رئيس الأركان المصري يلتقي قائد القوات البرية الأمريكية

دى النظرية بتاعت ان سرقت اسرق جمل

بس هو كان فأكر هنعمل ايه بتصميم الحاملة

على رأيكم الوطنية سرحت منه شويه
الوطنيه سرحت خالص لاكن دا اللي كان يقدر يجيبه لانه كان شغال في المشروع يعني مهندس عبقري مش اي كلام
اللي يشتغل في حامله الطائرات الفورد بالذات لازم يكون حد عبقري .... تكنولوجيا تسبق كل الدول العظمي بعقود
مفيش نظام دفع بخاري خلاص في Electro-Magnetic Aircraft Launch System
ربنا معاه و يجعلها في ميزان حسناته ان شاء الله

الوطنيه سرحت خالص لاكن دا اللي كان يقدر يجيبه لانه كان شغال في المشروع يعني مهندس عبقري مش اي كلام
اللي يشتغل في حامله الطائرات الفورد بالذات لازم يكون حد عبقري .... تكنولوجيا تسبق كل الدول العظمي بعقود
مفيش نظام دفع بخاري خلاص في Electro-Magnetic Aircraft Launch System
ربنا معاه و يجعلها في ميزان حسناته ان شاء الله
اه طبعا له كل الاحترام
مهندس عبقري ضحى بكل حاجه علشان بلده

الواحد كان بيضحك من المفارقة من تطوير الفهد الجديد اللى انت عارفه لواحد عايز يدى الناس دى تصميمات حامله طائرات

دى النظرية بتاعت ان سرقت اسرق جمل

بس هو كان فأكر هنعمل ايه بتصميم الحاملة

على رأيكم الوطنية سرحت منه شويه

انا لا اعتقد ان هذا المهندس حاول سرقة تصاميم حاملة الطائرات من نفسة كخدمة لبلدة
ويقينى انها كانت عملية مخابراتية
اما اذا كنا انتهجنا نفس الاسلوب فى الثمانينات فى محركات الصواريخ والكربون الاسود وقلنا لما نعرف نعمل عربية 128 الاول
لما كان هناك اليوم سلاح يردع اسرائيل
لذا اعتقد انه كان تتطلع مشروع لوضع مصر فى مكانتها خلال الاعوام القادمة ّتحّ

غريب فعلا تقريبا بوينج بتكفر عن سيئات معينة ... ابليس واطي باع في لحظة :D

game of thrones طبيعي و واقعي جدا

منا بقولك بيكفرو عن سيئاتهم حتى لو مش عارفين
اللي اتسرق صراحة كانت نورثورب جرومن في ال black widow اقرا عنها نفخت الرابتور في كل الارقام و مع ذلك اخدو الرابتور .. عشان كده بقولك نهاية لوكهيد قربت ربك مبيرضاش بالظلم

لا المشورع حيتم و امريكا مبسوطة و البنتاجون شغال لكن لوكهيد حتقع بعدها مش حتعرف تتاقلم بعد التضخم

الفايبر مش حيضيف زاي ما انت متصور السابر مش حيسد خالص مالص مع سوسو و اللي في طياراتها و الطيارة مفهاش منظومة زاي السبيكترا و الديوس
يعني حرمي الامرام في الارض في اي مواجهة و شغل حيبقى مهام ارضية اكثر قوة بالاساس و حرفية على اي حد غير سوسو و تركيا لكن اي حد غير سوسو و تركيا ينفعله طياره شراعية مش فالكون
اهو موضوع اثيوبيا دا المفروض يجبلي ايجل لان انا شخص مش حجيب تاناكر مش حغزو العالم انا ileysق:D :rolleyes:بس محتاج مدى و حمولة فا ها تاتا تاتا و نخلص و ديني مانا سايبك الا ما تجبها :نكتة:
الننزين واقع فعلا يا مان بس عندنا لا متعرفش ازاي ... محتاجين اينشتاين يجي يشوف الموضوع دا
و بلاش كشري اليومين دول احسن زيكا بيقلب رزقه
تم بحمد الله
مصر لما بتجيب مقاتلة فهى بتجيب مقاتلة ل 60~70 سنة لقدام , هل الأيجل مقاتلة بتاعت 60 سنة قادمة؟ و الدول الكبرى شئ فى شئ بتدخل جيل خامس !! , حقيقى الايجل SA مقاتلة جبارة لكن لا أتمناها الحقيقة ولا هى ولا سو 35 المستقبل سيكون للطائرات الشبحية (رادارى و حرارى ) و الله أعلم

