"أوباما" يطلب إلغاء قيود المساعدات العسكرية لمصر

عندك معلومات ولا توقع ياكبير بصفتك في المطبخ عندهم وممكن يكون اية وحدود المسموح لحد فين

دي مشاركه من استاذنا الراجح : الراجل لم فيها كل حاجه : يعني اللي هاييجي مش هايخرج عن دول

مفيش صفقات جديده حتي 2020 يتم خلالهم الاتي
1- ترقيه 65 طائره اف16 بلوك 40-52 للمعيار فايبر مع تطوير mlu لباقي اسطول البلوك40 مع اتفاق مبادئ لاحلال البلوك15-32 بالاف35 بخطه خمسيه تبدا من 2020
2- استكمال الذخائر الممنوعة و استقبال احدث اصدارات العامل بالخدمه فعلا تقريبا كله الهاربون التاو الهيل فاير السايدوندر و الاستاندر علي البيري
3- تطوير كامل اسطول الاباتشي مع تزويده باللونج بو و تحدق منظومات الحمايه و الرصد و التهديف مع عمره كامله لعدد 24 مروحيه استلام منتصف التسعينات
4- رخصه انتاج جديده 2000 دبابه للابرامز معيار سيب2 مع تطوير القديم لنفس المعيار تقريبا
5- تطوير شامل لعدد 4 فرقاطه بيري الرادارت و قدرات الدفاع الجوي و عمره صيانه و تجديد للبدن و المحركات للخدمه حتي 2030
6- لا مانع من بعض الصفقات الجديدة التي لا بديل عن الامريكان فيها مثل 6 طائرات تانكر حقن و ارضاع عدد محترم من الجافلين 6 طائرات اواكس 4 طائرات دوريه بحريه
علي ان يكون التمويل مشاركه بالنصف من المعونه السنويه

علينا أن لا نرفع سقف التوقعات في حالة إلغاء بعض القيود الحالية على المساعدات العسكرية الأميركية لجمهورية مصر العربية.

خصوصاً أن أبعاد الموضوع السياسية مؤثرة وبشدَة على الوضع الحالي.

لا ننسى أنه توجد إستقطاعات مجدولة من المعونة العسكرية الأميركية لصالح صفقات سابقة, وهذا الأمر يعرف إصطلاحاً cash flow loans أو cash flow financing.

* المساعدات العسكرية الأميركية لجمهورية مصر العربية والتي تقدَر بحوالي 1.3 مليار دولار سنوياً لا تستطيع تحمَل صفقات تسليحية كبيرة.

خصوصاً بعد إعلان الولايات المتحدة أنها ستوقف إمكانية جمهورية مصر العربية شراء المعدات الدفاعية بطريقة cash flow loans بحلول 2018.

* رئيس لجنة القوات المسلحة في مجلس الشيوخ الأميركي السيناتور الجمهوري جون ماكين ليس من مناصري الحكومة المصرية الجديدة.

لذلك علينا أن لا نكون متفائلين جداً في حالة عودة الجمهوريين إلى البيت الأبيض ما دامت آراء أغلب صقور الجمهوريين معارضة لحكم السيسي.

أخي وزميلي الفاضل أنا حددت خلال مشاركتي في بداية وأنت تتحدث قبل النكسة فترة طويلة تمتد لأكثر من 10 سنوات
فمع بداية الضباط الأحرار وتولي الرئيس محمد نجيب " الصوري حقيقة " كان مجلس قيادة الثورة بقيادة الرئيس الراحل
يحاول الحفاظ على التوازن في العلاقات بين الشرق والغرب وربما تسمع عن حركة عدم الإنحياز ونهرو وتيتو لو رجعت لهذه الأسماء ستعلم عن ماذا اتحدث
وكيف حاول القيادة في هذه الفترة البعد عن أحد المعسكرين وما كان العدوان الثلاثي " الكلاب بمشاركتي " بسبب دعم الرئيس لفلسطين وللجزائر وتأميم القناة
هو من الأسباب الرئيسية للاتجاه الي الشرق أي الاتحاد السوفيتي وأيضاً من الأسباب محاربة الدول الكبرى لنا في مشاريعنا الكبرى مثل السد العالي ووقف التمويل من البنك الدولي
وغيرها من الأحداث التي دفعت للإتجاه مجبرين للاتحاد السوفيتي كما ذكرت وهذا بوجع عام ويمكنك أيضاً أن تقرأ عن صفقة الأسلحة التشيكية ولماذا تشيكية رغم انها روسية
ومن أدلة أيضاً محاولاتنا عدم التحيز لجهة عن أخرى المشرو ع المصري لأول طائرة مقاتلة حلوان 300 أيضاً ان قرأت عنه لتأكدت ان مصر كانت تسير باتجاه ينوء بها عن التبعية
للشرق أو الغرب
أولا : الرشوه الأمريكيه للرئيس عبد الناصر رحمه الله كانت فى عام 1955

