# صورة حصرية ورائعه | مركبة نقل الجند القتالية المصرية المدرعة EIFV .

* فى الصورة الاولى
فى اليمين نظام تصويب كهروبصرى
فى الشمال باب حاوية الصاروخ مفتوح

صور اوضح

* فى الصورة الثانية
تقريبا شكمان للمحرك

* فى الصورة الثالثة
من اليمين رادار تحذير
فى المنتصف كاميرات حرارية للتحذير
فى اليسار اعاقة كهروبصرية

اقرا هنا للمزيد

هذا والله اعلم
يا اخى الكريم انا مش عارف اقولك ايه ... ربنا يجازيك كل خير وشكرا على المعلومات الرائعه

احيه على ال finish في المنتج بتاعهم حقيقي :عويل... هار اسود ... الناس دي مش بتهزر نهائي

خد دى

مركبة دعم صواريخ سبايك NLOS عشان الحمار الوحشى ينبسط و يتدلع \:

خد دى

يا ساتر يا رب دى شامله من مجاميعه حتى الطائره بدون طيار .......... المنظومه دى حلها ايه !!! نجيبلها كراسوخا ولا التعامل معاها يبقى جوى ولا ايه ...

خد دى

:عويل
مش حينفع اللي بنعمله والله
ان متعلمناش من الناس دي ال perfection و الابتكار فيما نعمل حنتنفخ في اول مواجهة او حنشيل خساير كتير
صراحة و ليحتقرني الجميع نحن ابعد ما يكون عن استعداد لمواجهة اسرائيل
من ال finish فقط عرفت قدرات دا و قدرات دا فكك من اللي شايلاه او هي بتعمل ايه
بس شوف فلسفة تموضع المكونات في العربة او طريقة قص العربة نفسها ارتفاعها درجة لون التمويه و اتقانه و سهولة وصول يد الانسان لل loader

و منظومة الرؤية اللي فوق و الخط الخفيف اللي في المنتصف
simple / elegant / works / light

اتمنى نطور جزء من الـ M113 التى لدينا مثل التطوير الايطالى

Security_Expo_2009_Italian_Army_Italy_Arisgator_light_amphibious_tracked_armoured_vehicle_personneL_carrier_Army_Recognition_003.jpg

Security_Expo_2009_Italian_Army_Italy_Arisgator_light_amphibious_tracked_armoured_vehicle_personneL_carrier_Army_Recognition_004.jpg

و فى تطوير بسيط اسمه تقريبا IIRC لكنه لم يتم انتاجه

و فى مليون تصميم بس هما يقولو يلا

و التطوير كمنصة اطلاق رأسى لصواريخ FOG-MPM البرازيلية المضادة للدبابات و التحصينات

هما بس يقولو يلا و احنا نطورهم زى ما قلبك يحب

ان متعلمناش من الناس دي ال perfection و الابتكار فيما نعمل حنتنفخ في اول مواجهة او حنشيل خساير كتير
بس شوف فلسفة تموضع المكونات في العربة او طريقة قص العربة نفسها ارتفاعها درجة لون التمويه و اتقانه و سهولة وصول يد الانسان لل loader

نتعاقد مع مكتب تصميمات و يعملنا اللى نحتاجه زى ما صنعنا الفهد و حلوان 300 ,فكرة’ :D

فى ضوء قدراتنا الحاليه نقدر نتعامل معاها ازاى دى يا استاذنا ؟ وبحييك وبشكرك عيونك ونظرتك وفحصك للأشياء تدل انك خبير

اتمنى نطور جزء من الـ M113 التى لدينا مثل التطوير الايطالى

Security_Expo_2009_Italian_Army_Italy_Arisgator_light_amphibious_tracked_armoured_vehicle_personneL_carrier_Army_Recognition_003.jpg

Security_Expo_2009_Italian_Army_Italy_Arisgator_light_amphibious_tracked_armoured_vehicle_personneL_carrier_Army_Recognition_004.jpg

