رئيس الأركان المصري يلتقي قائد القوات البرية الأمريكية

اساتذتى اسمحوا لى دخول الايجل ده شىء خيالى لازم نفكر فى المتاح فى المدى المنظور زى الاستاذ تايجر لما كان يتكلم على الثاندر مازلت ارى السوخوى 35 خيار افضل اى سلاح امريكى مش هاقدر احارب بيه سوسو الا اذا كنت بصنعه دول ناس بيفخخوا لينا تفتكروا هيدونا سلاح عدل انا اتمنى لمصر الرابتور بس المنطق ما بيقولش كده ورئيس جديد جمهورى او ديمقراطى مبيغيرش المخطط بيستمر فيه ممكن يعدل لكن فى حدود مش هييجى من اقصى اليمين لاقصى اليسار سلاح اقل نصف درجة مفتوح افضل من سلاح متقدم مشروط والتجربة اثبتت ده ما تزعلوش منى انا بشعر بتحيز للسلاح الامريكى وخاصة الشق الجوى به نعم هم رقم واحد دى حقيقة لكن ما يمتلكه الاخرون جيد والسلاح بالرجل دائما وليس العكس والاف 35 مش عارف فى اراء متضاربة حولها من الامريكان انفسهم شركة بوينج والفيديو لمصمم الاف 16 طائرة شبحية من الامام فقط لكن الاجناب والخلف لا محرك وحيد بصمتة الحرارية اكيد عملاقة تسليحها محدود مناورتها ضعيفة وسرعتها عادية انا مش خبير طيران لكن مش كل حاجة تمشى بالمنطق هو كان فى منطق يقول الميج21 توقع الفانتوم لكن حصل وبكثرة ده راييى وتحياتى لحضراتكم

انا مش استاذ والله دا حضرتك اللي استاذ :)
طيب و ليه تحصر نفسك في انك الحلقة الاضعف في منطق السلسلة الامريكية الاسرائيلية المصرية ... انا اللي شايفه ان وضع المعدات و المواصفات السئ هو تقصير منا كا مصر من الاساس و حصر رؤيتنا لتعامل الامريكان ان التفوق المطلق لاسرائيل يحتم عليهم معاملتنا هكذا و بالتالي تتابعت الاحداث تباعا بعدها
معلش اه اسرائيل لابد لها التفوق بس الوضع الحالي مش تفوق دا ضعف مني ما السعودية بتشيل و تشكل تهديد على اسرائيل و الكويت بتشيل و هي ايضا تشكل تهديد و الامارات بتشيل و هي ايضا تشكل تهديد و الاردن حتى واخد امرام و اكيد الامريكن عارفين ان في لحظة ممكن الكل يجمع ما لديه مع الآخر فمرفضوش ليه ! و بيرفضولنا احنا ببساطة لاننا عودناهم على كده مبنعرفش نعدي الامور بعد جزئية الرفض فا عيب على دولة مخلصة اسرع صفقة مقاتلات و فرقاطة انها تعجز عن التفاوض مع الامريكان مادام هنالك فرصة خصوصا انك الوحيد اللي ليك اتفاقية سلام و اول واحد عامل علاقات مع الاتنين معلش هوا احنا بنديهم بالرخيص و دا سبب التحول في مواقفنا مش عشان التسليح عموما
تشكلية جوينت و ايجل و فالكون و احدهم جيل خامس و ليس هذا فحسب بل قاعدة تصنيع تقارع الامريكان !! كدا كتير اسرائيليا اتفه خبير توازن حيقلك لا حتى مع رافال و ميج ناقصلك توازن امريكي متاخر فهي جاية لو لعبتها صح و بالنهاية لو فعلا الامريكان مش عايزين fine بس السوق خود و عطى و انا عندي مخططات لزيادة الرافال و الروس مشاريعهم مع الوقت حتخلص