ثانيا : صفقة الأسلحه التشيكيه لمصرتمت فى عام 1955 لم تتم بشكل مباشر مع السوفيت ولكن تم وضع وضع التشيك كواجهه فقط ولكن السلاح والمفاوضات والتسليم كان من الاتحاد السوفيتى ...

وسبب جعل التشيك هى الواجهه بين مصر والاتحاد السوفيتى هو انه :
كانت الدول الغربية تطبق ما عرف آنذاك بالتصريح الثلاثي الصادر عن ، والذي كان يقضي بحظر تصدير السلاح إلي دول . ، فى حين ان اسرائيل كان تسليحها فى هذا الوقت شرقى وغربى ، ولأن سبق أن سلحت عند بداية تأسيسها.

ثالثا : تم تأسيس حركة عدم الانحياز وعقد اول اجتماع لها فى عام 1961 اى قبل صفقى الأسلحه التشيكيه بـ 6 سنوات والتى هى فى الاصل فقه اسلحه سوفيتيه تم وضع التشيك فى الواجهه للإلتفاف على قرار منع السلاح الصادر من امريكا - بريطانيا - فرنسا لدول الشرق الأوسط - وقبل محاولة رشوة الزعيم عبد الناصر من الامريكان بـ 6 سنوات

لن أدخل معك بجدل
لكن من الواضح انك مزجت بين إدارات كثيرة حمَّلت إدارة أوباما افعالها
ويبدو من كلامك انه يحمل معنى كأني ادافع عنها رغم ان كلامي لا يحمل أبداً أي دفاع
ولاحظ كلمة
" وهييجي اليوم اللي نفتكر فيه ان إدارة أوباما الحالية مع كينيدي زمان من أفضل الإدارات وأقلهم ضرراً اللي مسكوا أمريكا "
يعني الضرر موجود لكن أقل ضررا مقارنة بإدارة مثل ترومان اللي فجرت القنبلة النووية باليابان وأنا هنا لست بمعرض مين صح ومين غلط أنا بتكلم عن أحداث تاريخية
أو إدارة نيكسون ودعمها المؤلم للكيان والجسر الجوي أيام الحرب وماقبله أو إدارة بوش الإبن بصورة اللي معظم ماذكرته في مشاركتك من أفعالها أو نتيجة له
رجاء أنا لا أدافع ولا حتى أهاجم أمريكا أنا أتحدث عن السياسة والإدارات الأمريكية إسلوب التعامل
أولا : انا بحترم حضرتك جدا وما اقدرش امس ذاتك بأى سوء لأنه ليس من حقى - حضرتك سردت وجهة نظرك وأنا سردت وجهة نظرى ...

ثانيا : الادارات الأمريكيه تنفذ سياسات مرسومه وتسلمها لبعضها البعض :
بوش الأب :

جعل أمريكا هى شرطى الشرق الأوسط ،
ودمر الجيش العراقى ...