و فى تطوير بسيط اسمه تقريبا IIRC لكنه لم يتم انتاجه

و فى مليون تصميم بس هما يقولو يلا

و التطوير كمنصة اطلاق رأسى لصواريخ FOG-MPM البرازيلية المضادة للدبابات و التحصينات

هما بس يقولو يلا و احنا نطورهم زى ما قلبك يحب
اول تطوير حلو اوي للميسترال خصوصا ان الام 113 خفيفة اصلا
نتعاقد مع مكتب تصميمات و يعملنا اللى نحتاجه زى ما صنعنا الفهد و حلوان 300 ,فكرة’ :D
والله اي حاجة انا جبت جاز من زمان ؛ث:
لكن حقيقي حلك شركات انظمة تسليح ملهاش تاني و لا تالت
دول حينقلو قاعدك العلمية كما تتمنى و مدنيا كمان حيحلولك مشاكل كتير غير كده احنا بنحرت في مية

يا ساتر يا رب دى شامله من مجاميعه حتى الطائره بدون طيار .......... المنظومه دى حلها ايه !!! نجيبلها كراسوخا ولا التعامل معاها يبقى جوى ولا ايه ...

حجم الصاروخ كبير نسبيا خلى عندنا امل ان البانتسير يقدر يصطاده او حتى يكون فى تقنية فى المستقبل للشوشرة على الباحث التصويرى الموجود فى رأسه
اما حاليا مفيش غير اما تعيق وصلة البيانات بين الصاروخ و العربة قبل ما يعمل lock او تضربها قبل الاطلاق غير كدة خدلك ساتر :بعض الناس:

اول تطوير حلو اوي للميسترال خصوصا ان الام 113 خفيفة اصلا

والله اي حاجة انا جبت جاز من زمان ؛ث:
لكن حقيقي حلك شركات انظمة تسليح ملهاش تاني و لا تالت
دول حينقلو قاعدك العلمية كما تتمنى و مدنيا كمان حيحلولك مشاكل كتير غير كده احنا بنحرت في مية
فعلا انا بقترح نعمل فروع لشركات عالمية عندنا و يكون فيهم مكتب تصميم يضم علماء و خبراء اجانب و مستشارين مصريين للاشراف على تصميم النسخ المصرية حسب الحاجة و الاختبار

فى ضوء قدراتنا الحاليه نقدر نتعامل معاها ازاى دى يا استاذنا ؟ وبحييك وبشكرك عيونك ونظرتك وفحصك للأشياء تدل انك خبير
خالص والله و بلاش استاذنا احنا اخوات دا انا اللي اتعلم منكم والله
هي مش فكرة التعامل معاها اللي مشكلة بالنهاية هي منصة لاطلاق صاروخ م\د ، حقابلها على ارض المعركة زاي ما حقابل الجندي المعادي بس سهل تغلبها بانك تحيد الصاروخ نفسه بوسائيل معينة او تستهدف المنصة بطيران او مدفعية
المشكلة في مستوى الاتقان اللي وصلوله في اخراج المنتج بتاعهم بفلسفتهم قد ايه المصمم متمكن من رؤيته و فلسفة اهداف التصميم و قادر انه يترجمها للواقع مع فريقه
كانك بتحاول تقارن بين BMW 2016 من جوا و هيونداي فيرنا من جوا ايضا
الاولانية حتلاقي الامور في متناول اليد بما يزيد من كفاءة جلوسك و امانك و المعدة
التانية حتقعد اه و حتلاقي حجات بس مش باريحية و في امور مش متاحة و الامان اقل بكتير و تعقيد التركيبة دي اللي هوا الاساس قليل جدا كأن اللي عملها بيخلص نفسه على عكس اللي فوق
حتلاقي ساعات التصميم لدي 400 ساعة و دي 20 ساعة فقط
و الجودة في خط الانتاج مثلا هنا متقلش عن 99% و هنا 60%

