبحريا دول كفاية قوى يخربوها فى اى مكان

لمً يتم إلغاء التجميد بسبب الاٍرهاب
نعم هي حجه سياسية تقال
وًلكن الأمريكان اوقفوا المساعدات عندما كانت مصر في خضم المعارك مع بيت المقدس
و كاد مخزون مصر من الذخائر ان ينفذ
فَلَو كان الاٍرهاب السبب لما اوقفو الذخائر علي الأقل
تم التجميد بعد ٣٠ يونيو لأسباب سياسيهً من تغيير نظام منتخب بواسطة الجيش في انقلاب عسكري علي السلطه كما رَآه اوباما و كثير من أعضاء الكونجرس و طبقا للقانون الامريكي لا بيع او شراء أسلحه من مثل تلك الانظمه
باختصار تلك قصه تجميد المساعدات و لا علاقه لها او لعوده المساعدات بالارهاب

اولا شكرًا علي الشرح
غريبهً ان الأمريكان يكونوا متأخرين في موضوع APS
علي ما اعتقد انه كان موجود في ال SEP v1 ?
علي العموم لو عرفت تفاصيل أكتر عن التطوير دا هاعرفك و لو انتا عرفت اعمل موضوع و الكل يستفيد
تحياتي يا اخي و شكرًا مره ثانيه

عفوا اخى العزيز

التطوير SEP V1
كان اهم ما به من حيث الحمايه تدريع اليورانيوم من الجيل الثالث المغطى بالصلب مع graphite coating
ولم يشتمل على اى انظمه حمايه نشطه لا قتل صعب ولا قتل سهل

SEP V2
اهم تطوير تكنولوجى لها وشمل تطويرات تقنيه عديده
وممكن تستوعب تطويرات تكنولوجية في المستقبل لضمان التوافق مع الأنظمة القتالية المستقبلية
لكنه ايضا لم يشتمل على اى انطمه حمايه نشطه لا قتل صعب ولا قتل سهل

SEP V3
هو اول تطوير يشتمل على اضافة منظومات APS
ودروع تفاعليه
وغالبا هى المنظومه التى تعمل عليها رايثون والتى لم تنشر مواصفتها حتى الان والمسماه Quick Kill
واللى بدأ العمل عليها بالمناسبه من 2006 لكن واجعت مشاكل عديده وتعديلات وتجارب حتى اصبحت جاهزه فى 2015

البدايه متأخره مقارنه بالروس مثلا اول نظام APS لهم كان Drozd وظهر فى الفتره بين 1977 و1982م
اما امريكا فبدات فى الالفينات سواء منظومه رايثون Quick Kill او منظومه Iron Curtain الموضحه فى الصوره

بينما الدروع التفاعليه امريكا هى من ابتكرتها اصلا وظهر اول بروتوتايب فى الستينات ولكنه لم ينجح
واسرائيل ايضا كانت شغاله على نفس الموضوع فى الستينات عن طريق عالم من المانيا الغربيه وظهرت الدروع التفاعليه لاول مره فى حرب لبنان عام 1982م وكانت فعاله جدا

عموما لو هنرجع لمصر
انا عايز معيار مصرى خالص وليكن M1A2 EG
مع نظام تحكم نيرانى مصرى خالص يخليك تقدر تضيف اللى انت عايزه على الدبابه
اكيد من تجاربك الطويله مع الدبابه وملاحظه ادائها فى الحروب عندك ملاحظات وتطويرات تطلبها
اطلب الانظمه اللى انت عايزها من اى مصدر تفضله وصنعها عندك واعمل الباكيدج المناسب ليك
خصوصا انى اشك جدا ان الامريكان يدوك نظام APS الجديد حتى لو باعداد محدوده وهو اهم ما تحتاجه
لو تقدر مصر تاخد حق تصنيع الارينا الروسى او حتى Drozd-2 وتركبه على الابرامز يبقى ممتاز

لا استاذ و لا حاجه انت بس راجع التسليح الامريكي لمصر هتجد ده الطبيعي حتي نكون مستعدين لخطوه ايجابيه نحو استمرار التعاون المصري الامريكي و اضيف مطلب مصري اخر
1- اعاده تقييم الباتريوت المصري خصوصا مخزون الصواريخ الباتريوت بوضعه الحالي لن يخدم اكثر من 5 سنوات اخري

انت متاكد ان احنا عندنا باتريوت ؟

انا مش خبير برده كلنا بنتعلم
حتى الان افضل نظام حمايه نشطه هو الارينا الروسى
يعنى ايه APS وبيشتغل ازاى؟
APS او نظام الحمايه النشطه نوعين
قتل سهل عن طريق التشويش على انظمه توجيه الصاروخ المعادى وابعاده عن الدبابه
وقتل صعب عن طريق شحنه متفجره صغيره تصطدم بالصاروخ لينفجر قبل ان يصيب الدبابه