بيل كلينتون :
حاصر العراق اكثر واكثر وأغار على العراق

بوش الإبن :
دمر العراق -
أنشأ سجن ابو غريب فى العراق - وسجن جوانتانامو فى كوبا -
قسم السودان -
حافظ على قوة الكيان الصهيونى -
وقف امداد مصر بما تحتاجه من اسلحه من عام 2004

اوباما :
انسحب من العراق وسلمه لإيران -
فك اللجام عن ايران ووجها ناحية دول الخليج -
دمر سوريا -
دمر ليبيا -
دمر اليمن
( دمر 3 دول عربيه بدعمه لما يسمى بالربيع العبرى ) خرّج الإرهابيين من سجن جوانتنامو وسجن ابو غريب وسجون طالبان
وأنشأ داعش وجمع كل الإرهابيين فى العالم ووضعهم فى سوريا - ليبيا -

هذا فقط مجرد سرد لمجمل تفاصيل سياسات الإدارات الأمريكيه تجاه الشرق الأوسط من عام 1990 : 2016
وواهم من يظن ان تلك السياسه ستتغير او تتبدل بتغير الإدارات الأمريكيه ...

لكن أمريكا أشمل وأوسع وأكبرمن أن تكون فقط مجرد سياسة
فهي رائدة للعلم والفنون والطب والتقدم وعماد الحضارة الأساسي منذ أكثر من قرن
وسيمتد لفترة طويلة الله أعلم بها حتى تحل قوة عظمى مكانها

وشكراً

الشعب الأمريكى شعب ابن حظ دمهم خفيف ، وما حدش يقدر ينكر تفوقهم الاكاديمى والعلمى والتكنولوجى ، لكن سياسات حكامه تجاه العرب والمسلمين هى الغير مقبوله وغير ادميه ...

علينا أن لا نرفع سقف التوقعات في حالة إلغاء بعض القيود الحالية على المساعدات العسكرية الأميركية لجمهورية مصر العربية.

لا ننسى أنه توجد إستقطاعات مجدولة من المعونة العسكرية الأميركية لصالح صفقات سابقة, وهذا الأمر يعرف إصطلاحاً cash flow loans أو cash flow financing.

* المساعدات العسكرية الأميركية لجمهورية مصر العربية والتي تقدَر بحوالي 1.3 مليار دولار سنوياً لا تستطيع تحمَل صفقات تسليحية كبيرة.

خصوصاً بعد إعلان الولايات المتحدة أنها ستوقف إمكانية جمهورية مصر العربية شراء المعدات الدفاعية بطريقة cash flow loans بحلول 2018.

* رئيس لجنة القوات المسلحة في مجلس الشيوخ الأميركي السيناتور الجمهوري جون ماكين ليس من مناصري الحكومة المصرية الجديدة.

لذلك علينا أن لا نكون متفائلين جداً في حالة عودة الجمهوريين إلى البيت الأبيض ما دامت آراء أغلب صقور الجمهوريين معارضة لحكم السيسي.

صحيح لا يجب رفع سقف التوقعات و قد قلت ذلك بنفسي لاكن اسمحلي ان اعلق علي بعض نقاط:

1- سياسيا : امريكا تحتاج مصر كما تحتاج مصر امريكا : فهم لديهم الكثير من الامتيازات التي تقدم لهم : مجال جوي - اولويه عبور قناه السويس - معلومات استخباراتيه - داعش الخ
مصر لو لاحظت ان علاقتها سائت مع الاداره الامريكيه كلها ماعدا البنتاجون و وزير الخارجيه كيري و كلاهما من اكبر المناصرين لعوده العلاقات مع مصر

2- سيكون ضربا من الجنون لو تعاملنا مع امريكا بنفس مبدأ : السلاح من المعونه ... لن يعطينا الامريكان شئ
يجب علي مصر ان تظهر قوه شراء كما فعلت مع روسيا و فرنسا

3- جون ماكين من الاقليه الجمهوريه التي لا تحب السيسي : غالبيه اعضاء الحزب الجمهوريين و خاصه صقورهم يدعمون السيسي
جراهام كمثال وصف السيسي اكثر من مره بالرجل القوي - الحليف الموثوق - الخ
ماكين له كثير من التصريحات علي حقوق الانسان في مصر و هي تصريحات unorthodox بالنسبه لسيناتور جمهوري
Fox new و هي تعتبر لسان الجمهوريين تتحدث في معظم الاحيان بشكل جيد عن مصر و السيسي