انا لا اعتقد ان هذا المهندس حاول سرقة تصاميم حاملة الطائرات من نفسة كخدمة لبلدة
ويقينى انها كانت عملية مخابراتية
اما اذا كنا انتهجنا نفس الاسلوب فى الثمانينات فى محركات الصواريخ والكربون الاسود وقلنا لما نعرف نعمل عربية 128 الاول
لما كان هناك اليوم سلاح يردع اسرائيل
لذا اعتقد انه كان تتطلع مشروع لوضع مصر فى مكانتها خلال الاعوام القادمة ّتحّ
عمليه الكربون كانت عمليه نوعيه للحصول على ما تحتاجه لتطوير صواريخك
حامله طائرات حاجه غير
تحتاج إمكانات هائله لتصنيعها فضلا عن تشغيلها

يعنى لو حصلت على تصميمات الف٢٢ هنعرف نصنعها ؟

انا اتمنى اليوم الذى ارى فيه حامله طائرات مصريه بتكنولجيا مصريه كمان
حاليا يتم تطوير الترسانات البحريه و القاده لديهم طموح هايل
نبدأ بنقل تكنولوجيا زى الجويند و يليه قطع اكبر

مكس F-15 / F-16 V / Rafale
رائع جدا لو باعداد وتسليح جيد ويعيد مصر لتنافس بقوه في الجو في المنطقه بعد انسحاب قاسي لعقود
وال Mig-35 بعد دمجها في تلك المنظومة ستكون جيده كحارس مرمى سريع

اتمنى ان يكون هذا هو المخطط وما سيتم تحقيقه.. خاصه وأنه يوفر تنوع مصادر التسليح بشكل جيد جدا

أما القوات البريه فتحتاج الكثير من كل الجوانب.. من اول التسليح الثقيل واستبدال الدبابات والمدرعات باعداد ضخمه.. حتى السلاح الشخصي للجنود
اتمنى خطط تصنيعه بجوده وتقنية عاليه

انا امبارح قريت مقال شارح ان بوينج منفوخة من قلة المبيعات معرفش ازاي بعد السعودية و اسرائيل ، لكن كان في تذمر واضح و قلق في اسواق كندا و استراليا و الشرق الاوسط
و الكاتب هاجم مصر تحديدا بشدة لعدم التوجه للايجل بالدرجة الاولى و الهورنيت بالدرجة الثانية و التوجع للرافال عوضا عن ذلك ، و التاكيد ان بوينج بتشوف آخر ايامها على ايد لوكهيد تقريبا اكلت منها السوق كله بفقاعة الشبحية و الجوينت و المنافسة الخارجية بتزيد تصاعديا
المهم ان المقال ربط بين مصر و الايجل و الهورنيت صراحة مع عدم ذكر موضوع رفض طلبات مصر او التوقع المسبق لذلك ! استعباط يعني
@Sam7
ايه الكاتب المتخلف ده
محسسنى انهم بيتحايلوا علينا حتى يصدروا لنا الهرورنيت والايجل
مستعدين ياحجيج هاتلنا باكيدج سوبر هورنيت

الايجل جيه جيه ان شاء الله قريبا جدا وده سبب رفض مصر للسو مع العلم ان في حالة تعاقد مصر هايبقا تقريبا نفس ميعاد التسليم الا اتحججة مصر بيه للروس فين اسلام
مفيش ايجل جاية ومصر لم ترفض السو
من قال ان مصر رفضت السو ؟
لو اتعرض علينا السو بتسيم مثل الميج 35 كنا سنأخذ السو واحنا مغمضين ...