النظام الامريكى الجديد وهو اول نظام قتل صعب امريكى بالمناسبه على حد علمى
هل يرقى لمستوى الارينا او التروفى؟ ما اسمه ومواصفاته؟
رايثون كانت شغاله على نظام APS ممكن يكون هو ده اللى تم تركيبه على الابرامز فى التطوير الجديد
دى التفاصيل المتاحه عنه
امريكا عموما مكنتش مهتمه بانظمه الحمايه النشطه الا من فتره قريبه ومتأخره عن روسيا واسرائيل فى المجال ده

شوف مثلا الارينا الروسى الرائع وهو احدث APS فى روسيا

وده التروفى الاسرائيلى

المنظومة دي مطلوبة ضروري جداااااا اذا كنا هنتعامل مع الامريكان تاني .. هتضاعف من بقائية الدبابة

التي 90 ام اس تفوقت عليها في الاختتبارات في الكويت اعتقد .. اعتقد اننا محتاجين نعرف طبيعة الاختبارات اللي تمت ولو كده يبقى احسن من وش الامريكان .. في رايي لو مش هنعرف ناخد الارماتا فعلى الاقل ناخد بعض منظوماتها وندمجها على نسخة خاصة من التي 90 تكون خاصة بنا احسن من الامريكان ووشهم

SEP V3
هو اول تطوير يشتمل على اضافة منظومات APS
ودروع تفاعليه
وغالبا هى المنظومه التى تعمل عليها رايثون والتى لم تنشر مواصفتها حتى الان والمسماه Quick Kill
واللى بدأ العمل عليها بالمناسبه من 2006 لكن واجعت مشاكل عديده وتعديلات وتجارب حتى اصبحت جاهزه فى 2015

البدايه متأخره مقارنه بالروس مثلا اول نظام APS لهم كان Drozd وظهر فى الفتره بين 1977 و1982م
اما امريكا فبدات فى الالفينات سواء منظومه رايثون Quick Kill او منظومه Iron Curtain الموضحه فى الصوره

هي فعلا .. بس الامريكان زبالة وعمرهم ما هيدوهالك .،.

هي فعلا .. بس الامريكان زبالة وعمرهم ما هيدوهالك .،.

الخطوة الصحيحة هي تقليل الإعتماد على الواردات الأميركية من المعدات الدفاعية قدر المستطاع, مع تحويل الإعتماد إلى الموردين الروس والصينيين والفرنسيين.

وهذا ما تفعله الحكوم المصرية الآن.

الصفقات العسكرية مع هذه الدول دائماً ما تكون مقترنة مع صفقات إقتصادية وهذا أمر إيجابي.

هذا الظاهر
اما الباطن هو عقد صفقات قويه وقويه جدا مع الدب الروسى جعلت الزيارات لمسئولين امريكيين للقاهره اشبه ما يكون بالطوابير + رسائل يحملونها بامكانيه اجراء تحديثات لعتاد امريكى فى الجيش المصرى
بالمناسبه حديث اوباما يدخل ضمن اطار سياسه الود التى ارسل بها مسؤليه للقاهره فيما يجاوز اسلحه وعتاد مكافحه الارهاب لانه بالاصل فى ظل توتر العلاقه كان عتاد مكافحه الارهاب موجود بالفعل من هيلفاير وخلافه ما لا يستدعى اصلا زيارات وزيارات امريكيه حدثت مؤخرا

الخطوة الصحيحة هي تقليل الإعتماد على الواردات الأميركية من المعدات الدفاعية قدر المستطاع, مع تحويل الإعتماد إلى الموردين الروس والصينيين والفرنسيين.

وهذا ما تفعله الحكوم المصرية الآن.

الصفقات العسكرية مع هذه الدول دائماً ما تكون مقترنة مع صفقات إقتصادية وهذا أمر إيجابي.

المشكلة ان الامريكان لا يمكننا الاستغناء عنه بعيدا عن المشاعر الوطنية .. هم اكبر مستثمر في مصر على المستوى الاقتصادي .. كمان احنا اغلب تسليحنا امريكي .. ترك الامريكان سيعني اعادة بناء جيش من الصفر لدولة جيشها اكتر من نصف مليون .. مش من مصلحتنا اننا نخسر الامريكان .