بالنسبة للميج كلها على بعضها مش حتعمل اي شئ على بعد 400 كلم من الايجل او الجوينت و لا حتعرف انهم هناك فبالتالي كل الايروداناميكية ملهاش لازمة الفكرة كلها في الانظمة المدمجة اللي جوه
هاتلي منظومة زاي الديوس او السبيكترا او الباراكودا او الداس و حطهم على الميج مع ردار محترم ساعتها حرضى عن الميج
لكن في عصر منظومات وعي محيطي بالشكل دا مينفعش نهائي تقول منصة مش وحشة او شغال حترمي طياريك للموت ال FGA radarعلى الميج حرفيا حيهنج من من ال 81 على الجوينت ان مكتشفناش ان لل 81 قدرات ميكرويف قد تحرق دواير الردار الروسي اصلا
الميج منصة معروف اوي هي جت ليه احلال رخيص لمكون روسي اعتراضي داخل الاجواء المصرية و منصة صواريخ جو جو مع قدرات جو ارض و اراهن لو تسليم السو 35 كان هيبقى قريب زاي الميج كنا اشترينا السو 35
الايجل او اي منصة يسهل تخفيض ال RCS ليهم مش قضية بس ليك حدود يعني مش حتقل عن 1 متر مربع او اتنين متر مربع مش الفكرة هنا الفكرة في التوازن ما بين RCS مقبول حتى لو 5 متر مع ايروداينامك حلو و انظمة مدمجة و استشعار و تشويش و وعي محيطي فائق القوة بالتذخير ... ساعتها معاك منصة محترمة ، الادافانسد و الرافال يقدرو يحققه القدرة دي مع التايفون لكن لسه لم يصلو لها بالشكل المطلوب و دا نفس فكر الاسرائيلين الآن هما وصلو للفسلفة دي و حيحطوها في نسخة الايجل اللي طلبوها

كلام موزون بميزان دهب
استااااااذ:ممتاز::يعجبني:

كلام موزون بميزان دهب
استااااااذ:ممتاز::يعجبني:
حبيبي :حب مجنون:
و ممكن تكون زيارة الراجل بما انه قائد بري ليها علاقة بالابرامز مع اني لا اعول على اي مخططات امريكية واعدة ليها حتى للجيش الامريكي

حبيبي :حب مجنون:
و ممكن تكون زيارة الراجل بما انه قائد بري ليها علاقة بالابرامز مع اني لا اعول على اي مخططات امريكية واعدة ليها حتى للجيش الامريكي

M1A2SEP
يا رييييييييييييت
قول يا رب يا مان خلينا نخلع من جو M1A1

M1A2SEP
يا رييييييييييييت
قول يا رب يا مان خلينا نخلع من جو M1A1
مش موضوع جو .. الاتنين مش حينفعو بالمقاييس الحالية مهى مع السعودية نفعت ؟
حتى المنتظر في 2020 ال M1A3 خطوط تطويرها ليست كما ينبغي مفيش انتباه لانظمة قتل سهل و صعب ... مش عارف ليه !

مش موضوع جو .. الاتنين مش حينفعو بالمقاييس الحالية مهى مع السعودية نفعت ؟
حتى المنتظر في 2020 ال M1A3 خطوط تطويرها ليست كما ينبغي مفيش انتباه لانظمة قتل سهل و صعب ... مش عارف ليه !

انا عارفك مصطبح و مفيش حاجه عجباك :D :D
انتا شايف ايه اللي ينفع يا برنجي؟ T14?