اما عوده الجمهوريين فهي شبه مستحيله
هيلاري قادمه و هي ستكون Mellow في تعاملاتها

تحياتي

اللى فاكر ان امريكا هيجى من وراها خبر يبقى واهم
انما مصر بتحاول تحصر الدور الامريكى فى مصر وكذلك تحجيم هذا الدور بما يتفق معنا
بالبلدى كدا امريكا عايزه مصر تفتح باب العلاقات على الاخر ومصر هتفتح الباب كل ما تطلب حاجه انما كل سويه يجوا يخبطوا مش هينفع

أولا : الرشوه الأمريكيه للرئيس عبد الناصر رحمه الله كانت فى عام 1955

ثانيا : صفقة الأسلحه التشيكيه لمصرتمت فى عام 1955 لم تتم بشكل مباشر مع السوفيت ولكن تم وضع وضع التشيك كواجهه فقط ولكن السلاح والمفاوضات والتسليم كان من الاتحاد السوفيتى ...

وسبب جعل التشيك هى الواجهه بين مصر والاتحاد السوفيتى هو انه :
كانت الدول الغربية تطبق ما عرف آنذاك بالتصريح الثلاثي الصادر عن ، والذي كان يقضي بحظر تصدير السلاح إلي دول . ، فى حين ان اسرائيل كان تسليحها فى هذا الوقت شرقى وغربى ، ولأن سبق أن سلحت عند بداية تأسيسها.

ثالثا : تم تأسيس حركة عدم الانحياز وعقد اول اجتماع لها فى عام 1961 اى قبل صفقى الأسلحه التشيكيه بـ 6 سنوات والتى هى فى الاصل فقه اسلحه سوفيتيه تم وضع التشيك فى الواجهه للإلتفاف على قرار منع السلاح الصادر من امريكا - بريطانيا - فرنسا لدول الشرق الأوسط - وقبل محاولة رشوة الزعيم عبد الناصر من الامريكان بـ 6 سنوات

أولا : انا بحترم حضرتك جدا وما اقدرش امس ذاتك بأى سوء لأنه ليس من حقى - حضرتك سردت وجهة نظرك وأنا سردت وجهة نظرى ...

ثانيا : الادارات الأمريكيه تنفذ سياسات مرسومه وتسلمها لبعضها البعض :
بوش الأب :
جعل أمريكا هى شرطى الشرق الأوسط ،
ودمر الجيش العراقى ...
بيل كلينتون :
حاصر العراق اكثر واكثر وأغار على العراق
بوش الإبن :
دمر العراق -
أنشأ سجن ابو غريب فى العراق - وسجن جوانتانامو فى كوبا -
قسم السودان -
حافظ على قوة الكيان الصهيونى -
وقف امداد مصر بما تحتاجه من اسلحه من عام 2004
اوباما :
انسحب من العراق وسلمه لإيران -
فك اللجام عن ايران ووجها ناحية دول الخليج -
دمر سوريا -
دمر ليبيا -
دمر اليمن
( دمر 3 دول عربيه بدعمه لما يسمى بالربيع العبرى ) خرّج الإرهابيين من سجن جوانتنامو وسجن ابو غريب وسجون طالبان وأنشأ داعش وجمع كل الإرهابيين فى العالم ووضعهم فى سوريا - ليبيا -

هذا فقط مجرد سرد لمجمل تفاصيل سياسات الإدارات الأمريكيه تجاه الشرق الأوسط من عام 1990 : 2016 وواهم من يظن ان تلك السياسه ستتغير او تتبدل بتغير الإدارات الأمريكيه ...

الشعب الأمريكى شعب ابن حظ دمهم خفيف ، وما حدش يقدر ينكر تفوقهم الاكاديمى والعلمى والتكنولوجى ، لكن سياسات حكامه تجاه العرب والمسلمين هى الغير مقبوله وغير ادميه ...