التعديل الأخير:
فعلا انا بقترح نعمل فروع لشركات عالمية عندنا و يكون فيهم مكتب تصميم يضم علماء و خبراء اجانب و مستشارين مصريين للاشراف على تصميم النسخ المصرية حسب الحاجة و الاختبار
مش حينفع مكاتب لازم شركة كاملة و خط انتاج و اهم اهم شئ مختبرات غاية في التعقيد
الليلة في حاجتين المنظومة البشرية في الشركة للكفاءات دي و المختبرات ... المختبر لوحده ممكن يكلف اكتر من صفقتنا مع فرنسا الاولانية ام 5 مليار يورو

المشكلة في مستوى الاتقان اللي وصلوله في اخراج المنتج بتاعهم بفلسفتهم
ده نتاج خوض حروب كتير خاضوها وخرجو منها بدروس مستفاده ووجود قاعده علميه وامكانات ماديه وخيال لا محدود ... بصراحه انا كنت لا اعتقد فى اى منتج اسرائيلى عسكرى ... بس لما قريت عن المنظومه دى قلقت جدا مدى عنيف واسلوب توجيه رائع والمصيبه انهم عملوا نسخه منها مضاده للأفراد بمدى اصغر حوالى اكيلومتر ...

خالص والله و بلاش استاذنا احنا اخوات دا انا اللي اتعلم منكم والله
هي مش فكرة التعامل معاها اللي مشكلة بالنهاية هي منصة لاطلاق صاروخ م\د ، حقابلها على ارض المعركة زاي ما حقابل الجندي المعادي بس سهل تغلبها بانك تحيد الصاروخ نفسه بوسائيل معينة او تستهدف المنصة بطيران او مدفعية
المشكلة في مستوى الاتقان اللي وصلوله في اخراج المنتج بتاعهم بفلسفتهم قد ايه المصمم متمكن من رؤيته و فلسفة اهداف التصميم و قادر انه يترجمها للواقع مع فريقه
كانك بتحاول تقارن بين BMW 2016 من جوا و هيونداي فيرنا من جوا ايضا
الاولانية حتلاقي الامور في متناول اليد بما يزيد من كفاءة جلوسك و امانك و المعدة
التانية حتقعد اه و حتلاقي حجات بس مش باريحية و في امور مش متاحة و الامان اقل بكتير و تعقيد التركيبة دي اللي هوا الاساس قليل جدا كأن اللي عملها بيخلص نفسه على عكس اللي فوق
حتلاقي ساعات التصميم لدي 400 ساعة و دي 20 ساعة فقط
و الجودة في خط الانتاج مثلا هنا متقلش عن 99% و هنا 60%
ناس بدأت من زماااان و محدش عطلهم بالعكس الكل ساعدهم سواء بالتكنولوجيا او المال انما احنا قصتنا معروفة و متتحكاش

ده غير ان اليهودى اصلا موهوب فى حاجتين السلاح و التجارة
من اول حرب 48 كانو بيحطوا الواح تدريع على العربيات النقل العادية عشان تصد الرصاص و نجحت الطريقة دى فى نصرهم

وعندك صواريخ شافرير عندهم من امتى و احنا كنا بنشترى ATOL الروسى المتخلف لحد امتى

للاسف الموضوع يطول شرحه لكن خلى عندك امل :عويل

التعامل المصري في الحرب البرية
يكون باستخدام المدافع و راجمات الصواريخ في الاول ثم ياتي دور الدبابات و صائدات الدبابات و المشاة الحاملين لمضادات الدبابات.
المدافع و راجمات الصواريخ مداها ابعد من صواريخ السبايك و بروؤس تحتوع علي القنيبلات الصغيرة ستدمر اجهزة الرصد و الاستشعار الموجودة علي المدرعات عموما .
الاعتقاد ده اتي من كمية المدافع و راجمات الصواريخ المهولة الموجودة في مصر.

لكن
هذا السيناريو مرتبط بالوضع في الجو خصوصا ان لاسرائيل قوة هائلة في الاباتشي و الطائرات و ايضا الوافد الجديد في حرب البر طائرات هاروب و الهاربي وما علي شاكلتها من الطائرات دون طيار.

من الاخر مصر لا تستطيع مجاراة اليهود في تكنولوجيا التسليح , لذلك الامل في التكتيك المستخدم بالاضافة الي المعدات القادرة علي تنفيذ مثل هذه التكتيكات.