هم حضرو ايران فعلا لكن في المقابل خسر كل المنطقة بالكامل ولصالح اللد اعدائه روسيا والصين فمفيش قدامه غير ان هدعمك بكل قوة لكن التحديات عليك داعش ايران سوريا العراق هتشارك معايه في كل ده وايران موجوده يعني من الاخر الجيش السني مقابل الحشد الشعبي هتكون معايه هدعمك مش معايه ايران والحشد وتركيا موجدين لعبة توازن لانه في دول تانيه دخلة بثقلها كله في المنطقة روسيا والصين قلبة كل الموزين
مشاهدة المرفق 49637
وسمعني مستنياك ياروحي
الكلام ده لو اوباما بيلعب بسياسة صح لكن اوباما معروف عنه انه ضيع المنطقة من تحت ايدة
مهما كان لا هانقدر نخسر امريكا ولا امريكا تقدر تخسرنا
فيه فرق بين الخسارة والتنويع
مجرد انك نوعت مش معناه ان امريكا خسرتك
التعاون العسكرى مستمر مع امريكا
لكن ستأخذ منهم ما تحتاجة ولديك قطع تعمل محتاجة قطع غيار وتسليح وممكن زيادة
اللى ممكن نفكر فيه بشكل جدى واتوقع او بشكل اصح لدى معلومات هو اننا بنتكلم معاهم على ادفانسد هورنيت لكن ايجل لا

اسمحلي اختلف معاك بقسوة
الايجل بنسخة السعودي ادفانسد تعلم على كل الطائرات من سو لجوينت لرافال لتايفون في كل المهام بس وظفها صح في ايد صانعي تاكتيكات معلمين
الزمن دا معدش زمن مجهول ممكن تدخل فيديو كليب استعراض للسو 35 على سوفت وير يطلعلك خصائصها الايروداينامكية و الصنعة مع العولمة خلاص اتعرف مين اللي ليه فيها و مين اللي بيحاول يلحق
لو عندك فرصة تجيب ايجل بنسخة محترمة دوس بلا تفاهم الايجل اساس في اي قوات جوية محترمة زاي مفهوم الدبابة كده او السفينة الحربية
الميج 35 و الله حيتعمل عليها حفل تنكري لو قابلت بيها الاسرائيلين ، التكتيكات ليها حدود و اغلبها WVR لكن مع منظومات 400 كلم رصد سلبي airborne و تشويش بنفس المدى حتتستوي الميج لو طلعت بره الاجواء المصرية
شخصيا انا شايف خطوة الميج خيار خاطئ لكن اشطه رخيص و احلال لكن مدهاش اكتر من حقها.
حلك لو ملكش نصيب في فرصة ايجل او هورنيت زاي حلاتنا ، رافال رافال رافال رافال لانها الوحيدة اللي حتقدملك airborne package محترم زاي اللي حتقابلو من اسرائيل و برده مش مضمون بس هي افضل فرصة غير كده انت بتقدم طياريك وجبة سهلة للعدو بكل بساطة

حظك يا حج باترينيون ان مفيش هنا تقييم سلبي :D
التقييم اللي انا مديهولك ده سلبي والمعني في بطن الشاعر :D
:عويل

التعديل الأخير:
ادينا بنعصر فيهم و هما هيلفوا يلفوا و مش هيلاقو دوله تقدر تحل مكان مصر

مفيش ايجل جاية ومصر لم ترفض السو
من قال ان مصر رفضت السو ؟
لو اتعرض علينا السو بتسيم مثل الميج 35 كنا سنأخذ السو واحنا مغمضين ...
بص هي كلها اجتهدات لكن ان متاكد انها جيه صدقني وقريبا هايبان كل شئ

الكلام ده لو اوباما بيلعب بسياسة صح لكن اوباما معروف عنه انه ضيع المنطقة من تحت ايدة
مهما كان لا هانقدر نخسر امريكا ولا امريكا تقدر تخسرنا
فيه فرق بين الخسارة والتنويع
مجرد انك نوعت مش معناه ان امريكا خسرتك
التعاون العسكرى مستمر مع امريكا
لكن ستأخذ منهم ما تحتاجة ولديك قطع تعمل محتاجة قطع غيار وتسليح وممكن زيادة
اللى ممكن نفكر فيه بشكل جدى واتوقع او بشكل اصح لدى معلومات هو اننا بنتكلم معاهم على ادفانسد هورنيت لكن ايجل لا
بص امريكيا دولة مؤسسات مش دولة رئيس هم حوله وديما عندهم خطه بديلة في امر واقع علي الارض الان والمنطقة كلها ضد التوجه الامريكي والصين الا هو كان عاوز يسيب المنطقة ويروحلها هناك هي جتله هنا احنا كان موقفنا صعب جدا لكن دلوقتي اللعبة تغيرة مصر والمملكة ومعاهم تقريبا كل المنطقة عقدو الامور ومفيش قدام امريكا غير الخطة البديلة وهي بدل ايران وتركيا مصر والسعودية وخلال الكام شهر الجيان الامور هاتوضح جدا وهو مش هايديك اف18 انت عندك اف16 وهديك اف15 وده عرضهم هما يبقا اسرائيل اف16و15و35وانت اف16و15 وتعود الميه لمجريها وتنوع مصادر التسليح علشان شرطي المنطقة الجديد محتاج تسليح كبير جدا للقيام بدوره
تحياتي لحضرتك