العجيب ان فى ناس بتطلب بتطلب الامريكان يقودهم فى سوريا بدعو القضاء على داعش بقياده امريكية ء,‘ على اساس ان اللى صنع العفريت قادر يصرفه :هه:
لا فكك بعد دا كله الروس وحشين وهمج وبيكرهو الاسلام بالرغم ان الاعلام فى روسيا او حتى الروس نفسهم مش بيعاملو المسلمين انفسهم معامله امريكا للمسلمين +روسيا رفضت الشواذ اعطائهم حقوقهم اساسا ودا كان عمل مشاكل قبل دورة العاب سوتشى +بلاش كدا موسكو العاصمه والمسلمين فارشين الشوارع وبيصلوا العيد فى حين امريكا لو شافت 3 مسلمين واقفين مع بعض بيقفشوهم ويقلك ارهابين +الشيشان مدمره وحكم النار وان المسلمين هناك هيعملو ثورة على الروس مع انى اللى بيتكبم كدا وتعب نفسه ببحث صغير على النت هيلاقى الشيشان انضف من انضف بلد عربى وخلينا اقولها احسن من دبى (مع كامل الاحترام والتقدير لاهل الامارات الاعزاء ) ومع ذلك تظل امريكا ملكة الحريات مع العلم اننا مع نظرتنا لروسيا ايامها دوله مفككه من الاتحاد السوفيتى خلينى كمصريين نتخيل انفصال اسكندريه عن مصر ايه المطلوب من الجيش يعملو ؟ بلاش خلينى نشوف مدينه عربية تنفصل بذات نفسها :لا تعليق: انا مش ببرر للروس لكن قيادات متخلفة ساعتها تعاملت بمبدأ القوة

ال aps دي منظومة قتل صعب مش كده
هل فيه معلومات عنها

والله لسه عارف دلوقتى بالتطوير ده اصلا من Sam7

التطوير فى اهتمام كبير بانظمه الحمايه
Active Protection Systems نوعها! مواصفتها! موصلتش لاى حاجه للاسف
وفى كمان Advanced Explosive Reactive Armor دروع تفاعليه

شوف الرابط ده اللى نشره سام فى كل تفاصيل التطوير

M1A2_SEP_V3_System_Enhanced_Package_main_battle_tank_United_States_US_army_military_equipment_640_001.jpg

@Sam7
كمل جميلك واعرفلنا الAPS مواصفاته ايه :D

تعجبني الردود غير النمطية ... تحياتي

اخيرا AERA و APS
ده اكثر شئ محتاجينه فى التطوير

ال aps دي منظومة قتل صعب مش كده
هل فيه معلومات عنها

والله لسه عارف دلوقتى بالتطوير ده اصلا من Sam7

التطوير فى اهتمام كبير بانظمه الحمايه
Active Protection Systems نوعها! مواصفتها! موصلتش لاى حاجه للاسف
وفى كمان Advanced Explosive Reactive Armor دروع تفاعليه

شوف الرابط ده اللى نشره سام فى كل تفاصيل التطوير

M1A2_SEP_V3_System_Enhanced_Package_main_battle_tank_United_States_US_army_military_equipment_640_001.jpg

@Sam7
كمل جميلك واعرفلنا الAPS مواصفاته ايه :D

انا كنت عارف الموضوع بتاع SEPv3 بقالي فتره و استغربت ان محدش اتكلم عنه في المنتدي
انا معلوماتي العسكريه مش قويه و مش عيب اني اقول اني مش فاهم يعني ايه APS بس شكله لطيف

انا جبت الخبر انتوا اساتذتنا بقا و جيبه قراراه و اخره و حد يعمل موضوع و يشرح للغلابه
و ادي كمان link

تحياتي

العجيب ان فى ناس بتطلب بتطلب الامريكان يقودهم فى سوريا بدعو القضاء على داعش بقياده امريكية ء,‘ على اساس ان اللى صنع العفريت قادر يصرفه :هه:
لا فكك بعد دا كله الروس وحشين وهمج وبيكرهو الاسلام بالرغم ان الاعلام فى روسيا او حتى الروس نفسهم مش بيعاملو المسلمين انفسهم معامله امريكا للمسلمين +روسيا رفضت الشواذ اعطائهم حقوقهم اساسا ودا كان عمل مشاكل قبل دورة العاب سوتشى +بلاش كدا موسكو العاصمه والمسلمين فارشين الشوارع وبيصلوا العيد فى حين امريكا لو شافت 3 مسلمين واقفين مع بعض بيقفشوهم ويقلك ارهابين +الشيشان مدمره وحكم النار وان المسلمين هناك هيعملو ثورة على الروس مع انى اللى بيتكبم كدا وتعب نفسه ببحث صغير على النت هيلاقى الشيشان انضف من انضف بلد عربى وخلينا اقولها احسن من دبى (مع كامل الاحترام والتقدير لاهل الامارات الاعزاء ) ومع ذلك تظل امريكا ملكة الحريات مع العلم اننا مع نظرتنا لروسيا ايامها دوله مفككه من الاتحاد السوفيتى خلينى كمصريين نتخيل انفصال اسكندريه عن مصر ايه المطلوب من الجيش يعملو ؟ بلاش خلينى نشوف مدينه عربية تنفصل بذات نفسها :لا تعليق: انا مش ببرر للروس لكن قيادات متخلفة ساعتها تعاملت بمبدأ القوة