تطوير الاف 16 الى المعيار فايبر اعتقد مش هيكون فيه مشكلة لانهم اصلا عايزين يحافظوا على العمالة .. وهو تطوير مش هيمثل خطورة يعني على الاسرائيليين .. خصوصا بعد ما دخلت الرافال والميج وغالبا كمان السوخوي

تطوير الابرامز مش مستبعد لانهم عارفين ان الروس هيدوك لو ماخدتتش منهم .. لكن طبعا هيحاولوا يدوك تطوير تعبان .. انا رايي لو كده ناخده حتى لو تعبان لكن لتطوير الموجود فقط ومنشتريش جديد .. ونروح برده للروس

الامريكان عندهم حاجات مش هتلاقي زيها او قريب منها عند غيرهم .. زي الاواكسات e2d مثلا .. على الاقل ناخدها منهم .. ميزة السلاح الامريكاني برده بعيد عن جودته ان جزء منه هيكون ببلاش كجزء من المعونة .. والقرارات الخاصة بطبيعة التصرف في المعونة هي قرارات متغيرة حسب الظروف السياسية ... والصراحة انا مقتنع اننا مش هنعرف ومش لازم نستنغنى عن الامريكان .. واللي ناخده منهم احسن من وشهم .

المشكلة ان الامريكان لا يمكننا الاستغناء عنه بعيدا عن المشاعر الوطنية .. هم اكبر مستثمر في مصر على المستوى الاقتصادي .. كمان احنا اغلب تسليحنا امريكي .. ترك الامريكان سيعني اعادة بناء جيش من الصفر لدولة جيشها اكتر من نصف مليون .. مش من مصلحتنا اننا نخسر الامريكان .

تطوير الاف 16 الى المعيار فايبر اعتقد مش هيكون فيه مشكلة لانهم اصلا عايزين يحافظوا على العمالة .. وهو تطوير مش هيمثل خطورة يعني على الاسرائيليين .. خصوصا بعد ما دخلت الرافال والميج وغالبا كمان السوخوي

تطوير الابرامز مش مستبعد لانهم عارفين ان الروس هيدوك لو ماخدتتش منهم .. لكن طبعا هيحاولوا يدوك تطوير تعبان .. انا رايي لو كده ناخده حتى لو تعبان لكن لتطوير الموجود فقط ومنشتريش جديد .. ونروح برده للروس

الامريكان عندهم حاجات مش هتلاقي زيها او قريب منها عند غيرهم .. زي الاواكسات e2d مثلا .. على الاقل ناخدها منهم .. ميزة السلاح الامريكاني برده بعيد عن جودته ان جزء منه هيكون ببلاش كجزء من المعونة .. والقرارات الخاصة بطبيعة التصرف في المعونة هي قرارات متغيرة حسب الظروف السياسية ... والصراحة انا مقتنع اننا مش هنعرف ومش لازم نستنغنى عن الامريكان .. واللي ناخده منهم احسن من وشهم .

بالتأكيد لا يمكنك الإستغناء عن الأميركيين بليلة وضحاها. خصوصاً أن دورة حياة المعدات العسكرية بالقوات المصرية طويلة جداً.

ولكن المقصود هو في حالة الرغبة بإدخال أي منظومة جديدة للمصريين, يفضل أن تكون ليست أميركية.

المعدات الروسية على سبيل المثال "مقاتلة MiG-35" هي أكثر "عُملانية" من المقاتلات الغربية الأخرى بالنسبة لمصر.

المعدات العسكرية الأميركية الي تملكها جمهورية مصر العربية لم يتم تطوير كثير منها مثل دبابات M1A1 ومقاتلات F-16.

كما ذكرت سابقاً, لم يعد بإمكان مصر عقد صفقات عسكرية أميركية كبيرة مثل السابق, بحلول 2018 سيتم إيقاف بيع السلاح لمصر بطريقة cash flow loans وهذا يعني محدودية الخيارات.

خصوصاً إذا علمنا أن مبلغ المعونة العسكرية الأميركية هو 1.3 مليار دولار ثابتة سنوياً.

* الإصدار Viper لا أعتقد أنه سيتاح لسلاح الجو المصري, أعتقد التطوير Block 50/52 سيكون هو المحتمل.

* بالنسبة للدبابات, قارنت في ردودي السابقة بين المملكة المغربية وجمهورية مصر العربية, ورغم العلاقات والدعم الجيد للمغاربة من الأميركيين, إلا أنهم حصلوا على إصدار محسَن من دبابات M1A1.
وهذا الأمر يشرح الكثير.

* لم توافق الولايات المتحدة الأميركية حتى الآن على تسليح دول قطر بمقاتلات F-15, ومترددة بحيال صفقة مقاتلات F/A-18 Super Hornet لدولة الكويت, فهل تعتقد أنهم سيكونوا أكثر مرونة مع المصريين ؟

المعدات الروسية على سبيل المثال "مقاتلة MiG-35" هي أكثر "عُملانية" من المقاتلات الغربية الأخرى بالنسبة لمصر.

