اندونيسيا توقيع عقد شراء 10 مقاتلات سوخوي 35 مارس القادم

انت مش محتاج تنقنعنا احنا انت محتاج تقنع الروس :D
انا عن نفسي اعتقد ان الروس مش هيوافقوا يدوك رادار الباك فا :لا أعلم:
ردار الباك فا منة نسخة تصديرية
اصلا وهو اشتقاق من ردار السو 35 او مبني علي اساسة
لذلك هو هيتصدر لكل الطائرات من الجيل الرابع ++
كل الموضوع هو ان تطلبة رسميا فقط
الروس خططهم جاهزة بهذا الشأن

الحمولات اهي يا راجح
فعلا بتشيل 32 قنبله 250 كجم

عايزين النسخة الهندية .،.
Kh-59MK2 - AS-22 stealth standoff version, rocket or turbofan engine, shown in MAKS 2015. Light compact tactical stealth ALCM with a range of 290km (for export) and 550km (for internal) versions. Rumors have told that India will get "special" export version with a range extended up to 350km.
نعم بس المدي التصديري 285 كم مش 290 كم

صحيح يارجالة لو فعلا
السو35 جاية وهتكون استلام علي 2019
لية ماتجيش بردار ايسا
خصوصا ان الردار الباك فا جاهز فعليا والانتاج الكمي اخر السنة دي
يعني نسخة منة للسو35
امر وارد جدا ان لم يكن طبيعي
العرض الروسي تعاقد 2016 يبدا التسليم النصف الثاني من 2018

العرض الروسي تعاقد 2016 يبدا التسليم النصف الثاني من 2018
هيكون جاهز ياراجح حتي لو هندفع اغلي شوية
اننا ناخد النسخة التصديرية للردار الايسا المشتق من الايربيس
موضوع في غاية الاهمية

هيكون جاهز ياراجح حتي لو هندفع اغلي شوية
اننا ناخد النسخة التصديرية للردار الايسا المشتق من الايربيس
موضوع في غاية الاهمية
من ناحيه السعر هيكون كبير انت طالب مواصفات خاصه السعر تجاوز سعر الصين 83 مليون دولار بكثير عشرات الملايين و ليس خمسه او عشره او حتي عشريين

من ناحيه السعر هيكون كبير انت طالب مواصفات خاصه السعر تجاوز سعر الصين 83 مليون دولار بكثير عشرات الملايين و ليس خمسه او عشره او حتي عشريين
مواصفات خاصة زي اية تعتقد اية ولية روسيا متخفش منها صواريخ اكتر من 300 كيلو و المعاهدة مش شرط معظم الدول كسرت القاعدة

ايه رايك في دي

36 قنبله 250 كجم يعني حموله خارجيه 9 طن مش 8 طن

مش عارف .. هو ايه مصدر الصورة دي
عموما السو 30 الهندية من اول تجاربها كانت بتشيل 32 قنبلة .. مش مستبعد ان السو 35 تكون بتشيل اكتر

مواصفات خاصة زي اية تعتقد اية ولية روسيا متخفش منها صواريخ اكتر من 300 كيلو و المعاهدة مش شرط معظم الدول كسرت القاعدة
التفاصيل لا يعلمها الا الله فقط ثم القائمين علي الامر

مش عارف .. هو ايه مصدر الصورة دي
عموما السو 30 الهندية من اول تجاربها كانت بتشيل 32 قنبلة .. مش مستبعد ان السو 35 تكون بتشيل اكتر
ماشي انا مش بتكلم علي العدد انا باتكلم علي وزن الحموله الخارجيه كده 9 طن مش 8 زي المتداول و بالتالي قدره البدن علي تحمل وزن اقصي اكبر من المعلن

طيب و تحمل هيكل الطائره للحموله الخارجيه الزائده دون ان ينهار
هل فية معلومة عن قدرة نفاط التحميل علي حمل اوزان معينة
انا قصدي انك عندك حمولة كاملة 11.5طن وقود
وحمولة خارجية عبارة عن 8 طن موزعين علي 12 نقطة تعليق
طيب لو فية امكانية لحمل حمولة خارجية اعلي تصل ل12 طن مثلا
في مقابل 7.5 طن وقود طبعا حسب المهمة