انا عارفك مصطبح و مفيش حاجه عجباك :D :D
انتا شايف ايه اللي ينفع يا برنجي؟ T14?
لووووووووول
لا الفكرة ان لازم انظمة حماية بالدرجة الاولي اكتر عن كده و الوحيدين اللي بيقدمو دا بالشكل المطلوب الاسرائيلين على الميركافا 4 و الالمان على الريفلوشن
و مؤخرا الارماتا لكن انا مش مقتنع بالارماتا كتصميم و الاعتمادية محتاجة فترة عشان تنضج
حل الموضوع دا قعدة مع جنرال داينامكس و نقولهم عايزين ايه فاكس معيار الجيش الامريكي فاكس اي حاجة
احنا عايزين :
1- انظمة حماية سهلة و صعبة 360 درجة
2- كيت upgrade تدريعي موديلر زاي اللي على الريفلوشن يستحمل الضربات من الصواريخ و المقذوفات الحركية و الكيمائية الحرارية
3- انظمة استشعار و رصد 360 مختلفة لكل الطاقم و نظام ادارة نيران حديث و battle management system و ربط اتصالي بقنوات داتا لينك مع اطراف اخرى تطوير اليكتروني شامل من الآخر بحيث تتحول لمنصة قيادة و سيطرة مصغرة و الشركة عملتها already على السكاوت الانجليزي
4- محرك اكثر قوة ديزيل
5- مدفع ال M1A3 حيوصل ل 12 كلم و ذخيرة جديدة
6- انظمة تسليح رشاشات يتم التحكم بها من داخل الدبابة بدون التواجد في الخارج
7- مش محتاجينه اوي ملقم آلي
8- جعل الزيادة في الوزن اقل ما يمكن بحيث متاثرش في الحركية
لو نجح و تم التطوير دا بسعر كويس و زيادة مقبولة في الوزن مع الحفاظ على الحركية العالية اضمنك الجيش الامريكي نفسه حيلغي خططه لل M1A3 و ياخد المعيار دا

التعديل الأخير:
لووووووووول
لا الفكرة ان لازم انظمة حماية بالدرجة الاولي اكتر عن كده و الوحيدين اللي بيقدمو دا بالشكل المطلوب الاسرائيلين على الميركافا 4 و الالمان على الريفلوشن
و مؤخرا الارماتا لكن انا مش مقتنع بالارماتا كتصميم و الاعتمادية محتاجة فترة عشان تنضج
حل الموضوع دا قعدة مع جنرال داينامكس و نقولهم عايزين ايه فاكس معيار الجيش الامريكي فاكس اي حاجة
احنا عايزين :
2- كيت upgrade تدريعي موديلر زاي اللي على الريفلوشن يستحمل الضربات من الصواريخ و المقذوفات الحركية و الكيمائية الحرارية
3- انظمة استشعار و رصد 360 مختلفة لكل الطاقم و نظام ادارة نيران حديث و battle management system و ربط اتصالي بقنوات داتا لينك مع اطراف اخرى تطوير اليكتروني شامل من الآخر بحيث تتحول لمنصة قيادة و سيطرة مصغرة و الشركة عملتها already على السكاوت الانجليزي
4- محرك اكثر قوة ديزيل
لو نجح و تم التطوير دا بسعر كويس و زيادة مقبولة في الوزن مع الحفاظ على الحركية العالية اضمنك الجيش الامريكي نفسه حيلغي خططه لل M1A3 و ياخد المعيار دا
و بالمره Touch screen Coffee machine تعمل 24 مشروب including Lattes and Cappuccino and hot chocolate :D
مش بقولك بقالك يومين مفيش حاجه عجباك
كله لازم يكون configuration خاص لمصر
انتا عاوز امريكي علي الماني مكس 2*1 صعبه شويه دي
طيب مانجيب الريفوليوشن الالماني علي طول و نسك علي ال M1
الالمان ادونا غواصات مش هايدونا دبابات ؟

مش بقولك بقالك يومين مفيش حاجه عجباك
كله لازم يكون configuration خاص لمصر
انتا عاوز امريكي علي الماني مكس 2*1 صعبه شويه دي
طيب مانجيب الريفوليوشن الالماني علي طول و نسك علي ال M1
الالمان ادونا غواصات مش هايدونا دبابات ؟
ايدي على ايدك و انا اكره هات ريفلوشن بس امامك مقاومة اسرائيلي مش هينة و اهم شئ حعمل ايه في الابرامز اللي عندي
منا شكلي حجيب ارماتا او ريفلوشن مش مشكلة بس الابرامز خسارة تتساب كده و احنا مش محتاجين دبابات زيادة حقيقي احنا بس عايزين نطور اللي معانا كفاية اوي لان فلسفة الحرب اتغيرت .. اشتباك مدرع شبه مستحيل في الزمن دا ليلتي كلها حرب مدن و ارهاب
اللي محتاجينه بشدة الآن هي مدرعة قتال رئيسية زاي ال T-15 و البوما و النامير و الكروجناتس 25
انا مشكلتي في ان مبيعجبنيش فعلا اي حاجة لان فعلا ليه اعمل شئ مش perfect ليه ما اطمحش للاعلى :cool:

ايدي على ايدك و انا اكره هات ريفلوشن بس امامك مقاومة اسرائيلي مش هينة و اهم شئ حعمل ايه في الابرامز اللي عندي
منا شكلي حجيب ارماتا او ريفلوشن مش مشكلة بس الابرامز خسارة تتساب كده و احنا مش محتاجين دبابات زيادة حقيقي احنا بس عايزين نطور اللي معانا كفاية اوي لان فلسفة الحرب اتغيرت .. اشتباك مدرع شبه مستحيل في الزمن دا ليلتي كلها حرب مدن و ارهاب
اللي محتاجينه بشدة الآن هي مدرعة قتال رئيسية زاي ال T-15 و البوما و النامير و الكروجناتس 25
انا مشكلتي في ان مبيعجبنيش فعلا اي حاجة لان فعلا ليه اعمل شئ مش perfect ليه ما اطمحش للاعلى :cool:

ماشي لاكن لو هانطور يبقي اخرنا للمعيار SEp لو الامريكان وافقوا
انا مش شايف مشكله مع الالمان الناس ادونا غواصات مش هايدونا دبابات
لاكن انا معترض علي اننا نسيب الابرامز لاكن برده ماينفعش نفضلA1
الارماتا باخواتها هاتكون نقله محترمه و زي ما انتا قلت احنا محتاجين مدرعات بتصميم حديث

ماشي لاكن لو هانطور يبقي اخرنا للمعيار SEp لو الامريكان وافقوا
انا مش شايف مشكله مع الالمان الناس ادونا غواصات مش هايدونا دبابات
لاكن انا معترض علي اننا نسيب الابرامز لاكن برده ماينفعش نفضلA1
الارماتا باخواتها هاتكون نقله محترمه و زي ما انتا قلت احنا محتاجين مدرعات بتصميم حديث
عمو سام دا شكلو منوفي آخر حاجة ام البخل يا جدع متقطعو علاقتكم بينا احسن ؛ث:
لو فعلا توقف امر الابرامز على كده يبقى خلاص لازم منصة جديدة بس استبعد ريفلوشن ileysق مع انه يا ريت والله دا الاسرائيلين حيجلهم مغص في الركب من الخطوة دي :ء:
اعتقد التوجه حيكون للارماتا و عيلتها فعلا بالكامل و انا غير سعيد بذلك بالمناسبة الا في التي 15 و الكروجناتس 25 ، الباقي انا مش شايف انه ضروري )):

عمو سام دا شكلو منوفي آخر حاجة ام البخل يا جدع متقطعو علاقتكم بينا احسن ؛ث:
لو فعلا توقف امر الابرامز على كده يبقى خلاص لازم منصة جديدة بس استبعد ريفلوشن ileysق مع انه يا ريت والله دا الاسرائيلين حيجلهم مغص في الركب من الخطوة دي :ء:
اعتقد التوجه حيكون للارماتا و عيلتها فعلا بالكامل و انا غير سعيد بذلك بالمناسبة الا في التي 15 و الكروجناتس 25 ، الباقي انا مش شايف انه ضروري )):

عمو سام منوفي؟ المنوفيين يزعلوا كده :D
عمو سام بيوزع علي حبايبه بس

بص الكلام مع امريكا مش واضح الي الان يعني في رغبه مصريه امريكيه واضحه مفيش كلام لاكن احنا هانقدر ناخد منهم ايه مقابل ايه دا و هما عارضين ايه مقابل ايه دا اللي لسه في وراء الابواب المغلقه و جلسات الاستماع و المناقشه في لجان الخارجيه و المخابرات و الامن القومي و البنتاجون اللي محدش بيعرف بتنعقد فين و امتي
يعني لو تبص علي طلباتنا :
1- محتاجيين مقاتله جديده محترمه
2- ترقيه ال F16
3- ترقيه ال M1A1
4- انظمه تحكم و قيادة
5- اواكس
6- البيري يا ترقيه يا تغيير
7- الاباتشي و اللونج بو
8- ذخائر
في حاجه تاني نسيتها؟؟؟

هما بقا علي استعداد يوافقوا علي ايه و مواعيد تسليم امتي الله اعلم

لووووووووول
احنا عايزين :
4- محرك اكثر قوة ديزيل

طيب تعالى نبص على الارماتا
1- موجود نظام قتل سهل ومنظومة قتل صعب Afghanit
2- تدريع جديد وثورى NII Stali وطبعا ERA
3- sensors الارماتا ترصد الدبابات المعاديه من مسافه اكبر من 5كم ص و3.5كم م والرادار بتاعها ايسا بيغطى 360° . وكمان الطاقم متوفر له رؤيه 360° HD
4- محرك ديزل 1,500 وممكن تطويره مستقبلا
5- مدفعها الجديد 2A82-1M عيار 125 ملم بمعدل اطلاق 10:12 ق/د وبمدى 8كم وغياب fume extractor لان البرج آلى ومستقبلا ممكن تستخدم 2A83 عيار 152ملم
6- فيها رشاشين واحد 12.7 ملم والتانى 7.62 ملم وكلهم تحكم عن بعد يعنى مش محتاج تواجد فى الخارج
7- موجود ملقم آلى ولو مش عايزه عادى نلغيه من الطلبيه عشانك بس كده
8- وزنها 48 طن فقط

والارماتا على فكره تسبق كل الدبابات المتاحه حاليا بسنوااااااااات حتى القذائف بتاعتها الجديده رهييييبه
دبابه ثوريه فعلا وسعرها اقل من الابرامز .. تبقى غلطه كبيره لو مبنفكرش فيها

اى طلبات تانيه؟ ;)

التعديل الأخير:
عمو سام منوفي؟ المنوفيين يزعلوا كده :D
عمو سام بيوزع علي حبايبه بس

بص الكلام مع امريكا مش واضح الي الان يعني في رغبه مصريه امريكيه واضحه مفيش كلام لاكن احنا هانقدر ناخد منهم ايه مقابل ايه دا و هما عارضين ايه مقابل ايه دا اللي لسه في وراء الابواب المغلقه و جلسات الاستماع و المناقشه في لجان الخارجيه و المخابرات و الامن القومي و البنتاجون اللي محدش بيعرف بتنعقد فين و امتي
يعني لو تبص علي طلباتنا :
1- محتاجيين مقاتله جديده محترمه
2- ترقيه ال F16
3- ترقيه ال M1A1
4- انظمه تحكم و قيادة
5- اواكس
6- البيري يا ترقيه يا تغيير
7- الاباتشي و اللونج بو
8- ذخائر
في حاجه تاني نسيتها؟؟؟

هما بقا علي استعداد يوافقوا علي ايه و مواعيد تسليم امتي الله اعلم
لا كده تمام :D
بص مينفعش برده نشوف الموضوع من منطلق مقصور يعني مصر و امريكا بس و بالكاد اسرائيل لان اللعبة اليومين دول بقيت اشمل الحرب الباردة عادت
فلازم تتحسب من منطلق الحرب الباردة هل الامريكان حيسيبو رقعة مصر على الشطرنج لروسيا و ليه و هل عايزنها و ازاي :;: .. الباقي سهل

طيب تعالى نبص على الارماتا
1- موجود نظام قتل سهل ومنظومة قتل صعب Afghanit
2- تدريع جديد وثورى NII Stali وطبعا ERA
3- sensors الارماتا ترصد الدبابات المعاديه من مسافه اكبر من 5كم ص و3.5كم م والرادار بتاعها ايسا بيغطى 360°
4- محرك ديزل 1,500 وممكن تطويره مستقبلا
5- مدفعها الجديد 2A82-1M 125 ملم بمعدل اطلاق 10:12 ق/د وبمدى 8كم وغياب fume extractor لان البرج آلى
6- فيها رشاشين واحد 12.7 ملم والتانى 7.62 ملم وكلهم تحكم عن بعد يعنى مش محتاج تواجد فى الخارج
7- موجود ملقم آلى ولو مش عايزه عادى نلغيه من الطلبيه عشانك بس كده
8- وزنها 48 طن فقط

والارماتا على فكره تسبق كل الدبابات المتاحه حاليا بسنوااااااااات حتى القذائف بتاعتها الجديده رهييييبه
دبابه ثوريه فعلا وسعرها اقل من الابرامز .. تبقى غلطه كبيره لو مبنفكرش فيها

اى طلبات تانيه؟ ;)
الارماتا كمشروع واعد جدا و القى نفسه على الارض و خلى ناس زاي كراوس مافي و راينتمال و نيكستر يبدءو يشتغلو مع بعض
و المواصفات تحفة طبعا خصوصا الوزن 48 طن مع اني اعتقد هي اثقل من كده 50+ لكن تظل تركيبة ناجحة
لكن معلش عقود من التجارب السيئة للدروع الروسية مخيمة على راي :( اتمنى اكون مخطئ بس جوانب التصميم فيها عيوب عشان كده بقول لسه محتاجه تنضج اكتر و اللي حياكد وضعها اعتماد انتاجها من الجيش الروسي
على فكرة مؤخرة البرج تصميمه سئ اوي لان الفراغ كبير و يسمح بتعظيم ضربة مقذوف في حيز مغلق و كترة المستشعرات عليها شئ جميل و رائع بس ايه مدى صمودهم في منطقة عمليات و العيارات بتطاير بكل انواعها من على السطح لانهم موازيين جدا لاسطح الدبابة
الاستاذ انور الشراد على فكرة ذكر ان نظام التعليق بها سئ او الجير بوكس مش فاكر لكن اكد ايضا ان الجيش الروسي مش عاجبه الامر لا ادري هل تغير ام لا

لا كده تمام :D
بص مينفعش برده نشوف الموضوع من منطلق مقصور يعني مصر و امريكا بس و بالكاد اسرائيل لان اللعبة اليومين دول بقيت اشمل الحرب الباردة عادت
فلازم تتحسب من منطلق الحرب الباردة هل الامريكان حيسيبو رقعة مصر على الشطرنج لروسيا و ليه و هل عايزنها و ازاي :;: .. الباقي سهل

هي طرابيزه واحده مستطيله و الكل قاعد عليها امريكا في ناحيه و روسيا و الصين في الناحيه التانيه
و انتا في النص معاك 3- 4 كارد و بتلعب بيهم
و ياتقرب من دول يا من دول يا تبقا شاطر و تحافظ علي الكرسي اللي في النص
مبارك كان قاعد علي حجر الامريكان
اوباما حدف السيسي خطوتين بعيد عن النص
السيسي متمسك بالكرسي اللي في النص
و هنا لعب السياسه الصح
و هانشوف الدنيا هاتمشي ازاي

هي طرابيزه واحده مستطيله و الكل قاعد عليها امريكا في ناحيه و روسيا و الصين في الناحيه التانيه
و انتا في النص معاك 3- 4 كارد و بتلعب بيهم
و ياتقرب من دول يا من دول يا تبقا شاطر و تحافظ علي الكرسي اللي في النص
مبارك كان قاعد علي حجر الامريكان
اوباما حدف السيسي خطوتين بعيد عن النص
السيسي متمسك بالكرسي اللي في النص
و هنا لعب السياسه الصح
و هانشوف الدنيا هاتمشي ازاي
ربنا يستر عشان مفاوضات سوريا هي المفتاح لو فشلت الاكشن حيبدا و روسيا عمالة تحشي منظومات سلاح استعدادا

الارماتا كمشروع واعد جدا و القى نفسه على الارض و خلى ناس زاي كراوس مافي و راينتمال و نيكستر يبدءو يشتغلو مع بعض
و المواصفات تحفة طبعا خصوصا الوزن 48 طن مع اني اعتقد هي اثقل من كده 50+ لكن تظل تركيبة ناجحة
لكن معلش عقود من التجارب السيئة للدروع الروسية مخيمة على راي :( اتمنى اكون مخطئ بس جوانب التصميم فيها عيوب عشان كده بقول لسه محتاجه تنضج اكتر و اللي حياكد وضعها اعتماد انتاجها من الجيش الروسي
على فكرة مؤخرة البرج تصميمه سئ اوي لان الفراغ كبير و يسمح بتعظيم ضربة مقذوف في حيز مغلق و كترة المستشعرات عليها شئ جميل و رائع بس ايه مدى صمودهم في منطقة عمليات و العيارات بتطاير بكل انواعها من على السطح لانهم موازيين جدا لاسطح الدبابة
الاستاذ انور الشراد على فكرة ذكر ان نظام التعليق بها سئ او الجير بوكس مش فاكر لكن اكد ايضا ان الجيش الروسي مش عاجبه الامر لا ادري هل تغير ام لا

هى تعتبر اول دبابه جيل خامس
الابرامز جيل ثالث
بالمناسبه انسى كل الدروع الروسى القديمه الارماتا توفر اقصى حمايه للطاقم كفايه الكبسوله المدرعه يعنى extremely high chance of survivability
ده غير ان الرشاشات اليه يعنى لا احد من الطاقم بالخارج والملقم الالى بدروع خاصه اضافيه حول الذخيره لحماية الطاقم وزى ماقلت متاح خيار تلقيم يدوى لو عايز
وعلى فكره نسيت اقوول ان فيها نظام اداره معارك بيربط بين كل T-14و T-90MS ف شبكه واحده ويقدروا يتواصلوا مابينهم كمان .. تخيل بقى
ده بجوار الGPS وجلوناس طبعا
وكمان المحرك فى خيار اخر متاح وهو ChTZ 12Н360 2,000hp
موضوع مؤخره البرج سهل جدا تصحيحه لانها مازالت فى الاختبارات قبل الانتاج الكمى مش هقول تعديل البرج يكفى درع قفصى صغير على الجزء الخلفى من البرج، الجيش الروسى تسلم عدد منها لتجربتها ميدانيا

هى تعتبر اول دبابه جيل خامس
الابرامز جيل ثالث
بالمناسبه انسى كل الدروع الروسى القديمه الارماتا توفر اقصى حمايه للطاقم كفايه الكبسوله المدرعه يعنى extremely high chance of survivability
ده غير ان الرشاشات اليه يعنى لا احد من الطاقم بالخارج والملقم الالى بدروع خاصه اضافيه حول الذخيره لحماية الطاقم وزى ماقلت متاح خيار تلقيم يدوى لو عايز
وعلى فكره نسيت اقوول ان فيها نظام اداره معارك بيربط بين كل T-14و T-90MS ف شبكه واحده ويقدروا يتواصلوا مابينهم كمان .. تخيل بقى
ده بجوار الGPS وجلوناس طبعا
وكمان المحرك فى خيار اخر متاح وهو ChTZ 12Н360 2,000hp
موضوع مؤخره البرج سهل جدا تصحيحه لانها مازالت فى الاختبارات قبل الانتاج الكمى مش هقول تعديل البرج يكفى درع قفصى صغير على الجزء الخلفى من البرج
الجيش الروسى تسلم عدد منها لتجربتها ميدانيا
كلام جميل جدا جدا يا ريت هي خطوة سليمة و اعتقد متوقعة جدا لينا خصوصا مع عائلتها و افضلها عن التي 90 ام اس و الpmp3
خوفي يمكن جاي من انها لا تزال بروتوتايب تقريبا حاليا عندما تخرج المنصة النهائية بكل التعديلات حرتاح
بس تاني هي اول جيل خامس موافقك فلسه لانها فلسفة جديدة لكن كباكدج دبابة فهي قطعة :100&: كفاية انها خليت عملاق اوروبا المدرع يتكلم مخصوص عليها فخير
بس انا لازلت عند راي احنا مش محتاجين دبابات احنا محتاجين مدرعة قتال رئيسية و مدولبة 8×8 و تطوير للابرامز شبه الريفلوشن upgrade

عودة
أعلى