كلامك كله في وادي والسياسه في وادي ثاني خالص

والمطلوب من روسيا وامريكا من الدول العربية بعيد عن الكلام الطويل ده اللي كتبته

مفيش صفقات جديده حتي 2020 يتم خلالهم الاتي
1- ترقيه 65 طائره اف16 بلوك 40-52 للمعيار فايبر مع تطوير mlu لباقي اسطول البلوك40 مع اتفاق مبادئ لاحلال البلوك15-32 بالاف35 بخطه خمسيه تبدا من 2020
2- استكمال الذخائر الممنوعة و استقبال احدث اصدارات العامل بالخدمه فعلا تقريبا كله الهاربون التاو الهيل فاير السايدوندر و الاستاندر علي البيري
3- تطوير كامل اسطول الاباتشي مع تزويده باللونج بو و تحدق منظومات الحمايه و الرصد و التهديف مع عمره كامله لعدد 24 مروحيه استلام منتصف التسعينات
4- رخصه انتاج جديده 2000 دبابه للابرامز معيار سيب2 مع تطوير القديم لنفس المعيار تقريبا
5- تطوير شامل لعدد 4 فرقاطه بيري الرادارت و قدرات الدفاع الجوي و عمره صيانه و تجديد للبدن و المحركات للخدمه حتي 2030
6- لا مانع من بعض الصفقات الجديدة التي لا بديل عن الامريكان فيها مثل 6 طائرات تانكر حقن و ارضاع عدد محترم من الجافلين 6 طائرات اواكس 4 طائرات دوريه بحريه
علي ان يكون التمويل مشاركه بالنصف من المعونه السنويه
والله يافندم ، حضرتك متفائل بشكل زايد عن اللازم ، مع خالص إعتذاري .
دول ناس لا يرجى منهم خير ولا أمل فيهم .

دي مشاركه من استاذنا الراجح : الراجل لم فيها كل حاجه : يعني اللي هاييجي مش هايخرج عن دول
لا استاذ و لا حاجه انت بس راجع التسليح الامريكي لمصر هتجد ده الطبيعي حتي نكون مستعدين لخطوه ايجابيه نحو استمرار التعاون المصري الامريكي و اضيف مطلب مصري اخر
1- اعاده تقييم الباتريوت المصري خصوصا مخزون الصواريخ الباتريوت بوضعه الحالي لن يخدم اكثر من 5 سنوات اخري

بعيد عن الموضوع يا حج راجح: امريكا نزلت ال SEP V3
ترقيه لل SEP 1 , SEP 2
يا باشا انا راضي حتي بالمخزون في مقبرة الدبابات من الابرامز. و اجدد و اطور فيه بمعرفتي يعني 3000 ابرامز بتكلفه صناعه الف وحده بمصنع 200 الحربي
الهدف زياده العدد اما التطوير و الاعتمادية الذاتيه احنا و شطارتنا بقي مع نفسنا او مع شريك اخر فرنسا مثلا

انا كنت عارف الموضوع بتاع SEPv3 بقالي فتره و استغربت ان محدش اتكلم عنه في المنتدي
انا معلوماتي العسكريه مش قويه و مش عيب اني اقول اني مش فاهم يعني ايه APS بس شكله لطيف

انا جبت الخبر انتوا اساتذتنا بقا و جيبه قراراه و اخره و حد يعمل موضوع و يشرح للغلابه
و ادي كمان link