بشكل اصح لدى معلومات هو اننا بنتكلم معاهم على ادفانسد هورنيت لكن ايجل لا

سؤال يا دكتور لو تسمح:
هاتضيف لينا ايه السوبر هورنيت عن الرافال؟ علي حسب كلام batteryneon @batteryneon قدرات الرادار بتاعها اقل كتير من الايجل الاسرائيلي
ولا هاتكون سرب بحري مثلا؟

سؤال يا دكتور لو تسمح:
هاتضيف لينا ايه السوبر هورنيت عن الرافال؟ علي حسب كلام batteryneon @batteryneon قدرات الرادار بتاعها اقل كتير من الايجل الاسرائيلي

طيب ما تجيب رافال بحري يا حج سام .. على الاقل هتوفر في الدعم الفني :)
وجهة نظري الميزة الوحيدة للسوبر هورنيت لو هتيجي ببلاش او ييجي معاها جراولر مثلا وده صعب

طيب ما تجيب رافال بحري يا حج سام .. على الاقل هتوفر في الدعم الفني :)
وجهة نظري الميزة الوحيدة للسوبر هورنيت لو هتيجي ببلاش او ييجي معاها جراولر مثلا وده صعب
ما نا حابب افهم يا كبير
هيا طائره زي الفل لاكن هايكون دورها ايه دا اللي انا حابب افهمه

ما نا حابب افهم يا كبير
هيا طائره زي الفل لاكن هايكون دورها ايه دا اللي انا حابب افهمه

انا وجهة نظري ان الرجالة بتاعتنا بتتفاوض على كل الجبهات على كل حاجة عشان تملك داتا كبيرة وبعدين تقرر
يعني مش معنى اننا بنتفاوض على حاجة انها جاية لكن عايزين نعرف اخر كل طرف ايه خصوصا لما يحس اننا واخدين الموضوع بجدية في التفاوض :لا أعلم:

السوبر هورنيت ممتازة طبعا لكن من وجهة نظري مش هتضيف اي حاجة عن الرافال

احنا واخدين كميات اقل في الذخيرة ومتعاقدناش على الميتيور

انا وجهة نظري ان الرجالة بتاعتنا بتتفاوض على كل الجبهات على كل حاجة عشان تملك داتا كبيرة وبعدين تقرر
يعني مش معنى اننا بنتفاوض على حاجة انها جاية لكن عايزين نعرف اخر كل طرف ايه خصوصا لما يحس اننا واخدين الموضوع بجدية في التفاوض :لا أعلم:

السوبر هورنيت ممتازة طبعا لكن من وجهة نظري مش هتضيف اي حاجة عن الرافال

ماهي لو ايجل مفهوم دورها لاكن سوبر هورنيت ؟؟؟
نستني adel dwedar @adel dwedar AL RAGH @AL RAGH batteryneon @EGY [EMAIL='[email protected]']THUNDERBOLT[/EMAIL] @batteryneon jack.beton.agent @jack.beton.agent و نشوف رايهم ايه

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
انا امبارح قريت مقال شارح ان بوينج منفوخة من قلة المبيعات معرفش ازاي بعد السعودية و اسرائيل ، لكن كان في تذمر واضح و قلق في اسواق كندا و استراليا و الشرق الاوسط
و الكاتب هاجم مصر تحديدا بشدة لعدم التوجه للايجل بالدرجة الاولى و الهورنيت بالدرجة الثانية و التوجع للرافال عوضا عن ذلك ، و التاكيد ان بوينج بتشوف آخر ايامها على ايد لوكهيد تقريبا اكلت منها السوق كله بفقاعة الشبحية و الجوينت و المنافسة الخارجية بتزيد تصاعديا
المهم ان المقال ربط بين مصر و الايجل و الهورنيت صراحة مع عدم ذكر موضوع رفض طلبات مصر او التوقع المسبق لذلك ! استعباط يعني
@Sam7
المقالة ياريت

سؤال يا دكتور لو تسمح:
بحرى على الاجرح
وممكن تكون غير بحرى وتشتغل بجانب الرافال من باب التنويع

عودة
أعلى