انا متفق معاك انها رخيصة وكويسة .. لكن انا برده ضد اننا ناخد جانب بشكل كامل على حساب الاخر .. اخدنا جانب الروس ايام ناصر .. واخدنا جانب الامريكان ايام السادات ومبارك .. لازم منعتمدش على جانب واحد بعد كه يكون ليه نفوذ كبير علينا .. الروس والصين بالنهاية راي ومواقف شبه متطابقة ويعتبروا جانب واحد .

كما ذكرت سابقاً, لم يعد بإمكان مصر عقد صفقات عسكرية أميركية كبيرة مثل السابق, بحلول 2018 سيتم إيقاف بيع السلاح لمصر بطريقة cash flow loans وهذا يعني محدودية الخيارات.

صحيح .. لكن قرارات المعونة دي مش قرارات دائمة ويمكن تغييرها في اي وقت وبتتغير كتير .. ومن هنا لـ 2018 كتير ممكن يحصل ويتغير زي ما اتوقفت قبل كده ورجعت .

* الإصدار Viper لا أعتقد أنه سيتاح لسلاح الجو المصري, أعتقد التطوير Block 50/52 سيكون هو المحتمل.

كنت هتفق معاك قبل ما نشتري الرافال والميج .. هديك مثال .. في اول المفاوضات المصرية مع الروس على الميج مكنوش موافقين غير انهم يدونا مواصفات الميج 29 بدون رادار ايسا .. لانهم ببساطة عارفين ان معدش لينا غيرهم .. لكن بعد ما احنا نجحنا في استغلال ازمة الفرنسيين وعقدتهم في عدم بيع طيارتهم اتغير الكلام تماما مع الروس .. وهم اللي عرضوا اعادة المفاوضات بعد ما كانوا بيتامروا .. مش كده وبس ده انا كمان غيرنا المواصفات الي كنا عايزنها وزودناها ووافقوا عادي جدا .. لانهم فهموا انهم مش هيكونوا المورد الوحيد وهيجبرونا .

نفس الكلام مع الامريكان .. حتى البلوك 52 ايام مبارك منوش عايزين يدهولنا .. لكن بمناورة مبارك مع روسيا وافقوا انهم يديهولنا .. الامريكان عارفين ان احنا عندنا احسن من المعيار ده حاليا وانا من وجهة نظري انهم هيوافقوا عادي جدا .. واللي بسمعه ان كله موافق ماعدا البيت الابيض كمبدا سياسي مش كقوة سلاح .. لكن ده هيتغير قريب زي ما بدا يظهر.

* بالنسبة للدبابات, قارنت في ردودي السابقة بين المملكة المغربية وجمهورية مصر العربية, ورغم العلاقات والدعم الجيد للمغاربة من الأميركيين, إلا أنهم حصلوا على إصدار محسَن من دبابات M1A1.

هي الفكرة هنا انت هتقدملي ايه جديد .. مصر بالفعل عندها مصنع للابرامز .. مينفعش الامريكان يقولولنا احنا هنديكم تاني الابرامز بنفس المواصفات .. لازم هيقدموا شئ جديد .. لما باعوا الابرامز للمغرب كانوا مقدمينلهم سلاح جديد .. لكن انت عاز حاجة جديدة . .المشكلة في طبيعة الجديد ده هتكون ايه واستهبال وكلام فارغ ولا فرق حقيقي .. عموما حتى ول موافقوش عندنا البديل .. وانا الصراحة افضل ان دبابتنا الرئيسية تكون من مصدرين مختلفين مش كله امريكاني .. لكن اللي بسمعه ان فيه كلام ايجابي في تطويرها.

انت متاكد ان احنا عندنا باتريوت ؟
نعم اخي العزيز 2 بطاريه بلوك2 تم تطويرهم للبلوك3 مع صفقه بطاريه اضافيه بلوك3
المشكله في مخزون الصواريخ المتقادم من 15 عام و التي قد تجعله خارج الخدمه حاليا

التي 90 ام اس تفوقت عليها في الاختتبارات في الكويت اعتقد .. اعتقد اننا محتاجين نعرف طبيعة الاختبارات اللي تمت ولو كده يبقى احسن من وش الامريكان .. في رايي لو مش هنعرف ناخد الارماتا فعلى الاقل ناخد بعض منظوماتها وندمجها على نسخة خاصة من التي 90 تكون خاصة بنا احسن من الامريكان ووشهم
اهم نقطه في الابرامز انه تم توطينها لديك من اكثر من 20 سنه عايز تطور فيها اشتغل محدش هيمنعك ولا هيقولك بتعمل ايه خلاص انت كسرت الحاجز مع الامريكان

نعم اخي العزيز 2 بطاريه بلوك2 تم تطويرهم للبلوك3 مع صفقه بطاريه اضافيه بلوك3
المشكله في مخزون الصواريخ المتقادم من 15 عام و التي قد تجعله خارج الخدمه حاليا

انا مش متاكد الصراحة :D

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى