عقد توريد 50 مقاتله ميج ام/ام2 لمصر

غريبا ده اول مره اسمع عن رقم 50 صحيح كده لاسراب مصرية ولا فيه تفصيل معرفهاش ياريت تنورني سبب الاثنين الزياده دول اي
الرقم كان غير محدد بين 46-48 لكن الاصدق العقد النهائي بعدد 50 مقاتله

مفاوضات الامريكان تعاني معوقات نسخه عاديه بدون رادار ايسا بعدد 12 يعني تقريبا نفس صفقه 2002

يفتح الله الكلام ده كان ممكن زمان، الاّن BIG NO

مفاوضات الامريكان تعاني معوقات نسخه عاديه بدون رادار ايسا بعدد 12 يعني تقريبا نفس صفقه 2002
انا ارشح فوز السو35
ده العرض الا هما جم بيه انهم يوردو الطلب المصري القديم للايجل بنفس الموصفات هم طبعا اننا مش هانوافق لكن هو عاوز يبتدي معاك من تحت اوي لانها لسا شايف وش جديد وقوي ومتمكن فلو جه عرض نسخة السعودية مثلا هاترسا علي السيالنت ايجل بالشكل ده والاعداد لو قال 24 يبقا هايوصل ل48 وكده لكن ان متفال جدا ان شاء الله

ده العرض الا هما جم بيه انهم يوردو الطلب المصري القديم للايجل بنفس الموصفات هم طبعا اننا مش هانوافق لكن هو عاوز يبتدي معاك من تحت اوي لانها لسا شايف وش جديد وقوي ومتمكن فلو جه عرض نسخة السعودية مثلا هاترسا علي السيالنت ايجل بالشكل ده والاعداد لو قال 24 يبقا هايوصل ل48 وكده لكن ان متفال جدا ان شاء الله
اعتقد الاختيار سيكون السو35

انا ارشح فوز السو35

انت بتهزر صح
بعد سنوات من تصديرها برلدار ايسا عايزين يسلموهالنا 2020 بمواصفات 2002:eek:
متصورتش الوقاحة الامريكية للدجة دي

اذا مكنتش هتيجي برادار apg 82 الامريكاني ومنظومة الحرب الالكترونية الجديدة للسترايك ايجيل ولا عايزين من خلقتهم حاجة

طبعا الصفقة معروفة لمصر مش محتاجة تخمين لان اخر عقد ليها هو مع مصر
والصفقة 48 مش 50 على الارجح
لان السرب 24 طائرة وليس 25
الا لو هانجيب طائرتين زيادة مخصيين للتدريب بشكل اساسي على الطائرة

انت بتهزر صح

اذا مكنتش هتيجي برادار apg 82 الامريكاني ومنظومة الحرب الالكترونية الجديدة للسترايك ايجيل ولا عايزين من خلقتهم حاجة
الكلام ده للاسف حقيقي حم قدمو العرض بموافقة علي توريد الا12بتوع 2002 بس خلي بالك ان هنا الوضع معكوس هو الا جي يعرض عليك مش انت الا طالب وده في حد زاته انتصار عملاق انت طلبت 100اف 16 من2009 خدة20فقط2015 بطلوع الروع هو انهاردا عارض تطوير الاف 16 والموافقة علي كل طلابات الزخيرة الممنوعة والمرفوضه وبعيدها تاني هو الا عرض مش احنا الا طلبنا ;););)

انت بتهزر صح

علشان كده بقول السو35 هي الاقرب لمصر لان هذا نفس الاسلوب عند عرض LCS علي البحريه و كان الرد المصري لا مبالاه تامه بالعرض

السو في حالة رفض الامريكان الطلبات المصرية للايجل وابرزها موعيد التسليم السريعة

صدقني إف ١٥ مش هتيجي أبدا

سو ٣٥ أفضل الاختيارات لمصر

على فرض الأمريكان وافقو على طلبات مصر من حيث النسخة والتسليح هل سيوافقون على تطويراتها المستقبلية لمصر .... هل سيوافقون على حزمة الأسلحة المستقبلية لها ؟

بعكس سو ٣٥ انت لن تشتري مقاتلة بأسلحتها وإمكانتها الحالية فقط لكنك ستشتري أيضاً مستقبلها من أسلحة وتطويرات وتحديثات

الميزة الأخرى أنك ستقتني سلاح يجهله عدوك

هي السو مش وحشة خالص بالعكس هي الند الوحيد للايجل وفي كل الاحوال ان شاء الله علي 2019 يكون فيه سيادة جوية محترمه ايهم اقرب
هيكون باذن الله و 2019 هذا اقصي مدي للتوريد

طبعا الصفقة معروفة لمصر مش محتاجة تخمين لان اخر عقد ليها هو مع مصر
والصفقة 48 مش 50 على الارجح
لان السرب 24 طائرة وليس 25
الا لو هانجيب طائرتين زيادة مخصيين للتدريب بشكل اساسي على الطائرة
ازيك يا دكتور عادل .. هو لية تم تسمية الميج 35 بالميج 29 بالرغم انة فى مسؤل روسى قال انة لن يتم تسمية الميج 29 بالاسم دة وانة اسمها ميج 35 فقط ؟؟ انت مش فاكر الخبر دة ؟؟

الكلام ده للاسف حقيقي حم قدمو العرض بموافقة علي توريد الا12بتوع 2002 بس خلي بالك ان هنا الوضع معكوس هو الا جي يعرض عليك مش انت الا طالب وده في حد زاته انتصار عملاق انت طلبت 100اف 16 من2009 خدة20فقط2015 بطلوع الروع هو انهاردا عارض تطوير الاف 16 والموافقة علي كل طلابات الزخيرة الممنوعة والمرفوضه وبعيدها تاني هو الا عرض مش احنا الا طلبنا ;););)

بس يا عمرو لو هو شاريك يعرض أقصى ما عنده مش يرجع بك 15 سنة للخلف... الأمريكان متخلفين في هذا العرض

طيب ما الامريكان قدموا عرض LCS بعد 2022 كان الرد المصري ايه كان العرض غير موجود اساسا
الامريكان في المقاتلات اخرهم تطوير الاف16 و مش بعيد نتشرط عليهم كمان خلصت يا معلم

مبروك تاكيد الصفقه
كنت قرأت ان من مميزات الميج قدرتها على الافلات من الصواريخ جو جو وكسر الاقفال بسبب سرعتها العاليه وقدرتها على التسلق ومقطعها الصغير ؟ صح الكلام ولا مبالغه من الروس؟

انا ارشح فوز السو35

قول والنعمه! وهما فاكرينا هبل عشان نقبل بالعرض ده
didn't they learn anything from the past 2 years deals?
مصر مش هتاخد غير الافضل
انا من الاول مش متوقع جديد من الامريكان حتى بعد رحيل اوباما

كده مصلحه هنروح للسو35 ملكة المناورات بتسليحها الكامل وبدون شروط

كان نفسى من زمان اشوف الثلاثى ده فى مصر
SU-35, Rafale, F-22

two out of 3 isn't that bad

الف مبروك لام الدنيا كدة مش ناقص غير السوخوي 35 وبكدة نكون خدنا اللي عاوزينة من روسيا ويبقي عندنا سلاح جو محترم بمعني الكلمة اما بالنسبة لأمريكا مش عايزين غير تطوير الاف16 وكافة أنواع الذخائر في الوقت الحالي علشان يثبتوا انهم اتغيروا وبعدين نطلب اللي عاوزينة براحتنا ....لكن والأهم الواحد نفسة يشوف مقاتلة بصناعة مصرية هو دا فعلاً الإنجاز

عودة
أعلى