ناس بدأت من زماااان و محدش عطلهم بالعكس الكل ساعدهم سواء بالتكنولوجيا او المال انما احنا قصتنا معروفة و متتحكاش

ده غير ان اليهودى اصلا موهوب فى حاجتين السلاح و التجارة
من اول حرب 48 كانو بيحطوا الواح تدريع على العربيات النقل العادية عشان تصد الرصاص و نجحت الطريقة دى فى نصرهم

وعندك صواريخ شافرير عندهم من امتى و احنا كنا بنشترى ATOL الروسى المتخلف لحد امتى

للاسف الموضوع يطول شرحه لكن خلى عندك امل :عويل
متزعلش مني بس كلامك غير صحيح و في كذا اتجاه كمان
اللي عايز يعمل حاجة حيعملها الفايد كان حمال ف ميناء اسكندرية تقريبا و دلوقتي بقى فين
الامارات كانت صحرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء حرفيا
داعش اللي عمال يبتكر كل يوم اسلوب و نافع معاه
ال drug cartels في امريكا الوسطى برغم كل البلاوي و مواجهتهم آلة الحرب الامريكية وش لوش و شغالين الله ينور حتى الاجئين المكسيكين حافرين بطول الحدود انفاق برغم كل اللي عملاه امريكا
ستيف جوبز
مارك زوكلبريج
مؤسس علي بابا
زهى حديد
و كتير كتير كتير
كان دايما مديري في الشغل يقولي بعد اي مصيبة انا مش عايز justification مش حيمسح اللي حصل و لا حيحليك قدامي انا عايز نتايج
و صدقني عندنا موهبين كتييييييييييييييييييير و مش محتاج نقول اسماء و قصص معروفة يا راجل دا اللي كان ماسك ال r&d في برات اند ويتني كندا كان مصري !
و ايه رايك في شاب مكملش ال 23 سنة تصميماته الجرافيكس وصلت ان pink Floyd اخدوه عملهم cover الالبوم بتاعهم في مرة و هنا في مصر مش مهاجر و لا حاجة

متزعلش مني بس كلامك غير صحيح و في كذا اتجاه كمان
اللي عايز يعمل حاجة حيعملها الفايد كان حمال ف ميناء اسكندرية تقريبا و دلوقتي بقى فين
الامارات كانت صحرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء حرفيا
داعش اللي عمال يبتكر كل يوم اسلوب و نافع معاه
ال drug cartels في امريكا الوسطى برغم كل البلاوي و مواجهتهم آلة الحرب الامريكية وش لوش و شغالين الله ينور حتى الاجئين المكسيكين حافرين بطول الحدود انفاق برغم كل اللي عملاه امريكا
ستيف جوبز
مارك زوكلبريج
مؤسس علي بابا
زهى حديد
و كتير كتير كتير
كان دايما مديري في الشغل يقولي بعد اي مصيبة انا مش عايز justification مش حيمسح اللي حصل و لا حيحليك قدامي انا عايز نتايج
و صدقني عندنا موهبين كتييييييييييييييييييير و مش محتاج نقول اسماء و قصص معروفة يا راجل دا اللي كان ماسك ال r&d في برات اند ويتني كندا كان مصري !
و ايه رايك في شاب مكملش ال 23 سنة تصميماته الجرافيكس وصلت ان pink Floyd اخدوه عملهم cover الالبوم بتاعهم في مرة و هنا في مصر مش مهاجر و لا حاجة
لا يا اخى مفيش زعل ولا حاجة انا بنتناقش

طيب المختبرات و تتشرى طيب الكوادر البشرية ؟ فى ظل منظومة التعليم الحالية نسبة الثقافة العامة صفر و الثقافة العسكرية تحت الصفر حتى خريجى الفنية العسكرية مع الاسف مينفعوش للمهمات الثقيلة زى دى
و مش معقول هتستنى لما تعمل نظومة تعليم كويسة و تستنى لما العيال تكبر :!::!:

يبقى الحل فى مكتب اجنبى يصمملك مش مجرد فرع للشركة عندك بيجمع قطع جايبها من بلده و انت اخرك تشوفها بتتجمع بس لكن متعرفش تصنع فيها اى قطعة و كمان مصممينها على حسب حاجتهم
احنا لينا متطلباتنا الخاصة و محتاجين اللى يسمع مننا و يصمم و كمان يعدل الموجود اصلا
.
.
.
تخيل معى على سبيل المثال انك تتعاقد مع مكتب تصميم ALMAZ و تقوله عايز منظومة دفاع جوى بالمواصفات الفلانية فيصمملك حاجة خاصة بيك زى ما ساعد فى تصميم المنظومة الكورية KM-sam

نفس المثل ده حطه على اى فرع و اى سلاح هتبقى تمام و كمان ممكن تعمل هيئات لتدريب الكفاءات اللى عندك عشان ترفع مستواهم لحاااااااااااااااااااااد ما توصل للتصميم و بعد كدة نبقى نشوف جودة التصميم عاملة ازاى و نطورها اكتر ,فكرة’

لا يا اخى مفيش زعل ولا حاجة انا بنتناقش

طيب المختبرات و تتشرى طيب الكوادر البشرية ؟ فى ظل منظومة التعليم الحالية نسبة الثقافة العامة صفر و الثقافة العسكرية تحت الصفر حتى خريجى الفنية العسكرية مع الاسف مينفعوش للمهمات الثقيلة زى دى
و مش معقول هتستنى لما تعمل نظومة تعليم كويسة و تستنى لما العيال تكبر :!::!:

يبقى الحل فى مكتب اجنبى يصمملك مش مجرد فرع للشركة عندك بيجمع قطع جايبها من بلده و انت اخرك تشوفها بتتجمع بس لكن متعرفش تصنع فيها اى قطعة و كمان مصممينها على حسب حاجتهم
احنا لينا متطلباتنا الخاصة و محتاجين اللى يسمع مننا و يصمم و كمان يعدل الموجود اصلا
.
.
.
تخيل معى على سبيل المثال انك تتعاقد مع مكتب تصميم ALMAZ و تقوله عايز منظومة دفاع جوى بالمواصفات الفلانية فيصمملك حاجة خاصة بيك زى ما ساعد فى تصميم المنظومة الكورية KM-sam

نفس المثل ده حطه على اى فرع و اى سلاح هتبقى تمام و كمان ممكن تعمل هيئات لتدريب الكفاءات اللى عندك عشان ترفع مستواهم لحاااااااااااااااااااااد ما توصل للتصميم و بعد كدة نبقى نشوف جودة التصميم عاملة ازاى و نطورها اكتر ,فكرة’
بالعكس الموضوع سهل سيبك من الخلفية العلمية انك تبني عليها ، ركز في ال competency للاجيال اللي جاية ... انت تقدر تبني موصفات معينة تقبل بيها الناس و حتوصلهم و كلنا في حياتنا نعرف ناس بالظبط كانك بتقدم على شغل و الاجدر يكسب و تعلمهم بعد كده و تبعتهم بعثات بس تنقي ناس و دي تحتيها 200 خط
و للمدى المتوسط و القصير علماءنا متبعترين يمين و شمال اغري الناس ماليا ادلهوم كنترول و احميهم من الايادي الفاسدة و البيروقراطية
على فكرة المختبرات اصعب ما يكون اصلك حتصنع ايه عشان تختبره بايه و حتقيسه ازاي او ايه هوا التيك اللي حتعملو عشان تفكر تقيسه بايه حوار رزل كده
يعني زويل ليه اضافات مهمة في اجهزة الاختبارات انا سامع ممكن جامعته ليها حضور في الامور دي لو هوا داخل بتقله فعلا بس مش حاسس الصراحة
موضوع مكتب التصميم محلي او فرع شركة عالمية في مصراشطه هي work around بس شغال برده و حيبقى اساسي مع dcns مثلا

التعديل الأخير:
عودة
أعلى