هل فية معلومة عن قدرة نفاط التحميل علي حمل اوزان معينة
انا قصدي انك عندك حمولة كاملة 11.5طن وقود
وحمولة خارجية عبارة عن 8 طن موزعين علي 12 نقطة تعليق
طيب لو فية امكانية لحمل حمولة خارجية اعلي تصل ل12 طن مثلا
في مقابل 7.5 طن وقود طبعا حسب المهمة
الحموله الخارجيه لا تلاعب فيها بالزيادة عن الحد ممكن اقل مثل الداخليه لا تزايد عن قدره الخزانات الداخليه ايضا
الخارجيه ترتبط بتحمل البدن و نقاط التعليق للاوزان عليها و الداخليه علي اقصي سعه لها 11500 كجم

ماشي انا مش بتكلم علي العدد انا باتكلم علي وزن الحموله الخارجيه كده 9 طن مش 8 زي المتداول و بالتالي قدره البدن علي تحمل وزن اقصي اكبر من المعلن

اعتقد لو كان الامر صحيح (وطبعا بيتوقف على نوع المصدر) فهيتم تعويضه بحمولة داخلية من الوقود اقل
خد بالك ان القنبلة فيه منها اكثر من نوع اوزانهم بتختلف شوية
لو فعلا الصورة دي حقيقية يبقى غالبا النسخة دي والوزن ده مظبوط عشان يكونوا تقريبا 8 طن .. الله اعلم :لا أعلم:

الحموله الخارجيه لا تلاعب فيها بالزيادة عن الحد ممكن اقل مثل الداخليه لا تزايد عن قدره الخزانات الداخليه ايضا
الخارجيه ترتبط بتحمل البدن و نقاط التعليق للاوزان عليها و الداخليه علي اقصي سعه لها 11500 كجم

خد بالك ان تانكات الوقود الداخلي بتكون ممتدة كمان جوه جزء من الجناح .. يعني بتسبب حمل زائد
شوف كده مثلا تانكات السترايك ايجيل

خد بالك ان تانكات الوقود الداخلي بتكون ممتدة كمان جوه جزء من الجناح .. يعني بتسبب حمل زائد
شوف كده مثلا تانكات السترايك ايجيل
طيب قارن كده مع الفولباك الحمولات الداخليه و الخارجيه
بصراحه انا شايف الامور غير دقيقه في الارقام المعلنه عن السو35

اعتقد لو كان الامر صحيح (وطبعا بيتوقف على نوع المصدر) فهيتم تعويضه بحمولة داخلية من الوقود اقل
خد بالك ان القنبلة فيه منها اكثر من نوع اوزانهم بتختلف شوية
لو فعلا الصورة دي حقيقية يبقى غالبا النسخة دي والوزن ده مظبوط عشان يكونوا تقريبا 8 طن .. الله اعلم :لا أعلم:
انا اتصور ان ممكن الحمولة الخارجية ليها حد معين في الزيادة علي حساب الداخلية
خصوصا ان مفيش تحديد واضح لقدرة نقاط التعليق من التحمل لاوزان معينة
عموما راجح رافض المبدأ

طيب قارن كده مع الفولباك الحمولات الداخليه و الخارجيه
بصراحه انا شايف الامور غير دقيقه في الارقام المعلنه عن السو35

السو 34 كمان بتشيل تانكات جوه الجناح
The aircraft can carry 12,100kg of fuel internally in two fuel tanks in the wings and four in the fuselage.

وبتشيل برده 8 كجم زي السوبر فلانكر .. لكن الفرق هنا ان حمولتها القصوى كبيرة جدا 45.1 طن .. يعني هتشيل كل الحمولات دي في نفس الوقت بدون اي مشاكل .. لكن ده على حساب الاداء والمدى بتاعها .. اعتقد ان المواد الداخلة في هيكلها مواد تقيلة هدفها فقط المتانة وتوفير حمولة اكبر

عودة
أعلى