تحياتي

انا مش خبير برده كلنا بنتعلم
حتى الان افضل نظام حمايه نشطه هو الارينا الروسى
يعنى ايه APS وبيشتغل ازاى؟
APS او نظام الحمايه النشطه نوعين
قتل سهل عن طريق التشويش على انظمه توجيه الصاروخ المعادى وابعاده عن الدبابه
وقتل صعب عن طريق شحنه متفجره صغيره تصطدم بالصاروخ لينفجر قبل ان يصيب الدبابه

النظام الامريكى الجديد وهو اول نظام قتل صعب امريكى بالمناسبه على حد علمى
هل يرقى لمستوى الارينا او التروفى؟ ما اسمه ومواصفاته؟
رايثون كانت شغاله على نظام APS ممكن يكون هو ده اللى تم تركيبه على الابرامز فى التطوير الجديد
دى التفاصيل المتاحه عنه
امريكا عموما مكنتش مهتمه بانظمه الحمايه النشطه الا من فتره قريبه ومتأخره عن روسيا واسرائيل فى المجال ده

شوف مثلا الارينا الروسى الرائع وهو احدث APS فى روسيا

وده التروفى الاسرائيلى

والله يافندم ، حضرتك متفائل بشكل زايد عن اللازم ، مع خالص إعتذاري .
دول ناس لا يرجى منهم خير ولا أمل فيهم .
ما علاقه هذا بالتفاؤل من عدمه دي قائمه محفوظه و معروفه باحتياجات الجيش المصري الضرورية و العاجلة من الامريكان
اما هتقدر تحقق ايه منها ده شئ اخر

لا استاذ و لا حاجه انت بس راجع التسليح الامريكي لمصر هتجد ده الطبيعي حتي نكون مستعدين لخطوه ايجابيه نحو استمرار التعاون المصري الامريكي و اضيف مطلب مصري اخر
1- اعاده تقييم الباتريوت المصري خصوصا مخزون الصواريخ الباتريوت بوضعه الحالي لن يخدم اكثر من 5 سنوات اخري

فعلا القائمه دي هيا احتياجتنا من امريكا
ربنا يقدم اللي فيه الخير

يا باشا انا راضي حتي بالمخزون في مقبرة الدبابات من الابرامز. و اجدد و اطور فيه بمعرفتي يعني 3000 ابرامز بتكلفه صناعه الف وحده بمصنع 200 الحربي
الهدف زياده العدد اما التطوير و الاعتمادية الذاتيه احنا و شطارتنا بقي مع نفسنا او مع شريك اخر فرنسا مثلا

يا عمنا مكنتش اقصد ناخد احنا التطوير دا
مش لما ناخد A2 الاول
انا كنت بتكلم عامه عن التطوير الجديد

انشاء الله هناخد اللي احنا عاوزينه

انا مش خبير برده كلنا بنتعلم
حتى الان افضل نظام حمايه نشطه هو الارينا الروسى
يعنى ايه APS وبيشتغل ازاى؟
APS او نظام الحمايه النشطه نوعين
قتل سهل عن طريق التشويش على انظمه توجيه الصاروخ المعادى وابعاده عن الدبابه
وقتل صعب عن طريق شحنه متفجره صغيره تصطدم بالصاروخ لينفجر قبل ان يصيب الدبابه

النظام الامريكى الجديد وهو اول نظام قتل صعب امريكى بالمناسبه على حد علمى
هل يرقى لمستوى الارينا او التروفى؟ ما اسمه ومواصفاته؟
رايثون كانت شغاله على نظام APS ممكن يكون هو ده اللى تم تركيبه على الابرامز فى التطوير الجديد
دى التفاصيل المتاحه عنه
امريكا عموما مكنتش مهتمه بانظمه الحمايه النشطه الا من فتره قريبه ومتأخره عن روسيا واسرائيل فى المجال ده

شوف مثلا الارينا الروسى الرائع وهو احدث APS فى روسيا

وده التروفى الاسرائيلى
اولا شكرًا علي الشرح
غريبهً ان الأمريكان يكونوا متأخرين في موضوع APS
علي ما اعتقد انه كان موجود في ال SEP v1 ?
علي العموم لو عرفت تفاصيل أكتر عن التطوير دا هاعرفك و لو انتا عرفت اعمل موضوع و الكل يستفيد
تحياتي يا اخي و شكرًا مره ثانيه

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى